Min nyinköpta "racer"

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om du bara vill köra. Köp en ZX 10r 2008 -.
Att köpa en gammelhoj innebär bara problem som antingen fixas av dig själv eller lämnas bort om man har en fet plånbok. Du måste värdera charmen med gamla grejor om det skall vara meningsfullt med gammelhoj, annars blir den bara en källa till irritation.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om du bara vill köra. Köp en ZX 10r 2008 -.
Att köpa en gammelhoj innebär bara problem som antingen fixas av dig själv eller lämnas bort om man har en fet plånbok. Du måste värdera charmen med gamla grejor om det skall vara meningsfullt med gammelhoj, annars blir den bara en källa till irritation.

- Nja jag har inget emot att jobba själv med hojen, men jag kan inte så mycket om den ännu. Därav mina nybörjarfrågor här. Charmen är helt klart utseendet på den i första hand, och i andra hand råheten i maskinen : )
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Skillnaden mellan en proffsmek och hemmagaraget är dels att man måste lösa problemen första gången, t.ex hur man på lämpligt sätt luftar en frambroms och dels att man inte alltid har rätt prylar.
Det låter enkelt att trycka dit en slang på nippeln, pumpa på handtaget och sen lossa nippeln. Men åtkomlighet, rätt nyckel, ha olja hemma och att ta av locket och alla smådetaljer gör att det som tar en kvart för en kunnig person tar två timmar första gången i garaget.
Djävulen döljer sig i detaljerna.

Prova att byta fjäder på bakstötdämparen utan en sådan där fin hydraulisk fjäderkomprimerare.. och hur hänger man upp bakänden på cykeln utan att belasta baksvingen?

Men man lär sig mycket!

Och skillnaden i tid mellan första och tionde gången man justerar ventilspel med schims, på samma hoj, är ju astronomisk.

Ska man gallra i listan över saker att kolla tycker jag nog att man åtminstone ska byta motorolja och filter, bromsolja och belägg fram och, ja, kolla ventilspelet. Gör man det bör man slippa åka i backen och man bör slippa riva isär motorn.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Skillnaden mellan en proffsmek och hemmagaraget är dels att man måste lösa problemen första gången, t.ex hur man på lämpligt sätt luftar en frambroms och dels att man inte alltid har rätt prylar.
Det låter enkelt att trycka dit en slang på nippeln, pumpa på handtaget och sen lossa nippeln. Men åtkomlighet, rätt nyckel, ha olja hemma och att ta av locket och alla smådetaljer gör att det som tar en kvart för en kunnig person tar två timmar första gången i garaget.
Djävulen döljer sig i detaljerna.

Prova att byta fjäder på bakstötdämparen utan en sådan där fin hydraulisk fjäderkomprimerare.. och hur hänger man upp bakänden på cykeln utan att belasta baksvingen?

Men man lär sig mycket!

Och skillnaden i tid mellan första och tionde gången man justerar ventilspel med schims, på samma hoj, är ju astronomisk.

Ska man gallra i listan över saker att kolla tycker jag nog att man åtminstone ska byta motorolja och filter, bromsolja och belägg fram och, ja, kolla ventilspelet. Gör man det bör man slippa åka i backen och man bör slippa riva isär motorn.

Kan bekräfta. Ställde ventilspelet på min i vintras, tog dagar för mig att få det gjort. Något satt hårdare än förväntat, shimsen saknade markering för tjocklek och hade inte rätt verktyg m.m. Senare visade det sig att jag hade beställt en shims fel och behövde byta den också. Allt var tillbakamonterat. Tog kanske 20-30 minuter att få av och allt få dit den nya shimsen. Väldig skillnad.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Skillnaden mellan en proffsmek och hemmagaraget är dels att man måste lösa problemen första gången, t.ex hur man på lämpligt sätt luftar en frambroms och dels att man inte alltid har rätt prylar.
Det låter enkelt att trycka dit en slang på nippeln, pumpa på handtaget och sen lossa nippeln. Men åtkomlighet, rätt nyckel, ha olja hemma och att ta av locket och alla smådetaljer gör att det som tar en kvart för en kunnig person tar två timmar första gången i garaget.
Djävulen döljer sig i detaljerna.

Prova att byta fjäder på bakstötdämparen utan en sådan där fin hydraulisk fjäderkomprimerare.. och hur hänger man upp bakänden på cykeln utan att belasta baksvingen?

Men man lär sig mycket!

Och skillnaden i tid mellan första och tionde gången man justerar ventilspel med schims, på samma hoj, är ju astronomisk.

Ska man gallra i listan över saker att kolla tycker jag nog att man åtminstone ska byta motorolja och filter, bromsolja och belägg fram och, ja, kolla ventilspelet. Gör man det bör man slippa åka i backen och man bör slippa riva isär motorn.

- Så helrätt. Jag är hyfsat händig och får ihop det mesta jag plockar isär, men det är dels det där med att veta att man har alla hjälpmedel som behövs innan man ger sig in i mekandet. Det tar sån jäkla tid annars.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Min första "långtur" gjordes i helgen, och det var 9 mil till min särbo i Karlskrona.
Ett par saker jag reflekterade över - jag med mina 185 cm och ganska långa ben får sitta ganska hopkrupen på den här hojen. Fotpinnarna sitter högt o lite för långt fram, känns det som.
Det är ingen touringmaskin, var nästa insikt. Efter tre-fyra mil började det kännas lite rastlöst. Hojen vill bara dra och det känns som ett enormt bottendrag som bara vill varva ur. Att ligga och ploga i 110-120 känns som att försöka rasta en dopad ardennerhäst i strypkoppel. Det finns liksom inget "lagomläge".

Sammanfattningsvis: jag gillar verkligen den råa karaktären och det brutala ljudet : )
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Det viktiga är att leta upp vägar där 110-120 känns helt lagom, då kommer du inte känna dig rastlös eller fundera över sittställning. På rak väg finns ingen fart som gör att det känns kul, bara mera blåsigt och suddigare omgivning. :tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det viktiga är att leta upp vägar där 110-120 känns helt lagom, då kommer du inte känna dig rastlös eller fundera över sittställning. På rak väg finns ingen fart som gör att det känns kul, bara mera blåsigt och suddigare omgivning. :tummenupp

- Ja det är förstås optimalt, men vägen mellan mig och min särbo är plågsamt rak långa sträckor. Precis som du skriver så var det mer blåst och vindbrus än upplevelse.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Ja det är förstås optimalt, men vägen mellan mig och min särbo är plågsamt rak långa sträckor. Precis som du skriver så var det mer blåst och vindbrus än upplevelse.

Det borde gå att lösa med en TomTom Rider. Det blir iofs längre, tar mer tid och sånt där, men det blir roligare.
Och kör du vid sidan av E22 så finns där ganska gott om skoj vägar mellan Kalmar/Karlskrona. Har kört rätt mycket därnere.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det borde gå att lösa med en TomTom Rider. Det blir iofs längre, tar mer tid och sånt där, men det blir roligare.
Och kör du vid sidan av E22 så finns där ganska gott om skoj vägar mellan Kalmar/Karlskrona. Har kört rätt mycket därnere.

- Tack för det tipset, det ska jag verkligen kolla upp : )
Men vad skiljer "Rider" från en ordinär TomTom? (som jag köpte ny förförra året)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Om du bara vill köra. Köp en ZX 10r 2008 -.
Att köpa en gammelhoj innebär bara problem som antingen fixas av dig själv eller lämnas bort om man har en fet plånbok. Du måste värdera charmen med gamla grejor om det skall vara meningsfullt med gammelhoj, annars blir den bara en källa till irritation.

Så sant så sant!
Jag hade intalat mig själv att efter allt jobb och alla bytta delar, så skulle min RD 500 rulla på över sommaren.
Men nehedå. Nu ska vi läcka kylvätska krångla i växellådan och allmänt tjura. Men den är ju så jävla cool och charmig.:krama Och så är det ju faktiskt kul och meka med den.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eftersom jag inte vill dra igång för många trådar i onödan, stjälper jag in en nybörjarfråga av mer teknisk natur här då.

Vad ger en höjning av bakpartiet på hojen för effekt? Jag utgår ifrån att det påverkar väghållning/styrningen, men på vilket sätt? Och - blir det inte en jobbigare körställning med ännu mer framåtlut?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Så sant så sant!
Jag hade intalat mig själv att efter allt jobb och alla bytta delar, så skulle min RD 500 rulla på över sommaren.
Men nehedå. Nu ska vi läcka kylvätska krångla i växellådan och allmänt tjura. Men den är ju så jävla cool och charmig.:krama Och så är det ju faktiskt kul och meka med den.

De där är självförvållat! De vet du, de hör minsta lilla viskning man säger/tänker så surar dem!:7peta
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Eftersom jag inte vill dra igång för många trådar i onödan, stjälper jag in en nybörjarfråga av mer teknisk natur här då.

Vad ger en höjning av bakpartiet på hojen för effekt? Jag utgår ifrån att det påverkar väghållning/styrningen, men på vilket sätt? Och - blir det inte en jobbigare körställning med ännu mer framåtlut?

Den blir mer kvickstyrd, oroligare (mindre stabil), hjulbasen tordes bli kortare. Svårt att tänka mig märkbar skillnad på körställningen, men där kan ja vara ute och segla!:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Tack för det tipset, det ska jag verkligen kolla upp : )
Men vad skiljer "Rider" från en ordinär TomTom? (som jag köpte ny förförra året)

Vattentät med solskärm skulle jag tro är den mest påtagliga skillnaden. Kan inte påstå att jag vet ett dugg om bil-specifika GPSer... Sedna brukar hoj-gpser kosta mer. :gnissla
Kör du aldrig i regn, och har kurviga vägar på den vanliga är det ju bara att köra med den.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
- Ja jo, men ändå. "oljor/filter (motor, gafflar, broms), bromsbelägg, ventilspel och packningar (ventilkåpa o locken) känns inte som så värst många timmars jobb för en mek.

Ta inte det här på fel sätt men det är verkligen en jätterolig kommentar av nån som på allvar funderade på om det var behållaren för servooljan. :D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ta inte det här på fel sätt men det är verkligen en jätterolig kommentar av nån som på allvar funderade på om det var behållaren för servooljan. :D

- Jag lovar att jag tar det med ett smil : )
(tänkte att det kunde förekomma t.ex. bromsservo på hojen)
Men jag har fått en hel del mekjobb gjort på mina bilar som trimmats, och upplever inte som att den typen av jobb tar så väldigt lång tid för en mek med fullt utrustad verkstad.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
- Jag lovar att jag tar det med ett smil : )
(tänkte att det kunde förekomma t.ex. bromsservo på hojen)
Men jag har fått en hel del mekjobb gjort på mina bilar som trimmats, och upplever inte som att den typen av jobb tar så väldigt lång tid för en mek med fullt utrustad verkstad.

Var? När jag försökte trimma på min Porschemotor för ca 10 år sen så kostade det mig ca 35000-40000kr och resulterade 14-18hk.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
- Jag är visserligen hyfsat händig men har ingen erfarenhet av meckande med inplastade japshojar ; )

Det gäller mig med men jag har blivit betydligt bättre på skruvandet sedan jag upptäckte alla tutorials ( filmer på nätet där vanliga meckare berättar hur det ska göras ) . Kolla gärna på ett par stycken och välj den du tycker verkar bäst.
Har funkat klockrent för mig . Bara enkla grejor dock, inget shimsande av ventiler och sånt.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top