MickeZX7R
Posör
...
I övrigt vill jag hålla med klabbe85. Don't fix it if it ain't broken. Byt olja + filter samt luftfilter nu om du vill, så har du kommit långt!
- Ja så får det bli till att börja med.
...
I övrigt vill jag hålla med klabbe85. Don't fix it if it ain't broken. Byt olja + filter samt luftfilter nu om du vill, så har du kommit långt!
Om du bara vill köra. Köp en ZX 10r 2008 -.
Att köpa en gammelhoj innebär bara problem som antingen fixas av dig själv eller lämnas bort om man har en fet plånbok. Du måste värdera charmen med gamla grejor om det skall vara meningsfullt med gammelhoj, annars blir den bara en källa till irritation.
Skillnaden mellan en proffsmek och hemmagaraget är dels att man måste lösa problemen första gången, t.ex hur man på lämpligt sätt luftar en frambroms och dels att man inte alltid har rätt prylar.
Det låter enkelt att trycka dit en slang på nippeln, pumpa på handtaget och sen lossa nippeln. Men åtkomlighet, rätt nyckel, ha olja hemma och att ta av locket och alla smådetaljer gör att det som tar en kvart för en kunnig person tar två timmar första gången i garaget.
Djävulen döljer sig i detaljerna.
Prova att byta fjäder på bakstötdämparen utan en sådan där fin hydraulisk fjäderkomprimerare.. och hur hänger man upp bakänden på cykeln utan att belasta baksvingen?
Men man lär sig mycket!
Och skillnaden i tid mellan första och tionde gången man justerar ventilspel med schims, på samma hoj, är ju astronomisk.
Ska man gallra i listan över saker att kolla tycker jag nog att man åtminstone ska byta motorolja och filter, bromsolja och belägg fram och, ja, kolla ventilspelet. Gör man det bör man slippa åka i backen och man bör slippa riva isär motorn.
Skillnaden mellan en proffsmek och hemmagaraget är dels att man måste lösa problemen första gången, t.ex hur man på lämpligt sätt luftar en frambroms och dels att man inte alltid har rätt prylar.
Det låter enkelt att trycka dit en slang på nippeln, pumpa på handtaget och sen lossa nippeln. Men åtkomlighet, rätt nyckel, ha olja hemma och att ta av locket och alla smådetaljer gör att det som tar en kvart för en kunnig person tar två timmar första gången i garaget.
Djävulen döljer sig i detaljerna.
Prova att byta fjäder på bakstötdämparen utan en sådan där fin hydraulisk fjäderkomprimerare.. och hur hänger man upp bakänden på cykeln utan att belasta baksvingen?
Men man lär sig mycket!
Och skillnaden i tid mellan första och tionde gången man justerar ventilspel med schims, på samma hoj, är ju astronomisk.
Ska man gallra i listan över saker att kolla tycker jag nog att man åtminstone ska byta motorolja och filter, bromsolja och belägg fram och, ja, kolla ventilspelet. Gör man det bör man slippa åka i backen och man bör slippa riva isär motorn.
Det viktiga är att leta upp vägar där 110-120 känns helt lagom, då kommer du inte känna dig rastlös eller fundera över sittställning. På rak väg finns ingen fart som gör att det känns kul, bara mera blåsigt och suddigare omgivning.
- Ja det är förstås optimalt, men vägen mellan mig och min särbo är plågsamt rak långa sträckor. Precis som du skriver så var det mer blåst och vindbrus än upplevelse.
Det borde gå att lösa med en TomTom Rider. Det blir iofs längre, tar mer tid och sånt där, men det blir roligare.
Och kör du vid sidan av E22 så finns där ganska gott om skoj vägar mellan Kalmar/Karlskrona. Har kört rätt mycket därnere.
Om du bara vill köra. Köp en ZX 10r 2008 -.
Att köpa en gammelhoj innebär bara problem som antingen fixas av dig själv eller lämnas bort om man har en fet plånbok. Du måste värdera charmen med gamla grejor om det skall vara meningsfullt med gammelhoj, annars blir den bara en källa till irritation.
Så sant så sant!
Jag hade intalat mig själv att efter allt jobb och alla bytta delar, så skulle min RD 500 rulla på över sommaren.
Men nehedå. Nu ska vi läcka kylvätska krångla i växellådan och allmänt tjura. Men den är ju så jävla cool och charmig. Och så är det ju faktiskt kul och meka med den.
Eftersom jag inte vill dra igång för många trådar i onödan, stjälper jag in en nybörjarfråga av mer teknisk natur här då.
Vad ger en höjning av bakpartiet på hojen för effekt? Jag utgår ifrån att det påverkar väghållning/styrningen, men på vilket sätt? Och - blir det inte en jobbigare körställning med ännu mer framåtlut?
- Tack för det tipset, det ska jag verkligen kolla upp : )
Men vad skiljer "Rider" från en ordinär TomTom? (som jag köpte ny förförra året)
- Ja jo, men ändå. "oljor/filter (motor, gafflar, broms), bromsbelägg, ventilspel och packningar (ventilkåpa o locken) känns inte som så värst många timmars jobb för en mek.
Ta inte det här på fel sätt men det är verkligen en jätterolig kommentar av nån som på allvar funderade på om det var behållaren för servooljan.
- Jag lovar att jag tar det med ett smil : )
(tänkte att det kunde förekomma t.ex. bromsservo på hojen)
Men jag har fått en hel del mekjobb gjort på mina bilar som trimmats, och upplever inte som att den typen av jobb tar så väldigt lång tid för en mek med fullt utrustad verkstad.
- Jag är visserligen hyfsat händig men har ingen erfarenhet av meckande med inplastade japshojar ; )
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |