Min olycka på 30väg?????

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Storyn e så här.

Jag körde om en bil på 30väg där han kanske körde i 25kmh.......
När jag körde om han så hade jag i åtanke på omständigheterna, det var inget liv där, det var sent på kvällen. Min omkörningshastighet var ca 30-35kmh alltså typ promenadfart, när jag kommer upp med han jämsides drar han hårt i ratten o försöker preja mig upp på gångbanan som är på vänster sida. Jag väjer för honom och skrapar fälgarna i trottoarkanten på gångbanan. Jag gasar då till för att komma förbi honom......och kommer förbi, markerar sedan med bromsljuset utan att bromsa och fortsätter min färd i ca 30-35kmh. 2-3 sekunder senare, kör dåren rätt in i min bil bakifrån.

Så nu har ni händelseförloppet.......det blev liet ordväxling på neanderthalernivå, men inget handgemäng. Hade min son däremot suttit i barnstolen, så hade jag nog slått sönder idioten på fläcken.

Har ni några tips o råd, vet ni om vems fel det troligen blir????

Help me out och skippa nu moralsnacket för 35kmh på 30väg. Jag gör alltid en riskbedömning innan jag kör om.

Mvh Rejvis

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det redan rapporterat till försäkringsbolaget? Kan det lagas själv o kanske komma undan billigare?

Att han kör på dig... är ju väldigt skumt beteende.

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Helt klart hans fel eftersom han tydligen inte underlättade din omkörning samt att han körde på dig bakifrån

BTW vad hade han för ursäkt egentligen slår vad om att det är en riktigt dålig en :3freak

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Hallå, det där är en polissak!

Om han avsiktligt försöker preja och sen kör på dej, har han nog fängelse att vänta! Skitsamma om du så körde 150km/h.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Den som blir påkörd bekifrån har alltid rätt! Oavsett om du tvärnitat eller inte är det ju hans fel. I allka fall i polis och förs.bolags ögon.

Hornet

Poserpotatis
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
R1 och R6 plus en KTM
Gulsnabbtrajja skrev:
Den som blir påkörd bekifrån har alltid rätt! Oavsett om du tvärnitat eller inte är det ju hans fel. I allka fall i polis och förs.bolags ögon.
Japp ring dom blå

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Borde kontaktat farbror blå på platsen för att undvika efterkonstruktioner, komma ihåg fel etc för att säkerställa fakta. Om den andre då inte vill det, utan sticker är väl det att betrakta som smitning?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Gulsnabbtrajja skrev:
Inte alltid tyvärr :( Har råkat ut för liknande saker själv, fast när jag körde hoj.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
när jag stannade bilen o kliver ur bilen så ser jag honom dra igen sin bildörr så hårt att den kunde åkt igenom till andra sidan. Han skrek som fan Va sysslar du med, och jag med mitt heta temprament börja gapa tillbaka och fråga vad han egentligen sysslade med. Killen var en kille/man i 35-37års åldern med glasögon, han såg ut om vilken som helst. Däremot hans beteende stämde inte alls med hans utseende. Jag ville därifrån för jag skulle iväg o bärga min lastbil till verkstad hos Tommy för att fixa generatorn, så jag skrev upp mina uppgifter på en lapp som jag gav honom, men han vägrade att låta mig åka. Han ringde polisen och jag väntade en stund, tänkte att polisen kommer nog fan inte på en bra stund, så jag satte mig i bilen o skulle köra iväg, då ställer han sig framför bilen o säger skall du åka får du köra över mig. Va fan tänkte jag, kan ju inte köra över människan så jag stängde av bilen igen. Polisen kom strax efteråt coh tog lite uppgifter, kommer ej ihåg om jag kom ihåg att han prejade mig, skall kolla upp det. I vilket fall som helst, tycker ni jag skall göra en anmälan personligen mot honom???? Hade det gått nån på gångbanan o han hade prejat lite mer så had jag fan kunnat döda nån bara för att han inte tyckte att min omkörning var lämplig eller om han bara inte klarade av att bli omkörd......
Blåste lite i alkoprovaren efter att jag lämnat uppgifter och sen fick jag åka....

Det jag undrar är, får man köra om på 30väg???

Det fanns ett övergångsställe längre fram som jag hade haft god marginal på säkert 50m på när jag hade kört om, nu blev det kanske 30m innan som jag kom tebax i min fil igen.....vad gäller här i omkörningsfrågan????

Det äckligaste var ju att han typ liksom brast killen ungefär som i filmen Falling Down....helt vanlig kille flippar ......

Hoppas nån har lite svar på min frågor....

Mvh Rejvis

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Ravetrancer skrev:
när jag stannade bilen o kliver ur bilen så ser jag honom dra igen sin bildörr så hårt att den kunde åkt igenom till andra sidan. Han skrek som fan Va sysslar du med, och jag med mitt heta temprament börja gapa tillbaka och fråga vad han egentligen sysslade med. Killen var en kille/man i 35-37års åldern med glasögon, han såg ut om vilken som helst. Däremot hans beteende stämde inte alls med hans utseende. Jag ville därifrån för jag skulle iväg o bärga min lastbil till verkstad hos Tommy för att fixa generatorn, så jag skrev upp mina uppgifter på en lapp som jag gav honom, men han vägrade att låta mig åka. Han ringde polisen och jag väntade en stund, tänkte att polisen kommer nog fan inte på en bra stund, så jag satte mig i bilen o skulle köra iväg, då ställer han sig framför bilen o säger skall du åka får du köra över mig. Va fan tänkte jag, kan ju inte köra över människan så jag stängde av bilen igen. Polisen kom strax efteråt coh tog lite uppgifter, kommer ej ihåg om jag kom ihåg att han prejade mig, skall kolla upp det. I vilket fall som helst, tycker ni jag skall göra en anmälan personligen mot honom???? Hade det gått nån på gångbanan o han hade prejat lite mer så had jag fan kunnat döda nån bara för att han inte tyckte att min omkörning var lämplig eller om han bara inte klarade av att bli omkörd......
Blåste lite i alkoprovaren efter att jag lämnat uppgifter och sen fick jag åka....

Det fanns ett övergångsställe längre fram som jag hade haft god marginal på säkert 50m på när jag hade kört om, nu blev det kanske 30m innan som jag kom tebax i min fil igen.....vad gäller här i omkörningsfrågan????

Det äckligaste var ju att han typ liksom brast killen ungefär som i filmen Falling Down....helt vanlig kille flippar ......

Mvh Rejvis
Gör så mycket skit tillbaka som du kan! Såna där idioter borde faaan inte få ha körkort! :mad:

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
Ravetrancer skrev:

Mvh Rejvis

Vad jag vet borde omkörningen vara ok eftersom den genomfördes innan övergångsstället.
Kläm åt den dj-a typen, bara! :mad:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Mig veterligt är det inte förbjudet att köra om på 30-väg, om hänsyn tagits och utan risk för omgivningen och bla bla bla....
Jag kan inte se att du gjort något fel, förutom "35km/h" men det antar jag att du inte sagt/skrivit i rapporten? Det är inte bra i så fall.

Therudeboy

Guest
Som det står klart och tydligt i körskole boken så får du ju inte hindra en omkörning oavsett vad du tycker om den, du får heller inte hindra trafiken så gubben lär åka dit för det :>

Rocco

Guest
Jag håller helt klart med dom andra.... Sätt ditt han ordentligt! Vad spelar det för roll om du körde om honom på 30, 50 70 eller 90 väg? Skulle jag ha vart i dina kläder så hade jag anmält honom för allt + lite till men bevisbördan är svår när det står ord mot ord. Men när det gäller "trafikolykan" så är det solklart. Det är hans fel!

GL

//Anders

Last edited:
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...