Helt ärligt så vet du inte hur kass läkarvården i skandinavien är! Jag gemför med turkiet istanbul där e det mycket betträ liksom.När man e förskyld så säger de ja ät alvedon osv..men där nere får du en spruta så e det klar tex.Så sedan när man fråga dom angående om läkemedel så säger de jag vet inte..ska kolla i boken?
Det här riskerar att bli en del off topic, men försök stå ut ......
All respekt för din sorg, men jag tycker du tar rejält fel på kvaliten på vården i Sverige jämfört med andra länder. Att man i bla Turkiet skulle " få en spruta " för att bota en förkylning, är just det som gett oss alla dessa multiresistenta bakteriestammar (MRSA, ESBL etc) som vi nu dras med och som är grymt svårbehandlade. Alla som vet något om medicin överhuvud taget vet att man inte kan ge antibiotika mot förkylning, det har ingen effekt, men ger en massa problem på lång sikt.
Jag förstår att du är vansinnig på de läkare, och kanske andra också som gav din syster och din familj ett dåligt bemötande. Men det är så med vissa sjukdomar, tex cancer,ibland går det åt helvete och man kan inte rädda en människa hur gärna man än vill. Jag har själv mist båda mina föräldrar för ett par år sen , den ena i leukemi och den andra i hjärtinfarkt, och det som kunde göras för dem , det gjordes också, men inte ens läkare kan trolla. Det var skitjobbigt men hur skulle jag kunna skylla på nån inkompetent läkare , det gick som det gick för att sjukdomen vann och de var gamla.
Som sagt, jag har all respekt för din sorg, men dra inte ett helt lands vård över en och samma kam, de allra flesta som jobbar i vården gör faktiskt ett bra jobb. Man jobbar inte här för att jävlas med folk, utan för att hjälpa.
Och till resten av inläggen här på SH i denna tråd, ni som alla stämmer upp nån slags klagokör som låter som om den var hämtad från Expressens löpsedel; vad vet ni om hur vården funkar i Sverige? Jobbar ni i den eller har ni nån alldeles särskild kompetens som gör att ni vet hur det funkar överallt?Tror ni att allt går att bota, bara man betalar eller kräver nåt slags garanti? Min erfarenhet är att får man någon allvarlig sjukdom eller skadas på nåt sätt så får man vård, bra och snabb. Om man däremot skulle sätta en fjärt på tvären eller går till akuten med myggbett eller skoskav (tro mig, det händer) så tycker jag inte att det är ett problem att man får vänta ganska länge.
Och ja, jag jobbar själv i vården, sjukskötare, och gör som alla mina kollegor, så gott jag kan.
Var rädd om din systers minne, hon var säkert helt underbar. Sorgen försvinner inte men den blir med tiden lite lättare att bära.
Ha de..........Per