Bigbrother
Ny medlem
- Gick med
- 12 Mar 2021
- Hoj
- Indian
Ska göra en lång historia kort (någorlunda iallafall). Jag fick min fabriksnya hoj levererad i slutet av april. Då hojvädret inte var det bästa så stod den inne i garaget bara fram till i början av maj. Jag märkte då när jag plockade ut hojen att den hade lite olika skador, vad jag misstänker är transportskador. Det var repor på båda gafflarna, ena handtaget sprucket och btomshandtaget nött och hängde lite löst.
Jag slog en signal till ÅF som bad mig komma förbi när jag hade möjlighet så de kan fotografera och starta ett garantiärende. Sagt och gjort åkte jag dit och det var inget snack, det gick på garantin och vi kom överens om att det skall åtgärdas vid första servicen.
Nu har det dock uppstått ett än värre problem. När jag var på långtur, cirka 20 mil hemifrån så gick motorn sönder. Den började tappa kraft och låta en hel del. Så utflykten slutade med bärgare till närmsta märkesverkstad. Diagnosen är att någonting i cylindern är trasigt och det felet hängt med från fabrik, dvs ett garantijobb. Det kommer dock ta 3-5 veckor innan hojen är lagad.
Med tanke på den är ny kontaktade jag ÅF och kollade med möjligheter till lånehoj. De hade ingen att låna ut så deras och mitt förslag var att häva köpet. De ville göra ett ganska saftigt prisavdrag men jag gick med på det för att lösgöra kapital för att kunna köpa en ny hoj.
När jag sedan frågade hur vi går praktiskt tillväga för att häva köpet så började ÅF ändra sina formuleringar från att häva köpet till "Vid ett eventuellt återköp". Det kom nya krav med anstalt ord. Utöver prisabövdraget så var deras krav nu att göra ett inbytestest. Jag förstod ingenting eftersom köpet hävdes av att hojen är trasig, dels att det kommer ta lång tid att laga hojen. Plus påtalade jag att de synade hojen grundligt själva för två veckor sedan.
Jag frågade om vi kunde lösa det i efterhand eftersom hojen står långt bort och den andra firman har rivit isär halva motorn, och är det något fel på den så ersätter jag detta men jag påtalade även att hojen är i nyskick frånsett skadorna som uppstått i transport från ÅF sida.
Så från att "Det enda rätta är att återta köpet" är vi nu att det är deras policy att göra inbytestest på hojen och det finns inget utrymme för diskussion avseende detta och ÅF sa att om jag inte accepterar detta så kan jag få saken prövad hos ARN.
När jag nu inser att denna hojsommar är mer eller mindre körd meddelade jag ÅF att jag då lika gärna kan behålla hojen, men att jag enligt konsumentköplagen vill ha ersättning för mina utlägg i form av bensinpengar för mina resor jag gjort till dem för att visa upp hojen avseende transportskador samt kommande resor vägrar ÅF acceptera detta utan svarar "jag har ingen skyldighet att ersätta dig för dina kostnader i samband med garantiarbeten" och hänvisade återigen till ARN, säkerligen fullt medveten om att de inte prövar tvister gällande några hundralappar. Jag bifogade lagstöd och därefter har jag inte fått någon återkoppling från ÅF.
Jag är så sjukt besviken att det finns ÅF som beter sig likt detta. Jag kanske är känslig men jag tycker detta är fruktansvärt dåligt kundbemötande. Jag har med alla medel försökt få till en lösning. Varje gång jag godkänt deras krav kommer ett nytt.
Någon som varit med om liknande?
Jag slog en signal till ÅF som bad mig komma förbi när jag hade möjlighet så de kan fotografera och starta ett garantiärende. Sagt och gjort åkte jag dit och det var inget snack, det gick på garantin och vi kom överens om att det skall åtgärdas vid första servicen.
Nu har det dock uppstått ett än värre problem. När jag var på långtur, cirka 20 mil hemifrån så gick motorn sönder. Den började tappa kraft och låta en hel del. Så utflykten slutade med bärgare till närmsta märkesverkstad. Diagnosen är att någonting i cylindern är trasigt och det felet hängt med från fabrik, dvs ett garantijobb. Det kommer dock ta 3-5 veckor innan hojen är lagad.
Med tanke på den är ny kontaktade jag ÅF och kollade med möjligheter till lånehoj. De hade ingen att låna ut så deras och mitt förslag var att häva köpet. De ville göra ett ganska saftigt prisavdrag men jag gick med på det för att lösgöra kapital för att kunna köpa en ny hoj.
När jag sedan frågade hur vi går praktiskt tillväga för att häva köpet så började ÅF ändra sina formuleringar från att häva köpet till "Vid ett eventuellt återköp". Det kom nya krav med anstalt ord. Utöver prisabövdraget så var deras krav nu att göra ett inbytestest. Jag förstod ingenting eftersom köpet hävdes av att hojen är trasig, dels att det kommer ta lång tid att laga hojen. Plus påtalade jag att de synade hojen grundligt själva för två veckor sedan.
Jag frågade om vi kunde lösa det i efterhand eftersom hojen står långt bort och den andra firman har rivit isär halva motorn, och är det något fel på den så ersätter jag detta men jag påtalade även att hojen är i nyskick frånsett skadorna som uppstått i transport från ÅF sida.
Så från att "Det enda rätta är att återta köpet" är vi nu att det är deras policy att göra inbytestest på hojen och det finns inget utrymme för diskussion avseende detta och ÅF sa att om jag inte accepterar detta så kan jag få saken prövad hos ARN.
När jag nu inser att denna hojsommar är mer eller mindre körd meddelade jag ÅF att jag då lika gärna kan behålla hojen, men att jag enligt konsumentköplagen vill ha ersättning för mina utlägg i form av bensinpengar för mina resor jag gjort till dem för att visa upp hojen avseende transportskador samt kommande resor vägrar ÅF acceptera detta utan svarar "jag har ingen skyldighet att ersätta dig för dina kostnader i samband med garantiarbeten" och hänvisade återigen till ARN, säkerligen fullt medveten om att de inte prövar tvister gällande några hundralappar. Jag bifogade lagstöd och därefter har jag inte fått någon återkoppling från ÅF.
Jag är så sjukt besviken att det finns ÅF som beter sig likt detta. Jag kanske är känslig men jag tycker detta är fruktansvärt dåligt kundbemötande. Jag har med alla medel försökt få till en lösning. Varje gång jag godkänt deras krav kommer ett nytt.
Någon som varit med om liknande?