Min 4e hoj, vilken? GSX-R 1000 K5 K6 eller R1 -05 -06

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känns dags för en ny hoj. Som väger mindre än min Sprint RS. Och som drar bra från 4000RPM och uppåt precis som Sprinten. Och funderingarna ligger på ovannämnda.
Vill inte lägga ut mer än max 70000kr. Och jag har kollat försäkringen på en R1a.
Och den var acceptabel.
Gissar försäkringen är ungefär densamma på en gixxer.
Vad tycker ni?
Vad är det för för och nackdelar med gixern repektive rettan?
Vad skall jag välja?
Jag är 173cm kort(!) med korta ben och korta armar och lång(!) :) kropp.

Har funderat på att sätta på en BAZZAZ Traction Control.
Är det vettigt?
Minskar BAZZAZ TC risken för highsider?
Eller nått jag kan glömma, BAZZAZ TC har ingen inverkan,
allt ligger ändå i huvudet/gashanden när det gäller hålla sig på hjulen?
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har haft båda,
Du skrev inte hur lång du är.
Är du över 185cm så ska du ta R1:an, under 180cm så ska du satsa på Gixxern!
Du sitter bättre på R1:an medans Gixxern känns lite brutalare rätt genom.
En R1 från -07 är däremot ett snäpp bättre än Gixxern på allt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har haft båda,
Du skrev inte hur lång du är.
Är du över 185cm så ska du ta R1:an, under 180cm så ska du satsa på Gixxern!
Du sitter bättre på R1:an medans Gixxern känns lite brutalare rätt genom.
En R1 från -07 är däremot ett snäpp bättre än Gixxern på allt.

Ja då kommer längden(!) 173cm med korta ben och armar och lång(!) :) kropp.
Lägger in det i mitt första inlägg. Då lutar det åt gixxer.
Men Rettorna är så snygga....
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Äsch! Jag är 170 cm och sitter som en smäck på R1:eek:r. Och hur stora är Rossi, Lorenzo och grabbarna?

Köp den du tycker är snyggast. Motorcyklar köps med hjärtat, inte med hjärnan.

Alternativt så provkör du dem och väljer den som skrämmer dig mest. I den klassen har alla motorcyklar mycket mer effekt än du behöver i alla fall...
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Äsch! Jag är 170 cm och sitter som en smäck på R1:eek:r. Och hur stora är Rossi, Lorenzo och grabbarna?

Köp den du tycker är snyggast. Motorcyklar köps med hjärtat, inte med hjärnan.

Alternativt så provkör du dem och väljer den som skrämmer dig mest. I den klassen har alla motorcyklar mycket mer effekt än du behöver i alla fall...
Rossi, Lorenze och grabbarna kör inga R1or på bana :rolleyes:, benvinkeln på deras hojar skulle få en vanlig dödlig att hamna i rullstol efter ett par varv.
R1:an lämpar sig bättre för längre förare, med det är sant det du säger, självklart räcker effekten i båda hojarna. Motorkaraktären är väl lite olika mellan dessa hojar också, Gixxern är lite mer benägen att vilja gå upp på bakhjulet vid fullt gaspådrag på dom första växlarna, vissa gillar det och vissa inte.
Om vi säger såhär, jag skulle själv ha valt R1:an pga mina 189 cm. Så i detta fall den cykeln jag sitter bäst på.
Prestandan är likvärdig.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag skulle hellre köpa en R1a bara för den e skitmycke snyggare och ser mycket bättre ut i byggkvalitét, gixxern är såklart en skitbra hoj men den känns plastig.. 05-06 R1 är det jag vill byta upp mig till med men jag är längre så..
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Provkör båda..så kommer du köpa gixxern efter det. Klart!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Verkar som budgeten också skulle rymma Gixxer K7-K8 eller R1 07 - 08 :)
Kommentarer välkomna !
2wheeldrive har ju redan satt R1 -07 före gixxer K5 K6
Retta 07 -08 jämfört med K7 K8?
 
Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Verkar som budgeten också skulle rymma Gixxer K7-K8 eller R1 07 - 08 :)
Kommentarer välkomna !
2wheeldrive har ju redan satt R1 -07 före gixxer K5 K6
Retta 07 -08 jämfört med K7 K8?

När jag letade R1 så läste jag att ventilerna som förändrats inför 07 an inte tålde så mycket, det stod om felaktig olja och om serviceintervall inte skötts så åt ventilerna igenom godset i ventilsätet i värsta fall... I övrigt verkar det vara en grym hoj. :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har ägt båda R1 -08:a och Gsxr1000 K7-K8

Kan säga som så att först hade jag K7:an...sålde den för att testa en R1 -08:a då jag tyckte de va så jävla snygga.
4 månader efter R1:a köpet la jag ut den på blocket och köpte mig en underbar K7:a igen.
Faaaan va jag sakna den. Man satt bättre. Både för armar och rygg...motorn hade sjukt mer kraft o snabbare respons. Skönare att wheela med.
Nää..fan va jag älskar gixxrarna!

Men visst är R1 -07-08 snygga...speciellt den jag pimpa upp =P

22052010242.jpg
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Pratar vi effekt så rejsade jag en k5a med min R1 05a och han tog 2 hojlängder till toppfart så nån större skillnad är det inte... Men dom har väldigt olika körställning är min erfarenhet så provkör båda och bestäm dig sen som jag sagt förut !
 

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Tyresö
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
jag är väl inte helt opartisk men....k6 är fan helt underbar, k5 är ju i stort sett samma hoj så.
klart du ska ha en gixxer ;):banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bazzaz TC är utvecklad som en ren race-TC som helt enkelt reagerar och ställer ner effekten när varvtalsökningen blir för stor i f t vad den bedömer är rimligt med hänsyn till aktuell kombination av växel, varvtal och trottelposition. Det innebär att den förutsätter bra grepp i däcken och har därmed högre tröskel innan den griper in, jämfört med sensorstyrda TC-moduler.

Men visst ger den en ökad trygghet, och med högsta känsligheten så griper den in rätt tidigt ändå. Men se den för himmelens skull som ett hjälpmedel om Du skulle förivra Dig något, ingen TC ersätter en rimligt kalibrerad högernäve! Det är bara här på SH det funkar att vrida stumt från APEX...:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tackar för alla goda råd i den här tråden. :Bugar
Med min längd 173cm så talar många för att jag sitter bättre på en gixxer.
Gixxer K7 - K8 har en "motorinställare" med tre effektlägen vad jag sett.
Inser att jag ska börja med lägsta effektläget.
I varje fall på körningen från säljare hem till Göteborg. :)
Så jag slipper använda Falcks MC-service direCt.
Det är bara en hake, Rettor är så snygga......
philleee´s R1 är ju helt fantastiskt snygg. Djupt imponerad. :Bugar
Och även med bazzaz så är det huvudet/gashanden som håller hojen på hjulen.
Det är bara på SH det är fullgas från APEX....:D
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ut och prova de hojjar du är intresserad av...bara du som vet vad som passar just dig. Effekt finns så det räcker i de hojjar du funderar på.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top