Milkostnad

Räknat på R1:an som har några år på nacken (i värdeminskning - inte på belopp som jag totalt ligger ute med), egen service, däckbyten, försäkring, bensin, avräkning på skinnställ m.m. och övrig utrustnings livslängd, så hamnar jag på precis över 40 kr per mil (beräknat på ca 600 mil per år - det är ungefär vad som hinns med numera).

Hojen är ju det enda man får tillbaka pengar på vid försäljning - övriga grejer förbrukas under olika lång tid.

Skulle jag räkna på motarden, blir det lite andra kostnader, men den körs väldigt lite (95% bana) och har därför en längre beräknad livslängd trots trim o.d. Har dock kostat rejält med slantar i inköp totalt sett, så där är värdeminskningen en mycket större post.

Det är fundamentalt fel att göra sådana kalkyler kring sina hobbies, det slutar nästan alltid med att de små nöjena ter sig alldeles för dyra. Jag väljer att föra ett helt annat resonemang, nämligen:

Är detta det roligaste jag kan göra för mina hobbyslantar ?

I trådskaparens fall är det dessutom rätt enkelt att sänka milkostnaden radikalt, det är ju bara att se till att åka mer på hojen :tummenupp .

Det är skitenkelt, det kostar precis så mycket som man har över + några %

Jo, man måste ju givetvis ha råd att leva på andra håll också, men då borde ju frågan snarare vara, "hur stor del av din inkomst går till hojen?", vilket känns mer relevant. Det andra läskiga är ju bara för att skrämma sig själv till döds.

/perris

Givetvis jag håller med det är en mera relevant fråga!
I mitt fall var det 11% av inkomsten som gick till VFR:en och just nu 8,2% går till bladen! Räknat på grundlön efter skatt (eftersom man betalar hojnöjet med skattade pengar).

Å igår lade jag 0,24% av årslönen på krogen.. och jag fick varken slåss eller hångla. :huvet Statestik är underbart... :D

//KaliZ

Edit: ser också nu när jag jämför med bilen att jag som kör så lite bil, borde inte ha någon alls. Vore typ billigare att åka taxi... :rolleyes:

Last edited:
Min hojåkning har hittills kostat 81kSEK på tre säsonger, men då har jag direktavskrivit alla ”kapitalkostnader”, alltså hojen, lite verktyg och personlig utrustning, i beräkningen. Om man slår ut dessa inköpsutgifterna på fler år (och mil) eller räknar en viss återbäring vid ev. försäljning så blir det förstås lite billigare, och ju mer man kör desto lägre blir förstås milkostnaden för de fasta utgifterna. Milkostnaden för min del, som kör mellan sjuhundra och tusen mil per år, blir ”endast 34SEK/mil”. För att få en känsla för vad hobbyn MC-ägande kostar bör man ha i minnet att jag bor på landet, köpte en billig hoj och har åldern inne för hygglig försäkringskostnad. Pengarna liksom rinner iväg som sand mellan fingrarna, så fort man skaffar hoj. Det är klart billigare att åka långfärdsskridskor på dåliga isar eller kanotera sena höstkvällar på havet i mörkret, alltså för att få samma adrenalinkick.

Givetvis jag håller med det är en mera relevant fråga!
I mitt fall var det 11% av inkomsten som gick till VFR:en och just nu 8,2% går till bladen! Räknat på grundlön efter skatt (eftersom man betalar hojnöjet med skattade pengar).

Å igår lade jag 0,24% av årslönen på krogen.. och jag fick varken slåss eller hångla. :huvet Statestik är underbart... :D

//KaliZ

Edit: ser också nu när jag jämför med bilen att jag som kör så lite bil, borde inte ha någon alls. Vore typ billigare att åka taxi... :rolleyes:

FEL IGEN! när ska du lära dig?
Det vore billigare o åka motard :yoparty

Byt ut bilen mot motard o lev lycklig, o sen får du köra spriten i tanken o bruden där bak :P wheeli vikter

Kör själv 2 hojjar, en gixx 1000-03 och en cbr 1000 -04

Hade iofs bara gixxern under sommaren 07.

Körde 700mil. (250mil gata och 450mil bana)
Försäkring: 1800kr/mån x 4 = 7200kr
Bensin: 1,4L/milen x 12kr/l = 11760kr
Däck: Bra fråga, gick 10 bakdäck och 5 framdäck. men gissar på någonstans mellan 10-15.000:- så låt oss säga 12.500:-
Service: 250kr / 4L olja+50kr filter x 8 byten = 2400kr
Utrustning: Depåstöd,däckvärmare, däckkrängare, laptimer, ny hjälm osv..7.000:-

Resor till och från banor:
1300mil i bilen x 0,8L dieslel / mil x11kr/L = 11.400:- / 2. Vi har varit 2 i bilen hela tiden.. =
Boende vid banor uppskattar jag till = 4.000:-

Har nog glömt en del, men detta får duga för nu, då har jag inte räknat med inköp för personlig utrusning (som jag haft sen ett år innan) och inköp av hoj.

Totalt: 50.560kr på 700mil ger en milskostnad på 72kr/mil.

Ska vi räkna med inköp av hoj och utrusning blir det ca: 180kr/mil

När man inte kör så kostar det också att göra annat. så varför inte lägga på en liten slant o göra nåt kul som att åka hoj

Men vad är det man säger det kostar att ligga på topp:yoparty
Å andra sidan kanske man bara lever en gång. vill ej räkna på vad min hoj kostar:)

Första ägaren på min Rockster hade en milkostnad på runt 172 kr, han köpte den för 115 000, körde 290 mil och sålde den för 75 000 till mig två år senare!

En jobbarkompis köpte en Fireblade -03 och betalar 15 000 i försäkring/helår, i år har han kört 50 mil, vilket ger en försäkring på 300 kr/mil PLUS allt annat...

Hur kan servicen kosta 23:- / mil??? :va För mig bli det typ 3 pix milen, och då åker jag KTM..

SuperDuken, om jag räknar på 200 mil förra året, 500 i år, att jag har min pers. utr. i 3 år samt lite reella siffror landar på:

82 kronor / mil..

Huuuga!!!

Last edited:
Vad kostar det att "ligga på topp" på vintern när man inte kan/vill åka hoj?
Vad blir den sammanlagda krognotan okt-mars? Räkna med förfest,taxi, fyllekäk, öl, sprit, fnask, nya kläder, skor, borttappad telefon och nycklar, låssmed, rubbet alltså.

Mc verkar vara ett mer prisvärt alternativ.

Mc verkar vara ett mer prisvärt alternativ.

Mmm.. 2 000+ för 25 mil en fin lördag :gnissla

Det är en blöt kväl på Sture.. jätteblöt! var ut i lördags, käkade, festade lite. Åkte taxi både till och från (bor i Täby), betalade både för mig och tjejen.. Det blev inga 2 lök.. 1 500 kanske.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back