Vi är ju på väg att bli en bananrepublik så självklart ska också vår fordonspark också anpassas med allehanda udda lösningar som blir billiga enligt republikens regler.
Jag har en bekant som är högt uppsatt inom Bil Sweden, alltså den organisation som försökt ha en vettig och någorlunda vuxen diskussion kring det så kallade bonus/malus systemet. För att citera honom - det går helt enkelt inte att föra en sansad diskussion när man diskuterar med fanatiker...
Och såg man presskonferensen häromdagen där regeringen presenterade sin utökade miljöpolitik så förstår man vad han menar. Det går ju nästan i brallan för varenda miljöpartist när de får prata om förslag som försvårar liv och leverne utanför de stora städerna...
Snart dags att byta namn från miljöpartiet till det nya extremurbaniseringspartiet...?
Med dagens laddinfrastruktur och mitt jobb är det i princip omöjligt att min arbetsgivare skulle be oss köpa elbilar, så jag räknar med att det blir diesel eller bensin nästa gång det är dags för ny bil.
Jag är i ungefär samma situation. Bilen är för mig ett nödvändigt ont. I jobbet måste den ta mig från hemmet till flygplatsen tio mil bort minst fyrtio gånger per år. Däremellan och på fritiden måste den ta mig och ett ofta tungt lastat släp från hemmet antingen långt upp på fjället eller långt ut i skogen. Allt som oftast på vägar som är under utredning för hastighetssänkning men knappast omläggning eller renovering.
Således är kravspecen en fyrhjulsdriven bil med hög markfri gång, relativt stor motor, dragkrok, relativt hög tillåten släpvagnsvikt, riktiga fullspikade vinterdäck, fjärrstyrd bränslevärmare och väldigt gärna med tillgång till service på hemmaplan.
Denna kravspec finner naturligtvis ingen förståelse hos skolstrejkande småflickor, andra miljölobbyister framcurlade ur tunnelbanemiljö eller våra styrande politiker till lika delar förblindade av PK-glasögon och röstningsboskapens facebookflöden. Därför finns inte heller några realistiska alternativ med denna kravspec som inte straffas hårt i bonus/malus systemet. Därför får jag gladeligen lägga sju långsjalar per år i skatt. Hoppas bara att min nya hinner komma innan nyår så att det inte blir tolv...