Min nyinköpta "racer"

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hej

Jag köpte en ZX7R igår lite spontant och med ett handslag som bekräftelse.
Eftersom jag tycker det är den snyggaste Kawan och den såg och kändes helfräsch, så slog jag till på plats efter en kort tur på små byvägar. Spontant eller galet...tja, kul iallafall : )

Eftersom det var en evighet sedan jag hade hoj senast - typ 30 år sedan, då jag hade först en GPz 750 sedan en GPz 1100 - är det mycket som är nytt för mig på den här Kawan, även om den är gammal den också.

Bered er på simpla nybörjarfrågor från mig tills jag fått ett grepp om hur maskinen är konfigurerad : )

Ninja.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett hett tips är att köra en avrostningskurs eller knix med hojen om det är så längesen du körde tvåhjuligt. I övrigt, välkommen tillbaka och ha det oförskämt trevligt med din hoj. :fakta

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Tackar, tackar

På höger sida av motorn sitter oljepåfyllningen, och strax ovan innanför kåpan en plastbehållare som är lik en spolarvätskebehållare. Vad är det? Ser inte ut som servooljebehållare, eftersom det var ett vanligt skruvlock. Vätskan - såvitt jag kunde se ner i behållaren - såg färgad ut.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tackar, tackar

På höger sida av motorn sitter oljepåfyllningen, och strax ovan innanför kåpan en plastbehållare som är lik en spolarvätskebehållare. Vad är det? Ser inte ut som servooljebehållare, eftersom det var ett vanligt skruvlock. Vätskan - såvitt jag kunde se ner i behållaren - såg färgad ut.

Kan absolut inget om din hoj, men skulle jag gissa så skulle jag säga att det är kylarvätska.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Tackar, tackar

Det är med största sannolikhet behållaren till servostyrningen :crash

http://www.manualslib.com/manual/746342/Kawasaki-Ninja-Zx-7rr.html

http://www.carlsalter.com/kawasaki-service-manuals.asp

Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Tackar, tackar

Det kan ju inte gärna vara något annat än expansionkärlet till kyleriet. Glykol brukar ge en blåaktig nyans på kylvattnet.

Se nu till att:
1. Handla en Haynes verkstadhandbok och
2. Serva den ordentligt via 1. ovan. alltså byt olja, filter, luftfilter, gaffelolja, bromsbelägg, bromsoljor, KOLLA VENTILSPELEN, byt ventilkåpspackning, packningarna under de små locken i ventilkåpan. Allt shoppas på EBAY UK till bra priser och hyggligt korta leveranstider.

SEN kan man köra med gott samvete.
"Den var nyservad!"
Jaha.
Gör du det själv VET du att den är det..!!
Kör hårt!
:banana:banana:banana

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Grattis. Av bilden att döma verkar det vara nästintill mint condition på den :)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
"Det är med största sannolikhet behållaren till servostyrningen"
"Det kan ju inte gärna vara något annat än expansionkärlet till kyleriet"

Nu har jag två bud som jag måste kontrollera i den precis nedladdade manualen på 364!! sidor. ; )

Tackar TreoKwak, det stämmer att den är i riktigt fint skick. Åtminstone så långt jag hunnit kolla den.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det kan ju inte gärna vara något annat än expansionkärlet till kyleriet. Glykol brukar ge en blåaktig nyans på kylvattnet.

Se nu till att:
1. Handla en Haynes verkstadhandbok och
2. Serva den ordentligt via 1. ovan. alltså byt olja, filter, luftfilter, gaffelolja, bromsbelägg, bromsoljor, KOLLA VENTILSPELEN, byt ventilkåpspackning, packningarna under de små locken i ventilkåpan. Allt shoppas på EBAY UK till bra priser och hyggligt korta leveranstider.

SEN kan man köra med gott samvete.
"Den var nyservad!"
Jaha.
Gör du det själv VET du att den är det..!!
Kör hårt!
:banana:banana:banana

- Jag är visserligen hyfsat händig men har ingen erfarenhet av meckande med inplastade japshojar, så det lutar nog åt att jag får lämna in dem till dem som har full koll på läget. Vad kan en liknande underhållsservice gå loss på om man lämnar den till verkstad, tro?

Ja...om vi inte har någon från Kalmar här på forumet som är en duktig mek och vill ha en slant under bordet ; )

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
- Jag är visserligen hyfsat händig men har ingen erfarenhet av meckande med inplastade japshojar, så det lutar nog åt att jag får lämna in dem till dem som har full koll på läget...

Att plocka ur den ur förpackningen; 'är bara klurigt första gången.
Se'n när man vet var de dolda skruvarna sitter; 'går det plättlätt.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
- Jag är visserligen hyfsat händig men har ingen erfarenhet av meckande med inplastade japshojar, så det lutar nog åt att jag får lämna in dem till dem som har full koll på läget. Vad kan en liknande underhållsservice gå loss på om man lämnar den till verkstad, tro?

Ja...om vi inte har någon från Kalmar här på forumet som är en duktig mek och vill ha en slant under bordet ; )

Läs igenom boken så har du precis hur du ska göra servicen, det är lite som att bygga lego med konstiga delar men en jätteutförlig beskrivning. Eller rättare sagt, ha laptopen med dig i garaget när du servar.
Det är kylarvätska. Det finns ingen servostyrning på hojar, bromsvätskan har du i behållare ovanför bromscylindrarna (Tittar du ovanför fotpinnen på bilden du lade upp, så ser du en metallfärgad mojäng ca 2 cm bakom fotpinnen, precis ovanför den, halvdold bakom hälskyddet/plattan med utskurna hål i. Från toppen av den går en slang bakåt, från sidan av den går en slang uppåt. Följer du den slangen som går uppåt så hittar du bromsvätskebehållaren för bakbromsen. Den främre bromsvätskebehållaren sitter ovanför frambromsen.). Den enda vätska som borde finnas förutom oljan är alltså kylarvätskan, så plastkärlet du tittar på är med all sannolikhet expansionskärlet för kylarvätskan.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Läs igenom boken så har du precis hur du ska göra servicen, det är lite som att bygga lego med konstiga delar men en jätteutförlig beskrivning. Eller rättare sagt, ha laptopen med dig i garaget när du servar.
Det är kylarvätska. Det finns ingen servostyrning på hojar, bromsvätskan har du i behållare ovanför bromscylindrarna (Tittar du ovanför fotpinnen på bilden du lade upp, så ser du en metallfärgad mojäng ca 2 cm bakom fotpinnen, precis ovanför den, halvdold bakom hälskyddet/plattan med utskurna hål i. Från toppen av den går en slang bakåt, från sidan av den går en slang uppåt. Följer du den slangen som går uppåt så hittar du bromsvätskebehållaren för bakbromsen. Den främre bromsvätskebehållaren sitter ovanför frambromsen.). Den enda vätska som borde finnas förutom oljan är alltså kylarvätskan, så plastkärlet du tittar på är med all sannolikhet expansionskärlet för kylarvätskan.

- Tack o bock för utförligt svar.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
MickeZX7R;6169609. skrev:
Vad kan en liknande underhållsservice gå loss på om man lämnar den till verkstad, tro?
Verkstadspris på RaffeKawas lista? Tja, mellan tummen och pekfingret borde det väl landa på mellan femton och tjugifemtusen. :näsblod Helt hittepå men inte helt orealistiskt.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Verkstadspris på RaffeKawas lista? Tja, mellan tummen och pekfingret borde det väl landa på mellan femton och tjugifemtusen. :näsblod Helt hittepå men inte helt orealistiskt.

- Gosh vilka rövarpriser. Det skulle alltså kosta mer att serva hojen än att köpa den.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Gosh vilka rövarpriser. Det skulle alltså kosta mer att serva hojen än att köpa den.

Ja, man betalar ju för timmarna en mek får hålla på, och är det en total genomgång så blir det dyrt.
Mysigare att göra själv över vintern.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ja, man betalar ju för timmarna en mek får hålla på, och är det en total genomgång så blir det dyrt.
Mysigare att göra själv över vintern.

- Ja jo, men ändå. "oljor/filter (motor, gafflar, broms), bromsbelägg, ventilspel och packningar (ventilkåpa o locken) känns inte som så värst många timmars jobb för en mek.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Inte ska du ge dig på en sån stor service nu direkt när du köpt den. Ser den bra ut och går bra ska du givetvis ut och gasa, det är ju nästan sommar. :)

Det skadar ju aldrig att byta olja och filter men det löser du på max 30 minuter om du inte gjort det innan. Sen väntar du tills hösten när du inte kör längre med att göra den stora servicen själv med hjälp av Haynes och några kalla i garaget.

Snygg hoj btw, har själv funderat på att köpa den modellen vid ett par tillfällen men det har inte blivit av.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
- Ja jo, men ändå. "oljor/filter (motor, gafflar, broms), bromsbelägg, ventilspel och packningar (ventilkåpa o locken) känns inte som så värst många timmars jobb för en mek.
Njao... vad som exempelvis måste göras för att, säg, byta ventilkåpspackning:
-montera av samtliga kåpor där fram
-montera av tank
-tömma ur kylarvätskan
-montera av kylarslangar
-eventuellt montera av lite elektronik och annat, säg själva kylaren, som kan sitta i vägen
-montera av ventilkåpan
-eventuellt behöva skrapa av rester av gammal packning tills det är helt rent
-montera tillbaks alltihopa igen
-fylla på kylarvätska igen, vilket kräver ett antal varmkörningar av hojen till vätskenivån stabiliserar sig

Det är inte materialkostnaden alltså som spökar här, utan timmarna och åter timmarna. Summa summarum blir att man själv gör detta nästan gratis och har mysigt samtidigt, eller betalar en verkstad tusentals kronor för deras tid.

I övrigt vill jag hålla med klabbe85. Don't fix it if it ain't broken. Byt olja + filter samt luftfilter nu om du vill, så har du kommit långt!

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping