Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Hur ser skatten ut som man tar ut på bilismen i Frankrike, Italien och andra länder för man har sträckor med tullvägar?
Hur ser vägunderhållet ut på vägarna utanför tullvägarna?
Jag vet inte svaret på första frågan, men efter att ha kört tullmotorvägar och vägarna utanför så sent som i somras några hundra mil i båda länderna så hade jag gärna velat ha svar på hur finansieringen ser ut och praktiskt hur mycket som går tillbaka till infrastrukturen och underhållet.
Har även broolyckan utanför Genua som berodde på bristande underhåll bland annat i minne. En privat aktör som skulle stå för det. Sannolikt ett vinstintresse i botten. Resultatet har vi sett.
Om man hade tullväg mellan t ex Stockholm och Uppsala eller Helsingborg och Malmö hade det nog bara flyttat en del av trafiken ut på mindre landsvägarna genom samhällen. Ökat slitage på dessa.
Om man ska få folk att åka kollektivt så måste de ha en total tidsvinst. Särskilt när många arbetar fulltid och har ett familjeliv att sy ihop med allt vad det innebär.
Mycket tyder på att våra politiker har en bottenlös kista de måste fylla och svaret är högre skatter eller utförsäljning av gemensamma tillgångar eller ökade intäkter genom höjningar av avgifter.
Man lovar mycket men håller tunt. Orealistiska mål.
Hur ser vägunderhållet ut på vägarna utanför tullvägarna?
Jag vet inte svaret på första frågan, men efter att ha kört tullmotorvägar och vägarna utanför så sent som i somras några hundra mil i båda länderna så hade jag gärna velat ha svar på hur finansieringen ser ut och praktiskt hur mycket som går tillbaka till infrastrukturen och underhållet.
Har även broolyckan utanför Genua som berodde på bristande underhåll bland annat i minne. En privat aktör som skulle stå för det. Sannolikt ett vinstintresse i botten. Resultatet har vi sett.
Om man hade tullväg mellan t ex Stockholm och Uppsala eller Helsingborg och Malmö hade det nog bara flyttat en del av trafiken ut på mindre landsvägarna genom samhällen. Ökat slitage på dessa.
Om man ska få folk att åka kollektivt så måste de ha en total tidsvinst. Särskilt när många arbetar fulltid och har ett familjeliv att sy ihop med allt vad det innebär.
Mycket tyder på att våra politiker har en bottenlös kista de måste fylla och svaret är högre skatter eller utförsäljning av gemensamma tillgångar eller ökade intäkter genom höjningar av avgifter.
Man lovar mycket men håller tunt. Orealistiska mål.