Det var en meget trevlig dag på Åsen. Dock var resan dit betydligt mer invecklad.
Det hela började med att jag köpte ett flång-nytt-begagnat Pirelli av oFFkeFF och det behövde kompletteras med ett nytt bakdäck. Ringer till Carlbarks i måndags och beställer ett 160 däck Supercorsa som de ska få på tisdagen för montering på fälg. Tisdag lunch ringer de och säger att de har fått fel däck från Duells eftersom de skickat ett slicks. Omkullkastade planer då jag tänkt köra upp med hojen till banan vilket blir svårt med slicks.
Hämtar däcken kl 17:30 och åker hem igen för montering på hojen. Allt annat i hemmet tar lång tid och först kl 21:00 så kan jag ta tag i det här igen. Problemet med släp fixas snabbt och enkelt och jag tar min dragkroksförsedda Saab in till Örebro. I bilen kommer jag på att den är avställd och har vinterdäcken på eftersom den stått med trasig koppling sedan i vintras.
Kommer hem och ringer bilregistret men då är ju bilen oförsäkrad vilket innebär att jag inte kan ställa på bilen. Det får fixas imorgonbitti för nu måste sommardäcken på. Eftersom hojen okuperar hela garget där den är upphängd i taket utan däck så får operation däckbyte företas på gräsmattan utanför. Inga problem även om domkraften sjunker en del i gräset så fixas det med pallbockar.
Nästa problem var ju att fälgarna rostat fast i naven. En enkel match tänker jag men där gick jag ordentligt bet. Det tog två timmar att medelst WD40, slägga, träblock och till sist körning med löst ditskruvade hjulbultar och broms/gas övningar under ljudliga smällar få loss de tre fälgar som rostat fast.
Äntligen klar med bilen visar klockan ca 00:30 och hojen står fortfarande i väldigt okörbart skick i garaget.
Först så måste hela hojen tvättas efter förra veckans blöta hemfärd från Sviestad. Nästa steg i fullbordandet är att få dit fälgarna vilket går alldeles utmärkt. Tills det att jag kommer på att det nya framdäcket är i 70-profil istället för orginalets 60-profil. Av med bakdäcket och dit med nya kortare stag i bakfjädringen vilket höjer bakändan 20 mm vilket tillsammans med framdäckets höjning på ca 12 mm borde ge en racigare och snabbare styrning. Perfekt. På med bacdäcket igen och en sista rengörning av kedjan. Då ser jag att låsclipset lossnat. Ridå! Då är kl 02:30 och jag dråsar i säng för uppstigning kl 07:15 för färd till Karlskoga.
Påställning och försäkring fixas från bilen och jakten på nytt clips tar sin början. Speed i Örebro ville inte hjälpa till trots att deras verkstad var öppen så ville de att jag skulle vänta till kl 10:00 - bra service? Nja.
Dock kommer, som vanligt, Chrille till undsättning då hans träningspolare Jimmy K. är på Åsen och han har med sig överblivna clips. Kanon.
På med nytt clips på kedjan. På med stället och ut på första passet. Tar det medvetet lugnt då däcken är helt nya. Försöker sakta höja tempot men jag kör som en tunna med skit. Vingligt, stelt, långsamt och dessutom känns hojen väldigt lowside-benägen in i kurvorna. Avbryter efter endast 8-10 varv och tänker packa ihop och åka hem.
Bestämmer mig dock för att ge det hela en chans till och sänka ride-heighten bak på dämparen de 4 mm som jag höjt på Knutstorp. Har ingen passande nyckel, behöver en fast 20 eller 21 nyckel och min fina Bahco verktygsats har bara upp till 19, utan får låna en skiftnyckel av RejserAnders. Gråter blod när den hemska fula skiftnyckeln tuggar i sig den fina aluminiumen på dämparen - jag ska aldrig mer göra så. Skiftnyckel är ett stort no-no på min hoj i fortsättningen. Enbart fasta nycklar duger!
Väl ute på nästa pass börjar körglädjen komma tillbaka. Hojen känns mycket stabilare men ändå lite mer kvickstyrd än förut och lowsidetendenserna är helt borta. Det är ju ganska kul det här.
Klockar DonQ och får efter lunch till ett underbart pass där jag kör helt ostörd förutom en omkörning och flytet och körningen stämmer bra, fast inte i hårnålen och depåkurvan där det blir nya varianter hela tiden. DonQ har klockat, fast egentligen inte då, och jag ligger stadigt runt 1.19 - 1.20.
Kul att träffa lite nytt folk som Hagster, Rundningsmärke ( höll bildjäveln ihop hela vägen hem?) och ni andra. Tack till Jimmy K, Jiwe, DonQ och RejserAnders.