lakrissmurfen
Newbie
Repkit gärna BMWs vulksats är mkt bättre än punkaspray, men lite svårare att genomföra.
Du har väl ingen centralstöd och då spänner du hojen nedåt mot sidostödet så att stödet ej kan lyfta. Det brukar räcka med ett spännband (med pumpfunktion) från golvet (ögla el dyl) över sadel (lägg en trasa över o över kåpor där remmen ligger mot) o ned på andra sidan o förankra i golv eller så lågt som möjligt.
Det är lite olika förutsättningar på olika båtar.
Man kan även ta ett band runt styrkronan el dyl och förankra nedtillframåt åt vänster och ett annat band från passagerarhandtag och bakåt el åt sidan till vänster.
Lägg i 1 an!
Lägg klotsar framför framhjul o bakom bakhjul.
Ev ett litet enkelt spännband runt bromshandtag o styre för att hela tiden bromsa.
Lägg inte hjälmen löst bredvid hojen som många gör.
Dels kan den bli blöt, lukta diesel samt rulla runt o bli förstörd.
Stöldrisken är väl mindre (låsta garage). pänn fast den eller ta med den.
Hojar åker oftast på först eller sist, kan också vara i etapper o styvas lite varstans. Åka av först, näst först eller typ sist.
Blir avgång typ sist, så stå inte o vänta där då har du igengasade lungor.
tänk på att dricka mkt o ofta. köp gärna en vattenflaska o slang för att dricka under färd. Men inte att rekomendera om man inte är van att köra o köra med packning.
Lycka till!
Hej tack för mycket bra tips, speciellt angående båten vilket är mitt största oros moment. Ska skriva ut dina tips om hur man ska spänna hojen så att jag har den med som en liten check lista Hjälmen kommer jag ta med mig, har varit så lyxig att jag har bokat en hytt så jag slipper sova på golvet så det finns gott om plats där för hjälmen.
Angående vatten flaskan så har jag redan införskaffat mig en liten som passar tankväskan, dock så kommer jag troligen stanna och dricka. Känns som att stanna ofta och kort är bra för mig som inte kort speciellt mycket.
Min längsta resa hittils har varit ner till en stad i södra Tjeckien och den resan var bara 36 mil och då stannade vi för att vandra runt i stadne i ca 5 timmar.
Bara 16 dagar kvar nu