Min olycka på 30väg?????

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Klart som korvspad! Killen som körde på bakifrån är den skyldige, oavsett om du kört för fort eller ej. Han får inte köra på dej bakifrån oavsett omständigheter. Din fortkörning och hans prejning kan ni bara glömma, finns det inga vittnen så har inget av det hänt. Förmodligen får han böter för att ha legat för nära, ev. kk-indragning.

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Ravetrancer skrev:
...när jag kommer upp med han jämsides drar han hårt i ratten o försöker preja mig upp på gångbanan som är på vänster sida....

Vårdslöst beteende i trafiken, han åker dit om du kan bevisa det.

Ravetrancer skrev:
...2-3 sekunder senare, kör dåren rätt in i min bil bakifrån....

Som Gulsnabbtrajja säger den som blir påkörd bakifrån har ALLTID rätt.
Den som ligger bakom ska hålla tillräckligt med avstånd för att kunna stanna även om du tvärnitar.

Ravetrancer skrev:
Det jag undrar är, får man köra om på 30väg???

Ja det får man, precis som på alla andra vägar.

:) :)

blårök

med-lem
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
suzuki rg 500, ducce 900ss, cagiva mito 125, aprilia futura 125
olycka??????

Jaha ännu ett fall för psykvården, ser sådana fall i trafiken alldeles för ofta jävla tur att du inte körde hoj ! Sätt dit fanskapet om du kan. MVH Blårök :kocko

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag förstår inte problemet här, han körde ju in i dig bakifrån utan att du bromsade? Då ska han förutom att betala alla skador även ha sig en rejäl blåklocka för sitt uppkäftiga beteende mot dig. Och vad tog det åt dig egentligen, den uppfattningen jag har om dig är att du skulle ha flygit på människan redan innnan han kom ut ur bilen :)

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Har också träffat på en "helt vanlig kille/gubbe" som flippat.

Jag i mustangen körde ut i en t-korsning, tydligen så körde jag ut precis framför en gubbe på vespa. Såg honom ej, han stoppade mig, han va lite sur men jag förklarade att jag inte såg honom och så. Sen blev han helt galen, började skrika så saliv flög in i min bil (jag satt kvar i bilen och han satt på sin vespa), då blev jag också lack. Just för att jag förklarat mig, varför ska han då börja tjafsa, så jag ryter tillbaka. Så flyger en smocka in genom nedvevade rutan och prickar mig rätt på läppen. Sen drar han bara!
Tog regnr och gjorde en polisanmälan för misshandel.

Läbbit just det där när folk som ser helt vanliga ut blir helt galna.
Man får ju för sig att det ska vara "ungdomar" som rusar upp och slåss, inte 45-åriga gubbar på vespor :va

Skorpan

Guest
"Du får inte köra om något fordon-inte ens en cykel strax före eller på ett övergångställe eller cykelöverfart"
det var ju en bra bit innan du körde om o inte heldraget då borde det va ok
anmäl svinet så lär han bli av med kortet när han dessutom är på dej 2 gånger=grov vårdslöshet i trafik :fakta
för några år sen körde jag rakt fram på huvudled o mötande bilen svängde ut vänster framför mej så det small utav bara f...n - gubben såg mej inte sa han o blev av med kortet-grov vårdslöshet åkte han på (då gjorde han det inte ens med mening)
bara o anmäla idioten

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
tjockisbulle skrev:
Har också träffat på en "helt vanlig kille/gubbe" som flippat.

Jag i mustangen körde ut i en t-korsning, tydligen så körde jag ut precis framför en gubbe på vespa. Såg honom ej, han stoppade mig, han va lite sur men jag förklarade att jag inte såg honom och så. Sen blev han helt galen, började skrika så saliv flög in i min bil (jag satt kvar i bilen och han satt på sin vespa), då blev jag också lack. Just för att jag förklarat mig, varför ska han då börja tjafsa, så jag ryter tillbaka. Så flyger en smocka in genom nedvevade rutan och prickar mig rätt på läppen. Sen drar han bara!
Tog regnr och gjorde en polisanmälan för misshandel.

Läbbit just det där när folk som ser helt vanliga ut blir helt galna.
Man får ju för sig att det ska vara "ungdomar" som rusar upp och slåss, inte 45-åriga gubbar på vespor :va

Jag brukar också skälla på folk som inte ser sig för när de kör ut i korsningar :rolleyes:
Byt roll, du sitter på din hoj och är 3mm från att smälla in i sidan på en idiot som inte ser sig för, du får en nära döden upplevelse, hur reagerar du på bilisten då? Misshandel är väl som sagt att ta i, men en och annan backspegel har ju flugit..

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
oFFkeFF skrev:
Jag brukar också skälla på folk som inte ser sig för när de kör ut i korsningar :rolleyes:
Byt roll, du sitter på din hoj och är 3mm från att smälla in i sidan på en idiot som inte ser sig för, du får en nära döden upplevelse, hur reagerar du på bilisten då? Misshandel är väl som sagt att ta i, men en och annan backspegel har ju flugit..

Jo jag förstår hans situation, insett också att han säkert blivit rädd och det triggade slaget. Men så farligt som det låter var det inte, allt går sakta där, centrum område och skymd korsning så alla tar det lungt. kör där varje dag.
Själva grejen med det hela var hans utbrott, han var relativt lugn i början men sen sa det bara slint och han börja vråla.
Han kanske blev lite extra sur när han såg att det var en snorunge i sportbilen, dom kör ju alltid vårdslöst... Se bara på försäkrings premierna dom ljuger ju inte. 19 000:- om året för min bil måste ju betyda att jag inte kan köra.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
tjockisbulle skrev:
Han kanske blev lite extra sur när han såg att det var en snorunge i sportbilen, dom kör ju alltid vårdslöst... Se bara på försäkrings premierna dom ljuger ju inte. 19 000:- om året för min bil måste ju betyda att jag inte kan köra.

Tydligen gör det ju det :lol

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ravetrancer skrev:
I vilket fall som helst, tycker ni jag skall göra en anmälan personligen mot honom????
Tja, det ska egentlige inte behövas. Sånt där beteende borde gå under allmänt åtal. Det är inte vårdslöshet utan värrre. Karln körde ju på dig med vett och vilje och det är ev att framkalla fara för andra. Den låga farten talar iofs mot det. Om polisen inte orkar ta tag i saken kan du överväga att göra en anmälan själv - om du gitter. Kan du bara få åklagaren att tro på din version torde han bli av med körkortet, ev också står för reparationskosnaderna själv eftersom hans F-bolag kan tänkas neka honom ersättning (man får inte ersättning om man avsiktligt kör sönder sin bil...)

När det gäller ditt trafikbeteende vid det tillfället finns inget att klandra dig för. Men annars vette fan... :D

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Som alla andra redan har talat om så är det alltid den som kör på dig bakifrån som bär skulden. Tvärnitar jag t ex för att en unge springer över vägen och han kör in i mig är det glasklart hans fel, eftersom han då också ligger för nära.

Sen är jag inte typen som kör om på 30-väg och jag tänker aldrig göra det heller om man skall råka ut för konstiga filurer som du gjorde Ravetrancer.

Bara tur att du inte hade grabben med dig.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det är otroligt vad man kan råka ut för.
Gubbar som använder bilen som tillhygge förekommer tyvärr
då och då.

För ett antal år sen i Umeå såg jag en Saab med 2 gubbar som
prejade en cyklist så hann föll. Orsaken var att cyklisten cyklade mot enkelriktat vilket det är dödstraff på i Umeå :kocko

Häromåret så var jag ute provkörde BSAn efter en meksession,
körde lungt 65-70 km/h i högerfilen på en fyrfilig 70-väg och lyssnade
efter ev missljud.
Plötsligt kommer en Saab (ja, en Saab igen!) upp bredvid
mig och prejar mig av vägen i 70 knyck. Följde efter honom
och skällde som f-n, men gubbskrället fattade inte att han
riskerat mitt liv, han tyckte han gjort rätt eftersom jag "kört vingligt". :huvet

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Brorsan va med om en mindre seriekrock i höstas. Det hela inträffade efter ett trafikljus när bilarana accelererade. Borsan låg som andre bil när bilen framför helt plötsligt tvärnitar, två bilar till kommer och krockar så en liten seriekrock bildas. Brorsan blev inte ansvarig för det här trots att det va han som kört in i framförvarande bil.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
utöver att körkortsindragnings gränsen är lägre på 30 väg så gäller samma regler som på alla andra vägar där. Gör en personlig polisanmälan och sätt dit svinet. Såna där privatpoliser är samma typ av människor som slår ihjäl sina grannar för att de spelar för högt på stereon osv. (jo har faktiskt hänt)

Kläm dit han så hårt det går! :tummenupp

Ravetrancer skrev:
när jag stannade bilen o kliver ur bilen så ser jag honom dra igen sin bildörr så hårt att den kunde åkt igenom till andra sidan. Han skrek som fan Va sysslar du med, och jag med mitt heta temprament börja gapa tillbaka och fråga vad han egentligen sysslade med. Killen var en kille/man i 35-37års åldern med glasögon, han såg ut om vilken som helst. Däremot hans beteende stämde inte alls med hans utseende. Jag ville därifrån för jag skulle iväg o bärga min lastbil till verkstad hos Tommy för att fixa generatorn, så jag skrev upp mina uppgifter på en lapp som jag gav honom, men han vägrade att låta mig åka. Han ringde polisen och jag väntade en stund, tänkte att polisen kommer nog fan inte på en bra stund, så jag satte mig i bilen o skulle köra iväg, då ställer han sig framför bilen o säger skall du åka får du köra över mig. Va fan tänkte jag, kan ju inte köra över människan så jag stängde av bilen igen. Polisen kom strax efteråt coh tog lite uppgifter, kommer ej ihåg om jag kom ihåg att han prejade mig, skall kolla upp det. I vilket fall som helst, tycker ni jag skall göra en anmälan personligen mot honom???? Hade det gått nån på gångbanan o han hade prejat lite mer så had jag fan kunnat döda nån bara för att han inte tyckte att min omkörning var lämplig eller om han bara inte klarade av att bli omkörd......
Blåste lite i alkoprovaren efter att jag lämnat uppgifter och sen fick jag åka....

Det jag undrar är, får man köra om på 30väg???

Det fanns ett övergångsställe längre fram som jag hade haft god marginal på säkert 50m på när jag hade kört om, nu blev det kanske 30m innan som jag kom tebax i min fil igen.....vad gäller här i omkörningsfrågan????

Det äckligaste var ju att han typ liksom brast killen ungefär som i filmen Falling Down....helt vanlig kille flippar ......

Hoppas nån har lite svar på min frågor....

Mvh Rejvis

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja det har du alldeles rätt i, det är inte alltid den som kör på bakifrån som är skyldig. Men allra oftast.

Nisse Järnet skrev:
Ni som säger att det ALLTID är han som kör på bakifrån som har all skuld har FEL! Tyvärr.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Blip skrev:
utöver att körkortsindragnings gränsen är lägre på 30 väg så gäller samma regler som på alla andra vägar där. Gör en personlig polisanmälan och sätt dit svinet. Såna där privatpoliser är samma typ av människor som slår ihjäl sina grannar för att de spelar för högt på stereon osv. (jo har faktiskt hänt)

Kläm dit han så hårt det går! :tummenupp

Jag håller med Blip (och alla andra...)

Sätt dit honom. Han är ju för fan en allmän fara!

Han behöver definitivt få sig en tankeställare om hur man beter sig i trafiken, och i övrigt oxå verkar det som.

En sak bara Rave. Det var tur faktist att han stoppade dig från att köra. Om du dragit innan polisen kommit kunde du har fått problem.

Lycka till med allt nu. :)

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Nr:18 skrev:
Klart som korvspad! Killen som körde på bakifrån är den skyldige, oavsett om du kört för fort eller ej. Han får inte köra på dej bakifrån oavsett omständigheter. Din fortkörning och hans prejning kan ni bara glömma, finns det inga vittnen så har inget av det hänt. Förmodligen får han böter för att ha legat för nära, ev. kk-indragning.
Föreställ dig att hans förklaring är:

"Åkte 25 km/h på 30-vägen när jag blev omkörd av någon galning som kastade sig in precis framför mig och tvärnitade direkt. Jag hade inte en chans att stanna i tid, trots min låga hastiget."

En smula grumligare i korvspadet då. Det stämmer väl att man aldrig "får" köra på någon men det betyder inte att det alltid är den som kör på någon som får hela skulden. Man får faktiskt inte tvärnita utan orsak heller, och som du själv säger, finns det inga vittnen så blir det ord mot ord och då är inget klart som korvspad.

OBS: Jag antyder inte att det var så här det hände. Det är ett rent hypotetiskt resonemang om vad motparten skulle kunna tänkas säga, vilket skulle göra detta till en svår sak att vinna i rätten, tror jag. Nu vet jag ju inte vad som har blivit sagt till polisen på platsen, så detta behöver ju inte vara relevant i detta tillfälle.

Jag har f.ö. själv varit vittne till en sådan "olycka", dvs när någon blivit irriterad och kört in framför en annan bil för att sedan tvärnita och få den andra bilen i häcken. Det blev skulddelning.

Last edited:

Skorpan

Guest
rerell skrev:
Föreställ dig att hans förklaring är:

"Åkte 25 km/h på 30-vägen när jag blev omkörd av någon galning som kastade sig in precis framför mig och tvärnitade direkt. Jag hade inte en chans att stanna i tid, trots min låga hastiget."
i så fall blir det kul o höra hans förklaring till att han försökte o prejja han

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...