mina underarmar dör när jag kör crossbana

Kx man

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CRF 450
Hahaha, den här hojen ja =)
Men ja har kickat så jävla mycket nu så ja kommer ha ett högerben med grodlår snart

Så alla ni som har överdimentionerad högerarm, det finns alltså ett sätta att få hela högersidan överdimentionerad så att man kan skylla på halvsidig förlamning sen.....x_^
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är inte singel :)

jag försöker knipa med benen mot hojen och slappna av i händerna. tyvärr brukar jag dock börja göra detta först när underarmarna gett upp. jag ska köra så direkt från början nästa gång.

jag har även lagt om lite på gymmet så att jag försöker högreppa just underarmarna. hoppas att detta kommer hjälpa.

att bara köra varv efter varv tills underarmarna tar 100% slut vill jag inte göra för jag har för dåligt kontroll när jag blir trött i armarna. känns som att chansen är mycket högre att jag kraschar då och det vill man undvika så länge det går.

det som är allra värst för underarmarna tycker jag är imbromsningarna inför en kurva ifall underlaget är väldigt ojämnt. då slår det så mycket i styret och underarmarna blir totalt överansträngda. jag försöker knipa med benen och hänga ut bakåt med stjärten så att jag kan slappna av med armarna men jag lyckas inte alls i inbromsningarna. nån som har något tekniktips på detta?
 

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
bmwjohan skrev:
[

det som är allra värst för underarmarna tycker jag är imbromsningarna inför en kurva ifall underlaget är väldigt ojämnt. då slår det så mycket i styret och underarmarna blir totalt överansträngda. jag försöker knipa med benen och hänga ut bakåt med stjärten så att jag kan slappna av med armarna men jag lyckas inte alls i inbromsningarna. nån som har något tekniktips på detta?

Har du armbågarna för lågt kan det bli onödigt jobbigt... Har du "luftat" framgaffeln?? Är den inte luftad blir den hårdare, stummare. Vilket gör att armarna för ta mer stryk.
 

AndersK

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
STHLM
Hoj
KTM 250 EXC-F
bmwjohan skrev:
2325117 jag är inte singel :)

det som är allra värst för underarmarna tycker jag är imbromsningarna inför en kurva ifall underlaget är väldigt ojämnt. då slår det så mycket i styret och underarmarna blir totalt överansträngda. jag försöker knipa med benen och hänga ut bakåt med stjärten så att jag kan slappna av med armarna men jag lyckas inte alls i inbromsningarna. nån som har något tekniktips på detta?

Hur är framfjädringen ställd? Prova ställ in mer returdämp (och kanske mindre kompression) så slår det inte så förbannat, kan vara vettigt att mjuka upp baken också isf. Ska du inte åka runt och tokhoppa så kan du säkert undvika en stor del av pumpet bara genom att mjuka upp fjädringen.

/Anders
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kör inte många pass, träna inte styrketräning, kör ETT pass per gång du är ute på crossbanan, dvs är träningstiden 2 timmar så kör du två timmar. Köp en vattenpåse att hänga på ryggen.

Varför? Handlar inte om styrka utan om teknik att slappna av. När man kör så länge som två timmar i sträck så tvingar man kroppen till att slappna av. Detta är då det som funkat överlägset bäst för mig iaf! Behövde göra det två gånger å sedan var jag nästan helt utan armpumps-problemet, första gången gjorde jag det utan vattenpåse på ryggen och det var minst sagt tungt...
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
AndersK skrev:
2327981 Hur är framfjädringen ställd? Prova ställ in mer returdämp (och kanske mindre kompression) så slår det inte så förbannat, kan vara vettigt att mjuka upp baken också isf. Ska du inte åka runt och tokhoppa så kan du säkert undvika en stor del av pumpet bara genom att mjuka upp fjädringen.

/Anders

Helt ratt!

har du kort nagra pass med din cykel och det inte hjalper, sa har du sakert for hard framgaffel.
Kopte min rmz av en som iaf kvala till SM, dvs han var hyfsat snabb jamfort med mig :hihi Iom att dom ligger och ridar pa topparna av stalpen sa blir de inte sa trotta i armarna .. sa de kan ha, och behover en fastare fjadring

Hade ett helvete med armarna innan jag fick min gaffel tillfixad av springzz, efter modd. vart de 30 min pass ist for kanske 2 varv sen innan modd av gaffel!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
AndersK skrev:
2327981 Hur är framfjädringen ställd? Prova ställ in mer returdämp (och kanske mindre kompression) så slår det inte så förbannat, kan vara vettigt att mjuka upp baken också isf. Ska du inte åka runt och tokhoppa så kan du säkert undvika en stor del av pumpet bara genom att mjuka upp fjädringen.

/Anders

jag har inte en aning om hur man gör detta. jag är skitdåligt på att ställa in stötdämapre och fjädring. jag tror att den är ganska hård men jag måste nog ha den så för jag äääääääääälskar att hoppa. det är prio ett för mig.

det har gått två veckor sens jag körde sist och idag körde jag bana igen. det gick så jävla mycket bättre idag. i två veckors tid har jag tränat kondition varje dag och sen idag hängde jag mycket bakåtlutad och knep med knän och fötter och slappnade av i händerna och nu kunde jag köra tre varv i sträck utan några större problem. jättestor skillnad faktiskt :)

Olof Eriksson skrev:
2328098 Kör inte många pass, träna inte styrketräning, kör ETT pass per gång du är ute på crossbanan, dvs är träningstiden 2 timmar så kör du två timmar. Köp en vattenpåse att hänga på ryggen.

Varför? Handlar inte om styrka utan om teknik att slappna av. När man kör så länge som två timmar i sträck så tvingar man kroppen till att slappna av. Detta är då det som funkat överlägset bäst för mig iaf! Behövde göra det två gånger å sedan var jag nästan helt utan armpumps-problemet, första gången gjorde jag det utan vattenpåse på ryggen och det var minst sagt tungt...

styrketräning kan jag tyvärr inte låta bli för jag vill ju vara hot!! :hihi

jag gjorde så idag att jag drog ner lite på tempot och bara malde på varv efter varv och några varv kändes det nästa som att jag körde snabbare när jag tog det lungt än när jag jagade för att jag fick mer flyt.
jag ska testa och göra som du säger nästa gång. jag ska köra tills jag dör!
 
Last edited:

Enfield

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Alvesta
Hoj
KTM 525,Royal Enfield
Hur värmer du upp??
man bör värma åtminstone en kvart...lätt jogging, armhävningar, pullups.
sedan kanske ett lugnt åkpass 15 min...sedan in och sträcka, dricka.
sedan kan du försöka åka antingen ett långpass eller intervall...intervall är nästan bättre för att träna bort krampen....
sedan när du väl får kramp(det får man) så är det bara att fortsätta...glöm bara inte att sträcka efteråt..krampen kommer på detta sätt senare och senare
 

J.GbG

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Gbg
Hoj
Ktm 640-03
bmwjohan skrev:
2321543 Det är väl rätt många här som kör på crossbana så jag tänkte fråga er hur ni gör för att orka köra ordentligt.

Jag har enorma problem med mina underarmar när jag kör på crossbana. Både jag och alla mina kompsar får enorm mjölksyra/pump i underarmarna bara efter ett kört varv. Man blir så jäkla trött i underarmarna att man knappt kan hålla i styret ordentligt. Jag blir inte ett dugg anfådd utan det är bara underarmarna som inte pallar med.
Jag styrketränar 4 pass varje vecka, jag tränar kondition 4 gånger varje vecka och jag ätar bara förbannat nyttig mat men det hjälper inte.

Kan ni någon speciel övning som man kan göra för att träna upp uthålligheten i underarmarna? Den mest naturliga överningen vore ju att köra crossbana 3-4 gånger per vecka men tyvärr har jag inte möjlighet att köra mer en 1 gång per vecka och det är inte tillräckligt för att "härda" mina underarmar.

Kan bero på att du kanske spänner dig för mycket när du kör fastän du inte känner av det.. Försök o slappna av mer, svårt o förklara men jag antar att du kör fyrtakt och då e de viktigt att inte spänna sig för mycket.
Prova det.. =)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
bmwjohan skrev:
2338071

jag gjorde så idag att jag drog ner lite på tempot och bara malde på varv efter varv och några varv kändes det nästa som att jag körde snabbare när jag tog det lungt än när jag jagade för att jag fick mer flyt.
jag ska testa och göra som du säger nästa gång. jag ska köra tills jag dör!

Det där märkte jag av när jag nötte bana med skotern i vintras.
Istf att försöka köra så snabbt jag kunde varje varv, så började jag med att köra lugnt! Alltså riktigt sakta. Sen gasade jag på lite mer här och var efter banan, och till slut fick jag upp ett förbannat skönt slyt som gjorde att jag bara kunde åka och åka i det tempot.
Till slut körde jag helt säkert mycket snabbare på det viset, än när jag försökte prestera topptider från början.
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Slopa alla expertatleters tips, och gör som jag.

Kort version:
Arbeta mycket med tung last i händer, gärna inom arbetet!

Lång version:
Förra sommaren fick jag testa en polares cykel ett par ggr. Då blev mina armar som armering fastgjuten i betong. Alltså, väldigt hårda. Då hade jag inte gjort något speciellt.
Nu har jag dock inhandlat mig en egen CR 250, och då jag körde på bana första gången fick jag inte ens lika mycket kramp på en och en halv timme som jag fick på fem minuter förra sommaren. Den mest troliga förklaringen: ett aktivt jobb! Sommarjobbade på närmsta kyrkogård, vilket innebar både det ena och det tredje. Bland annat att stå och veva en abnorm jävla vev för att få nån fart på klockan. Och framför allt, att vattna gravar. 15 kilo i varje näve, springa och vattna, hämta nytt, bla bla bla. Detta leder förvisso till ungefär samma sak som sagts tidigare, att man till slut inte orkar hålla stenhårt. Så, kontentan: spring runt hos en massa damer utan tillräcklig ork (läs lata kärringar) och vattna som en tokdåre. Få dessutom betalt för det! :p Om du nu inte har möjlighet att göra detta på din fritid så vore det (faktiskt) ett bra tips att ha ett jobb som involverar mycket friluftsarbete! Detta är även ett tips till er alla andra som sitter och betalar tusentals kronor för gymkort, och klagar när bidraget är slut och ni inte kan dricka mer öl förrän nästa utbetalning. Skaffa ett jobb förhelvete! :4skrika
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Alla råkar ut för det här. Det är bara att träna sig igenom det. Med bättre teknik minskar problemet markant men inte helt.
Använd handkramningstränare. Jag satt alltid och kramade på en tennisboll framför tvn på kvällarna till jag fick mjölksyra och fortsatte sen i en minut till innan jag bytte hand och gjorde likadant med den. När den är klar har det lättat lite i den förra oche det är bara att börja om.
Kör du inte flera gånger i veckan så måste du nästan göra nåt sånt för enbart genom att hojträna en gång i veckan eller varannan vecka kan det ta ett halvår att bli av med det.
Sen som sagt bara genom att din teknik blir bättre kommer det här att bli bättre och bättre men för att komma dit måste man ju givetvis kunna köra lite tuffa pass. Det här problemet har lett till att många många då-och-då åkare i MX tröttnat och lagt av. Det blir helt enkelt för lite åka och för mycket ont för många. Har man inte tillräckligt med vilja eller tid att träna sig igenom det så är ju det förståligt.

Daniel
 

NoFearGirl

Guest
bmwjohan skrev:
2321543 Det är väl rätt många här som kör på crossbana så jag tänkte fråga er hur ni gör för att orka köra ordentligt.

Jag har enorma problem med mina underarmar när jag kör på crossbana. Både jag och alla mina kompsar får enorm mjölksyra/pump i underarmarna bara efter ett kört varv. Man blir så jäkla trött i underarmarna att man knappt kan hålla i styret ordentligt. Jag blir inte ett dugg anfådd utan det är bara underarmarna som inte pallar med.
Jag styrketränar 4 pass varje vecka, jag tränar kondition 4 gånger varje vecka och jag ätar bara förbannat nyttig mat men det hjälper inte.

Kan ni någon speciel övning som man kan göra för att träna upp uthålligheten i underarmarna? Den mest naturliga överningen vore ju att köra crossbana 3-4 gånger per vecka men tyvärr har jag inte möjlighet att köra mer en 1 gång per vecka och det är inte tillräckligt för att "härda" mina underarmar.


Hej! Vet inte om någon tagit upp det än, men luftar du framgaffeln ibland?
Ett måste!!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Enfield skrev:
2338641 Hur värmer du upp??
man bör värma åtminstone en kvart...lätt jogging, armhävningar, pullups.
sedan kanske ett lugnt åkpass 15 min...sedan in och sträcka, dricka.
sedan kan du försöka åka antingen ett långpass eller intervall...intervall är nästan bättre för att träna bort krampen....
sedan när du väl får kramp(det får man) så är det bara att fortsätta...glöm bara inte att sträcka efteråt..krampen kommer på detta sätt senare och senare


jag värmer upp genom att köra långsamt ett varv, sen blir det full fart direkt. jag ska testa att värma upp lite innan nästa gång.

ypvs skrev:
2340269 Alla råkar ut för det här. Det är bara att träna sig igenom det. Med bättre teknik minskar problemet markant men inte helt.
Använd handkramningstränare. Jag satt alltid och kramade på en tennisboll framför tvn på kvällarna till jag fick mjölksyra och fortsatte sen i en minut till innan jag bytte hand och gjorde likadant med den. När den är klar har det lättat lite i den förra oche det är bara att börja om.
Kör du inte flera gånger i veckan så måste du nästan göra nåt sånt för enbart genom att hojträna en gång i veckan eller varannan vecka kan det ta ett halvår att bli av med det.
Sen som sagt bara genom att din teknik blir bättre kommer det här att bli bättre och bättre men för att komma dit måste man ju givetvis kunna köra lite tuffa pass. Det här problemet har lett till att många många då-och-då åkare i MX tröttnat och lagt av. Det blir helt enkelt för lite åka och för mycket ont för många. Har man inte tillräckligt med vilja eller tid att träna sig igenom det så är ju det förståligt.

Daniel

jag ska köpa någon sån där boll och sen sätta mig och klämma på den när jagk kollar på tv på kvällarna.

att jag ska tröttna finns inte på världskartan för att köra cross på crossbana är det roligaste som finns tycker jag. det klår allt!! även om jag har stumma underarmar

NoFearGirl skrev:
2340279 Hej! Vet inte om någon tagit upp det än, men luftar du framgaffeln ibland?
Ett måste!!

jag luftar framgaffeln efter varje pass. min hoj gillar service :D
 
Last edited:

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Köpte en sån där Powerball igår. Kan starkt rekommenderas ifall man vill ha gorillaproportionerade händer :tungan Jobbigt som fanken var det iallafall!
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
bmwjohan skrev:
2340635 jag värmer upp genom att köra långsamt ett varv, sen blir det full fart direkt. jag ska testa att värma upp lite innan nästa gång.



jag ska köpa någon sån där boll och sen sätta mig och klämma på den när jagk kollar på tv på kvällarna.

att jag ska tröttna finns inte på världskartan för att köra cross på crossbana är det roligaste som finns tycker jag. det klår allt!! även om jag har stumma underarmar



jag luftar framgaffeln efter varje pass. min hoj gillar service :D

Knip mer med benen och håll huvudet över styret, så avlastar du armarna.
Uppvärmning är ett måste som tidigare nämnts.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Jag heter Lasse skrev:
2343964 Knip mer med benen och håll huvudet över styret, så avlastar du armarna.

Tycker det låter knas, knip med benen sure, men huvet örver styret? Hur fan gör du när det är stalpigt och spårigt? Måste få muchos vikt på framhjulet, borde det inte slå som fan och bli ganska okontollerat då?
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Snoogans skrev:
2345014 Tycker det låter knas, knip med benen sure, men huvet örver styret? Hur fan gör du när det är stalpigt och spårigt? Måste få muchos vikt på framhjulet, borde det inte slå som fan och bli ganska okontollerat då?

Jag var på ett litet träningsläger förra veckan där sa instruktören att man skulle ha hakan över fågelpinnen så jag antar att det är bra. :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Köp såna underarmtränare.. Såna man trycker ihop med handen och släpper, trycker ihop - släpper - trycker ihop - släpper....

2. En tränad muskel har tillit. Är man på gränsen till att orka vågar man inte slappna av när man kan vilket snabbt överanstränger och ger mjölksyra.

3. Ihop med knäna, händerna styr man med.

4. Ut med armbågarna, hållning, balans, blick och därmed ork sitter där..

5. Glöm gymet för den sakens skull, kör mkt så kommer du med tiden att 1; slappna av, 2; bli starkare.


När jag körde var varje vår skittung på just det där. Vissa muskler blir klite chockade och det är bara att dricka sitt vatten, gråta och köra på!
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Snoogans skrev:
2345014 Tycker det låter knas, knip med benen sure, men huvet örver styret? Hur fan gör du när det är stalpigt och spårigt? Måste få muchos vikt på framhjulet, borde det inte slå som fan och bli ganska okontollerat då?

Jag gasar ju alltid så mycket att framhjulet är lätt.:rolleyes:
Puta med stjärten! :hihi
Se till att i princip alltid stå i attackställning.
Kolla Everts, han står rätt. (no shit, snabb-edit)
Givetvis ska man inte alltid ha huvudet över fågelpinnen, men oftast.
När det är spårigt kniper jag fortfarande med benen, men beroende på hur de ser ut samt min fart så varierar jag trycket.
Är det riktigt fnuligt bakbromsar jag, samtidigt som jag slirar på kopplingen.
Då får man inga bakhjulskast.
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top