Så.... TÄNK om Great har rätt? Tänk om det är så att vi håller på att fossilbränna jorden tillbaka till dåtiden? Då spelar det ju ingen större roll om Sveriges värde som industrination är högt eller lågt. Eller om glesbygden är nedlagd eller inte... Tänk om....
Greta och andra klimataktivister har utan tvekan rätt i sak (om man kan säga så, det är ju inte direkt sina egna forskningsresultat de predikar...?) och det motsätter jag mig inte.
Det jag motsätter mig - med alla aktivister och extremister överhuvudtaget - är metodiken som alltid tenderar att sluta med att den lilla människan hamnar i kläm medans de stora drakarna glatt kan härja vidare. Tråden har ju redan tagit upp mängder med exempel på verkanslösa symbolhandlingar som inte inneburit något annat än begränsad frihet och försämrad ekonomi för den som drabbas och det Greta förespråkar kommer ju inte att utmynna i något annat.
Så jag kan också förstå att en frånskild småbarnsmamma från Sockenträsk med fyra mil till dagis har väldigt svårt att lajka Greta på nätet.