Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så.... TÄNK om Great har rätt? Tänk om det är så att vi håller på att fossilbränna jorden tillbaka till dåtiden? Då spelar det ju ingen större roll om Sveriges värde som industrination är högt eller lågt. Eller om glesbygden är nedlagd eller inte... Tänk om....

Greta och andra klimataktivister har utan tvekan rätt i sak (om man kan säga så, det är ju inte direkt sina egna forskningsresultat de predikar...?) och det motsätter jag mig inte.

Det jag motsätter mig - med alla aktivister och extremister överhuvudtaget - är metodiken som alltid tenderar att sluta med att den lilla människan hamnar i kläm medans de stora drakarna glatt kan härja vidare. Tråden har ju redan tagit upp mängder med exempel på verkanslösa symbolhandlingar som inte inneburit något annat än begränsad frihet och försämrad ekonomi för den som drabbas och det Greta förespråkar kommer ju inte att utmynna i något annat.

Så jag kan också förstå att en frånskild småbarnsmamma från Sockenträsk med fyra mil till dagis har väldigt svårt att lajka Greta på nätet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag citerar: "Men hon lär sig knappast fysik, kemi, biologi etc i någon större omfattning" och då hon har A i samtliga dessa ämnen så är det väl att betrakta som en lögn. Eller?

Nej jag tolkar det inte som ett faktabaserat påstående(men jag bestämmer ju inte det för övriga). Fysik, kemi, biologi etc har hon väl antagligen lärt sig i skolan i störst omfattning, eller?
Hon har ju inte skolstrejkat 24/7.

Ahaa nu förstår jag hur du läste det.
"Men hon lär sig knappast fysik, kemi, biologi etc i någon större omfattning JUST DOM TIMMARNA DÅ HON SITTER OCH SKOLSTREJKAR."

Typ så då?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Greta har utmärkta betyg i alla ämnen. Hon har A i allt utom Hemkunskap, Idrott och Svenska där har hon B. Så, Greta Thunberg är troligt ett av de förnämsta 16-åriga forskarämnen vi har i Sverige; hon har kunskap och engagemang vilket förmodligen är de viktigaste egenskaperna för att se nytt och bra.

Varför sitter du och hittar på lögner?:va Varför är det så viktigt för dig att slå ner på denna 16-åriga människa att du sitter och hittar på?:confused: Förklara gärna på ett sätt som jag kan förstå!

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...r-slutat-grundskolan-har-ar-hennes-topp-betyg

Ja, tänk vilka lysande betyg du själv skulle få om frågorna var ungefär typ:
- Varför åkte tusentals motorcyklar till Assen förra helgen?
- Vem är Sveriges äldsta framgångsrika roadracingförare?

https://www.expressen.se/nyheter/greta-thunbergs-svar-efter-skoluppgiften/
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag citerar: "Men hon lär sig knappast fysik, kemi, biologi etc i någon större omfattning" och då hon har A i samtliga dessa ämnen så är det väl att betrakta som en lögn. Eller?

Håller med dig Mozz, så mycket skitsnack av många som blundar för problemen. Det enda jag är säker på att det är inte miljömuppar som kommer lösa problemet, det är ingenjörer med smarta lösningar, kanske Greta?
(Ser framför mig när Alatalo får sitta hemma i Norrland och skruva fjädring via 5G!)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte HELT påläst där, men jag tror det. Eftersom en grundskoleelev inte är myndig så är det föräldrarna som söker och på något sätt ansvara att kunskaper tas in. Kunskaperna ska då också kollas på något sätt, och jag ANTAR att om detta inte fungerar så får man inte fortsätta den anpassade skolgången. Men, då denna typ av anpassad studiegång oftast söks av elever som är högpresterande inom anledningen till ansökan, så brukar detta aldrig vara något problem vad jag vet.

Vad innebär ett beslut om anpassad studiegång?

Anpassad studiegång innebär att skolan får göra avvikelser från timplanen, ämnena och de mål som annars gäller för utbildningen för en enskild elev. Det kan t.ex. innebära att eleven får mer eller mindre undervisningstid i ett ämne, eller inte läser ämnet alls. Anpassad studiegång förutsätter att särskilt stöd inte i tillräcklig grad kan anpassas efter elevens behov och förutsättningar.

https://www.skolverket.se/regler-oc...h-sarskilt-stod-i-skolan#h-Anpassadstudiegang
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
(Ser framför mig när Alatalo får sitta hemma i Norrland och skruva fjädring via 5G!)

Det har vi både provat och förkastat, tyvärr faller det på att fjädringen inte får vara elektroniskt reglerad...

Men även MotoGP's vara eller icke vara har ju diskuterats tidigare i tråden. Vi kanske ska göra om hela tjottabalongen till ett e-sport mästerskap som folk kan se på nätet istället för att vara på plats...? För hur stor är egentligen miljövinsten med MotoE jämfört med hundra tusen åskådare som kommer dit på hoj och dessutom äter hamburgare...?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Och många som INTE pekar finger lever på ett sätt som kanske (om Greta har rätt) fler borde göra. En ung människa nära mig är vegan, vägrar flyga, vägrar köpa nya slit och slängsaker, cyklar i ur och skur och byter aldrig ytskikt. Och det är MÅNGA av hennes unga vänner som lever just så, och för mig är de verkligt fina föredömen som jag har lärt mig mycket av. För många unga är det SJÄLVKLART att leva så man inte belastar miljön mer än nödvändigt och det är mycket elegant av dem.:Bugar:Bugar:Bugar

Jag hade velat ha andra typer av människor än högljudda aktivister. Jag tänker inte specifikt på Greta på något sätt. Faktum är att jag inte har följt hennes bravader mer än på löpsedlarna. Märker att det är många som har synpunkter. Både positiva och negativa vilket man får respektera.

Det är trendigt nu att vara vegan och leva som du beskriver, men ärligt talat tror jag att det tillhör ungdomens naivitet. Det har förekommit i olika uttryck beroende på vilka samhällstrender som gått.

Om man nu har framstående forskare och andra framstående människor som är välutbildade med gedigen erfarenhet inom diverse specialområden. Varför inte låta dem föra samtalen och ta fram hållbara lösningar som tar tillvara på helheten.

Jag är inte så säker på att den debatt och utveckling som råder idag är särskilt sund. Andra måste kliva fram. Personer som folk respekterar på global nivå.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det har vi både provat och förkastat, tyvärr faller det på att fjädringen inte får vara elektroniskt reglerad...

Men även MotoGP's vara eller icke vara har ju diskuterats tidigare i tråden. Vi kanske ska göra om hela tjottabalongen till ett e-sport mästerskap som folk kan se på nätet istället för att vara på plats...? För hur stor är egentligen miljövinsten med MotoE jämfört med hundra tusen åskådare som kommer dit på hoj och dessutom äter hamburgare...?

Nä,är med dig dig där, ville bara trigga dig lite:kär Jag kommer att fortsätta åka på MotoGP och andra race också, ingen miljöpanik för mig. Det är ju industrin som behöver hitta nya lösningar. Betong och Stålindustrin tex. så vår lilla värld i MC branschen är ju löjlig. Dock kan jag tänka mig att dricka min öl på racen i pappmugg om det gynnar miljön. :):)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag hade velat ha andra typer av människor än högljudda aktivister. Jag tänker inte specifikt på Greta på något sätt. Faktum är att jag inte har följt hennes bravader mer än på löpsedlarna. Märker att det är många som har synpunkter. Både positiva och negativa vilket man får respektera.

Det är trendigt nu att vara vegan och leva som du beskriver, men ärligt talat tror jag att det tillhör ungdomens naivitet. Det har förekommit i olika uttryck beroende på vilka samhällstrender som gått.

Om man nu har framstående forskare och andra framstående människor som är välutbildade med gedigen erfarenhet inom diverse specialområden. Varför inte låta dem föra samtalen och ta fram hållbara lösningar som tar tillvara på helheten.

Jag är inte så säker på att den debatt och utveckling som råder idag är särskilt sund. Andra måste kliva fram. Personer som folk respekterar på global nivå.

Och det där med ungdomens naivitet kommer de snabbt över när första barnet, riktiga jobbet och boendet är på plats. Två timmar i kollektivtrafiken från hem via dagis till jobbet, eller en halvtimme i bilen? Det blir ett enkelt val för de flesta.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Håller med dig Mozz, så mycket skitsnack av många som blundar för problemen. Det enda jag är säker på att det är inte miljömuppar som kommer lösa problemet, det är ingenjörer med smarta lösningar, kanske Greta?

Håller med att ingenjörer sitter på lösningarna. Men jag tänker att det ofta är Greta-människorna som får politiker att vakna, som då fattar beslut (som förhoppningsvis är smarta) som får ingenjörer att börja arbeta. Så, Greta-människor skyndar på processer...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det har vi både provat och förkastat, tyvärr faller det på att fjädringen inte får vara elektroniskt reglerad...

Men även MotoGP's vara eller icke vara har ju diskuterats tidigare i tråden. Vi kanske ska göra om hela tjottabalongen till ett e-sport mästerskap som folk kan se på nätet istället för att vara på plats...? För hur stor är egentligen miljövinsten med MotoE jämfört med hundra tusen åskådare som kommer dit på hoj och dessutom äter hamburgare...?


Publik är ju det stora problemet, rent miljömässigt. Metallica i Göteborg igår kostar såklart på, MÅNGA kompisar satte sig i bil och körde dit. Vasaloppet, O-ringen, Gotland Grand National och andra mass-event ute i spenaten är såklart också företeelser som i framtiden blir svåra....:(
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och det där med ungdomens naivitet kommer de snabbt över när första barnet, riktiga jobbet och boendet är på plats. Två timmar i kollektivtrafiken från hem via dagis till jobbet, eller en halvtimme i bilen? Det blir ett enkelt val för de flesta.

Tja, kanske det. Eller också inte; jag har förvånande många unga föräldrar i min bekantskapskrets som på ett självklart sätt väljer bort körkort och konsumtion. Jag är imponerad! Och de liksom förstår inte vad jag är imponerad av, för dem är det liksom självklart.:tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är uppenbart att vi lever i två helt olika världar och jag gissar att läget och den så kallade populationskartan spelar in för jag kan inte påstå att jag känner eller ens känner till några unga familjer som inte har minst en bil per hushåll.

Där jag bor finns en ytterst begränsad kollektivtrafik i tätorten och mellan kustens tätorter, men definitivt inte i de mindre byarna eller mellan byarna. Således är kollektivtrafik - i allra bästa fall - ett otroligt krångligt alternativ för den som vill arbeta och leva ett normalt familjeliv utan att ha minst en bil.

Återigen - en politik där privata transporter skall ersättas av kollektiva transporter känns väldigt avlägsen för oss på landet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är uppenbart att vi lever i två helt olika världar och jag gissar att läget och den så kallade populationskartan spelar in för jag kan inte påstå att jag känner eller ens känner till några unga familjer som inte har minst en bil per hushåll.

Där jag bor finns en ytterst begränsad kollektivtrafik i tätorten och mellan kustens tätorter, men definitivt inte i de mindre byarna eller mellan byarna. Således är kollektivtrafik - i allra bästa fall - ett otroligt krångligt alternativ för den som vill arbeta och leva ett normalt familjeliv utan att ha minst en bil.

Återigen - en politik där privata transporter skall ersättas av kollektiva transporter känns väldigt avlägsen för oss på landet.

Visst är det så! Vi tre bröder har kvar pappas föräldrahem i södra Värmland, och det finns ju inte på kartan att verka där utan bil. Men bor man i stan, med elcykel och pool-bilar som går på el, så går det att komma långt. Vår fossilbil står ofta still hela veckor ibland, för Varberg är inte större än att det går att cykla överallt. Så bor man i stan så...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag kan tycka att det är tvånget som är problemet.

Jag vill inte pådyvla någon att åka mer/mindre bil, betala mer/mindre för bränslet, äta mer/mindre kött eller öht tvinga någon att betala för satsningar i klimatet som kostar en herrejösses massa pengar(samtidigt som det saknas resurser i skolan, inom vården, polisen och att tant Lisbeth då kanske får ännu sämre service på boendet - pengar växer ju inte på träd).
Jag hoppas också att andra kan ge mig den friheten att själv få bestämma hur jag vill leva mitt liv och om jag vill göra mer/mindre av någonting.

Jag ser heller inte varför lösningen på vartenda jävla problem hela jävla tiden är att vi ska beskattas hårdare och betala mer pengar till tafatta politiker. Skattehöjningar som i första hand främst drabbar de med redan sämst ekonomi som då blir de som får låta bli att åka bil till utflykten de hade önskat att åka på och minska sin konsumtion i övrigt först, samtidigt som de också ska ha dåligt klimatsamvete för att de kör ungarna till innebandyträningen på kvällen.

En annan del i detta är VARFÖR man väljer att göra något(det ska inte blandas ihop med att jag kan känna beundran och inspiration hos människor som sas går sin egen väg och gör det de tror på och vill på denna stora planet, det gäller även dig MOZZ - du kör ditt eget race(pun intended) och på något vis får jag och säkert flera med mig en känsla i kroppen av beundran/inspiration/glädje över detta - på riktigt alltså).

Tittar man här: https://www.bp.com/content/dam/bp/b...l-review/bp-stats-review-2019-full-report.pdf så ser man att Sveriges bidrag till CO2-utsläpp är under 1,5 promille.
2018 släppte Sverige ut 44,8 miljoner ton CO2, globalt släpptes det ut 33890,8 miljoner ton och ökningen från föregående år bara den är ca 650 miljoner ton. Kan vi få större utväxling per investerad krona någon annanstans med våra pengar än att höja bränsleskatten här hemma?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
2018 släppte Sverige ut 44,8 miljoner ton CO2, globalt släpptes det ut 33890,8 miljoner ton och ökningen från föregående år bara den är ca 650 miljoner ton. Kan vi få större utväxling per investerad krona någon annanstans med våra pengar än att höja bränsleskatten här hemma?

Jag är garanterat inte ensam om att åka till arbetsplatsen för att spendera en fulldag endast kommunicerandes via elektroniska kontaktvägar för att sedan åka hem igen.

Jag skulle gärna jobba hemifrån ca fyra dagar i veckan och därmed sänka mitt transportfotavtryck med 80%

Dessutom lämnas vägar och P-platser fria till dem som faktiskt behöver göra sitt förvärv på en specifik plats.
Det är bara kontrollbehov, misstro och lite dumma regler som är ivägen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Publik är ju det stora problemet, rent miljömässigt. Metallica i Göteborg igår kostar såklart på, MÅNGA kompisar satte sig i bil och körde dit. Vasaloppet, O-ringen, Gotland Grand National och andra mass-event ute i spenaten är såklart också företeelser som i framtiden blir svåra....:(


glöm ej hornborgar sjön ditt stora horder med miljömuppar åker varje år o studerar samma tranor år efter år om dom bajsar annorlunda eller låter annorlunda.

Min son gick ur vänersborgs gymnasie och vad jag fattade var den enda som har läst och klarat 2 gymnitsiala 3 åriga kurser samtidigt med godkända betyg och stependie vid studenten, sedan läste han in elingenjör i högskolan ett år snabbare än normalt men inte fan e det någon som tycker det är märkvärdigt.

greta i all ära men det finns massor duktiga ungdomar som inte har gretas fabrik bakom sig för att få åka jorden runt på andras bekostnad.

miljomupperi i all ära men vi är boende på landet på en stor gård som produserar MAT både till kött industrin men även till Bröd öl, potatis, sol energi, varmvatten via sol o snart vind kraft, dessutom råvara till papper virke miljöpellets och även till bio diesel.

våran familj miljökompenserar så inisatan så jag kör mina 2T utav helvete till o med båten fick en 2T förutom thunderacen den skiten går på ren bensin.

fan vad grinig jag blev nu då:mad:
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag är garanterat inte ensam om att åka till arbetsplatsen för att spendera en fulldag endast kommunicerandes via elektroniska kontaktvägar för att sedan åka hem igen.

Jag skulle gärna jobba hemifrån ca fyra dagar i veckan och därmed sänka mitt transportfotavtryck med 80%

Dessutom lämnas vägar och P-platser fria till dem som faktiskt behöver göra sitt förvärv på en specifik plats.
Det är bara kontrollbehov, misstro och lite dumma regler som är ivägen.

Jobba hemma - absolut. Jag kan och får det, hur mycket jag vill så länge jag sköter mitt jobb och deltar i de möten jag är kallad till. Men väljer ändå att köra till kontoret varje dag förutom någon enstaka dag då och då. Varför? Det sociala framförallt. Jag tycker det är trist att sitta hemma själv en hel vecka. Sällskap på lunchen, skratten vid fikabordet. Närheten till att diskutera lösningar med kollegor, som inte alls blir samma sak om jag ringer eller mailar. Frågor om stort och smått som dyker upp spontant, det missar jag om jag sitter hemma.

Ibland är det fantastiskt skönt att jobba hemma, men göra det alltid eller största delen av tiden? Nej tack för mig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ibland är det fantastiskt skönt att jobba hemma, men göra det alltid eller största delen av tiden? Nej tack för mig.
Amen to that!
Det mesta jag gör skulle jag kunna göra hemma, men snabba problemlösningar går bättre på kontoret än på Skypemöten. Dessutom kan man överhöra diskussioner om något som man själv kan bidra med info om.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jobba hemma - absolut. Jag kan och får det, hur mycket jag vill så länge jag sköter mitt jobb och deltar i de möten jag är kallad till. Men väljer ändå att köra till kontoret varje dag förutom någon enstaka dag då och då. Varför? Det sociala framförallt. Jag tycker det är trist att sitta hemma själv en hel vecka. Sällskap på lunchen, skratten vid fikabordet. Närheten till att diskutera lösningar med kollegor, som inte alls blir samma sak om jag ringer eller mailar. Frågor om stort och smått som dyker upp spontant, det missar jag om jag sitter hemma.

Ibland är det fantastiskt skönt att jobba hemma, men göra det alltid eller största delen av tiden? Nej tack för mig.

Jag skulle hellre dela lokal med andra distansarbetare och diskutera problem/lösningar med dem.
Förmodligen skulle det vara roligt att luncha med dem också.
Kanske komma på något nytt att göra med dem som är mer givande?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top