Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad är poängen med att han träffar Greta och inte vilken random trotsig tonåring som helst?

Besitter hon på något sätt sakkunskap om klimatfrågan? Är det att hon gapat högt över något som pk gillar just för tillfället?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Många av de som sitter och pekar finger borde nog se sig själva i spegeln hur de lever sina liv. Rensa framför sitt egna bo och se deras totala fotavtryck på jordens resurser i vitögat. Jag tror inte verkligheten ser så vacker ut bara för att de äter veganmat och plötsligt säger sig undvika flyget för att det låter bra i dagens debatt klimat. Sedan köper de slit och släng från andra sidan jorden. De vill kunna handla billiga kläder framför kvalitet etc. Sliter ut nya ytskikt i sina bostäder för att de vill ha en annan stil. Man kan fortsätta hur långt som helst.

Och många som INTE pekar finger lever på ett sätt som kanske (om Greta har rätt) fler borde göra. En ung människa nära mig är vegan, vägrar flyga, vägrar köpa nya slit och slängsaker, cyklar i ur och skur och byter aldrig ytskikt. Och det är MÅNGA av hennes unga vänner som lever just så, och för mig är de verkligt fina föredömen som jag har lärt mig mycket av. För många unga är det SJÄLVKLART att leva så man inte belastar miljön mer än nödvändigt och det är mycket elegant av dem.:Bugar:Bugar:Bugar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Båda två är ju frontansikten för extrema delar av miljörörelsen och precis som med annan extremism så uppstår konflikter gentemot andra delar av samhället och precis som vid andra konflikter så hamnar frontansiktena i rampljuset. Det de förespråkar är ju ett direkt hot mot väldigt många människors livsstil. Skulle någon av dem vara diktator i vårat avlånga land (som delar av miljörörelsen uppenbarligen vill) så skulle vi ju skicka landets värde som industrination i botten samtidigt som vi får lägga ner glesbygden över en natt...

Så.... TÄNK om Great har rätt? Tänk om det är så att vi håller på att fossilbränna jorden tillbaka till dåtiden? Då spelar det ju ingen större roll om Sveriges värde som industrination är högt eller lågt. Eller om glesbygden är nedlagd eller inte... Tänk om....
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Så.... TÄNK om Great har rätt? Tänk om det är så att vi håller på att fossilbränna jorden tillbaka till dåtiden? Då spelar det ju ingen större roll om Sveriges värde som industrination är högt eller lågt. Eller om glesbygden är nedlagd eller inte... Tänk om....

Det är ju så faktiskt, men vi är för många människor på planeten så vi producerar själva genom att andas, fisa, rapa det vi äter (även om det närproducerat vegetariskt av oss själva) mer co2 än vad växtligheten kan lagra.....
Co2 måste mao tas om hand på teknisk/kemisk väg, hur har jag ingen aning om men andra verkar vara lösningen på spåret (Japp, de har inte strejkat eller återbrukat våra gamla grejer utan använder kunskaper och forskning).

För att lösa klimatkrisen till 2030 och ha nollutsläpp så krävs det kunskap (eller digerdöd^1000000).
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Mitt främsta bidrag till miljön är att jag inte reproducerat min arvsmassa.
Jag ser möjligheter med miljöteknik och ser ingen anledning att bromsa det tänkandet. Varför skulle världen stanna som den var just när ni växte upp?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är ju så faktiskt, men vi är för många människor på planeten så vi producerar själva genom att andas, fisa, rapa det vi äter (även om det närproducerat vegetariskt av oss själva) mer co2 än vad växtligheten kan lagra.....
Co2 måste mao tas om hand på teknisk/kemisk väg, hur har jag ingen aning om men andra verkar vara lösningen på spåret (Japp, de har inte strejkat eller återbrukat våra gamla grejer utan använder kunskaper och forskning).

För att lösa klimatkrisen till 2030 och ha nollutsläpp så krävs det kunskap (eller digerdöd^1000000).

Ja, inte ens om jordens befolkning reducerades till hälften skulle vi uppnå hållbara samhällen med dagens globala konsumtionsmönster , så helt rätt att det krävs tekniska landvinningar för att nå dit. Finns dock mycket positivt som är på gång, bara hoppas att det håller i sig!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju så faktiskt, men vi är för många människor på planeten så vi producerar själva genom att andas, fisa, rapa det vi äter (även om det närproducerat vegetariskt av oss själva) mer co2 än vad växtligheten kan lagra.....
Co2 måste mao tas om hand på teknisk/kemisk väg, hur har jag ingen aning om men andra verkar vara lösningen på spåret (Japp, de har inte strejkat eller återbrukat våra gamla grejer utan använder kunskaper och forskning).

För att lösa klimatkrisen till 2030 och ha nollutsläpp så krävs det kunskap (eller digerdöd^1000000).

Just så, och kunskap att förbättra världen får man inte genom att skolka från skolan. Och anda sidan kanske det spelar mindre roll att man skolkar om man har anpassad skolgång.:cpparty
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Just så, och kunskap att förbättra världen får man inte genom att skolka från skolan. Och anda sidan kanske det spelar mindre roll att man skolkar om man har anpassad skolgång.:cpparty

Tror du att Greta hade lärt sig mer om världen i sin skola än hon gjort på det här sättet?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror du att Greta hade lärt sig mer om världen i sin skola än hon gjort på det här sättet?

Hon lär sig säkert en del om världen med sina resor och det gör nog gott för ett barn uppfostrat av Malena Ernman.

Men hon lär sig knappast fysik, kemi, biologi etc i någon större omfattning. Hon bäddar inte för att samla ihop till att få kompetens så att hon kan bli forskare inom ett område där hon kan göra verklig nytta för miljön.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hon lär sig säkert en del om världen med sina resor och det gör nog gott för ett barn uppfostrat av Malena Ernman.

Men hon lär sig knappast fysik, kemi, biologi etc i någon större omfattning. Hon bäddar inte för att samla ihop till att få kompetens så att hon kan bli forskare inom ett område där hon kan göra verklig nytta för miljön.
Även upplysning och påpekande om ett ämne kan göra stora saker för miljön. Hon har blivit portalfigur för en rörelse och syns på många ställen och lyfter sin hjärtefråga. För unga idag är klimatfrågan vad mellanölet var på 70-talet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Just så, och kunskap att förbättra världen får man inte genom att skolka från skolan. Och anda sidan kanske det spelar mindre roll att man skolkar om man har anpassad skolgång.:cpparty

Om du syftar på Greta så skolkar hon inte, hon har anpassad studiegång (precis som många unga elitidrottare har) vilket innebär att hon tar igen det hon missar.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hon lär sig säkert en del om världen med sina resor och det gör nog gott för ett barn uppfostrat av Malena Ernman.

Men hon lär sig knappast fysik, kemi, biologi etc i någon större omfattning. Hon bäddar inte för att samla ihop till att få kompetens så att hon kan bli forskare inom ett område där hon kan göra verklig nytta för miljön.

Greta har utmärkta betyg i alla ämnen. Hon har A i allt utom Hemkunskap, Idrott och Svenska där har hon B. Så, Greta Thunberg är troligt ett av de förnämsta 16-åriga forskarämnen vi har i Sverige; hon har kunskap och engagemang vilket förmodligen är de viktigaste egenskaperna för att se nytt och bra.

Varför sitter du och hittar på lögner?:va Varför är det så viktigt för dig att slå ner på denna 16-åriga människa att du sitter och hittar på?:confused: Förklara gärna på ett sätt som jag kan förstå!

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...r-slutat-grundskolan-har-ar-hennes-topp-betyg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Även upplysning och påpekande om ett ämne kan göra stora saker för miljön. Hon har blivit portalfigur för en rörelse och syns på många ställen och lyfter sin hjärtefråga. För unga idag är klimatfrågan vad mellanölet var på 70-talet.
Tror mer på FNL-koppling och därmed vänsterrelaterat, pga det så går det trögare att få oss andra att reagera.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Greta har utmärkta betyg i alla ämnen. Hon har A i allt utom Hemkunskap, Idrott och Svenska där har hon B. Så, Greta Thunberg är troligt ett av de förnämsta 16-åriga forskarämnen vi har i Sverige; hon har kunskap och engagemang vilket förmodligen är de viktigaste egenskaperna för att se nytt och bra.

Varför sitter du och hittar på lögner?:va Varför är det så viktigt för dig att slå ner på denna 16-åriga människa att du sitter och hittar på?:confused: Förklara gärna på ett sätt som jag kan förstå!

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...r-slutat-grundskolan-har-ar-hennes-topp-betyg

Tvåtaktsmannen har aldrig sagt att hon har dåliga betyg, han svarade på frågan "Tror du att...". Vad är lögnen?
Jag tror han syftar på just den specifika tid som gäller "skolstrejk för klimatet" och alternativet att just den specifika tiden istället spenderas i skolan för studier.
Greta är inne på det själv med detta citat:
– Jag har verkligen kämpat för att få de här betygen. Om jag inte hade skolstrejkat och rest iväg så mycket så hade jag kunnat få A i alla ämnen. Men det var det värt, säger hon till tidningen.

Hur fungerar det med anpassad studiegång, kan alla få det rent generellt?
Tas omständigheterna i beaktande om vad man avser att göra iom den anpassade studiegången? Tex om man vill skolstrejka för klimatet eller skolstrejka för mer kärnkraft osv?
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag arbetsstrejkar på min fritid, ett bättre uttryck än att säga att jag är plakat på trottaren. :fyllisar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tvåtaktsmannen har aldrig sagt att hon har dåliga betyg, han svarade på frågan "Tror du att...". Vad är lögnen?

Jag citerar Two Stroke Man: Han säger "Men hon lär sig knappast fysik, kemi, biologi etc i någon större omfattning" och då hon har A i samtliga dessa ämnen så är väl det påståendet att betrakta som en lögn. Eller?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur fungerar det med anpassad studiegång, kan alla få det rent generellt?
Tas omständigheterna i beaktande om vad man avser att göra iom den anpassade studiegången? Tex om man vill skolstrejka för klimatet eller skolstrejka för mer kärnkraft osv?

Jag är inte HELT påläst där, men jag tror det. Eftersom en grundskoleelev inte är myndig så är det föräldrarna som söker och på något sätt ansvara att kunskaper tas in. Kunskaperna ska då också kollas på något sätt, och jag ANTAR att om detta inte fungerar så får man inte fortsätta den anpassade skolgången. Men, då denna typ av anpassad studiegång oftast söks av elever som är högpresterande inom anledningen till ansökan, så brukar detta aldrig vara något problem vad jag vet.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top