Min politiska övertygelse...och dess fall

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Vet att man inte ska diskutera politik, men det här handlar om hoj och politik...

Jag har i stort sett hela mitt liv varit en god vänstervriden stackare. Jag är uppvuxen i en tvättäkta arbetarfamilj. 1986 fick jag höra av min far att det skulle gå åt helvete med hela Sverige när Olof Palme blev mördad. 1990 fick jag höra av min far att det inte skulle bli lika gott ställt eftersom moderaterna kom till makten, och han hade rätt där...Det blev inte lika mycket pengar över...Så här har min barndom varit. Min far och min mor var enkla arbetare och deras föräldrar var det. Men, en vacker vårdag år 2002 så tog jag mitt mc kort. I och med den nyvunna bokstaven på körkortet så insåg jag vad det var som hade saknats tidigare i mitt liv...att köra motorcykel...nu kommer jag till sak...
I stortsett hela vänsterblocket samt delar av mittenblocket är kompletta idioter när det gäller trafikfrågor, jag orkar inte gå in på detaljer, men det är den uppfattningen jag har fått...Förmodligen så kommer effektmonster bli förbjudna i sinom tid....Visserligen är jag nöjd med min strypta diversion i nuläget...men då är jag en rykande färsk hojåkare också. Jag antar att inom 5 år så kommer jag ha en värstinghoj...om nu inte alla vänstermänniskor lyckas att dra igenom ett totalförbud, och då sitter jag kvar på min diversion...och den kommer jag förmodligen inte vara nöjd med om 5 år...
Grejen är den, ska jag rösta blått bara för att få utöva den hobby som jag verkligen tycker om...trots att nära på allt annat som de blåa står för går tvärsemot allt annat jag tidigare har stått för? Idag tjänar jag bra med pengar, och det gör även min far och moder....Jag vet att många här är blåa rakt in i själen...så jag kan klargöra direkt att hela min familj aldrig har tagit bidrag och att det inte är av den anledningen jag är röd...det handlar om solidaritet... Men nu chockas jag över min otroliga egoism när det gäller motorcykel...Jag skiter fullständigt i ifall andra inte kan ha råd med en, jag har det, jag är nöjd...Hade detta gällt någonting annat så hade jag aldrig ens tänkt tanken att resonera så....

Jag är ohyggligt kluven inför detta, jag kan behöva lite vägledning...Kanske har vi någon aktiv sosse här som kan försäkra mig om att ni inte kommer förbjuda tung mc?

Nimbus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snart...
Röstar du blått och jobbar så kommer du dessutom kunna köpa din värstinghoj tidigare,och även ha råd att köpa bensin. :)

Staten ger med ena handen och tar med den andra.
Jag röstar blått bla. för att jag tycker att det ska löna sig att arbeta,anledningen till att borgerliga partier står för en human trafikpolitik är för att de värdesätter individens frihet. :tummenupp

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Rösta du höger, inte för att det är färre knäppskallar där än hos V eller S men helt enkelt för att de är en annan typ av knäppskallar.

Grovt tillyxar kan man säga att vänsterledarna vet vad som är bäst för dig. ex att du inte skall köra hoj för det är farligt, sen skiter dom i vad du tycker. Staten vet alltid ditt eget bästa eftersom du är för obegåvad för att begripa det själv, om du gör illa dig i trafiken kan du inte betala skatt och då kan man inte göra mångmiljonutredningar om hur politisk fostran skall bedrivas osv.

Högerledarna däremot tror att om du får bestämma mer själv och får behålla lite av din lön kommer du bli gladare och jobba mer och då får staten in sin inkomst ändå.

/Felix - som aldrig kommer rösta vänster men gärna blankt

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hur man röstar ska ju inte påverkas av en fråga, utav av helheten. Kolla hur olika partier står i olika frågor som du anser viktiga. Dom som tycker mest likt dig vinner din röst.

Sen att ALLA vänster vridna kamrater i detta land skulle vara för ett förbud och allmännt emot MC-åkning kan ju omöjligt stämma!? Rent logiskt borde det finnas en hel del av den gruppen som själva är MC-förare.

Om du nu håller med vänsterblocket i alla andra frågor så tycker jag du istället borde angagera dig i att förändra den synen inom det blocket. Att rösta blått p.g.a EN fråga låter onödigt korkat.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Burre skrev:
1990 fick jag höra av min far att det inte skulle bli lika gott ställt eftersom moderaterna kom till makten, och han hade rätt där...

Tja, många fick det sämre ställt, men inte var det borgarnas fel. Det har t o m ledande sossar sent om sider erkänt. Felet var den politik som fördes från mitten av 70-talet och framåt. Till största delen var det sossarna som styrde. De lämnade sedan över en ekonomi i klar obalans till borgarna. Det finns en mängd olika pusselbitar som tillsammans förklarar varför 90-talskrisen blev så djup, men borgarnas politik hade inte mycket med saken att göra.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Njae, att blåhålla på att man bestämt inte vill sänka räntan, med det resultat det fick för många husägare t.ex. det var ju ett medvetet val från Moderaternas side.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Med undantag av Tone Tingsgårds dåligt underbyggda motion har jag sett mycket lite som tyder på att vänsterblocket skulle vilja reglera MC-åkandet. Hennes motion var ju dessutom riktad mot mopedreglerna och tunga MC nämndes i förbigående. Politikerna skulle inte kunna motarbeta oss i närheten av så effektivt som vi själva gör. Rösta du lugnt efter vilket samhällssystem du vill ha och låt SMC bevaka dina MC-intressen i maktens korridorer här och i Bryssel.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Jag tycker att det känns som att man blir blåst hur man än röstar.

Jens

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR750 -09
Efetrsom det är en politiktråd det här så..

Hoppas det här är ett aprilskämt:
AB

Jag gillar ju Bosse :mad:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Burre skrev:

Jag har i stort sett hela mitt liv varit en god vänstervriden stackare.

Jahaja...... där ser man.
Inte bara att vänstervridna går omkring med svart hår o röda strumpor de vill förbjuda hojar med..... o så undrar de varför folk misshandlar dem? :D

750RR

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Re: Re: Min politiska övertygelse...och dess fall

lee skrev:
Tja, många fick det sämre ställt, men inte var det borgarnas fel. Det har t o m ledande sossar sent om sider erkänt. Felet var den politik som fördes från mitten av 70-talet och framåt. Till största delen var det sossarna som styrde. De lämnade sedan över en ekonomi i klar obalans till borgarna. Det finns en mängd olika pusselbitar som tillsammans förklarar varför 90-talskrisen blev så djup, men borgarnas politik hade inte mycket med saken att göra.

:fakta

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
En sångtext från den store Lars Demian

Den lille Liberalen

Han satt med sina vänner nere på operakällaren
det var Totte, Claes och Dodde dom var framgångsrika män.
Som hällde i sej Cognac och pratade business strategi
om frihet ifrån lagar och skattetyranni.
Dom skålade för marknaden, Carl Bildt och IBM
sen tog han sin Armani rock och började gå hem.
Ut i storstads natten som var regnig, mörk och sval
Vinglade på trötta ben en asfull liberal.

Han stapplade mot sin våning som låg på übermalm visade
fingret åt en tiggare som satt och sjöng en psalm.
Sen snubblade han till och tog ett steg från trottoaren
men då dök det upp en BMW och den körde fort som fan.
Men ingen skall nu klandras för hur allt det här gick till
vi måste ju vara fria att köra så fort vi vill.
Och när bilen började bromsa då var gatan våt och hal
där flög han genom luften en blodig liberal.

Nej varför skall man dalta med nån fattig sjuk och svag
värnlös klen och liten, gammal trött och sliten.
Låt dom ligga där i skiten så fattar dom en dag
att var och en har ansvar för sej själv, marknadens lag.

Ambulansen åkte genom stan med blåljus och siren
när dom kom fram till sjukan var vår hjälte ganska klen.
Och där var ett djävla kaos och nästan ingen personal
men det är klart man måste spara nu när kassan är så skral.
Där var sjuka människor överallt man hörde rop och stön
blodfläckar på golvet och han hamnade sist i kön.
Ensam på en rostig brits i en korridor så kal
där drog han då sin sista suck en stendöd liberal

Begravningen var tjusig det var ett värdigt slut
hans vänner tog ett fint farväl med kransar och salut.
Tårarna flöt i floder precis som Cognacen
nu blir det inte några fler affärer för vår vän.
Stenen som dom reste var av marmor och av guld
prästen höll ett vackert tal och änkan hon var full.
Han hade varit en hederns man så trogen och lojal
och han gav sitt liv för friheten en sann liberal.

Nej varför skall man dalta med nån fattig sjuk och svag
värnlös klen och liten, gammal trött och sliten.
Låt dom ligga där i skiten så fattar dom en dag
att var och en har ansvar för sej själv, marknadens lag.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Seizure Later skrev:
Njae, att blåhålla på att man bestämt inte vill sänka räntan, med det resultat det fick för många husägare t.ex. det var ju ett medvetet val från Moderaternas side.

Ja det var medvetet och det var inte så smart, men sossarna hade samma åsikt, så det var ingen höger-vänster fråga.

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
håller med endast på punkten att detta inte är ett forum för politik som avser annat än hojar, men att säga att s och v skulle föra en politik som är mot hojar?! kan nån ta fram det ur ett partiprogram och visa mig det? för jag har då inte sett det iaf! det är ett lika korkat uttalande som att säga att moderaterna för en invandrarfientlig politik med tanke på vad som sades i deras valstugor... för mig personligen så är det så att jag skulle aldrig rösta på ett visst sätt enbart pågrund av en enda sakfråga, se till helheten vad som du känner dig nöjd med att rösta på - livet består inte till 100% av endast en sak.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Burre skrev:

I stortsett hela vänsterblocket samt delar av mittenblocket är kompletta idioter när det gäller trafikfrågor, jag orkar inte gå in på detaljer, men det är den uppfattningen jag har fått...Förmodligen så kommer effektmonster bli förbjudna i sinom tid....
Du byter politisk inriktning på grund av att EN knäppgök lägger EN märklig motion?

Robinson-Jan Emanuel (s) har lämnat in en motion för motorcyklar, att vi ska få köra i alla bussfiler. Det kanske väger upp knäpp-Tones motion när du gör valet? :)

Jag tycker hela frågeställningen är något konstig, det känns lite skumt att välja politisk färg efter en liten sakfråga.

Last edited:

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Re: Re: Min politiska övertygelse...och dess fall

sgtpepper skrev:
Du byter politisk inriktning på grund av att EN knäppgök lägger EN märklig motion?

Robinson-Jan Emanuel (s) har lämnat in en motion för motorcyklar, att vi ska få köra i alla bussfiler. Det kanske väger upp knäpp-Tones motion när du gör valet? :)

Jag tycker hela frågeställningen är något konstig, det känns lite skumt att välja politisk färg efter en liten sakfråga.

Kolla gärna på andra motioner som Jan Emanuel har skrivit. Jag är inte den ende som är jaktintresserad på detta forumet men hade Jan-E fått bestämma så hade man väl suttit inburad nu

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Re: Re: Re: Min politiska övertygelse...och dess fall

Mekus skrev:
Kolla gärna på andra motioner som Jan Emanuel har skrivit. Jag är inte den ende som är jaktintresserad på detta forumet men hade Jan-E fått bestämma så hade man väl suttit inburad nu
Eh, jag skiter väldigt mycket i vad han har skrivit för motioner om jakt, trädgårdstomtar, stålindustrin eller annat ointressant.

Vad jag påtalade var att en motion från en enskild riksdagsman knappast kan spegla ett helt partis åsikter i ämnet. Om Tone-tantens anti-MC-motion visar att alla socialdemokrater är mot hojar, så borde ju Robinson-Emanuels pro-MC-motion invalidera detta och istället visa att alla är för motorcyklar, med denna märkliga logik.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Det är bara en uppfattning jag har fått...Nu menar jag inte att alla V och S människor i riksdagen är anti-mc, Men att folk som är anti-mc går att hitta i V och S sammanhang...eller har jag fel? Och jag tror inte att det är en omöjlighet att det blir totalförbud på värstinghoj inom några år, och eftersom det enda som verkligen är roligt är att köra hoj så blir jag lite rädd...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024