Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur ser skatten ut som man tar ut på bilismen i Frankrike, Italien och andra länder för man har sträckor med tullvägar?

Hur ser vägunderhållet ut på vägarna utanför tullvägarna?

Jag vet inte svaret på första frågan, men efter att ha kört tullmotorvägar och vägarna utanför så sent som i somras några hundra mil i båda länderna så hade jag gärna velat ha svar på hur finansieringen ser ut och praktiskt hur mycket som går tillbaka till infrastrukturen och underhållet.

Har även broolyckan utanför Genua som berodde på bristande underhåll bland annat i minne. En privat aktör som skulle stå för det. Sannolikt ett vinstintresse i botten. Resultatet har vi sett.

Om man hade tullväg mellan t ex Stockholm och Uppsala eller Helsingborg och Malmö hade det nog bara flyttat en del av trafiken ut på mindre landsvägarna genom samhällen. Ökat slitage på dessa.

Om man ska få folk att åka kollektivt så måste de ha en total tidsvinst. Särskilt när många arbetar fulltid och har ett familjeliv att sy ihop med allt vad det innebär.

Mycket tyder på att våra politiker har en bottenlös kista de måste fylla och svaret är högre skatter eller utförsäljning av gemensamma tillgångar eller ökade intäkter genom höjningar av avgifter.

Man lovar mycket men håller tunt. Orealistiska mål.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hur ser skatten ut som man tar ut på bilismen i Frankrike, Italien och andra länder för man har sträckor med tullvägar?

Hur ser vägunderhållet ut på vägarna utanför tullvägarna?

Jag vet inte svaret på första frågan, men efter att ha kört tullmotorvägar och vägarna utanför så sent som i somras några hundra mil i båda länderna så hade jag gärna velat ha svar på hur finansieringen ser ut och praktiskt hur mycket som går tillbaka till infrastrukturen och underhållet.

Har även broolyckan utanför Genua som berodde på bristande underhåll bland annat i minne. En privat aktör som skulle stå för det. Sannolikt ett vinstintresse i botten. Resultatet har vi sett.

Om man hade tullväg mellan t ex Stockholm och Uppsala eller Helsingborg och Malmö hade det nog bara flyttat en del av trafiken ut på mindre landsvägarna genom samhällen. Ökat slitage på dessa.

Om man ska få folk att åka kollektivt så måste de ha en total tidsvinst. Särskilt när många arbetar fulltid och har ett familjeliv att sy ihop med allt vad det innebär.

Mycket tyder på att våra politiker har en bottenlös kista de måste fylla och svaret är högre skatter eller utförsäljning av gemensamma tillgångar eller ökade intäkter genom höjningar av avgifter.

Man lovar mycket men håller tunt. Orealistiska mål.
Det är ju numera ett par hundra miljarder årligen i utgifter vi hade klarat oss extremt bra utan. Kan vi bara sluta lägga skattepengar på piss och importerade skitkorvar skulle vi ha råd med bättre vägar, fungerande sjukvård, skolor osv.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att betala avgift för att köra på motorvägar är inte ovanligt i andra länder. Nu vill Liberalerna införa motorvägsavgifter även i Sverige, skriver Aftonbladet.

Planen är att avgifterna ska tas ut på motorvägssträckor som redan har bra kollektivtrafik och att de därför ska få fler bilister att åka kollektivt istället. Ett exempel skulle kunna vara sträckan mellan Stockholm och Uppsala.

Förslaget presenteras för att profilera partiet i klimatfrågan och den som kör en elbil ska inte behöva betala.

"Antalet som åker kollektivt ökar redan ganska kraftfullt, det vill vi också bygga ut. Samtidigt är det många som åker bil till jobbet. Men finns det en avgift skulle nog fler tänka om, om det faktiskt finns bra kollektivtrafik på den sträckan", säger Helena Gellerman, klimatpolitisk talesperson i Liberalerna, till tidningen.

Det är som sagt inte ovanligt med motorvägsavgifter i andra länder. Norge tar till exempel ut "bompengar" för att köra på vissa vägar. I Frankrike, Italien, Spanien och Portugal ägs och underhålls många motorvägar av privata bolag och de finansieras av motorvägsavgifter.

I vissa andra länder, som Österrike och Schweiz, krävs ett klistermärke (så kallad vignette) för att köra på motorvägarna.

Politiker = okunnighet.

Tyvärr kan man faktiskt sätta likhetstecken där nuförtiden.

Varför införa ytterligare ett system som måste övervakas och följas upp, när vi redan har ett vinjettsystem i Sverige som ingen jävel bryr sig om.. ?

Vi är sedan decennier med i Eurovignettesystemet som skall säkra vägavgifter för att ladtbilar över 12 tons totalvikt skall få nyttja motorvägar i respektive land.

https://www.eurowag.com/en/services/toll/eurovignette/

Men, eftersom ingen bryr sig om att kontrollera efterlevnaden i U-länder som Sverige så skiter de flesta att betala Eurovignettekostnaden för just Sverige. Ingen bryr sig ju?

Ja, eller - svenska åkare betalar ju. Vi kan ju drabbas av efterräkningar. Men de utländska bilarna, som bedriver inrikestrafik på brännolja, dom skippar vinjettkostnaden i mycket hög utsträckning.

Jag är övertygad att många här inne är omedvetna om Sveriges medlemskap i Eurovignette-systemet.

Det är okay. Det finns knappt några myndighetsmänniskor dom känner till det, och ändå färre är satta att kontrollera efterlevnaden.

Men, att en "miljöpolitisk talesperson" går ut och bjäbbar om en ny vinjett när hon inte har en aning om att vi redan är medlemmar i ett vignettesamarbete är rent jävla skamligt.

Först måste vi förhandla med EU om att gå ur och lämna det samarbete vi aldrig riktigt förstått oss på.

Det tog Tyskland typ 6 år innan dom kunde lämna, och det system man ersatte Eurovignetten med var så kostsamt för staten att det kostade typ en Svensk bruttonationalprodukt.

Helena Gellerman!
1.
Vad sägs om att försöka casha in pengarna från Eurovignette innan man försöker sig på någon ny vild, ogenomtänkt gåsjakt?

2.
Hur många miljarder har statskassan gått miste om, tack vare ert ointresse för Eurovignettesystemet?

3.
Hur hade du tänkt casha in på ditt lilla system, utan att ta klivet ut i RFID-träsket?

4.
Questions questions questions - frågor som är bra att ställa sig.
INNAN man kastar sig ut och skall profilera sig och sitt parti. Det vill gärna bli fel annars.

Har Liberalerna råd med det - partiet utan "Folk"...?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Varför införa ytterligare ett system som måste övervakas och följas upp, när vi redan har ett vinjettsystem i Sverige som ingen jävel bryr sig om.. ?

Vi är sedan decennier med i Eurovignettesystemet som skall säkra vägavgifter för att ladtbilar över 12 tons totalvikt skall få nyttja motorvägar i respektive land.

https://www.eurowag.com/en/services/toll/eurovignette/

Men, eftersom ingen bryr sig om att kontrollera efterlevnaden i U-länder som Sverige så skiter de flesta att betala Eurovignettekostnaden för just Sverige. Ingen bryr sig ju?

Skriv en insändare eller få publicerat en tyck till i någon av de rikstäckande morgontidningarna eller skicka vidare till någon blogg med hög trafik. Det är ju sådant här som hade varit intressant att lyfta fram.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skriv en insändare eller få publicerat en tyck till i någon av de rikstäckande morgontidningarna eller skicka vidare till någon blogg med hög trafik. Det är ju sådant här som hade varit intressant att lyfta fram.

Bättre att bjuda in till debatt där kompetensen finns:



Ytterligare ett vägavgiftssystem?


Hej Helena!

Hur tänkte du nu? Skall vi införa ytterligare ett vinjettsystem i Sverige?

Accepterar Bryssel det, när vi redan har Eurovignette för tunga fordon?
Skulle tunga fordon undantas från ditt vignettsystem…? Hur säljer du in det till väljarna?

Har du verkligen tänkt igenom förslaget, eller är det bara ännu en luftbubbla som inte går att genomföra?


Ämnet diskuteras här:

https://www.sporthoj.com/forum/show...in-från-2030&p=6442090&viewfull=1#post6442090

Sporthoj.com




Sporthoj.com
Forum för alla som kör snabb motorcykel




Uppskattar svar i tråden.





mvh


Hampe



Någon som tror på ett svar?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bättre att bjuda in till debatt där kompetensen finns:

Det är absolut sant, men det kan också få effekt att lyfta fram saker i ljuset som klär av beslutsfattare. Om man nu arbetar med dessa frågor vill man nu tro att de verkligen har satt sig in i frågorna från många olika aspekter. Långt över vad man som tyckare kan göra utifrån ett mycket snävare perspektiv där man inte har alla korten på bordet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En tolvprocentsspärr vore intressant, undrar ifall varmluftsrapandet skulle öka eller minska med ett sådant införande?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det gäller bara att välja rätt nästa val svårare är det inte.

Du har kollat på TV4 och vet hur lätt det är! :tungan

TV4:s Marcus Oscarsson sparade inte på krutet med hyllningarna till Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt i Nyhetsmorgon i TV4 tidigare idag. Den populäre politiske kommentatorn stack till och med ut hakan och kallade partiledaren skickligast av alla.
– Han är inte bara skicklig som partiledare, han är skickligast, om ni frågar mig, av alla partiledarna. Han är väldigt påläst, han har bredden, han är kvick, han är strategisk, sade Oscarsson i programmet.
Oscarsson berömde även Sjöstedts humor och hans förmåga att väva i berättelser i sina argumentationer.

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...kligast-av-partiledarna/ar-AAJGawS?ocid=ientp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det gäller bara att välja rätt nästa val svårare är det inte.

Rätt är nog svårt (alla partier har nån eller några fördelar utom mp&v) så det gäller bara att lista ut det minst dåliga alternativet.
(Eller så gör vi rätt och bildar SportHojIntelligentTrust-partiet (SHIT)). :fakta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om man anammar sjöstedts politiska gärning och retorik på ett parti schack så skulle man förlora grovt.
Sämre förmåga att tänka längre än ett steg i taget går knappast att finna, möjligtvis hos någon annan kommunistkramare.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Rätt är nog svårt (alla partier har nån eller några fördelar utom mp&v) så det gäller bara att lista ut det minst dåliga alternativet.
(Eller så gör vi rätt och bildar SportHojIntelligentTrust-partiet (SHIT)). :fakta

Inte för att jag röstar men du har ju KLP.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det här https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2019/kraftbalansrapport2019.pdf illustrerar lite av problemet med intermittenta kraftkällor.

Se ffa tabell 11, tabell 12 och figur 15.

Prognostiserad installerad effekt skiftet 2019/2020 är hela + 1,7 GW jämfört mot 1 januari 2019. I siffror ungefär - 0,9 GW för kärnkraften, + 2,2 GW för vindkraften och + 0, 3 GW för solkraften.

Prognos för tillgänglig effekt under topplasttimmen vintern 2019/2020 är trots detta ner 0,6 GW.

Detta förklaras med att tillkommande effekt i form av vind- och solkraft har låg förväntad tillgänglighet vid topplasttimmen, medan denna till-gänglighet för den nedlagda kärnkraften är hög.

Vindkraften väntas ha en tillgänglighet om 9% av installerad effekt under topplasttimmen, för solkraften antas 0% tillgänglighet iom att topplasttimmen i regel inträffar när det är mörkt.
9%!!!
0%!!!

Under de kommande åren stängs ytterligare två kärnkraftsreaktorer i Sverige. Samtidigt ökar produktionen från icke planerbar elproduktion. Sannolikt kommer effektunderskottet att öka. Inga antaganden har gjorts kring ökad användarflexibilitet, vilket på sikt skulle kunna minska effekttoppen under topplasttimmen.

Vindkraften kan dock inte bidra till effektbalansen under vinterns kalla perioder med samma tillgänglighet som den kärnkraft den ersätter och dessproduktion är inte planerbar.

Vindkraftens tillgänglighet är högre under vintertid jämfört med resten av året men under perioder med sträng kyla (just när förbrukningen i Sverige oftast är som högst) avtar tillgängligheten.

Effektbalansen under topplasttimmen kommer sannolikt att försämras sett ur ett nationellt perspektiv, när stor volym planerbar produktion försvinner och i huvud-sak ersätts av vindkraft.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men varje ytterligare gigawatt vind- och solkraft sommartid innebär ju en mindre gigawatt vattenkraft sommartid, vilket innebär att magasinen kan tömmas i långsammare takt och därmed täcka upp mer vintertid.

Dock förstår jag att toppeffekten 07.00 måndagen den 13 januari ändå är för låg...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej inte rakt av. För det första tänker jag att det i fallet ovan förutsätter en statisk förbrukning, dvs ingen ökad förbrukning - då hade man ju inte kunnat spara i vattenmagasinen.

Ju mer intermittenta kraftkällor ju mer behöver reglerkraften reglera sett över en given tidsperiod. Här finns också vattendomar som tydligt reglerar hur vattenkraftverken/dammarna får hanteras med flöden osv. Mer vindkraft kräver i princip mer (vatten)kraft eller annat snabbstartad fossil kraft som kan starta när det inte blåser.
Och hur ska man allokera den extra kostnaden? Borde ligga på den intermittenta kraftkällan egentligen?

Den här var uppe i en tråd nyligen:
https://group.vattenfall.com/se/nyh...r/2019/600-mw-mer-effekt-i-vattenkraften-2023

Varför bygga X MW i intermittent kraft som mlm kräver en utbyggnad av vattenkraften på 600 MW?
Med mer sol och vind i energisystemet krävs ännu mer flexibilitet, att snabbt kunna gasa och bromsa produktionen. Därför behöver vattenkraftverken anpassas till de nya förhållandena.
Emellertid är syftet i första hand att öka förmågan att snabbt variera produktionen när det behövs, inte att producera mer elkraft.
Kan vi strunta i att punga ut ett antal miljoner kronor i X MW intermittent kraft och ist bara punga ut de pengar som behövs för de där 600 MW i vattenkraften, om den ens behövs om det fallet.

KVA(tror jag) menar dessutom på att vattenkraften i princip är fullt utnyttjad som reglerkraft idag.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Statligt/regionalt/kommunalt ägande blir "det där fixar någon annan, spela roll", mindre effektivt. Det är svårt att slå ur någon "själv-är-bäste-dräng, mig och familjen först". Det är svårt det där, ungefär som att bil-poola.
Finns ingen naturlag som säger att något blir mindre effektivt bara för att det ägs av staten.
Det blir inte billigare att odla potatis för att den som odlar kallar sig staten.
Vem skulle staten köpa mark av? Den som vill sälja? Till vilket pris? För bla mina pengar då eller. Ska jag först tvingas betala för kultiveringen av potatisen och sedan återigen betala för potatisen i affären?
Storskalighet minskar kostnaderna, och mark finns det gott om. Det är ju inte direkt så att staten måste köpa redan existerande jordbruksmark.
Det där har någon redan provat. Det krävde ungefär lika många dödsoffer som nazismen, men David Hasselhoff sjöng på murar, välte lite statyer och satte stopp för det i slutet av 80-talet.
Visst kan man raljera om man vill, men det visar på en ganska låg nivå och inspirerar inte direkt till en ömsesidigt respektfull diskussion.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Låg nivå...?

Om du vill bli tagen på allvar så tror jag att du får krypa ur din bubbla där det finns gott om färdig jordbruksmark som staten skall använda utan att köpa.

Och jo - det finns visst en "naturlag" om att det mesta inom offentlig sektor blir lite sämre och lite eller mycket ineffektivare. Om så inte vore fallet så skulle lönerna inom den offentliga sektorn vara lika höga som inom den privata sektorn. De är de inte, och det är inte ens nära.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://www.mises.se/2013/02/26/det-anonyma-kalkylproblemet/

Vem är staten?
SKa staten genom skatt tvinga undan riktiga bönder?
Vem ska finansiera hela kedjan i produktionen och vad händer om någon inte vill vara med och betala?
Hur ska staten göra när utbud/efterfrågan skiftar? Spekulera i jordbruksmark?
Får jag köpa billigare potatis från min granne ist om jag vill?

Staten är liksom slöseri och ineffektivitet per definition. Vadan tvånget annars. Låt de som specialiserat sig på något vara.
Tycker du staten ska köpa upp alla livsmedelsaffärer, inga mer ICA, Coop eller Willys, storskalighet liksom? Löfven kan stå i kassan.
Att staten rånar mig på 200 spänn, köper bullar för 50 spänn och ger mig tandvård för 150 är inte effektivt.

Jag anmärkte fö inget angående storskalighet. Jag poängterade att det inte är billigare att en byråkrat skriver på ett papper att någon form av entitet kallad staten ska odla potatis backade pengar från den faktiskt produktiva befolkningen.
Är staten bättre på att göra Elon Musk jobb än Elon Musk själv?

Äger staten redan jordbruksmark? Då är du ju redan i hamn med din ide, eller?
Eller menar du att det finns gott om jordbruksmark ingen äger.

Hur ska man ens kunna ha en ömsesidig diskussion när argumenten du lägger fram bara är mer våld mot alla som vill leva sina liv ifred. Spelar ingen roll om det är effektivt eller inte.
Odla potatis du men tvinga inte mig eller någon annan att vara med på en massa befängda ideer, tack.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns ingen naturlag som säger att något blir mindre effektivt bara för att det ägs av staten.

På riktigt, skämtar du med ovan?
Har du intresserat dig i argument för/emot statens förträfflighet?

Vari ligger incitamenten för en stat att spara och vara effektiv med pengarna som kommer år efter år från andra människor?

Vill man som avdelning eller enhet inom tex en kommun får mer pengar i nästa års budget så ser man till att gå med underskott.
Vill man ha mindre pengar att slösa till nästa år så ser man till att gå plus när man stänger böckerna. Vips så är nästa års budget minskad med motsvarande föregående års överskott.

https://skattebetalarna.se/har-ar-arets-varsta-sloseri-2018/
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top