Mini quad frågor

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
Bikacapa skrev:
jag är ingen varumärkesjurist så jag vet inte om det är ok. Beror väl på i vilken omfattning produkterna kopieras och hur de marknadsförs. Vissa marknadsför ju en ren kopia med namnet Quadard påklistrat på fordonet. Sen är frågan i vilken utsträckning respektive företag vars produkter kopieras blir drabbat och huruvida företaget är beredd att dra andra inför domstol. Vet att i fallet Blata, har piratkopior medfört stora ekonomiska konsekvenser för Blata. Det började med Origami kopior som Blata dessvärre inte var framsynta nog att mönsterskydda, därför har man i fallet Quadard valt att driva frågan till sin spets och har mönster- och varumärkesskyddat produkten.
Tyvärr får man väl säga att det inte haft någon större effekt på antalet piratkopior i Europa. Anledningen är det höga antalet importörer som ser en möjlighet att tjäna snabba pengar utan hänsyn till vare sig sina kunder som de säljer en undermålig produkt till eller hänsyn till företaget som drabbas.

Ett bra exempel var EICMA mässan i Milano där det var minst 5 utsällare som hade en piratQuadard i sina montrar första dagen (ska också nämna att antalet minskade snabbt när Blatas ansvarige för varumärkesskydd uppmärksammat mässledningen på detta) .
I vissa fall där Blata valt att driva ärendet till domstol har lett till en betydande ekonomisk kompensation motiverad med tappad försäljning samt urvattning av varumärket.


Man skulle nästan kunna tro att du antingen säljer blata själv eller
är sponsrad av Blata .

varför tror du att dom som säljer kopiorna är hänsynslösa och säljer undermåliga produkter , tror du att någon som säljer dessa påstår att det
är orginal Blata Quadard .

tror inte någon som köper en kopia räknar med att den ska va lika bra som orginalet , sen spelar ju priset in en hel del också stor skillnad på 3400 resp
7000 kr .

samt att många tycker faktiskt att det duger med en kina maskin
efter som att flertalet faktiskt bara har det som substitut för riktig hoj.

dom seriösa minimoto åkarna kommer ju ändå att köpa Polini.grc.blata mm

men för oss andra tycker faktiskt jag att det är ett helt ok alternativ.

skulle inte förvåna mej om du jobbar på Dealy

på tal om dealy . tycker iallafall att dom beter
sej konstigt ang detta med sk illegala blata kopior.

hur kommer det sej isåfall att dom säljer Origami kopior samt delar
om dom säger sej stå bakom blatas kamp om illegala kopior.
eller det kanske inte räknas :huvet :gnissla
 

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
peter_anders skrev:
Man skulle nästan kunna tro att du antingen säljer blata själv eller
är sponsrad av Blata .

varför tror du att dom som säljer kopiorna är hänsynslösa och säljer undermåliga produkter , tror du att någon som säljer dessa påstår att det
är orginal Blata Quadard .

tror inte någon som köper en kopia räknar med att den ska va lika bra som orginalet , sen spelar ju priset in en hel del också stor skillnad på 3400 resp
7000 kr .

samt att många tycker faktiskt att det duger med en kina maskin
efter som att flertalet faktiskt bara har det som substitut för riktig hoj.

dom seriösa minimoto åkarna kommer ju ändå att köpa Polini.grc.blata mm

men för oss andra tycker faktiskt jag att det är ett helt ok alternativ.

skulle inte förvåna mej om du jobbar på Dealy

på tal om dealy . tycker iallafall att dom beter
sej konstigt ang detta med sk illegala blata kopior.

hur kommer det sej isåfall att dom säljer Origami kopior samt delar
om dom säger sej stå bakom blatas kamp om illegala kopior.
eller det kanske inte räknas :huvet :gnissla

Oj vilken slutledningsförmåga. :Bugar Det är bara att gå in på min profil för att se att jag faktiskt jobbar på Dealy, det är inget jag döljer. Det hindrar mig däremot inte från att få ha mina privata åsikter om saker och ting. Till skillnad från dig så tror jag inte utan vet.
För någon månad sen var det bara att gå in på Blocket för att se hur många företag som annonserade kopior utan att ge sken av att det faktisk är en kopia.
Sen får du ta reda på lite mer fakta om vad Dealy säljer och inte säljer och vad som är en illegal kopia och inte.
 

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
Bikacapa skrev:
Oj vilken slutledningsförmåga. :Bugar Det är bara att gå in på min profil för att se att jag faktiskt jobbar på Dealy, det är inget jag döljer. Det hindrar mig däremot inte från att få ha mina privata åsikter om saker och ting. Till skillnad från dig så tror jag inte utan vet.
För någon månad sen var det bara att gå in på Blocket för att se hur många företag som annonserade kopior utan att ge sken av att det faktisk är en kopia.
Sen får du ta reda på lite mer fakta om vad Dealy säljer och inte säljer och vad som är en illegal kopia och inte.

ja men är det inte så att dealy säljer blata kopian då
eller är det en legal kopia !

sen n finnj ju grc kopian, polini kopian osv
eller har ni helt övergett allt sådant nu då ?

köpte min Origami replika hos en återförsäljare till er i okt
kom inte den från er då ?

Och alla reservdelar till MM105w är det blata orginal eller pirat delar

antar att ni surar bara för att andra säljer mini quads som bara den ! :yoparty
 
Last edited:

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
peter_anders skrev:
ja men är det inte så att dealy säljer blata kopian då
eller är det en legal kopia !

sen n finnj ju grc kopian, polini kopian osv
eller har ni helt övergett allt sådant nu då ?

köpte min Origami replika hos en återförsäljare till er i okt
kom inte den från er då ?

Och alla reservdelar till MM105w är det blata orginal eller pirat delar

antar att ni surar bara för att andra säljer mini quads som bara den ! :yoparty

Vad är det du inte förstår? Kopia är en sak, kopia på en mönsterskyddad produkt är en helt annan sak. Kopia på en mönsterskyddad produkt eller användande av ett registrerat varumärke är olagligt. :fakta
Tro mig, jag har ingen anledning att sura över att någon annan tjänar pengar på Quadardkopian. I samtliga fall där detta uppdagats och inte upphört efter uppmaning från Dealy har det lett till rättsliga åtgärder som hittills bara varit till Blatas fördel både i Sverige och i övriga EU.
Dessutom så säljer inte Dealy Origami kopian trots att den inte är mönsterskyddad.
Men vad spelar allt detta för roll, trots allt så skulle du varken kunna köra Quadard eller Origamikopian idag om det inte vore för Blatas ingenjörer. Vad gäller kvalitetsnacket är du välkommen när som helst till oss för att prova den äkta varan, jag är hundra på att du kommer att ändra uppfattning.

Ha det.
 

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
jag har alldrig tvivlat på blatas prestanda men det skulle va kul att prova nån gång o jämföra .så vem vet en dag kanske jag kommer in för en provtur :yoparty
 

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
peter_anders skrev:
jag har alldrig tvivlat på blatas prestanda men det skulle va kul att prova nån gång o jämföra .så vem vet en dag kanske jag kommer in för en provtur :yoparty
Du är välommen, jag har en Elite 14 WRS som jag brukar dema för kunder. Blir du inte övertygad lovar jag att packa upp en sprillans B1:a ur kartong. :tummenupp
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
någon som vet hur många hk kopian har :va och får väl ta och säga att fall man är fattig som jag är det väl bra att kopiorna finns,, skulle dock inte tacka nej till en riktigt om inte priset var de dubbla :gnissla
 

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
köpte däck med lite större mönster på på Jofrab

funkar bra men tänkte ändå försöka mej på att dubba dom snarast
 

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Tyresö - El Stockholmo
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Vem körde en Blata Quad sist i Södertälje och tappade ett däck?? Såg extremt kul ut att hänga ut på sidorna i kurvorna och åka på 2 hjul (dvs, tills 4 hjul blev 3 :rolleyes: )... Lär vara askul med dubbade däck och isrejsa på någon sjö. Lär väl göra en och en annna långfärds åkare pissed off :D
 
Last edited:

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
Vart ute igår o provade lite quad i snön

skitkul borde va varje mans rättighet att ha en quad i garaget för lite
frän vinter åka :yoparty :yoparty :yoparty
 

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
CoSmoZ skrev:
vart köper man kopiorna??? vi ha!! verkar ju super coola

finns att köpa lite överallt

furiousracing.nu birkaimport.se,superbilligt.se inte för att jag vill göra reklam
utanför att dom faktiskt har mini quads !!!!!!!!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Bikacapa skrev:
jag är ingen varumärkesjurist så jag vet inte om det är ok. Beror väl på i vilken omfattning produkterna kopieras och hur de marknadsförs. Vissa marknadsför ju en ren kopia med namnet Quadard påklistrat på fordonet. Sen är frågan i vilken utsträckning respektive företag vars produkter kopieras blir drabbat och huruvida företaget är beredd att dra andra inför domstol. Vet att i fallet Blata, har piratkopior medfört stora ekonomiska konsekvenser för Blata. Det började med Origami kopior som Blata dessvärre inte var framsynta nog att mönsterskydda, därför har man i fallet Quadard valt att driva frågan till sin spets och har mönster- och varumärkesskyddat produkten.
Tyvärr får man väl säga att det inte haft någon större effekt på antalet piratkopior i Europa. Anledningen är det höga antalet importörer som ser en möjlighet att tjäna snabba pengar utan hänsyn till vare sig sina kunder som de säljer en undermålig produkt till eller hänsyn till företaget som drabbas.

Ett bra exempel var EICMA mässan i Milano där det var minst 5 utsällare som hade en piratQuadard i sina montrar första dagen (ska också nämna att antalet minskade snabbt när Blatas ansvarige för varumärkesskydd uppmärksammat mässledningen på detta) .
I vissa fall där Blata valt att driva ärendet till domstol har lett till en betydande ekonomisk kompensation motiverad med tappad försäljning samt urvattning av varumärket.
Men isf så säljer ju ni samma jävla kinaskit som alla andra, för att tjäna snabba pengar då eller?
Snacka om att kasta sten i glashus. :)

Ingen vill ha BLATAS överprisade hojar, varför?
För alla vill inte tävla utan vill ha kul bara, och då räcker det med att punga ut så lite pengar som möjligt.

Ni är bland dom värsta dubbelmoralister jag vart med om , hehehe:)

LYCKA TILL

CoSmoZ skrev:
vart köper man kopiorna??? vi ha!! verkar ju super coola
Billigaset Quaden finns här om du vill ha.

www.minimotocenter.se

Mvh
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
fått hem min, idag kom snön julen är nära :tomten och ja det var så kul som de ser ut :banana
 

Bifogat

  • mini1.jpg
    mini1.jpg
    39.8 KB · Visningar: 343
  • mini2.jpg
    mini2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 152
  • mini3.jpg
    mini3.jpg
    39.8 KB · Visningar: 182
  • mini4.jpg
    mini4.jpg
    39.1 KB · Visningar: 131

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
Ravetrancer skrev:
Men isf så säljer ju ni samma jävla kinaskit som alla andra, för att tjäna snabba pengar då eller?
Snacka om att kasta sten i glashus. :)

Ingen vill ha BLATAS överprisade hojar, varför?
För alla vill inte tävla utan vill ha kul bara, och då räcker det med att punga ut så lite pengar som möjligt.

Ni är bland dom värsta dubbelmoralister jag vart med om , hehehe:)

LYCKA TILL


Billigaset Quaden finns här om du vill ha.

www.minimotocenter.se

Mvh



håller med vilken dubbelmoral

köpte ju en blata kopia av dom i augusti men det verkar inte spela någon
roll samt att dom säljer både grc o polini kopior det verkar inte bekomma dom heller , :kocko

samt att dom enligt vad dom själva säger säljer billigt kina skit
som enlig dom bara ger en möjlighet att tjäna snabba pengar utan hänsyn till vare sig sina kunder som de säljer en undermålig produkt till.

isåfall är dom precis likadan som alla andra .
 

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
Ravetrancer skrev:
Men isf så säljer ju ni samma jävla kinaskit som alla andra, för att tjäna snabba pengar då eller?
Snacka om att kasta sten i glashus. :)

Ingen vill ha BLATAS överprisade hojar, varför?
För alla vill inte tävla utan vill ha kul bara, och då räcker det med att punga ut så lite pengar som möjligt.

Ni är bland dom värsta dubbelmoralister jag vart med om , hehehe:)

LYCKA TILL

Mvh
Ravetrancer, Läs mina inlägg innan du svarar, de handlar om kopior på mönsterskyddade produkter.
Har inget emot att kopior säljs så länge det inte handlar om ett mönsterskydd eller ett varumärkesskydd. Tvärtom,
det öppnar ju marknaden för de mer seriösa märkena och skapar ett intresse för sporten.
Att Blatas hojar skulle vara överprisade håller jag inte med om. Du vet själv vilka marginaler du har på kinahojarna och dessa är avsvärt högre än marginaler på exempelvis Blata hojar.
Varför skulle det vara dubbelmoral att sälja både kinahojar och Blata hojar så länge det inte inkräktar på någons imateriella rättigheter?
Visste inte att ni sysslade med välgörenhet. Trodde att meningen med ett företag var att tjäna pengar, är det omariskt anser du? (och läs vad jag har skrivit innan du svarar).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top