Min nyinköpta "racer"

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Var? När jag försökte trimma på min Porschemotor för ca 10 år sen så kostade det mig ca 35000-40000kr och resulterade 14-18hk.

- Jag kompressorkonverterade min BMW 330 för 18 000 SEK, och det gav 120 hk i bänktest.

10-15 hk får du ju ut med ett standardchip på en sugmotor för sådär 3000 SEK : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det gäller mig med men jag har blivit betydligt bättre på skruvandet sedan jag upptäckte alla tutorials ( filmer på nätet där vanliga meckare berättar hur det ska göras ) . Kolla gärna på ett par stycken och välj den du tycker verkar bäst.
Har funkat klockrent för mig . Bara enkla grejor dock, inget shimsande av ventiler och sånt.

- Så tänkte jag också lära mig. Plus av era erfarenheter här, när ni nu är så schyssta o delar med er : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Lite kuriosa kanske, för er som har en äldre ZX7R : )
Nypris 168 000 SEK och klassades som "Superbike", 0-100 2,3 sek.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Välkommen .....När du blivit lite varm i kläderna så är det bara försöka hänga med på lite söndags turer brukar avgå från rasta eller 7/11 Kalmar på söndagarna (gjorde tidigare i alla fall .... allt mellan 10:00 och 11:00var inte många veckor sedan det vara flera hoj gäng som drog på lite olika tider ...

Själv köpte jag en bil gps och en vattentät väska ska ha den på en 10 dagars Norge tur .kan ju säga att han jag kör med använder en zumo blir mycket lättare för han slippa väska kablar som ska kopplas i ur vid längre stop osv men jag har inte dom pengarna nu :p
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
- Jag kompressorkonverterade min BMW 330 för 18 000 SEK, och det gav 120 hk i bänktest.

10-15 hk får du ju ut med ett standardchip på en sugmotor för sådär 3000 SEK : )

Eller 15hk från ett skräddarsytt på bänk för 7000kr men bara en gång. Vill man ha fler sughästar efter det så kostar det.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så sant så sant!
Jag hade intalat mig själv att efter allt jobb och alla bytta delar, så skulle min RD 500 rulla på över sommaren.
Men nehedå. Nu ska vi läcka kylvätska krångla i växellådan och allmänt tjura. Men den är ju så jävla cool och charmig.:krama Och så är det ju faktiskt kul och meka med den.

Det beror på att den är tillverkad långt hemifrån, det vet alla med erfarenhet!:D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Välkommen .....När du blivit lite varm i kläderna så är det bara försöka hänga med på lite söndags turer brukar avgå från rasta eller 7/11 Kalmar på söndagarna (gjorde tidigare i alla fall .... allt mellan 10:00 och 11:00var inte många veckor sedan det vara flera hoj gäng som drog på lite olika tider ...

Själv köpte jag en bil gps och en vattentät väska ska ha den på en 10 dagars Norge tur .kan ju säga att han jag kör med använder en zumo blir mycket lättare för han slippa väska kablar som ska kopplas i ur vid längre stop osv men jag har inte dom pengarna nu :p

- Tackar för inbjudan och tips : ) Nu försöker jag väl iof hålla mig ifrån längre turer, eftersom körställningen är lite mer av typen rävsax än länsfåtölj.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
- Tackar för inbjudan och tips : ) Nu försöker jag väl iof hålla mig ifrån längre turer, eftersom körställningen är lite mer av typen rävsax än länsfåtölj.
Icke då. Det som gör ont med att köra en sån som din är för mycket start o stopp (läs stadstrafik - vägbyggen - trafikstockningar), för låga hastigheter (ung upp till ca 70-90) samt för många långa raksträckor. Väl upp i fart, säg 110, så håller vinden upp överkropp och huvud åt en och det blir genast mer avslappnat. Från ca 140 blir det så pass att man kan få börja krypa ihop bakom kåpan. Rör man sig mycket medan man kör hjälper det också, därför blir ju kurviga vägar inte bara roligare utan även bättre för nacke/rygg/handleder. Så med lite knep o knåp så får du till nästan riktigt bekväma långturer.

Körde själv 90mil tor i helgen, och det gick an. Behöver inte gå till naprapaten för det.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Icke då. Det som gör ont med att köra en sån som din är för mycket start o stopp (läs stadstrafik - vägbyggen - trafikstockningar), för låga hastigheter (ung upp till ca 70-90) samt för många långa raksträckor. Väl upp i fart, säg 110, så håller vinden upp överkropp och huvud åt en och det blir genast mer avslappnat. Från ca 140 blir det så pass att man kan få börja krypa ihop bakom kåpan. Rör man sig mycket medan man kör hjälper det också, därför blir ju kurviga vägar inte bara roligare utan även bättre för nacke/rygg/handleder. Så med lite knep o knåp så får du till nästan riktigt bekväma långturer.

Körde själv 90mil tor i helgen, och det gick an. Behöver inte gå till naprapaten för det.

Jag trodde också för länge sedan att det krävdes fart på en hoj med lägre styre, men har lärt mig att det är fel. Du har muskler, mest i mage och rygg, som du ska använda, inte hänga över styret innan fartvinden lyfter dig. Luta dig framåt så känner du vilka muskler det är som hindrar dig från att falla framåt. 95 mil i söndags utan större problem på en SportHoj! :)

Här är några filmer att titta på när det är mindre trevligt hojväder! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg
https://www.youtube.com/watch?v=DWgb0MtgNlo

Och grattis till en snygg SportHoj! :tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
@ Old Badger - jo jag känner för all del vilka muskler som engageras i den framåtlutande ställningen, men det går ganska bra eftersom jag tränat större delen av mitt liv.
Problemet är att fälla ihop höfter o knän så mycket att man nästan får kramp. För att åka längre (typ 6-9 mil), behöver jag stanna minst en gång o sträcka ut benen : )

(apropå engelska hojar, så hade jag en Triumph Bonneville 650 med Morgo-kit för längesedan)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
@ Old Badger - jo jag känner för all del vilka muskler som engageras i den framåtlutande ställningen, men det går ganska bra eftersom jag tränat större delen av mitt liv.
Problemet är att fälla ihop höfter o knän så mycket att man nästan får kramp. För att åka längre (typ 6-9 mil), behöver jag stanna minst en gång o sträcka ut benen : )

(apropå engelska hojar, så hade jag en Triumph Bonneville 650 med Morgo-kit för längesedan)

Nu kör jag en 955 Daytona som är, i jämförelse, ganska bekväm som SportHoj men jag fixade över 50 mil på en Babytona, 675:an, som verkligen inte är stor. Nu är jag inte en storväxt man men jag traffade en lång kille, över 185 cm, som kört Europa runt med en Babytona så det går. :)

Har du tränat så har du en fördel men förutom rätt muskler är det viktiga för mig är att köra avslappnat! En bankurs med SMC kan rekommenderas. Där får du träna att köra avslappnat.

Mina knän är dåliga men jag har mer problem i bil där jag inte kan räta på benen än ihopkrupen på min Daytona.

En 60-tals Bonneville ger underbar körglädje! :tummenupp Ljudet, motorn och känslan överskuggar den, med moderna mått, kanske inte så lysande väghållningen. Man byter inte spår i en kurva som man kan göra med en nyare hoj. :hihi
Och känslan att med 46 ystra hästar hänga på "snabba" hojåkare och se deras reaktion när de kollar i backspegeln och ser att den gamla skithojen är kvar är underbar. :kär
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
@ Old Badger - jag är ca 185 cm och det jag upplever som det största störningsmomentet är, även då jag kör avslappnat, ben-höftvinkeln pga att fotpinnarna sitter såpass högt och lite för långt fram.
I övrigt är jag supernöjd med bågen : )

Triumphen hade en helt annan charm. Pigg tack vare Morgo-trimmet, men eftersom jag hade en stelbenshoj så vibrerade och studsade det lite härovar trots fet baksula. En vacker dag när jag kom skumpande på kullerstensgata, fick likriktardioden för sig att han fått nog av hojen och begärde omedelbar skilsmässa genom att hoppa ner i en gallerförsedd gatubrunn. Man körde inte gärna utanför stadsgränsen utan en släpkärra med verktyg och reservdelar :rolleyes:
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top