Min första bandag (story)

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
stavgren skrev:
jodå..., har spenderat eftermiddagen o kvällen på akuten, brutet nyckelben, stukad axel o en lätt hjärnskakning..
Trist. Du måste ha gått av på ungefär samma ställe som mig...
Det verkar vara halt om man kommer lite utanför idealspår i
Depåkurvan, mitt bakdäck släppte som om banan varit såpad...
Mig gick det bra med, hojen är inte så vacker.

Krya på dig!

/Anders

Nu är det färdigåkt för i år. :öl

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hur fort körde ni på ett ungefär?
(vet att man kanske inte får ta tid, men någon gjorde säkert det ändå)
//A.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det var en meget trevlig dag på Åsen. Dock var resan dit betydligt mer invecklad.
Det hela började med att jag köpte ett flång-nytt-begagnat Pirelli av oFFkeFF och det behövde kompletteras med ett nytt bakdäck. Ringer till Carlbarks i måndags och beställer ett 160 däck Supercorsa som de ska få på tisdagen för montering på fälg. Tisdag lunch ringer de och säger att de har fått fel däck från Duells eftersom de skickat ett slicks. Omkullkastade planer då jag tänkt köra upp med hojen till banan vilket blir svårt med slicks.
Hämtar däcken kl 17:30 och åker hem igen för montering på hojen. Allt annat i hemmet tar lång tid och först kl 21:00 så kan jag ta tag i det här igen. Problemet med släp fixas snabbt och enkelt och jag tar min dragkroksförsedda Saab in till Örebro. I bilen kommer jag på att den är avställd och har vinterdäcken på eftersom den stått med trasig koppling sedan i vintras.

Kommer hem och ringer bilregistret men då är ju bilen oförsäkrad vilket innebär att jag inte kan ställa på bilen. Det får fixas imorgonbitti för nu måste sommardäcken på. Eftersom hojen okuperar hela garget där den är upphängd i taket utan däck så får operation däckbyte företas på gräsmattan utanför. Inga problem även om domkraften sjunker en del i gräset så fixas det med pallbockar.

Nästa problem var ju att fälgarna rostat fast i naven. En enkel match tänker jag men där gick jag ordentligt bet. Det tog två timmar att medelst WD40, slägga, träblock och till sist körning med löst ditskruvade hjulbultar och broms/gas övningar under ljudliga smällar få loss de tre fälgar som rostat fast.
Äntligen klar med bilen visar klockan ca 00:30 och hojen står fortfarande i väldigt okörbart skick i garaget.

Först så måste hela hojen tvättas efter förra veckans blöta hemfärd från Sviestad. Nästa steg i fullbordandet är att få dit fälgarna vilket går alldeles utmärkt. Tills det att jag kommer på att det nya framdäcket är i 70-profil istället för orginalets 60-profil. Av med bakdäcket och dit med nya kortare stag i bakfjädringen vilket höjer bakändan 20 mm vilket tillsammans med framdäckets höjning på ca 12 mm borde ge en racigare och snabbare styrning. Perfekt. På med bacdäcket igen och en sista rengörning av kedjan. Då ser jag att låsclipset lossnat. Ridå! Då är kl 02:30 och jag dråsar i säng för uppstigning kl 07:15 för färd till Karlskoga.
Påställning och försäkring fixas från bilen och jakten på nytt clips tar sin början. Speed i Örebro ville inte hjälpa till trots att deras verkstad var öppen så ville de att jag skulle vänta till kl 10:00 - bra service? Nja.
Dock kommer, som vanligt, Chrille till undsättning då hans träningspolare Jimmy K. är på Åsen och han har med sig överblivna clips. Kanon.

På med nytt clips på kedjan. På med stället och ut på första passet. Tar det medvetet lugnt då däcken är helt nya. Försöker sakta höja tempot men jag kör som en tunna med skit. Vingligt, stelt, långsamt och dessutom känns hojen väldigt lowside-benägen in i kurvorna. Avbryter efter endast 8-10 varv och tänker packa ihop och åka hem.

Bestämmer mig dock för att ge det hela en chans till och sänka ride-heighten bak på dämparen de 4 mm som jag höjt på Knutstorp. Har ingen passande nyckel, behöver en fast 20 eller 21 nyckel och min fina Bahco verktygsats har bara upp till 19, utan får låna en skiftnyckel av RejserAnders. Gråter blod när den hemska fula skiftnyckeln tuggar i sig den fina aluminiumen på dämparen - jag ska aldrig mer göra så. Skiftnyckel är ett stort no-no på min hoj i fortsättningen. Enbart fasta nycklar duger!

Väl ute på nästa pass börjar körglädjen komma tillbaka. Hojen känns mycket stabilare men ändå lite mer kvickstyrd än förut och lowsidetendenserna är helt borta. Det är ju ganska kul det här.

Klockar DonQ och får efter lunch till ett underbart pass där jag kör helt ostörd förutom en omkörning och flytet och körningen stämmer bra, fast inte i hårnålen och depåkurvan där det blir nya varianter hela tiden. DonQ har klockat, fast egentligen inte då, och jag ligger stadigt runt 1.19 - 1.20.

Kul att träffa lite nytt folk som Hagster, Rundningsmärke ( höll bildjäveln ihop hela vägen hem?) och ni andra. Tack till Jimmy K, Jiwe, DonQ och RejserAnders. :tummenupp

Last edited:

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Packalen#27R600 skrev:
Lite nyfiken på hur det gick för Palte på nya räsersexan

AHhhh en hoj som svänger och bromsar! :D Fast när jag började ladda så bottnade gaffeln i bromsningarna. Efter ett oljebyte så kändes allt bra. Nu är det bara att köra in sig på rejssexan för fort gick det ju inte, men om du agerar draghjälp på kvalen på Lördag så ska jag nog få köra på Söndag oxå. :confused:

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
Goodstuff skrev:
låna en skiftnyckel av RejserAnders. Gråter blod när den hemska fula skiftnyckeln tuggar i sig den fina aluminiumen på dämparen - jag ska aldrig mer göra så. Skiftnyckel är ett stort no-no på min hoj i fortsättningen. Enbart fasta nycklar duger!
VA!!!
En jysst slägga o en skeffnyckel e allt man behöver!!! :crash

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hur stor upplevd skillnad är det på 1.20 och 1.26 på Gelleråsen?
Som natt och dag?
Vi körde på runt 1.26 när vi var där på en bandag och det kändes som att man hela tiden körde med rätt mycket marginal.
//Anders.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
UnderDOG skrev:
Som natt och dag?
Vi körde på runt 1.26 när vi var där på en bandag och det kändes som att man hela tiden körde med rätt mycket marginal.
//Anders.

Mycket stor, men det är när du närmar dig 20 eller strax därunder som det verkligen börjar hända saker.

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
UnderDOG skrev:
Som natt och dag?
//Anders.
Som natt och dag!
Du sa det själv...
Behöver själv bil av med flera sekunder!!! :mad:
Någon som vill ha lite tid?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RejserAnders skrev:
VA!!!
En jysst slägga o en skeffnyckel e allt man behöver!!! :crash

Kompletterat med en skruvmejsel, ett spett och en avdragare modell bamsing så har man ett komplett verktygset - när man mekar SAAB 9000 - 89 men inte för ûbergay-mega-rejsig-posör WIlbers dämpare i aluminum.

Fast tack för lånet! :tummenupp

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
ganska intressant det där. Gränserna flyttas förhoppningsvis neråt allteftersom.

Som jämförelse så startade jag året med att köra på 1.15 på Knutstorp men kan idag göra höga eller kanske mitten 7 or. Detta gör att jag mer eller mindre känner 1.15 som värma-däck-hastighet.
O ta sedan en sådan som Brink som tycker att 7 or är rena touringen o slöseri med däck. :eek:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det där med att 1.20 är fort... På en Bike-Events för nån månad sen tyckte jag att nån instruktör sa att föråkaren i snabba gruppen körde på 1.20. Kan det stämma?
Men om man kollar Rookie1000 så är det en del som inte är under 1.17 typ. Så hur "snabbt" är egentligen 1.20?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
soppatorsken skrev:
Det där med att 1.20 är fort... På en Bike-Events för nån månad sen tyckte jag att nån instruktör sa att föråkaren i snabba gruppen körde på 1.20. Kan det stämma?
Men om man kollar Rookie1000 så är det en del som inte är under 1.17 typ. Så hur "snabbt" är egentligen 1.20?

De snabbaste gatåkarna körde under bikeweek på 1.17-1.18, då var det ett par killar som även gick på licenskursen.
1.20 är inte snigelfart, det är mycket fortare än vad de flesta gatputtar skulle våga/kunna köra fortare på gatan.
Det går av någon konstig anledning alltid att köra mycket fortare än vad man gör, åtminstone när man är rookie. Sen att inse skillnaden på exempelvis 1.18 och 1.07 är att kolla på snitthastigheten, som på karlskoga sådär skiljer sig 15-20km/h, så inser man att man måste börja plocka av tid på hela banan..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående tider och snittfarter så är det som oFFkeFF skriver intressant att jämföra snitthastigheterna för att få en uppfattning om hur mycket snabbare man måste köra.

Om man kör ett varva på Gelleråsen på 1.19, ganska lätt tycker jag tex :crash , så har man en snitthastighet på 115,3 km/h.

Ska man vara vinnarspirant i Rookie 1000 så bör man kunna köra på ca 1.11 och då är snittfarten helt plötsligt 128,3 km/h.

Man måste alltså köra 13 km/h snabbare i ALLA partier på banan och inte bara rakt fram.

För att sno Watz banrekord så måste man ner på 1.07 och då måste man öka till 136 km/h eller ytterligare 7 km/h på banans alla partier.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...