Min besiktningsman wheelade min hoj :-)

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
duc916 skrev:
Aröd?

Har själv fått igenom en Triumph Daytona med öppet kolfiberslipon som
lämnade 123 dB vid 5000 varv (jag höll själv i mätaren). "Jaja", sade han,
"det där lämnar vi till polisen att sköta, va"

123? Det är riktigt mycket isåna fall....

För db ökar väl inte linjärt om jag inte missminner mig.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hehe, skoj att läsa lite positiva grejor om dem :tummenupp Jag skulle besikta min hoj i Kristianstad för några år sedan och besiktningsmannen hade lite bråttom till kaffet kl 9... så han provkörde inte ens, utan han lade en börnis inne i hallen istället och sa sen "ja, den verkar funka fint". Sen gick han och drack kaffe...

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Är det bara jag som skulle bli sur om de drog på så pass mycket med min hoj att de åker runt på bakhjulet. :confused:
Visst de kanske råkar vara jätte duktiga förare men ändå.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Dålig stil, vurpar de står de inte för några skador bara så ni vet, det går på din försäkring om den täcker det.

Börjar nån sån gubbe vrålåka med nån av mina hojar blir jag förbannad.

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Trevliga, roliga besiktningsgubbar är en sak, men dom ska ge f*n i att köra som nötter på andras fordon.

Jag brukar besiktiga i Sala och har de senaste två gångerna haft samma besiktningsman, han är astrevlig, snackar o garvar, kollar hojen och åker ett varv runt huset i lugnt tempo - DET är respekt! :tummenupp

(Och han anmärkte inte på mina miniblinkers heller.)

Däremote den snubbe som körde skiten ur min vässade Porsche 928s2 på 50-vägarna kring besiktningen i Köping skulle man egentligen gett en smäll. Fatta om han hade krockat med den, eller till och med kört över någon... :mad:

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Silwer skrev:
Dålig stil, vurpar de står de inte för några skador bara så ni vet, det går på din försäkring om den täcker det.

Är det verkligen så??? Måste jag betala ev skador om han krockar?

OM det är så, du e det banne mig ingen gammal besiktnings gubbe som får prova min hoj!!! :4skrika

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Bee skrev:
Är det verkligen så??? Måste jag betala ev skador om han krockar?

OM det är så, du e det banne mig ingen gammal besiktnings gubbe som får prova min hoj!!! :4skrika
jo, så är det.
Hojen ska vara försäkrad.

Normal sett kör de inte på bakhjulet vad jag sett, men om de gjorde det så vore inte jag glad iaf.

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Själv skulle jag bjuda grabben på lite slangåka, då vet man ju att han är en av min sort, dessutom så är det alltid kul att bjuda på lite extra krydda i någons liv. Hade han däremot klotat så hade det funnits en uppenbar risk för handgemäng... Det är ingen idé att hetsa upp sig så länge det inte har gått åt helvete så upp med hakan allihopa!

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Silwer skrev:
jo, så är det.
Hojen ska vara försäkrad.

Du har säker rätt, men jag vägra tro dig :3freak

Så om har "bara" har hälvförsäkring och den dumma gubben krasha....du ska jag betala!!!

Det kan bara inte vara så, det får inte vara så.....hur nervös kommer inte jag vara nästa gång jag besikta hojen då??? :(

Räzer

Live fast,Die young and be....Forgotten!
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
Fireblade
Måste berätta om dom hyggliga besiktningsgubbarna i Kungsbacka! Jag besiktigade min hoj för typ en månad sedan. Bromsljuset på fotbromsen funkade inte så jag trodde garanterat att jag skulle få en bock för det, men då ställer sig två av gubbarna och skruvade ner kontakten!! Dom fick iof inte ordning på det, kontakten var helt kass, men dom sa bara till mig att fixa det! Så grymt schyssta snubbar!

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
HanneZ skrev:
Dom får köra oförsäkrade fordon så du behöver nog inte bekymra dig om att ta ut de på din försäkring. Dessutom gäller nog trafikförsäkringen i vilket fall, det är rätt hårda lager kring de där.

aha oki :Bugar

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Super Blackbird skrev:
Var det i Sisjön? tycker att dom var riktigt bra där när jag var där med bilen.
Edit: Jag vill nog helst inte namnge stationen vid närmare eftertanke då inte alla uppskattar om besiktningsmannen wheelar lite. Personligen tycker jag att det var helt OK!! Det rörde sig inte om någon GR wheelning på 300m kan jag ju nämna.

Dessutom så brydde han sig inte så mycket om att hojen lät lite för mycket (trots insatser) plus att jag saknade reflex bak.
Tycker att det var ball att han gillade min hoj såpass!

Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Florodoltarzan skrev:
Själv skulle jag bjuda grabben på lite slangåka, då vet man ju att han är en av min sort, dessutom så är det alltid kul att bjuda på lite extra krydda i någons liv. Hade han däremot klotat så hade det funnits en uppenbar risk för handgemäng... Det är ingen idé att hetsa upp sig så länge det inte har gått åt helvete så upp med hakan allihopa!

WORD!!

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Silwer skrev:

Det där har du nog drömt!

Alla grejor som jag råkade sabba (avgassystem på låga bilar mm) när jag jobbade på bilprovningen var det bara för kunderna att åka och fixa och sen betalade chefen räkningen. :D

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
greven skrev:
Det där har du nog drömt!

Alla grejor som jag råkade sabba (avgassystem på låga bilar mm) när jag jobbade på bilprovningen var det bara för kunderna att åka och fixa och sen betalade chefen räkningen. :D
Du menar att chefen betalar ev. skador på en vurpad hoj?
iofs har jag inte hört om några olyckor i sammband med besiktning.
Eller ade ni någon sorts försäkring som täckte fordonet när ni körde?

isf antar jag att man får stämma dem, för de nekar väl så långt det är möjligt antar jag om det är möjligt (iofs vid vurpa kan de ju inte neka direkt).

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Twosaint skrev:
Kan tillägga att jag besiktade min TLR med slipon som säkert skulle behöva packas om.

Efter provturen hade han ett löjligt leende då han tog av sig hjälmen.

"Hrm jao....det här var ju skoj" var det enda han hade att tillägga, när det gäller hojar verkar dom vara ganska "laid back" här i stan vad det gäller ljudnivå dom har förövrigt ingen utrustning för att mäta ljudet vad jag vet.

Jag hoppas ni INTE lånar ut ER hjälm vid provkörning..jag skulle påtala att om de skulle prova min hoj, för det första skall de ha skyddsutrustning, samt att ifrågasätta om de är "helförsäkrade" för att inte min försäkring täcker upp om de provkör alt att man får skriftligt på att varenda skada ersätts, tror inte det är vanlig "status" att de skall ut o prova hojen i samband med besikting.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
sporTlovEr skrev:
tror inte det är vanlig "status" att de skall ut o prova hojen i samband med besikting.
Hur menar du här?, när jag har besiktat i alla år så har de alltid provkört.

Jag vet inet om de själva hart någon slags helförsäkring när de kör hojen, jag menar jag har ju inte helförsäkring direkt.

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Honda Fireblade
När jag besiktigade min gamla häck första gången så provkördes den ordentligt av besiktningsgubben. Han kom tillbaka med ett flin och kommentaren " den här gick ju riktigt bra för att vara gammal".

Skulle ut och köra lite senare och upptäcker att bakdäcket sitter brutalt snett. Jag hade nämligen precis bytt däck på hojen och därför haft lös fälgen bak. Vid ditsättning så hade jag missat att få i en av styrpiggarna = motorcykel okörbar i >45 km/h ungefär pga wobbel.

Ljudet verkar de inte bry sig om på min hoj. De ser att det är orginalpipor på den, 4 stycken. Att de är sönderrostade inuti = hyffsat med ljud verkar spela mindre roll.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0