Min hoj har gått sönder efter 105 mil, ÅF oseriös?

Bigbrother

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2021
Hoj
Indian
Ska göra en lång historia kort (någorlunda iallafall). Jag fick min fabriksnya hoj levererad i slutet av april. Då hojvädret inte var det bästa så stod den inne i garaget bara fram till i början av maj. Jag märkte då när jag plockade ut hojen att den hade lite olika skador, vad jag misstänker är transportskador. Det var repor på båda gafflarna, ena handtaget sprucket och btomshandtaget nött och hängde lite löst.

Jag slog en signal till ÅF som bad mig komma förbi när jag hade möjlighet så de kan fotografera och starta ett garantiärende. Sagt och gjort åkte jag dit och det var inget snack, det gick på garantin och vi kom överens om att det skall åtgärdas vid första servicen.

Nu har det dock uppstått ett än värre problem. När jag var på långtur, cirka 20 mil hemifrån så gick motorn sönder. Den började tappa kraft och låta en hel del. Så utflykten slutade med bärgare till närmsta märkesverkstad. Diagnosen är att någonting i cylindern är trasigt och det felet hängt med från fabrik, dvs ett garantijobb. Det kommer dock ta 3-5 veckor innan hojen är lagad.

Med tanke på den är ny kontaktade jag ÅF och kollade med möjligheter till lånehoj. De hade ingen att låna ut så deras och mitt förslag var att häva köpet. De ville göra ett ganska saftigt prisavdrag men jag gick med på det för att lösgöra kapital för att kunna köpa en ny hoj.

När jag sedan frågade hur vi går praktiskt tillväga för att häva köpet så började ÅF ändra sina formuleringar från att häva köpet till "Vid ett eventuellt återköp". Det kom nya krav med anstalt ord. Utöver prisabövdraget så var deras krav nu att göra ett inbytestest. Jag förstod ingenting eftersom köpet hävdes av att hojen är trasig, dels att det kommer ta lång tid att laga hojen. Plus påtalade jag att de synade hojen grundligt själva för två veckor sedan.

Jag frågade om vi kunde lösa det i efterhand eftersom hojen står långt bort och den andra firman har rivit isär halva motorn, och är det något fel på den så ersätter jag detta men jag påtalade även att hojen är i nyskick frånsett skadorna som uppstått i transport från ÅF sida.

Så från att "Det enda rätta är att återta köpet" är vi nu att det är deras policy att göra inbytestest på hojen och det finns inget utrymme för diskussion avseende detta och ÅF sa att om jag inte accepterar detta så kan jag få saken prövad hos ARN.

När jag nu inser att denna hojsommar är mer eller mindre körd meddelade jag ÅF att jag då lika gärna kan behålla hojen, men att jag enligt konsumentköplagen vill ha ersättning för mina utlägg i form av bensinpengar för mina resor jag gjort till dem för att visa upp hojen avseende transportskador samt kommande resor vägrar ÅF acceptera detta utan svarar "jag har ingen skyldighet att ersätta dig för dina kostnader i samband med garantiarbeten" och hänvisade återigen till ARN, säkerligen fullt medveten om att de inte prövar tvister gällande några hundralappar. Jag bifogade lagstöd och därefter har jag inte fått någon återkoppling från ÅF.

Jag är så sjukt besviken att det finns ÅF som beter sig likt detta. Jag kanske är känslig men jag tycker detta är fruktansvärt dåligt kundbemötande. Jag har med alla medel försökt få till en lösning. Varje gång jag godkänt deras krav kommer ett nytt.

Någon som varit med om liknande?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du köper en ny hoj med transportskador. Efter 105 mil går motorn. Tycker det låter som saklig grund att häva köpet. Om du har skriftligt från ÅF att de är villiga att häva köpet så borde det vara svårt för dom att slingra sig ur det -även om det låter som om man ångrat sig och nu försöker köpa sig tid.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Att ÅF ger dig ett bud är inte samma sak som att du måste ta det. Att leverera en ny hoj med de skador du beskriver om det dessutom är en "kråmpråm" är oacceptabelt till att börja med. Tyvärr är ju tredje part i form av annan verkstad inblandad vilket försvårar. Jag tycker du hotar med ARN och kollar med ditt f-bolag vilket rättskydd du har. Det kan löna sig att en advokat driver processen.

Bigbrother

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2021
Hoj
Indian
All kommunikation är skriftlig som tur är så känner att ur det bevisläget har jag gott på fötterna. Är ju mest allt krångel som tar massa energi. Förstår inte hur en ÅF orkar "jävlas" så mycket. Nöjda kunder borde vara prioritet.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
All kommunikation är skriftlig som tur är så känner att ur det bevisläget har jag gott på fötterna. Är ju mest allt krångel som tar massa energi. Förstår inte hur en ÅF orkar "jävlas" så mycket. Nöjda kunder borde vara prioritet.
Prio är att sälja för det är kul. Kunder som inte är nöjda är däremot jobbigt.

Det är egentligen helt bisarrt hur lite som hänt på eftermarknadssidan och den totala kundupplevelsen i fordonsbranschen. Läste en artikel om en gubbe som köpt en sprillans ny Polestar inkl nya vinterdäck. Säljprocessen gick hur smidigt som helst, han behandlades som en kung, men när vinterdäcken skulle fram var de tydligt använda och fälgarna skrapade. Då blev det plötsligt väldigt svårt att få några svar från Customer Service, någon chef ringde upp och sa att "tråkigt men du borde kontrollerat däcken vid köp" jada jada.

Man köper en bil för 800k och leverantören tjafsar om ett set vinterdäck???? :huvet :huvet

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Generalagenten för ditt märke, har du varit i kontakt med dem?
Ditt fall verkar vara solklart att det är återköp som gäller.

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Hoj
Honda CB600F 2012
Om jag vore du skulle jag "hota" med att skriva ut deras namn på detta och andra motorcykelforum. Har för mig att det var en tråd för inte så länge sedan där det visade sig att återförsäljaren läste inlägg på forumet och gick kunden till mötes.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Var en likande historia på svensk MC-facebookgrupp om en Harley nyligen som gällde Probike Gbg. De inläggen försvann riktigt fort efter att namnet på firman lagts ut i gruppen. Sen har inget nytt kommit fram. Antar att PB fick kalla fötter när deras namn spreds i Sveriges största MC grupp på fb...

Jag fullständigt hatar återförsäljare som beter sig så här så för min del kan du gärna namnge dem redan nu.

I övrigt så se till att all kommunikation från och med nu förs via skrift! Ta inga samtal utan att de spelas in och hänvisa till påbörjad mejlkontakt!

Anledningen till att lägga ut firmans namn i trådrubriken är för att när folk googlar på firman i framtiden så kommer denna tråd med stor sannolikhet ligga högt upp för alla att se. Det är det som en firma är rädd för. De bryr sig troligtvis inte alls om varken dig eller din hoj men deras varumärke är en annan sak.

Stå på dig! Du ska ha en nyrenoverad båge, pengarna åter minus skälig värdeförlust eller ny hoj. Då det gäller Indian så finns det 12 firmor i Sverige som säljer det märket. Snart kanske det är 11? Så på generalagenten för deras namn är ju också värt något antar jag.

Lycka till och fortsätt uppdatera i tråden!

Bigbrother

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2021
Hoj
Indian
Uppdatering:
Jag håller fortsatt en dialog med ÅF. Dock verkar positionerna vara minst sagt låsta. Efter senaste konversationen där ÅF tillbakavisar kravet att följa konsumentköpslagen har korrenspondensen varit noll. Jag har nu anlitat juridisk expertis och planen är att om ÅF inte går med på att lösa tvisten med min advokat så tar vi det till tingsrätten. Det är tråkigt och förenat med kostnader, men hellre tar jag den kostnaden så någon annan kund i framtiden slipper hamna i samma sits som mig.

Update #2. Det kommer ta cirka 1,5 månad innan hojen är lagad.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Uppdatering:
Jag håller fortsatt en dialog med ÅF. Dock verkar positionerna vara minst sagt låsta. Efter senaste konversationen där ÅF tillbakavisar kravet att följa konsumentköpslagen har korrenspondensen varit noll. Jag har nu anlitat juridisk expertis och planen är att om ÅF inte går med på att lösa tvisten med min advokat så tar vi det till tingsrätten. Det är tråkigt och förenat med kostnader, men hellre tar jag den kostnaden så någon annan kund i framtiden slipper hamna i samma sits som mig.

Update #2. Det kommer ta cirka 1,5 månad innan hojen är lagad.
Men va fan. Ut med namnet på firman. Vad spelar det för roll nu? Jag hade hängt ut firman redan i första inlägget. Detta är direkt oseriöst beteende. Vad säger huvudagenten? Har du kontaktat dem som vi sa?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag blir så jävla förbannad när jag läser sådant här. Hur svårt ska det vara att göra rätt och behandla kunder som människor? Personligen hade jag aldrig accepterat att vara utan hoj så länge bara för att de inte kan få fram delar, eller vad nu problemet är. Ett återköp så att du kan gå någon annanstans och köpa en ny hoj är det enda rätta. Alternativet är väl att de ger dig en likadan hoj, om de har någon på lager. Hade de varit tillmötesgående så hade du troligtvis varit mer motiverad att köpa nästa hoj hos dem.

Jag hade aldrig gett mig och jag hade gått hur långt som helst för att driva frågan om jag visste att jag hade rätten på min sida. Att det eventuellt hade inneburit kostnader spelar ingen roll. Rätt ska vara rätt.

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Hoj
Honda CB1000R
Fruktansvärt tråkigt att höra. Jag hoppar innerligt att det löser sig för dig. Jag hade drivit det till vägs ände med juridisk expertis, kosta vad det kosta vill, så här får det inte gå till. Kan du inte snälla name-droppa företaget så att jag aldrig någonsin av misstag råkar sätta min fot där.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Prio är att sälja för det är kul. Kunder som inte är nöjda är däremot jobbigt.

Det är egentligen helt bisarrt hur lite som hänt på eftermarknadssidan och den totala kundupplevelsen i fordonsbranschen. Läste en artikel om en gubbe som köpt en sprillans ny Polestar inkl nya vinterdäck. Säljprocessen gick hur smidigt som helst, han behandlades som en kung, men när vinterdäcken skulle fram var de tydligt använda och fälgarna skrapade. Då blev det plötsligt väldigt svårt att få några svar från Customer Service, någon chef ringde upp och sa att "tråkigt men du borde kontrollerat däcken vid köp" jada jada.

Man köper en bil för 800k och leverantören tjafsar om ett set vinterdäck???? :huvet :huvet
Vi köpte en beggad Skoda av en av dom större bilhandlarna i Linköping, och det skulle ingå dubbfria vinterdäck, men dom var på deras däckhotell i Norrköping, och säljaren hade inte orkat ringa och få dom levererade, trots fagra löften. Men dom skulle leverera en bil till Stockholmstrakten efter någon vecka, så däcken åkte med där. Men vi fick dubbade sulor, så jag ringde säljaren, som bara yrade, så jag fick tag på VDn, och han var bara allmänt otrevlig, han hade inte med det att göra "vi säljer tusentals bilar varje år, jag kan inte styra upp däcken till alla", man kan ju fråga sig hur ofta det blir fel då? Hursom, dom grävde fram andra hjul, i helt fel dimension, 15", dom skulle inte gå på bilen, om man inte skruvade bort bromsoken. Jag dubbelkollade det tom med Skoda, och just den del av koncernen vi handlade av var experter på Nissan, och dom erkände visserligen att dom var bättre på Nissan än Skoda, men det var dom där jag skulle ha. Det tog åtskilliga månader innan dom till slut gav upp och skickade några andra sulor, och betalade ett byte på dom fälgar jag hade fått.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år