Min Suzy har blivit slapp och slö över en natt

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tändspole
1+4 primär: 4,5-5,5 Ohm och sekundär: 33 600 Ohm
2+3 primär: 4,5-5,5 Ohm och sekundär: 33 400 Ohm
Jag tror det är två år sen nu, och min gick skit då, men jag minns att jag mätte mina tändspolar och fick låga värden, som du, men inom toleransen. Chansade och köpte ett par begagnade på skrot, mätte dem och fick snarlika värden. Vart lite deppig över samma låga skitvärden, men jag bytte i alla fall och fifan vilken skillnad det vart! Så uppenbarligen hade mina ursprungliga något fel som inte visade sig på ohm-mätningen. I alla fall har jag även två extra spolar som jag köpte för nåt år sen, som också verkar fungera. Du får gärna låna och prova.

Du skriver att du mätte kompressionen med motorn kall, samt att du ännu inte kollat ventilerna. Nu står det ju precis tvärtom i manualen, om det kan ha någon betydelse:
manualtext.jpg
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Är det verkligen CDI?

Skulle gissa på brytarlöst tändsystem / TCI / elektronisk tändning, eller vad det brukar kallas. Spolarna blir väl inte varma med CDI.

Det har jag ingen aning om faktiskt. Men eftersom den ena blev varm och den andra inte under samma förhållanden borde det betyda att det inte fungerar riktigt till 100% och den ena sämre än den andra.

Låter ju som kolvringar på din, men för att vara säker kanske du ska göra komptestet igen. För det är ju rätt konstigt ändå att kolvringarna slits av att hojen står ute i snön.
Använde du en kompmätare som skruvas in i tändstiftshålet och tätar med o-ring? Körde du lika många varv motorvarv på varje cylinder? brukar behövas riktigt många varv, typ 10 -20 sekunder på startmotorn innan värdet är stabilt.

Ja jag hade en kompmätare med o-ring som skruvas fast och körde startmotorn ca 10 sek tills värdet stabiliserat sig och slutat öka märkbart. Jag kanske borde kört längre ändå?

Jag tror det är två år sen nu, och min gick skit då, men jag minns att jag mätte mina tändspolar och fick låga värden, som du, men inom toleransen. Chansade och köpte ett par begagnade på skrot, mätte dem och fick snarlika värden. Vart lite deppig över samma låga skitvärden, men jag bytte i alla fall och fifan vilken skillnad det vart! Så uppenbarligen hade mina ursprungliga något fel som inte visade sig på ohm-mätningen. I alla fall har jag även två extra spolar som jag köpte för nåt år sen, som också verkar fungera. Du får gärna låna och prova.

Jävligt sjysst. Det uppskattar jag verkligen. Tack. Det skulle nog inte skada att prova.

Du skriver att du mätte kompressionen med motorn kall, samt att du ännu inte kollat ventilerna. Nu står det ju precis tvärtom i manualen, om det kan ha någon betydelse:
View attachment 418210

:D Haha exakt. Nej jag vet men jag ville bara ha en fingervisning om det var helt åt helvete uppenbart eller om kompet var ok. Det kändes lättare att göra ett halvtaskigt komptest än att riva halva hojen och jag hade ändå inte alla verktyg hemma för att göra ventiljusteringen
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Sussi lever! Hon är tillbaka och sprudlar av energi igen :)
Jag justerade ventilspelet för att kunna göra ett riktigt komptest och tog en provtur för att se om det blev någon skillnad. Jag tyckte redan hon lät bättre på tomgång och startade lite lättare. När jag körde runt i 50 runt norsborgsområdet tyckte jag inte det var någon skillnad och jag blev lite besviken trots att jag inte egentligen trodde det skulle lösa problemet men när jag värmt upp henne och lät henne sträcka på benen på motorvägen så röt hon på utav fan och gick som ett skott igen så fort jag passerat 7000 varv. Nu spinner hon som en katt.

Det var alltså bara ventilspelet som orsakade en sån enorm effektskillnad från den ena dan till den andra. Det kanske går att få henne att gå ännu lite bättre om tändspolarna inte fungerar 100% just nu heller. Men det måste helt enkelt ha justerat ut sig mikrometer för mikrometer tills bägaren rann över.
Ventilspelet var för litet och låg runt 0,07-0,1 mm istället för mellan 0,13 och 0,18mm som det står i manualen.
Nu är hon justerad till ca 1,5-1,6 mm. Lustigt vilken skillnad det kan göra med lite service när den är eftersatt.
 

Bifogat

  • IMG_2422.jpg
    IMG_2422.jpg
    792.9 KB · Visningar: 72
  • IMG_2436.jpg
    IMG_2436.jpg
    827.1 KB · Visningar: 99
  • IMG_2440.jpg
    IMG_2440.jpg
    814.7 KB · Visningar: 104
  • IMG_2432.JPG
    IMG_2432.JPG
    1.6 MB · Visningar: 100
  • IMG_2453.jpg
    IMG_2453.jpg
    1.1 MB · Visningar: 72

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ja, det där såg ju bekant ut...
IMAG0361.jpg

Idolbilder kan man aldrig få nog av... (från en beryktad vägsträcka söder om stan)
IMAG0357.jpg

Du får väl köra lite till och känna in, men låter tveksamt att tändspolarna skulle ha nåt fel om den nu går som du beskriver.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Ja, det där såg ju bekant ut...
View attachment 418445

Idolbilder kan man aldrig få nog av... (från en beryktad vägsträcka söder om stan)
View attachment 418446

Du får väl köra lite till och känna in, men låter tveksamt att tändspolarna skulle ha nåt fel om den nu går som du beskriver.

Vackert. Jag bor där precis i närheten där och tar mig en snurra efter jobbet ibland. Det är en underbar vägsträcka det där.

Ja det är nog som du säger. Hon spinner ju fint och drar på bra. Däremot är det nåt jävla klonk som varken verkar komma från motor eller växellåda utan verkar komma bakifrån, kanske drivpaketet. Det hörs mest när man gasar på från låga varv. Ju mer gas desto tydligare klonk. Det verkar följa hastigheten men klonkar värligt långsamt kanske 1hz eller så och ökar med hastigheten till ca 2hz tills motor och vindbrus tar över. Bäst hörs det när man har öronproppar ironiskt nog. Det känns också i fotpiggarna och om man sätter handen mot nedre chassit, motor. Tror knappast det är något lager men låter som en gammal stålhammare.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vackert. Jag bor där precis i närheten där och tar mig en snurra efter jobbet ibland. Det är en underbar vägsträcka det där.

Ja det är nog som du säger. Hon spinner ju fint och drar på bra. Däremot är det nåt jävla klonk som varken verkar komma från motor eller växellåda utan verkar komma bakifrån, kanske drivpaketet. Det hörs mest när man gasar på från låga varv. Ju mer gas desto tydligare klonk. Det verkar följa hastigheten men klonkar värligt långsamt kanske 1hz eller så och ökar med hastigheten till ca 2hz tills motor och vindbrus tar över. Bäst hörs det när man har öronproppar ironiskt nog. Det känns också i fotpiggarna och om man sätter handen mot nedre chassit, motor. Tror knappast det är något lager men låter som en gammal stålhammare.
Din beskrivning påminner lite om hur min låter när kedjan är för slapp. Kollat?
Kolla även skicken på dreven fram och bak.
Lelles har drivpaket, skriv in modell och allt i deras sökmotor så får du upp rätt grejer.
Upp med suzy på centralstödet, starta, lägg i växel, gå på tomgång, kolla hur det ser ut när bakhjulet snurrar, hur kedjan beter sig. Ingen vetenskaplig undersökning direkt, men man ser ungefär om hjulet verkar gå rakt samt om kedjar hoppar och har sig.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top