Video Min första riktiga highsider (120km/h)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Aj som faaan :(
Hoppas du mår ok trots allt, för sånt där kan göra överdjävligt ont om man landar på svanskotan...säger en som provat:hihi
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Såg det från depån. Det såg ut som att du slog i huvudet och tuppade av för en stund. Extra spännande vart det ju när alla kom runt i böjen och du låg på tvären mitt på banan. Det var många som såg dig sent, så det var skönt att du klarade dig från hjulspår över kroppen.

Du får se till att krya på dig.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag tror jag har det på video när vi kommer runt kröken och du ligger där. Ska gräva lite.. Annars vet jag racemasen här på forumet garanterat har det om jag skulle ha lyckats radera det..


Krya på dig nu så får vi gasa snart igen!!

P.s På racebanan har man Racedäck D.s
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Såg det också från depån och först såg det riktigt illa ut. Hörde att nyckelbenet gick av? Krya på dig!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ouch! Har gjort en liknande i typ samma fart. Som att bli överkörd av tåget. :gnissla
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Krya på dig.
Hoppas att det gick bra
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det var inte mycket du fick köra det passet... Jag hoppas du klarade dig bra med tanke på omständigheterna.

Vet du vad det var som gick fel? Är det något du kan lära oss av det här?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag gick in i kurvan för fort och hamnade brett. Fick lägga 100% av mitt fokus bara för att tvinga in blicken mot insidan av banan då jag började oroa mig för mycket över att hamna utanför. Hann därför aldrig känna att bakdäcket låg över gränsen. Landade på axeln, gled en bit, började rulla och var helt medveten för jag vet att jag drog in armarna för att bara vänta tills det rullats klart. Sedan valde jag att ligga blick still istället för att försöka flytta runt, hade ingen aning om vart/hur jag låg. Enklare att väja för något som ligger still...

Nyckelbenet av, öm axel, stel tumme. Inga dyra saker sönder på hojen vad jag kan se.

Däcken är dunlop d212 gp racer endurance slick bandagsdäck, vill inte skylla på dom även om att jag fick höra i depån sedan att hojen jag tog rygg på hade lite bättre däck och fjädring :)

Kom jag med på någons film så är det ok för mig om det läggs upp, finns inget att mörka och allt att lära sig :)
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Man kan väl se en viss skillnad på spårval i filmen vid;

~06:00
~09:03
~11:40

Och till slut;
~12:54 -- 12:55 --- 12:56 x 12:57

Så av min enorma expertis av att kört HELA 2 dagar i steg 6 (med sol) så är min magkänsla att fokus ligger lite för mycket på HP4 framför än på träffa sitt rätta spårval. Sen har du även något positivt med filmen, visar hur man inte bör göra...

"livet är förkort för att enbart lära sig av sina egna misstag"
 
Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Lärorikt för en som är nybörjare, skönt att du klarade dig bra :)

Jag tänkte passa på att ställa en fråga. Verkar vara lite erfarna i denna tråden. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man möta upp med gas direkt efter motstyrningen är gjord. På många filmer där det verkar vara många duktiga förare, även din film så upplever jag att gasen endast är jämn - inte ens en liten acceleration förräns ni ser utgången, då börjar ni rulla på rullen.

Missar jag något? Ska inte gasen mötas upp direkt efter motstyrningen och sedan sakta rulla rulla och när man väl ser utgången så kan jag öka mer.

Försöker lära mig, inte vara någon detaljhora :)

puss!
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Lärorikt för en som är nybörjare, skönt att du klarade dig bra :)

Jag tänkte passa på att ställa en fråga. Verkar vara lite erfarna i denna tråden. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man möta upp med gas direkt efter motstyrningen är gjord. På många filmer där det verkar vara många duktiga förare, även din film så upplever jag att gasen endast är jämn - inte ens en liten acceleration förräns ni ser utgången, då börjar ni rulla på rullen.

Missar jag något? Ska inte gasen mötas upp direkt efter motstyrningen och sedan sakta rulla rulla och när man väl ser utgången så kan jag öka mer.

Försöker lära mig, inte vara någon detaljhora :)

puss!

Här kommer experten igen... :D

Det är lite olika skolor i vad man vill uppnå men grunden är det fortfarande den samma och det är att man vill ha motorcykel så lugn och stabil som man bara kan genom kurvan.

Kort kan man säga att man i SMC steg 1-3 får man lära sig att ge gas igenom kurvan för detta gör motorcykel lugn och stabil vilket ger en säkrare kurvtagning i trafiken, alltså större marginaler.

När det är race (på banan) så kan man få motorcykel lugn och stabil och snabbare genom eller in i kurvan med hjälp av broms eller kraftig motorbroms men marginaler är små så denna teknik passar kanske mindre bra för att just få större och säkrare körning i trafiken.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Lärorikt för en som är nybörjare, skönt att du klarade dig bra :)

Jag tänkte passa på att ställa en fråga. Verkar vara lite erfarna i denna tråden. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man möta upp med gas direkt efter motstyrningen är gjord. På många filmer där det verkar vara många duktiga förare, även din film så upplever jag att gasen endast är jämn - inte ens en liten acceleration förräns ni ser utgången, då börjar ni rulla på rullen.

Missar jag något? Ska inte gasen mötas upp direkt efter motstyrningen och sedan sakta rulla rulla och när man väl ser utgången så kan jag öka mer.

Försöker lära mig, inte vara någon detaljhora :)

puss!

Går det undan lite kan man säga att man bör vara klar med nerlägg samt ha riktningen mot apex färdig innan man går på gas. Annars missar man lätt apex och får ont om plats i utgången, vilket du ser i filmen ovan :)

Gå på gas så tidigt som möjligt, men glöm inte vad du vill att ordet möjligt skall ha för betydelse...
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Okej, jag förstår :)

Jag har ju gått steg 1-3 med SMC och kört några andra öppna bandagar. Jag gick omkull på Falkenbergs motorbana och försöker helt enkelt lära mig uttav mitt misstag. Vad jag förstått ( minns ej händelsen .. ) så svängde jag för tidigt helt enkelt och driftade ut i vänster. Fine, det köper jag, dumt misstag. Minns också att jag ökade hastigheten generellt på rakorna några av mina sista varv, kan därför anta att jag hade högre ingångshastighet i kurvan och blev rädd, och svängde för tidigt ...

När man ser filmer med er hastighet så blir man lite fundersamm därav min fråga. Men ska jag ta in det ni säger som att jag ska fortsätta på SMC *läran* tills det börjar gå fort på riktigt?

Kul att ni tar er tid att svara :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Okej, jag förstår :)

Jag har ju gått steg 1-3 med SMC och kört några andra öppna bandagar. Jag gick omkull på Falkenbergs motorbana och försöker helt enkelt lära mig uttav mitt misstag. Vad jag förstått ( minns ej händelsen .. ) så svängde jag för tidigt helt enkelt och driftade ut i vänster. Fine, det köper jag, dumt misstag. Minns också att jag ökade hastigheten generellt på rakorna några av mina sista varv, kan därför anta att jag hade högre ingångshastighet i kurvan och blev rädd, och svängde för tidigt ...

När man ser filmer med er hastighet så blir man lite fundersamm därav min fråga. Men ska jag ta in det ni säger som att jag ska fortsätta på SMC *läran* tills det börjar gå fort på riktigt?

Kul att ni tar er tid att svara :)

SMC säger gå på så tidigt som möjligt, men eftersom man måsta ta det enkelt och basic med nybörjare så går man sällan in på detaljer om vad som gör om det är möjligt eller ej. Har du svårt att pricka apex så gick du kanske på gas tidigare än vad som faktiskt var möjligt för att kunna pricka apex.

En annan sak som lärts ut på smc kurserna knix och steg 1-4 är att all inbromsning skall vara klar innan man styr in. Man vill helt enkelt inte belasta framhjulet hårt in i och genom kurvan eftersom bakdäcket har mer gummi i backen och eventuella bakhulsläpp är lättare att hantera än framhjulssläpp. Har man bromsat klart så tidigt är det ju lätt att lägga på gas tidigt, men man får inte överdriva och gasa hårt innan man är klar med nerlägget då både gaspåslag och nerlägg tullar på det befintliga greppet.

För att utnyttja befintligt grepp maximalt för att ta sig snabbt runt en bana så släpper man av bromsen gradvis i takt med att nedlägget ökar, sedan lägger man på gas gradvis i takt med att nedlägget minskar igen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vilken jävla vurpa.. Typiskt o-bra ställe att hamna liggandes mitt i banan på också :gnissla

Men skönt att det gick bra utöver nyckelben.. Och hoppas att den blågröna röran inte blev väldigt mkt mer "röra".

Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man möta upp med gas direkt efter motstyrningen är gjord.

Förenklat. Börja gasa när du vet att du hamnar där du ska, ditt apex.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Vilken jävla vurpa.. Typiskt o-bra ställe att hamna liggandes mitt i banan på också :gnissla

Men skönt att det gick bra utöver nyckelben.. Och hoppas att den blågröna röran inte blev väldigt mkt mer "röra".



Förenklat. Börja gasa när du vet att du hamnar där du ska, ditt apex.

Förutom placeringen på körbanan så valde han ett rätt bra ställe då det inte tog många sekunder innan någon sprungit ut via depåinfarten och viftade med en väst och övriga piloter hade bra uppmärksamhet. :banana
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top