Min första MC-semester

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Repkit gärna BMWs vulksats är mkt bättre än punkaspray, men lite svårare att genomföra.

Du har väl ingen centralstöd och då spänner du hojen nedåt mot sidostödet så att stödet ej kan lyfta. Det brukar räcka med ett spännband (med pumpfunktion) från golvet (ögla el dyl) över sadel (lägg en trasa över o över kåpor där remmen ligger mot) o ned på andra sidan o förankra i golv eller så lågt som möjligt.
Det är lite olika förutsättningar på olika båtar.
Man kan även ta ett band runt styrkronan el dyl och förankra nedtillframåt åt vänster och ett annat band från passagerarhandtag och bakåt el åt sidan till vänster.
Lägg i 1 an!
Lägg klotsar framför framhjul o bakom bakhjul.
Ev ett litet enkelt spännband runt bromshandtag o styre för att hela tiden bromsa.
Lägg inte hjälmen löst bredvid hojen som många gör.
Dels kan den bli blöt, lukta diesel samt rulla runt o bli förstörd.
Stöldrisken är väl mindre (låsta garage). pänn fast den eller ta med den.

Hojar åker oftast på först eller sist, kan också vara i etapper o styvas lite varstans. Åka av först, näst först eller typ sist.
Blir avgång typ sist, så stå inte o vänta där då har du igengasade lungor.

tänk på att dricka mkt o ofta. köp gärna en vattenflaska o slang för att dricka under färd. Men inte att rekomendera om man inte är van att köra o köra med packning.

Lycka till!

Hej tack för mycket bra tips, speciellt angående båten vilket är mitt största oros moment. Ska skriva ut dina tips om hur man ska spänna hojen så att jag har den med som en liten check lista :) Hjälmen kommer jag ta med mig, har varit så lyxig att jag har bokat en hytt så jag slipper sova på golvet så det finns gott om plats där för hjälmen.

Angående vatten flaskan så har jag redan införskaffat mig en liten som passar tankväskan, dock så kommer jag troligen stanna och dricka. Känns som att stanna ofta och kort är bra för mig som inte kort speciellt mycket.
Min längsta resa hittils har varit ner till en stad i södra Tjeckien och den resan var bara 36 mil och då stannade vi för att vandra runt i stadne i ca 5 timmar.

Bara 16 dagar kvar nu :yoparty

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Med din försiktiga och säkra inställning så kommer det säkert att gå bra. Så skulle alla tänka.
Min största svaghet gällande säkerhet när jag kör tycker jag är värmen (och kalla händer höst/vår) och vätskebrist.

Du kan säkert redan trafiken i Tjeckien, som är lite internsivare än i Svedala, så det bör inte vara några större problem. Men tänk hela tiden vad som skulle kunna hända i alla situationer så är man beredd, t ex traktorer, lastbilar och bilar som kör om.

Ha med en en två extra mindre spännremmar 1- 2 m för att ev behöva spänna fast på fler ställen (packväska eller extra packning ovanpå, väldigt bra när man handlar mat till kvällen).

Genomskinlig plast att sätta på kåpor m m för att att inte skava sönder där packväska o remmar nöter är bra=ofta nödvändigt om man inte har en "ratbike".

Hälsa på i Mala Skala, by österut, (gå en tur upp på berget och åk till Frydstejp med det andra klätterberget på andra sidan floden för att njuta av landskapet) utanför Turnov mot Zelenzy Brod (10an o E65).
http://www.buzzle.com/articles/mala-skala-the-pearl-of-bohemian-paradise.html
http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=mala+skala&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej,

Jofama väskan så bra/käck ut?
Vad kostar en sådan och var hittar man dom?

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Med din försiktiga och säkra inställning så kommer det säkert att gå bra. Så skulle alla tänka.
Min största svaghet gällande säkerhet när jag kör tycker jag är värmen (och kalla händer höst/vår) och vätskebrist.

Du kan säkert redan trafiken i Tjeckien, som är lite internsivare än i Svedala, så det bör inte vara några större problem. Men tänk hela tiden vad som skulle kunna hända i alla situationer så är man beredd, t ex traktorer, lastbilar och bilar som kör om.

Ha med en en två extra mindre spännremmar 1- 2 m för att ev behöva spänna fast på fler ställen (packväska eller extra packning ovanpå, väldigt bra när man handlar mat till kvällen).

Genomskinlig plast att sätta på kåpor m m för att att inte skava sönder där packväska o remmar nöter är bra=ofta nödvändigt om man inte har en "ratbike".

Hälsa på i Mala Skala, by österut, (gå en tur upp på berget och åk till Frydstejp med det andra klätterberget på andra sidan floden för att njuta av landskapet) utanför Turnov mot Zelenzy Brod (10an o E65).
http://www.buzzle.com/articles/mala-skala-the-pearl-of-bohemian-paradise.html
http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=mala+skala&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=

ja värmen är jag verkligen orolig över, har redan kännt att skinstället börjar bli duktigt varmt när det är över 20 grader. Ska troligen packa ner gortex jackan också som är lite svalare (dock inte lika cool som PSI jackan :gnissla )
Har lite trasor som jag planerade att ha under spännbanden för väskan etc. Även om jag ska lacka om hojen efter sommaren så kännes det lite dumat att slita på lacken i onödan.

Mala skala låter trevligt men det får nog vänta tills efter Sverige resan.. Måste ju spara lite av det goda tills senare :tummenupp.

Hej,

Jofama väskan så bra/käck ut?
Vad kostar en sådan och var hittar man dom?

Jag köpte min väska på Sulas MC i Uppsala (900 sek) men Lelles säljer den också. Finns säkert att hitta på internet med men jag impulsköte den så jag hade inte riktigt kollat runt.

Har testat den en antal ggr och är mycket nöjd, man får ha lite fantasi när man ska spänna fasten eftersom det inte fiins så mycket att spänna i på en GSX-R men jag använde mig av fotstöden och så stannar jag 1 gång varje timme för att se till att det sitter kvar. Funkade utmärkt för mig. tillsammans med Biltemas tank väska så får man med ganska mycket.

Last edited:

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Impulsköp av GPS

Ja då har man impulsköpt ytterliggare en pryl inför mc semestern. Efter att jag fått vägbeskrivningen av min kompis i Berlin och hon försökt förklara att det är enkelt att hitta så började jag genast kolla runt efter en GPS. Men eftersom jag sällan kommer att anänvda den samt under bara ett fåtal timmer så behöver jag verkligen inget fancy utan gick efter något billigt som jag kan ha i tankväskan och har minst 3 timmars batteritid. Så efter några timmars letande och jämmförande så blev det en GARMIN GPS nüvi 255 för 2200czk (ca 800 sek) Den ska ha allt jag igentligen behöver och enligt de få användarna som har köpt den så är den utmärkt och riktigt prisvärd. Får väll se när jag får hem den i nästa vecka. Blir att testa den runt om i Prag för att se om den håller måttet :)
Någon annan här som också kör med bil GPS eller är alla stenrika på SH och kör med MC GPSer? :D

Bifogat

• g_03033606.jpg
    g_03033606.jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,171

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Äntligen

Nu är det äntligen dagen då jag påbörjar min resa till Sverige. Idag kommer köra från Prag till Berlin via Dresden och plannerar att komma lagom fram till fotbollen.

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Framme i Sverige

Ja då är man framme i GBG efter 2 grymt varma transport dagar i Tyskland (lägst 33, högst 38 grader) Färjan från Kiel till BGB var kanon och att spänna fast hojen var jätte enkelt (tack vara era goda tips :Bugar )
Blev en del fina mindre vägar mellan Prag och Berlin men eftersom den nyinhandlade GPS la av och jag startade lite för sent från Berlin till Kiel så blev det bara motorväg. Resultatet av detta är en ful jävla touring platta på bakdäcket :mad:
Nu blie det en dag till här i GBG innan det bär vidare mot Uppsala.

BTW finns det något man kan göra åt däcket eller är det bara att bita i det sura äpplet och stå sitt kast att man drack för många öl i Berlin :fyllisar

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Äntligen hemma

Geggamoja: kul att höra att du gillar min lilla rese dagbok :rodnar
Så då var man äntligen hemma igen i Uppsala. Känns skönt att ha det avklarat men ändå känns det att det gick för fort. Blir nog en tur ut till kusten imorgon.

Resan från Göteborg gick riktigt bra med bra blanding av E vägar och små slingriga "kostigar" det ända tråkiga var att vid bensinmacken i Mariestad så inser jag att jag måste ha lämnat plånboken på bensinpumpen i Götet :huvet Var bara att ringa till Pappa och be om hans visa korts uppgifter för att betala för den fulla tanken jag redan tankat :gnissla Skönt att det fortfarande finns trevliga människor inom servics yrket.
Trots att resan gått bra och jag har haft många trevliga stops så vore det nog ännu roligar att ha någon att dela det med men det får väll bli nästa gång.
Nu ska jag köra in hojen i garaget och låsa den med 3 lås eftersom det snos hojar till höger och vänster här i Sverige. :mad:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Kul att allt fungerade och inget hände som jag förmodade.
På 3 dagars touring hinner man knappt bli varm i kläderna (nja 38 gr - Puh!). Men bättre att ta det lugnt i början o sen öka.

Touringplattan på däcket får man alltid om man inte åker mycket bana eller aktivt på kurvig väg. Man kan dock utnyttja resten av däcket ändå och ha kul under tiden (samt möjligen förbättra sitt självförtroende o sitt posande vid korvmojen):
1. Påbörja en burnout
2. Vinkla hojen så att det bara nöter på sidan av däcket.
3. Vänd över på andra sidan.
Var försiktig så du inte tappar hojen - luta inte för mkt.
Gör detta gärna i ett villaområde, i city på en helgkväll, eller vid korvmojen/krogen inför några imponerade moppekillar.
Filma detta och lägg in på Sporthoj under Filmer.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
. Så efter några timmars letande och jämmförande så blev det en GARMIN GPS nüvi 255 för 2200czk (ca 800 sek)

Någon annan här som också kör med bil GPS eller är alla stenrika på SH och kör med MC GPSer? :D

Det var superbilligt (om du fick med Öst+Väst karta 40 länder), annars brukar det bara vara Norden eller Väst för det priset och då är ju inte Tjeckien med.

Jag har satt dit ett cigguttag så jag kan mata GPSen från MCn.

MC GPS är inget att ha enligt mig (har 2 st :gnissla), bil gps är så billiga att man kan köpa ny om den pajjar istället.

EDIT: såg att 255 har 33 länder

Last edited:

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Tillbaka i Prag

Ja ha så då var man tillbaka i Prag, allt gick bra på vägen upp förutom att jag tappade bort min plånbok (har fått tillbaka den minus 40 euro) Påvägen tillbaka så blev det lite ändrade planner, det tråkiga var att jag hade bara 2 dagar på mig att ta mig ner, så det blev till att bränna E4 hela vägen ner till Trelleborg, det roliga var att en kompis i sin trimmade S2 följde med så det blev ganska raskt tempo igenom Sverige och mycket roligare vid stoppen.

Vi tog morgon färjan över till Sassnitz och redan efte 20 mins körning kom vi till första kön, hade man då åkt själv hade det ju inte varit några problem men det blev till att följa slag med kompisen. Resten av vägen ner till Berlin var smärtfri och ganska tråkig. Känns också lite jobbigt att trots att man håller 135-140 så är man nästan alltiden den som kör långsammast.

5,5 mil från Berlin blev det kö och efter 4 mils köande och 2 timmar senasre så såg vi att det var att 2 filer blev 1 fil. Samma sak här inga problem om man kör hoj men svårare för S2:an att slingra sig imellan.

När vi kommit fram till Dresden så var jag ganska sliten men som tur var så stötte vi ihop med en till hoj som skulle till Prag så detta lättade upp stämningen lite. Så efter ha kört knappt 65 mil på 10 timmar så var det otroligt skönt att se garage porten öppna sig fram i Prag.

Nu ska jag bara skicka tillbaka GPS eftersom att så fort jag tar ut den från ciggladdaren så tar det ca 2 min innnan den börjar varna om lågt batteri. Gick ju bra på vägen ner för min kompis att ha den i bilen men destå sämmre för mig på vägen upp.

Idag körde jag till jobbet och eftersom vi har kontor mitt i centrala Prag så funderar jag om jag inte ska lyssna på Blackis och ställa mig och bränna av lite av däcket. Troligen så kommer jag bara hinna med en av sidorna eftersom det brukar gå minst 10 poliser utanför.

Sammanfattningen av resan är att det är roligare om man är två (som i många andra fall) :yoparty och visst fan går det bra att kör sporthoj långt, kanske inte super bekvämt men fan så kul, jag är glad att jag inte lyssnade på alla motorbåtskörarr och ickehoj människor som sa att det kommer aldrig att funka. Sporhojar är kanon bra touring hojar!!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha