DN hade häromdagen en artikel om att färre passerar biltullarna i Stockholm:
https://www.dn.se/sthlm/allt-farre-passerar-stockholms-biltullar/
Jo, 1000 färre per dag, av ca 274 000, dvs ca 0,3% färre. Det känns mer som en variation i hur många som var sjuka eller vabbade just då, än stora förändringar i folks resande. Det är ju dessutom bara betalande som räknas, åker man innan eller efter så går an utanför statistiken.
Men, Tragikvärket är ju inte nöjda med det här, så nu ska tiden utökas, från 06:00 istället för 06:30, priserna ska också höjas från max 35 kr per passage till 45kr och taket per dag höjs till 135.
Så nej, tullarna är inte till för att minska trafiken eller köerna, utan för att dra in pengar till staten, ingenting annat.
Istället för bil ska vi ju åka tåg och annan kollektivtrafik, men Tragikvärket har inte råd med underhållet, för att det snöade vintras och brann i Hässleholm:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/jarnvagsunderhall-for-350-miljoner-pausas/ Jävlar, det snöar, en vinter i Sverige? Vart är världen på väg, jag förstår att det kommer som en chock som spränger alla budgetar
För världen är väl redan så uppvärmd att vi inte har någon som helst snö längre? Åtminstone verkar ju alla snöröjningsbudgetar utgå från det
Jag är ledsen för att det bara är DN-länkar, men Tragikvärket har inga pressmeddelanden om sånt här, dom har bara pressmeddelanden om positiva saker, trafiksäkerhet och sånt