Min erfarenhet av Johans mc Göteborg

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag har mycket bra erfarenhet av Johans MC och deras sätt att hantera ev. fel.

Min bror (ej reggad här) köpte en begagnad Speed Triple, med tre månaders garanti, av dem i våras. Efter ca 6 veckor gick vevstakslagren åt helvete. De erbjöd lånehoj under tiden hojen felsöktes och när felet konstaterats betalade de tillbaka hela köpesumman, utan minsta käbbel, trots att brorsan kört över 400 mil med hojen. De skötte det hela mycket proffsigt. Jag skulle gärna handla av dem.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Gillar inte johans, de behandlar folk efter kläder stenhårt, visst, e du 40+ och går in i kostym och slips får du säkert bra service.

Jag tänkte köpa mig en triumph en gång i tiden och gick till johans med pengar på fickan men blev illa bemött, när man väl lyckats få kontakt me säljaren som ignorerar en konstant dvs.

Blev en kawwa från annat håll den gången.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Gäller det samma om du skall köpa en ny hoj och den inte finns i butiken?

Jävla ärt hjärna den kan ju ha rammlat i transporten till Sverige :rolleyes:

Är man seriös som handlare prånglar man inte ut skit till sina kunder, så är det :fakta
Ramlar den i det läget så är det handlarens bekymmer då hojar normalt levereras via butiken.
Om inte så är det väl bara att lämna in en transportskadeanmälan.
Ditt ansvar är att undersöka hojen innan du köper den, även en ny en.
Även en seriös handlare gör "misstag". De är som sagt bara människor de också.

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Jag har köpt två cyklar hos Johans (i och för sig nya) och har även fått service mm utfört där. Under de år jag varit kund där har jag aldrig blivit annat än bra bemött! Förstår din irritation över cykeln du köpt, men som jag förstod det hela tog de i alla fall tillbaka cykeln när den visade sig inte motsvara beskrivningen?

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag var där för ett år sen, och många kommer säga att jag får skylla mig själv och det får jag väl lite oxå...

Kopplingen tog slut på kawan när jag var i Gbg och jag ringde runt och frågade om priser, inte på att serva den och byta dåliga delar, utan att byta allt som kan bytas när en sån sak händer (även om det inte behövdes)

Fick pris på ALLT, inklusive olja på 3800kr, vilket dom var dyrast av alla jag kollade upp, men dom hade en tid som passade bäst så jag tog det ändå.

När jag sen skulle betala så kostade bytet 5500kr... Trots att jag påtalade att dom gett mig ett pris redan så gick inte det in i skallen på killen...

Ska tillägga att där jag köpte bågen i Dalarna, så tar dom 2500kr för exakt samma jobb, och även det är en auktoriserad verkstad.

Sinnesjukt, och en läxa senare så vet jag vart jag absolut aldrig kommer vända mig igen när jag är i Gbg.

Last edited:

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Både jag o tjejen servar våra hojar där, vi har alltid fått bra bemötande och hjälp, verkstaden har tagit sig tid att kolla grejer på hojarna när man haft frågor/funderingar om hojen. Varken jag eller tjejen har köpt våra hojar hos Johan MC.

Servicen kunde gärna ha varit billigare, men tack vare att vi upplevt trevligt bemötande och lyhördhet så väljer vi att gå dit.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Till trådskaparen kom nu med hela sanningen du fick ju en ny hoj blev lite fundersam och frågade Lindberg hur det kunde bli så fel

fick det här svaret av honom lite skillnad att få en 690 istället för en 640 som har ett par år på nacken

Hej

Tackar för detta det är alltid svårt att frälsa alla men han i början på tråden med den kassa 640 fick en mycket bra deal så vi löste det med ny hoj

Mvh

Lindberg

Skriv hela sanningen nästa gång

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Till trådskaparen kom nu med hela sanningen du fick ju en ny hoj blev lite fundersam och frågade Lindberg hur det kunde bli så fel
......
Skriv hela sanningen nästa gång

Jag tror den stora frågan från trådskaparen var att hur man kan leverera och sälja en sådan hoj i första läget. Jag handlar av mcfirma för jag vill ha säker på att de har kollat igenom så att hojen är tipptopp o allt är ok. Just så man slipper sådana saker i efterhand.

I mitt fall fick jag handpenningen tillbaka men resultatet blev att jag fick en förstörd helg, jag kommer inte titta mer på Johans annonser pga deras misstag osv...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Fattar inte? Fick han en "ny" hoj före eller efter det att han började tråden?? Varför gav de då honom den kassa från början :va

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag tror den stora frågan från trådskaparen var att hur man kan leverera och sälja en sådan hoj i första läget. Jag handlar av mcfirma för jag vill ha säker på att de har kollat igenom så att hojen är tipptopp o allt är ok. Just så man slipper sådana saker i efterhand.

I mitt fall fick jag handpenningen tillbaka men resultatet blev att jag fick en förstörd helg, jag kommer inte titta mer på Johans annonser pga deras misstag osv...

Den stora frågan var som sagt hur dom kan leverera en hoj i det skicket, samtidigt är det jäkligt svagt av trådskaparen att inte skriva hur firman tog tillbaka hojen och löste det med en ny hoj!

Det är lättare att gnälla än berömma...

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Fattar inte? Fick han en "ny" hoj före eller efter det att han började tråden?? Varför gav de då honom den kassa från början :va

före johans tog tillbaka hojen och han fick en 690

ham ville väl ha en 640 :va sen är det ju skillnad på en begagnad och en ny

Det är lättare att gnälla än berömma...

vi är jävligt bra p det vi svenskar och sporthojare

Last edited:

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Man kan känna sig rätt trygg när man köper osedda grejer ändå. Om säljaren påstår att varan är i gott skick så SKA den vara det, annars kan du häva köpet. Köparen är aldrig skyldig att själv granska varan i detta fall. Att försöka friskriva sig genom att skriva "säljes i befintligt skick" är också bara skitsnack. Finns väldigt tydlig lagstiftning om just detta!

Invalido

Guest
här finns inga nötter! vad är det du påstår!!! det är helt normalt o pynta 60k för något man ej tittat på! att påstå att det är som att köpa grisen i säcken är ju bara korkat!
står där i anonnsen att ryskan både tvättar o stryker då förväntar jag mig att hon tvättar o stryker när hon kommer!:va

hittar man en tex bil på blocket för 25k o säljaren säger att den är skitttt fin så förväntar jag mig att den är som ny o ej har fel o brister därför behöver man ju ej se den innan.. det är bara pynta!:tummenupp

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Gillade Johans förr men vettetusan vad som hänt.
Ena polaren som lämna in den för försäkringsärende fick tillbaka den med massa missade saker. Och ett borrat hål i orginalkåpan helt fel så de var tvungen att sätta på en helt ny originalkåpa... Fniss. En annan som lämnat in för service fick ny kedja på men med kedjelåset/clipset monterat åt fel håll. DÖDSSYND.

Gillar inte johans, de behandlar folk efter kläder stenhårt, visst, e du 40+ och går in i kostym och slips får du säkert bra service.

Jag tänkte köpa mig en triumph en gång i tiden och gick till johans med pengar på fickan men blev illa bemött, när man väl lyckats få kontakt me säljaren som ignorerar en konstant dvs.

Blev en kawwa från annat håll den gången.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Gillade Johans förr men vettetusan vad som hänt.
Ena polaren som lämna in den för försäkringsärende fick tillbaka den med massa missade saker.

Själv fick man tillbaka hojen efter ett försäkringsärende med fler byta grejor än vad som stod i skadeanmälan.

Känns som att detta har varit uppe ett antal gånger förrut, vissa är jättenöjda med en återförsäljare/verkstad, medan andra pissar på stället:rolleyes:

Lelles är ju ett bra exempel.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Undra om inte problemet hos Johans mc är att det finns både bra och skitdålig personal! Sedan vilken den/de dåliga är kan ju vara osagt men jag skulle sätta en peng på att just den personen har rätt att bestämma mer än andra :rolleyes:

Sedan är nog vissa delar utav verkstaden tveksam. Har fått jobb därifrån som har set kanon ut medans andra har varit rena katastroferna :huvet

Invalido

Guest
Man kan känna sig rätt trygg när man köper osedda grejer ändå. Om säljaren påstår att varan är i gott skick så SKA den vara det, annars kan du häva köpet. Köparen är aldrig skyldig att själv granska varan i detta fall. Att försöka friskriva sig genom att skriva "säljes i befintligt skick" är också bara skitsnack. Finns väldigt tydlig lagstiftning om just detta!

gott skick kan vara en bedömningsfråga... att varan kan vara lite sliten mm får man ju räkna med! är ju begagnad...därför kostar en begagnad sak inte lika mycket som en ny..
fan otroligt att man ska behöva förklara sådant:huvet

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
gott skick kan vara en bedömningsfråga... att varan kan vara lite sliten mm får man ju räkna med! är ju begagnad...därför kostar en begagnad sak inte lika mycket som en ny..
fan otroligt att man ska behöva förklara sådant:huvet

Bra skick är inte en bedömninsfråga! Påstår säljaren att den är i gott skick som i detta fallet och hojen sen har mängder med brister så kan du häa köpet eller få felen fixade. Vad som avgör om varan är felaktig är om "Varan är är i sämre skick än du som köpare kunnat ana" (17§ konsumentköplagen)

Är du osäker så ta bara bara med hojen eller vad du nu har köpt till en oberoende verkstad och låt dem yttra sig om hurvida varan är i gott skick eller ej. Sedan gäller det som LAG!

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
Betaladade annonserade priset för en ny 690 efter ,så att jag fick en låter lite skumt....,men fick fortfarande står för en massa kostnader som bärgare etc.. samt förlorad sommartid....

hojen var i top skick maskinelt etc som de sa,köpet kostade mig mkt deg i onödan

Detta är iaf min erfarenhet dvs mer än så kan jag inte säga (End of my story)

:krama

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad