Min minimoto startar inte .. Tips ? .----

Extreme_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
minimoto
Hejsan ...
DEt är så att min minimoto startar inte = ( ...
JAg undrar om ni vet va felet kan va ? ...
JAg har kollat tändstiftet den är så som den ska va , JAg har köpt dit en ny förgasare idag å den startar inte ändå å inställningarna på den är redna inställda sa dom där jag beställde den , Jag har hällt i rätt bensin å olja som man ska ,Jag har sättit på choken så dne får mkt bensin för att den är ny å så har jag lagt på normal på choken men den startar inte änndåå , Jag har väntat i 20 min å testat igen men startar inte fortfarande .. Jag undrar om ni vet va felet kan vara ? ...
 

NHL'n persson

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
surahammar
Hoj
125 orion
du säger att den e ny,så skruva bort skruvarna bredvid bensinkranen (den vita som man vrider på)komm inte på vad den hette.sen ser du en gummisak,ta bort den så ska dt nog gå.
 

Extreme_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
minimoto
Menar du pakningen den dära svarta runda med fyrahål ?.. om jag tar bort den komer de la läcka bensin lr ?
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Prova att hälla ner typ en halv centiliter färdigblandad soppa i cylindern genom tändstiftshålet. Då kommer den gå igång direkt om tändningen fungerar, gör detta typ tre gånger och funkar den inte automatiskt då så är det förgasaren som spökar. Då kan du ju börja med att kolla om slangarna är rätt kopplade till den.:)
 

Extreme_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
minimoto
jaha okejj ... men jag tror det är tändspolets fel också för att när jag har tatt ut stfitet å lägger de mot cylindren å så drar igån de kommer ingen gnista men stiftet är inte blöt ellr svart den ser ut å va okejj faktist men de är la tändspolet ellr ?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
kommer det ingen gnista lär du kolla upp tändspolen! kanske dödarknappen spökar?
Får den soppa annars? öppna dräner skruven i botten på förgasaren. kanske har flottören hängt sig så inge soppa kommer in!
Start gas!
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Det är inte så att du drar för långsamt i startsnöret? Drar jag för långsamt på min 14E så blir det ingen gnista och den startar då bara med startgas. Testa igen att lägga tändstiftet på cylindern och dra så snabbt du kan.
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Har du bara tittat på stiftet så kan det se helt o riktigt ut....byt stift o se om det fortfarande är samma problem innan du går vidare
 

Extreme_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
minimoto
Jaha okejj ... MEn om jag köpr dit ny tändstift å jag testar samma sak å inget händer å de är som vanligt då måste de ju va tändspolet lr ? =S .

Kan jag spruta i startgas rally i min ??? För brorssan har en sprayburk där de står på den startgas rally xD ??
 
Last edited:

Maaaackan__

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Minimoto 14E
Jaha okejj ... MEn om jag köpr dit ny tändstift å jag testar samma sak å inget händer å de är som vanligt då måste de ju va tändspolet lr ? =S .

Kan jag spruta i startgas rally i min ??? För brorssan har en sprayburk där de står på den startgas rally xD ??


Har haft ungeför samma problem, hade trimmat lite å efter ett tag va den JÄTTE svårstartad, fick dra som en idiot plus lite gas. men jag köpte trimfjädrar till kopplingen (10rings) , sne funka den, ett problem med tändspolen är vanligt me, kolla fjärden i tänspolen så tänstiftet kommer i å så, funkar det inte då så kolla sladden som går till tändspolen när den "ansluter" till tändspolen så kan den lossnat där ifrån, har en 14E och haft mkt problem men nu går den som ett skott! :D me lite trim 75-80! :D:D
 

Extreme_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
minimoto
xD haa .. Samma här fått dra som en idiot man blir ju rätt trött efter 10-15 drag =D...... Men jag tror jag köper en hel ny tändspole och tändstift då ska de väl funka lr ?
 

Extreme_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
minimoto
xD Jag har beställt en ny tändspple och tändstift ... Då borde väl min minimoto starta ? =S .. .. denna hemsidan www.birkaimport.se det är juu föör billigt =S jag har ju bestältt min förgasare där de va ju rätt billigt om man jämnför med alla andra priser ju =S ...
 

Maaaackan__

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Minimoto 14E
xD Jag har beställt en ny tändspple och tändstift ... Då borde väl min minimoto starta ? =S .. .. denna hemsidan www.birkaimport.se det är juu föör billigt =S jag har ju bestältt min förgasare där de va ju rätt billigt om man jämnför med alla andra priser ju =S ...


Sj köper ja på superbilligt.se .. Ja är osäker på om den startat bara för ny tändspole å tändstift, ja gissar på att du behöver nya kopplings fjädrar, men vi får se hoppas du får igång den! :D
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Sj köper ja på superbilligt.se .. Ja är osäker på om den startat bara för ny tändspole å tändstift, ja gissar på att du behöver nya kopplings fjädrar, men vi får se hoppas du får igång den! :D


Jag har med alltid handlat från superbilligt för att dom har snabba leveranser och bra priser och i fredes fick jag en leverans från superbilligt med sulor, drev , kedjor och allt såg skit bra ut FÖRUTOM att dom skickade mig ett begangnat kedje skydd till kopplings trumman och ett begangnat fram drev :mad: jag fattar inte vfr men jag ska ringa och höra med dom imorn

Ursäkta att jag lånade tråden litte:)
 

Maaaackan__

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Minimoto 14E
Jag har med alltid handlat från superbilligt för att dom har snabba leveranser och bra priser och i fredes fick jag en leverans från superbilligt med sulor, drev , kedjor och allt såg skit bra ut FÖRUTOM att dom skickade mig ett begangnat kedje skydd till kopplings trumman och ett begangnat fram drev :mad: jag fattar inte vfr men jag ska ringa och höra med dom imorn

Ursäkta att jag lånade tråden litte:)

Det va jue f*an inge bra, skriv hur dt gick om du får nytt annars får vi andra skippa å handla där, i protest ;) haha..
 

appelvikaren

Small but powerfull!
Gick med
11 Dec 2005
Ort
västerås
Hoj
DR350s, Rd125 , Ten7 & 14a
Hejsan ...
DEt är så att min minimoto startar inte = ( ...
JAg undrar om ni vet va felet kan va ? ...
JAg har kollat tändstiftet den är så som den ska va , JAg har köpt dit en ny förgasare idag å den startar inte ändå å inställningarna på den är redna inställda sa dom där jag beställde den , Jag har hällt i rätt bensin å olja som man ska ,Jag har sättit på choken så dne får mkt bensin för att den är ny å så har jag lagt på normal på choken men den startar inte änndåå , Jag har väntat i 20 min å testat igen men startar inte fortfarande .. Jag undrar om ni vet va felet kan vara ? ...


Vad ska du med ny tändspole och stift till om du har gnista? Eller har jag missat något?

1.kolla om det är gnista (är det gnista så är ju allt som det ska där)
2. Dra några gånger, kanske choka
3. ta bort stiftet, är det blött? (isf borde den startat)
4. Om stiftet inte är blött får ju motorn ingen bensin och då är alltså problemet i förgasaren (eller att det kanske ligger skit i tanken som gör att ingen soppa rinner ner)

///Jonte
 

Extreme_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
minimoto
OKej ...Du Appel vikaren det kommer ingen gnista i tändstiftet =S .. SÅ jag har beställt tändspole och tändstift. .... Nya kopplingsfjädrar kan de vara felet ? =S .. Vad brukar de mest vanliga va på en minimoto ?=S ..
 

appelvikaren

Small but powerfull!
Gick med
11 Dec 2005
Ort
västerås
Hoj
DR350s, Rd125 , Ten7 & 14a
OKej ...Du Appel vikaren det kommer ingen gnista i tändstiftet =S .. SÅ jag har beställt tändspole och tändstift. .... Nya kopplingsfjädrar kan de vara felet ? =S .. Vad brukar de mest vanliga va på en minimoto ?=S ..

Kopplingfjädrarna har då inget med att den inte startar att göra iaf!
Var det ingen gnista och du har ny spole och stift så kommer den ganska säkert starta när du fått grejerna.
 

Maaaackan__

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Minimoto 14E
Kopplingfjädrarna har då inget med att den inte startar att göra iaf!
Var det ingen gnista och du har ny spole och stift så kommer den ganska säkert starta när du fått grejerna.


Där kan du ha FEL!, Ja trimma min lite å sen gick det knappt att starta vi va 2man en drog allt va han hade å en gasade lite och höll i hojjen DÅ gick den igång, kunde inte starta den sj om ja inte drog som ett svin i 10min, Bytte till 10rings kopplings fjädrar och startade på 3drag :tummenupp men men, vi får se om hans startar nu när han köpt ny tändspole och tändstift.
 

appelvikaren

Small but powerfull!
Gick med
11 Dec 2005
Ort
västerås
Hoj
DR350s, Rd125 , Ten7 & 14a
Där kan du ha FEL!, Ja trimma min lite å sen gick det knappt att starta vi va 2man en drog allt va han hade å en gasade lite och höll i hojjen DÅ gick den igång, kunde inte starta den sj om ja inte drog som ett svin i 10min, Bytte till 10rings kopplings fjädrar och startade på 3drag :tummenupp men men, vi får se om hans startar nu när han köpt ny tändspole och tändstift.

Låter mysko, kopplingfjädrarna har väll ingen betydelse som gör att motorn startar lättare eller svårare?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top