Min fälgpolering

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
HanneZ skrev:
De va de enda som finns, så jag antar att nån av dom är de "vanliga".
Jag har använt det Kiselkarbidbelagda pappret, vet faktiskt inte vad skillanden är, men det pappret jag slipade med fungerade utmärkt :tummenupp
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
jag har en fråga till dom kunniga angående polering...

det är ju så att man använder nån sorts poleringsmedel...så klart...
jag undrar om man kan lacka fälgen efter att man har fått till en riktigt bra yta?

och om de inte går att lacka, hur ofta får man polera färgarna, dom blir ju rejält sketna efter några veckor???

jag har ingen större lust o polera färgarna en gång i veckan :rolleyes:
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
weeeiii skrev:
hur ofta får man polera färgarna, dom blir ju rejält sketna efter några veckor???

jag har ingen större lust o polera färgarna en gång i veckan :rolleyes:

Då kanske du inte ska polera dom? Lacka blir inte bra.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
fasen vad nice! :tummenupp

Ska själv köra igång med fälgar,ram o sving samt lite mer på mitt projekt...


Har kikat som fasen efter slip papper och har endast hittat ställen som har till 2000 korn


någon som vet vart man kan köpa det i sthlm trakten???
 

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
Istället för att slipa bort färgen. använd CRC gasketremover.

Bara ett tips, sparar jobb.
 

Bikester

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda RC51, Mustang Mamba
bör man klarlacka fälgarna efteråt?
Jag håller på att polera mina fälgar nu...(verkar populärt!). Har inte kommit så långt ännu, har använt färgborttagningsmedel och ska ge på med våtslippapper. Har hört att det är bäst att använda t-sprit alt. I-sprit. det ska tydligen kyla matrialet under slipningen bättre än vatten....någon?

Mvh Calle
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Att klarlacka det polerade är ingen höjdare, putsa det istället med svinto en gång i veckan, enkelt och ger ett bra resultat :tummenupp
Ska prova gasketremover på framfälgen.
 

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640smr -06
Bikester skrev:
bör man klarlacka fälgarna efteråt?
Jag håller på att polera mina fälgar nu...(verkar populärt!). Har inte kommit så långt ännu, har använt färgborttagningsmedel och ska ge på med våtslippapper. Har hört att det är bäst att använda t-sprit alt. I-sprit. det ska tydligen kyla matrialet under slipningen bättre än vatten....någon?

Mvh Calle


Klarlacka efteråt är för mig en självklarhet, ytan blir mycket lättare att hålla ren samt att den inte blir flammig så fort. Som medel när du polerar tycker jag du ska prova 5.56 eller WD40, har funkat skitbra för mig. Lycka till!
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Smirre skrev:
Klarlacka efteråt är för mig en självklarhet, ytan blir mycket lättare att hålla ren samt att den inte blir flammig så fort. Som medel när du polerar tycker jag du ska prova 5.56 eller WD40, har funkat skitbra för mig. Lycka till!
Har dålig erfarenhet av klarlack på polerat, ser för jävligt ut efter ett tag. Inte så svårt att hålla rent utan klarlack enligt mig.
 

crazy martin

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
bunkeflostrand
Hoj
tl1000s bad matherfucker
Nykan skrev:
Att klarlacka det polerade är ingen höjdare, putsa det istället med svinto en gång i veckan, enkelt och ger ett bra resultat :tummenupp
Ska prova gasketremover på framfälgen.


nej ingen svinto.då repar du bara den igen.använd bara 5-56 när den e skitig o sen autosol(på en trosa) för att få den fina glansen. ju mer du putsar'rensar den desto bättre(glansare) blir det.sen vaxar man fälgen ordentligt då sliper man allt damm o skit.
klarlacka går bra men då tapar man glansen något .det kan bli guldaktigt.bull :huvet
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
crazy martin skrev:
nej ingen svinto.då repar du bara den igen.använd bara 5-56 när den e skitig o sen autosol(på en trosa) för att få den fina glansen. ju mer du putsar'rensar den desto bättre(glansare) blir det.sen vaxar man fälgen ordentligt då sliper man allt damm o skit.
klarlacka går bra men då tapar man glansen något .det kan bli guldaktigt.bull :huvet
Fel, fel!! Svinto repar inte det minsta så länge det löddrar!
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Smirre skrev:
Klarlacka efteråt är för mig en självklarhet, ytan blir mycket lättare att hålla ren samt att den inte blir flammig så fort. Som medel när du polerar tycker jag du ska prova 5.56 eller WD40, har funkat skitbra för mig. Lycka till!


klarlacka du, men vad jag hört om och om och om igen, är att klarlacken inte fäster någe vidare på polerade aluminiumytor.
Och därför får man hålla puts på det i stället, för att klarlacken kommer typ att börja flagna efter ett tag.


och sen är du säker på att det verkligen var mekonomen som hade 2000korn?
kollade precis på deras hemsida och det verkar som om dom bara har upp till 1200korn som alla andra :va

aja kanske får ringa och fråga...
 
Last edited:

Bikester

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda RC51, Mustang Mamba
arrghh...det blev ju inte lättare att bestämma mig nu!

Ska klarlacka alla kåper på hojen så jag tänkte att det var lika bra att ta fälgarna oxå...

5/56 som polaremedel, det har jag aldrig hört....ska pröva på nått blankt!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top