Trodde det var så beslut fattades i sverige idag?Nu är detta långt från bensinavveckling men visst är det märkligt att just kärnkraften hanteras utifrån en religiös utgångspunkt istället för vetenskaplig?
Trodde det var så beslut fattades i sverige idag?Nu är detta långt från bensinavveckling men visst är det märkligt att just kärnkraften hanteras utifrån en religiös utgångspunkt istället för vetenskaplig?
Just det argumentet verkar klimatextremisterna gärna glömma bort då nya skatter ska diskuteras...
Det är inte många månader sedan en liknande "forskare" pekade ut snöskotern som ett enormt miljöproblem, naturligtvis med ilskna frågeteckan kring varför snöskoterägarna inte omedelbart beläggs med en extra straff- eller miljöskatt.
Han glömde dock att min lössnöare - modern direktinsprutad tvåtaktsteknik till trots - drar uppåt åtta liter milen då man ger stålet genom pudret och att jag följaktligen kör upp nästan en kubik nittioåtta under en bra säsong...alltså ett icke oansenligt bidrag till vårt rikes socialbudget.
Mona Sahlin älskar mig, för det är verkligen häftigt att betala skatt.
Angående Cruisingen i Rättvik - om tanterna i "Fridays For Future" struntar i sin Ålands-cruising kan man cruisa året om med gamla V8'or. Citat: "Cruisefartygen spyr ut 4,1 miljoner ton koldioxidutsläpp per år, enligt Windmarks preliminära siffror. Alltså åtta gånger mer än inrikesflyget." Detta enbart i Östersjön.
Angående Cruisingen i Rättvik - om tanterna i "Fridays For Future" struntar i sin Ålands-cruising kan man cruisa året om med gamla V8'or. Citat: "Cruisefartygen spyr ut 4,1 miljoner ton koldioxidutsläpp per år, enligt Windmarks preliminära siffror. Alltså åtta gånger mer än inrikesflyget." Detta enbart i Östersjön.
Och som grädde på moset vill de hjärndöda miljöidioterna stänga ner kärnkraften utan andra alternativ än importerad kolkraft.. vi kommer få börja köra gamla oljekraftverk som reservkraft på vintrarna. Har jag nämnt att mitt hat och förakt för miljöidioterna växer exponentiellt för varje drag klimatalarmistlobbyn gör?Det är viktigt att fokusera på rätt saker om man tror att världens undergång är nära tack vare antropogena utsläpp av CO2. Man måste såklart fokusera på de stora utsläppsbovarna först - som ett gäng bilar i en liten håla i ett litet land som kallas Sverige.
Eller så lyfter man blicken och, om man menar allvar med alarmismen gör något åt nedan ist typ?
https://www.carbonbrief.org/mapped-worlds-coal-power-plants
Och som grädde på moset vill de hjärndöda miljöidioterna stänga ner kärnkraften utan andra alternativ än importerad kolkraft.. vi kommer få börja köra gamla oljekraftverk som reservkraft på vintrarna. Har jag nämnt att mitt hat och förakt för miljöidioterna växer exponentiellt för varje drag klimatalarmistlobbyn gör?
Nja riktigt så är det inte. Sol- och vindkraft kommer att öka men det blir inte lika lätt. Vi måste kunna lagra och inte bara reglera energin som med en ångmaskin oavsett hur man värmer vattnet! Men det måste till flera lösningar som, precis som kärnkraften, har både för- och nackdelar. Visst kan man strunta i problemen men vi måste vara tillräckligt många som vill se lösningar.
Hat och förakt gynnar inte förutsättningarna för bra gemensamma lösningar. Men jo, ditt hat och förakt har nämnts några gånger!
De flesta mår bättre av att försöka hitta lösningar än leta fel...
Nja riktigt så är det inte. Sol- och vindkraft kommer att öka men det blir inte lika lätt. Vi måste kunna lagra och inte bara reglera energin som med en ångmaskin oavsett hur man värmer vattnet! Men det måste till flera lösningar som, precis som kärnkraften, har både för- och nackdelar. Visst kan man strunta i problemen men vi måste vara tillräckligt många som vill se lösningar.
Hat och förakt gynnar inte förutsättningarna för bra gemensamma lösningar. Men jo, ditt hat och förakt har nämnts några gånger!
De flesta mår bättre av att försöka hitta lösningar än leta fel...
Det dära hatet beror mest på att de värsta gaphalsarna på riktigt vill införa diktatur. Utan att ha några lösningar eller ens en realistisk problemdefinition. Svårt att inte se några fel i den "gröna" vågen.. försöker de införa diktatur hoppas då jag att den gemensamma lösningen blir väpnad konflikt.
Så vitt jag vet finns inga metoder att lagra el i dd volymer som krävs. Superhetta kan lagras i saltslush, men det fungerar bäst i öknar.
De största problemen och nackdelarna svensk kärnkraft har är utvecklingsförbudet som rått sen omröstningen. Hade vi fått utveckla kärnkraften hade vi redan haft gen4 reaktorer och kört upp återstoden av vårt kärnavfall som Mox bränsle, vars avklingning är på några tusental år istället för den sjukt orealistiska slutförvaringstiden på hundratusentals år som vårt kärnavfall har nu.
Miljömupparna har ingen aning om detta och borde inte ens ha rätt att yttra sig i frågan.
Jo, men södra sverige har dåligt med älvar.. det var liksom därför vattenfall byggde atomdrivna ångpannor i södra halvan av landet?Kanske man kan lagra el i vattendammar? Sen tar man ut energin via turbiner? Kanske vatten som kommer uppifrån fjällen som ändå är på väg ner till havet?
Finns det kanske inte redan nåt sånt i de flesta av våra älvar?
Kanske man kan lagra el i vattendammar? Sen tar man ut energin via turbiner? Kanske vatten som kommer uppifrån fjällen som ändå är på väg ner till havet?
Finns det kanske inte redan nåt sånt i de flesta av våra älvar?
Om man använder sol- och vindkraftsel till att pumpa tillbaka vatten när tillgången på el är hög kan man lagra elkraften tills den behövs.
Har fungerat i några år...
https://www.youtube.com/watch?v=O1Fp6TCIOKU
Man behöver inte fjäll bara det finns plats för en damm som ligger högre än turbinerna...
Om man använder sol- och vindkraftsel till att pumpa tillbaka vatten när tillgången på el är hög kan man lagra elkraften tills den behövs.
Har fungerat i några år...
https://www.youtube.com/watch?v=O1Fp6TCIOKU
Man behöver inte fjäll bara det finns plats för en damm som ligger högre än turbinerna...
Kanada har monterat turbiner i råvattenledningarna som förser städerna med färskvatten med ganska goda resultat. Inga jätteeffekter men många bäckar små. Så hålls kraftgenereringen även nära städerna där miljöprofeterna sitter med gapande kycklingnäbbar och dricker sin rättvisemärkta sojalatte.Varför inte sälja till någon krake som har elbehov och vill köpa ist?
Man är nog lite rädd att ta i det map miljöbalken/vattendomar. Det kom väl även nya krav från 1 januari i år på vattenkraften.
Man bör nog även tänka sig för hur det ska fungera rent praktiskt då reglerkapaciteten för vattenkraften verkar vara fullt uttnyttjad idag.
Frågan är också vad produktionskostnaden på en sådan kwh skulle bli.
https://www.nyteknik.se/energi/norskt-vatten-ska-bli-uppladdningsbart-6421560
Varför inte sälja till någon krake som har elbehov och vill köpa ist?
Man är nog lite rädd att ta i det map miljöbalken/vattendomar. Det kom väl även nya krav från 1 januari i år på vattenkraften.
Man bör nog även tänka sig för hur det ska fungera rent praktiskt då reglerkapaciteten för vattenkraften verkar vara fullt uttnyttjad idag.
Frågan är också vad produktionskostnaden på en sådan kwh skulle bli.
https://www.nyteknik.se/energi/norskt-vatten-ska-bli-uppladdningsbart-6421560
Ja jag har sett dom där, men fördelen med fjäll är att vattnet kommer dit av egen kraft och behöver inte pumpas, så man kan välja fritt att antingen ha luckorna stängda eller öppna för vattnet till turbinerna.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|