Minimal packning till MC-resa, vad är måsten att ha med sig?

Sweet Tooth

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
.
Tjena,

Sitter och planerar min första mc-resa som kommer gå av stapeln till sommaren nästa år. Det blir ned till Schweiz/Österrike för att köra bergspass i första hand under 10 dagar.

Jag vill ha så lite packning som möjligt, en ryggsäck samt en packrulle/packväska bak på sadeln blir det, så vad är det absolut minsta man måste ha med sig? Kommer bo på hotell.

Vad kan plockas bort? Vad ska läggas till?

Plånbok.

Kreditkort
Betalkort
Euro
Schweiziska franc

Elektonik.

Dator + laddare
Kamera + laddare + flera minneskort
GPS + laddare
Mobil + laddare
Batteribank
Universal strömadapter

Vätskor.

Motorolja
Kylarvätska
Kedjesmörjning

Verktyg och annat.

Tändstift
El-tejp
Buntband
Lampor
Säkringar
Mc-verktyg
Punkteringskit med gaspatroner
Startkabel
Liten ficklampa
Kedja och kedjelås

Dokument.

Biljetter (färja)
Hotellbokning
Registreringsbevis MC
Försäkringsbevis MC
Reseförsäkringshandlingar
Kartor
Körkort (även internationellt)
ID-kort
Pass
Sjukförsäkringskort
Covidpass

Kläder.

Skaljacka
Skalbyxa
1 par lätta vandringsskor
2 st byxor
2 st shorts
1 st luvtröja
3 st t-shirts
3 st boxershorts
3 par strumpor
Solglasögon
Keps

Mc-kläder.

Öronproppar
Regnställ
Mc-handskar
Mc-hjälm med klart samt mörkt visir
Mc-kläder
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Rakkräm
Handduk
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Resorb
Solskydd SPF50
Extra öronproppar att sova med
Sovmask

Säkerhet.

Skivbromslås med larm
Kätting med lås

Mat.

Vatten
Snickers

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Första hjälpen kit

/ST

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skojar du? Den packrullen skulle jag vilja se? Kan du inte åtminstone köpa glykol och olja på vägen

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tjena,

Sitter och planerar min första mc-resa som kommer gå av stapeln till sommaren nästa år. Det blir ned till Schweiz/Österrike för att köra bergspass i första hand under 10 dagar.

Jag vill ha så lite packning som möjligt, en ryggsäck samt en packrulle/packväska bak på sadeln blir det, så vad är det absolut minsta man måste ha med sig? Kommer bo på hotell.

Plånbok.

Kreditkort
Betalkort
Euro
Schweiziska franc

Elektonik.

Dator + laddare
GPS + laddare
Mobil + laddare
Batteribank
Universal strömadapter

Vätskor.

Motorolja
Kylarvätska
Kedjesmörjning

Verktyg och annat.

Tändstift
El-tejp
Buntband
Lampor
Säkringar
Mc-verktyg
Startkabel
Liten ficklampa
Kedja och kedjelås

Dokument.

Biljetter (färja)
Hotellbokning
Registreringsbevis MC
Försäkringsbevis MC
Kartor
ID-kort
Pass
Sjukförsäkringskort
Covidpass

Kläder.

Skaljacka
Skalbyxa
2 st byxor
2 st shorts
1 st luvtröja
3 st t-shirts
3 st boxershorts
3 par strumpor
Solglasögon
Keps

Mc-kläder.

Öronproppar
Regnställ
Mc-handskar
Mc-kläder
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Rakkräm
Handduk
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Resorb
Solskydd SPF50
Sovmask

Säkerhet.

Skivbromslås med larm
Kätting med lås

Mat.

Vatten
Snickers

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Första hjälpen kit

/ST

Är du tjej eller kille?
Meckar du mycket själv?
Kör du en gammal hoj som krånglar mycket?

Sweet Tooth

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
.
Plast, gummi & rullpapper.
Seriöst svar...

Skojar du? Den packrullen skulle jag vilja se? Kan du inte åtminstone köpa glykol och olja på vägen
Nej, jag skojar inte. Finns i många olika storlekar, t.ex. 70- och 90 liter. Rullar man kläder och/eller använder kompressionspåsar så får man plats med en hel del. Listan jag skrev försöker jag minimera, därför som jag startade tråden.

Tänker inte motorolja och kylarvätska för att fylla på vid service utan vid en potentiell olycka/läckage, då blir det svårt att ta sig till en återförsäljare. Bra att ha med sig så man kan ta sig några mil. Tänker spräckt motorkåpan, köra lite JB Weld, fylla på olja och köra.

Är du tjej eller kille?
Meckar du mycket själv?
Kör du en gammal hoj som krånglar mycket?
Kille, mekar en del själv, kör ny hoj (2022).

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Din packlista är off the hook kompis. Menar du att du tror att du ska få med dig allt det där? Jag tror fortfarande du skojar.

Du ska packa olja att ha med dig, ifall du vurpar, oljan rinner ut och du ska knåda gummimetall på motorkåpan? Ja jag vet inte riktigt men jag tror att du kommer känna dig bättre om du slopar en del. Nagelsaxen och dubbelduschen kan jag köpa dock, inget att skoja bort

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Seriöst svar...

Nej, jag skojar inte. Finns i många olika storlekar, t.ex. 70- och 90 liter. Rullar man kläder och/eller använder kompressionspåsar så får man plats med en hel del. Listan jag skrev försöker jag minimera, därför som jag startade tråden.

Tänker inte motorolja och kylarvätska för att fylla på vid service utan vid en potentiell olycka/läckage, då blir det svårt att ta sig till en återförsäljare. Bra att ha med sig så man kan ta sig några mil. Tänker spräckt motorkåpan, köra lite JB Weld, fylla på olja och köra.

Kille, mekar en del själv, kör ny hoj (2022).
Ja, faktiskt hyfsat.
Poängen är att med ett debetkort som gäller i länderna du besöker... Ja då löser du det mesta vid behov.
Det lär bli väldans obekvämt att köra en hoj packad med det du listat, om vi inte pratar guldvinge eller något sådant då. Och troligen så kommer du inte att använda det mesta.

Bor du på Hotell och slirar runt några dagar i Europa, ja då behöver du egentligen inte mycket mer är du tar med dig på en dagstur hemmavid.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Strunta i allt som du tänkt ha med om hojen pajar. Du har väl försäkring? Bara att ringa, du ska ju inte ut i öknen. Kättingen hade jag lämnat hemma och internationellt körkort krävs inte i alperna.

Edit: Jag reser mycket i Europa och har aldrig med mig utländsk valuta. Kortet funkar överallt och det finns kontantautomater i massor.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är Schweiz och Österrike du skall till (och troligen genom Tyskland/Polen) som är tättbefolkade iländer där det mesta kan köpas lokalt. Det är inte Nepal eller Sierra Leone.

Eftersom du inte har någon gammal hoj med högt servicebehov och stor risk för smärre haverier så bör du kunna skippa ett antal prylar som väger och tar plats. En ny hoj kräver inte allt detta - såvida du inte aktivt skulle köra sönder den mot ett träd eller en stenmur. Och då är det ändå ett telefonsamtal till försäkringsbolaget som löser problemet och du får bärgning till närmsta verkstad.

Det finns många därute som kan bistå om nöd skulle uppstå. Jag har varit med om mc-handlare i Tjeckien som lade timmar på att fixa fram ett nytt batteri till en Honda för att sedan ta några hundralappar för besväret. "Bara roligt att kunna hjälpa en hojbroder i nöd", typ.

En BMW-verkstad i Slovakien hjälpte till att hitta en skicklig hemmamekaniker som kunde räta ut en skadad fälg. Själva kunde de få fram en ny fälg, men det skulle ta två dagar. Mekaniken löste det över kvällen medan vi hängde i baren på det lokala hotellet...

En gummiverkstad i Norge som fixade ett nytt bakdäck en lördagskväll i pingsthelgen.

Alltså skippa:
- Dator + laddare - najs att ha, men tar plats och är ömtålig. Du har kanske en surfplatta att ta med istället?
- Motorolja - bör kunna köpas lokalt. OM det skulle behövas.
- Kylarvätska - bör kunna köpas lokalt. OM det skulle behövas.
- Tändstift - bör kunna köpas lokalt. OM det skulle behövas.
- Startkabel - bör kunna köpas/lånas lokalt. OM det skulle behövas.
- Kedja och kedjelås - bör kunna köpas lokalt. OM det skulle behövas.
- Kätting med lås - tungt och tar plats

EDIT: Glömde en sak. God tur! Det låter grymt kul! (y)

Last edited:

Sweet Tooth

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
.
Din packlista är off the hook kompis. Menar du att du tror att du ska få med dig allt det där? Jag tror fortfarande du skojar.

Du ska packa olja att ha med dig, ifall du vurpar, oljan rinner ut och du ska knåda gummimetall på motorkåpan? Ja jag vet inte riktigt men jag tror att du kommer känna dig bättre om du slopar en del. Nagelsaxen och dubbelduschen kan jag köpa dock, inget att skoja bort
I stället för att skriva om och om igen att man skojar, kom med en lista själv.

Ja, faktiskt hyfsat.
Poängen är att med ett debetkort som gäller i länderna du besöker... Ja då löser du det mesta vid behov.
Det lär bli väldans obekvämt att köra en hoj packad med det du listat, om vi inte pratar guldvinge eller något sådant då. Och troligen så kommer du inte att använda det mesta.

Bor du på Hotell och slirar runt några dagar i Europa, ja då behöver du egentligen inte mycket mer är du tar med dig på en dagstur hemmavid.
Och vad gör man om Mastercard/Visa/min bank/bensinstationens bank, bankomat etc ligger nere? Bra att ha med sig lite kontanter.

Strunta i allt som du tänkt ha med om hojen pajar. Du har väl försäkring? Bara att ringa, du ska ju inte ut i öknen. Kättingen hade jag lämnat hemma och internationellt körkort krävs inte i alperna.

Edit: Jag reser mycket i Europa och har aldrig med mig utländsk valuta. Kortet funkar överallt och det finns kontantautomater i massor.
Du har nog rätt. Tänker kanske för mycket eftersom det blir min första resa. Du kan inte tänka dig att lista vad du har med dig?

Angående kontanter läs mitt inlägg ovan. :)

Det är Schweiz och Österrike du skall till (och troligen genom Tyskland/Polen) som är tättbefolkade iländer där det mesta kan köpas lokalt. Det är inte Nepal eller Sierra Leone.

Eftersom du inte har någon gammal hoj med högt servicebehov och stor risk för smärre haverier så bör du kunna skippa ett antal prylar som väger och tar plats. En ny hoj kräver inte allt detta - såvida du inte aktivt skulle köra sönder den mot ett träd eller en stenmur. Och då är det ändå ett telefonsamtal till försäkringsbolaget som löser problemet och du får bärgning till närmsta verkstad.

Det finns många därute som kan bistå om nöd skulle uppstå. Jag har varit med om mc-handlare i Tjeckien som lade timmar på att fixa fram ett nytt batteri till en Honda för att sedan ta några hundralappar för besväret. "Bara roligt att kunna hjälpa en hojbroder i nöd", typ.

En BMW-verkstad i Slovakien hjälpte till att hitta en skicklig hemmamekaniker som kunde räta ut en skadad fälg. Själva kunde de få fram en ny fälg, men det skulle ta två dagar. Mekaniken löste det över kvällen medan vi hängde i baren på det lokala hotellet...

En gummiverkstad i Norge som fixade ett nytt bakdäck en lördagskväll i pingsthelgen.

Alltså skippa:

EDIT: Glömde en sak. God tur! Det låter grymt kul! (y)

Som ovan har du rätt, är lite nojig eftersom det är min första resa.

Tackar. ??

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja, du är lite nojig för att det är din första resa:fakta:mattias Jag var likadan inför min första större hoj tour ner i Europa 2015. Hade med mig massor av grejer utifall att.... Nu snart 10 år senare och lika många europaresor, så skrattar jag åt mig själv från den tiden. Infrastrukturen och servicen är ärligt talat minst lika bra eller ofta bättre än här i Sverige. Helt seriöst så behöver du bara ha med dig nödvändiga dokument, hygienartiklar, eventuella mediciner, pass, kreditkort, max 3 byten av underkläder och en uppsättning ytterkläder. Du ska ju bo på hotell och då tvättar man efter hand. De allra flesta hotell erbjuder säker parkering för hojar om du frågar. Utöver det kan man lägga till elektronik efter behov.

Edit. Nu kör jag en Multistrada Rally med över 130 liters packutrymme, så jag tar med mer än jag behöver, bara för att jag kan. För varje resa så blir det däremot mindre och mindre.

Sweet Tooth

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
.
Ja, du är lite nojig för att det är din första resa:fakta:mattias Jag var likadan inför min första större hoj tour ner i Europa 2015. Hade med mig massor av grejer utifall att.... Nu snart 10 år senare och lika många europaresor, så skrattar jag åt mig själv från den tiden. Infrastrukturen och servicen är ärligt talat minst lika bra eller ofta bättre än här i Sverige. Helt seriöst så behöver du bara ha med dig nödvändiga dokument, hygienartiklar, eventuella mediciner, pass, kreditkort, max 3 byten av underkläder och en uppsättning ytterkläder. Du ska ju bo på hotell och då tvättar man efter hand. De allra flesta hotell erbjuder säker parkering för hojar om du frågar. Utöver det kan man lägga till elektronik efter behov.

Edit. Nu kör jag en Multistrada Rally med över 130 liters packutrymme, så jag tar med mer än jag behöver, bara för att jag kan. För varje resa så blir det däremot mindre och mindre.
??

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kollade packlistan för en runda förra året, 46 olika prylar, och då tältade jag och hade med mig gaskök och torrmat.

Behöver du verkligen ha med en dator och låskätting? Startkablar känns också väldigt onödigt, jävlas hojen så springer man igång den.

Dra ner på antal byxor och t-shirts, det räcker gott med 1 av varje, blir det smutsigt så tvättar man. Ännu bättre är zip off-brallor, shorts och byxa i ett, då har du plötsligt minskat mängden byxor med 2/3.

Och du vill inte köra så långt med så mycket packning i en ryggsäck. Skaffa väskor till hojen istället. Tankväska är bra i största allmänhet, och det finns både hårda och mjuka väskor att ha bak.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Säger ungefär som de andra svaren du fått. Det räcker gott med ett par långbyxor själv har jag ofta ett par jeans-shorts och en långärmad tröja+ tunn skal jacka tycker det räcker när bor på hotell.

Jag hade inte dragit med mig både datorn och en stor kamera använder telefonen till allt.

Jag har alltid med mig kort från olika banker om en skulle ligga nere. Har alltid lite euro i kontanter med mig och vid behov stannar vid en bankomat. Strömadapter har jag aldrig behövt i Europa.

Att släpa med tändstift/kedja mm är helt onödigt. Olja finns på bensinmackar om det skulle vara kris. Det finns mer motorcykel verkstäder nere i Europa än här hemma. Har man en frisk och ny mc så behöver man inte fylla på.

Har själv alltid bara med mig skivbromslås ofta så har hotell ganska bra parkering och vill dom ha just din motorcykel så kapas en kätting på några sekunder med en batteri vinkelslip

Jag åker själv ungefär 2 Europa resor varje år och man behöver inte så mycket saker. Allt finns att köpa om man kommer på att glömt något.

Tänk på att allt ska släpas upp på rummet varje kväll och packas ner i väskorna och stuvas på motorcykeln varje morgon. Det blir irriterande ju mer du har.

Jag tycker inte om att ha ryggsäck skulle jag ha det så har jag minimalt med saker i den. Tänk på att det kan var över 30° varmt hela tiden. Kör själv med en tankväska med tank ring där jag har det viktigaste så är lätt att bära med sig vid snabb paus

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tror inte mina ögon.

Skrev ett långt svar men kortar ner det till: Skaffa toppbox och väska/drybag till passagerarplats. En som öppnas på längden, inte i änden, så du har att packa i för att slippa "bära" packningen under färd. Den ska ligga i praktiska kollin som sitter fast på hojen.

Två saker fattas. En utplattad rulle kvalitetstoapapper och några våtservietter. Stryk...massor.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tjena,

Plånbok.

Kreditkort
Betalkort
Euro
Schweiziska franc

Elektonik.

Dator + laddare
GPS + laddare
Mobil + laddare
Batteribank
Universal strömadapter

Vätskor.

Motorolja
Kylarvätska

Kedjesmörjning

Verktyg och annat.

Tändstift
El-tejp
Buntband
Lampor
Säkringar
Mc-verktyg
Startkabel
Liten ficklampa
Kedja och kedjelås

Dokument.

Biljetter (färja)
Hotellbokning
Registreringsbevis MC
Försäkringsbevis MC
Kartor
ID-kort
Pass
Sjukförsäkringskort
Covidpass

Kläder.

Skaljacka
Skalbyxa
2 st byxor
2 st shorts
1 st luvtröja
3 st t-shirts
3 st boxershorts
3 par strumpor
Solglasögon
Keps

Mc-kläder.

Öronproppar
Regnställ
Mc-handskar
Mc-kläder
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Rakkräm
Handduk
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Resorb
Solskydd SPF50
Sovmask

Säkerhet.

Skivbromslås med larm
Kätting med lås

Mat.

Vatten
Snickers

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Första hjälpen kit

/ST
Börja med att ta bort de fetstilade grejerna.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den packningen skulle jag nog inte lyckas få med mig på min hoj. Har varit på rätt många såna resor, flera av dem själv, och då har jag prioriterat lite annorlunda, men minns också hur svårt det var att veta vad man skulle ha med sig på första resan. Man lär sig med tiden och det brukar i mitt fall innebära att jag har allt färre saker med mig, med några undantag som har tillkommit som jag inte först hade tänkt på. På en första kortare resa hade jag med mig såväl låskätting som kapell, sen tänkte jag "aldrig mer!". Sedan har jag istället prioriterat boenden där jag kan parkera hojen hyfsat säkert på natten.

Ibland har jag inte kört min egen hoj utan flugit ner och hyrt hoj och då har det varit både lättare och svårare. Lättare eftersom jag hyrt hoj med hårda sidoväskor, svårare eftersom det inte går att "provpacka" hojen då.

Listan kan nog se lite värre ut än vad den är, då många saker knappt tar någon plats alls. Mediciner tar jag exempelvis inte med mig hela förpackningar av, utan bara ett några utklippta tabletter av kartan. Jag brukar ha med mig något fler ombyten underkläder. Ingen rakkräm, funkar med vanlig tvål, alternativt att jag har med mig en liten reserakapparat.

Något jag prioriterar är att kunna hålla mig torr och varm. Det kan vara väldigt stora temperatur- och väderskillnader när man kör i bergen. Beroende på årstid, väder och plats kan det vara 25+ i dalarna och sedan bara ett par plusgrader på högre höjd. Man kan även få hela dagar med kallt och dåligt väder. Jag brukar utöver de tunnare sommarhandskarna även ha med mig ett par fodrade vattentäta handskar - bra att kunna byta till när det blir riktigt kallt eller regnar, men skulle aldrig vilja köra med dem hela tiden då de känns som boxhandskar i jämförelse, men blir det tight i packningen får extrahandskarna prioriteras bort. I början körde jag ett par såna här resor i race-stället och det är underbart för körkänslan, men då har det krävts att ha med mig såväl regnställ som en varmare överdragströja i windstoppermaterial för att kunna hålla mig torr och varm. Numera, och särskilt om jag inte flyger ner och hyr hoj utan kör min egen hoj till resmålet, blir det oftast ett bättre allvädersställ som håller tätt även i kraftigt regn. Då skippar jag regnstället och överdragströjan som tar mycket plats i packningen.

Drönare med tillhörande elektronik har jag haft med mig någon gång som tagit lite extra plats. Även dator faktiskt, för att kunna göra rutter i Basecamp, men då har det varit en extremt liten tablet pc och jag har varit noga ned att optimera all elektronik så jag kan använda samma laddare till flera saker osv. Då har det dock varit på hyrda hojen med sidoväskor. Hade jag kört min egen hoj utan hårda packväskor och skulle vara borta mer än en vecka hade det aldrig gått att få med sig så mycket elektronik.

I verktygs- och serviceväg osv skulle jag definitivt tänkt annorlunda. Att akut behöva fylla på olja, kylarvätska, byta kedja eller tändstift känns extremt osannolikt på en modern hoj i bra skick. Om sådant inträffar får man ringa efter hjälp (kan vara bra att ha lite koll på bra telefonnummer att kunna ringa). Jag brukar förutom nödverktygen som följer med hojen ha med mig en liten resevariant av kedjespray, leatherman multiverktyg, däcklagningssats, liten däcktrycksmätare några buntband, lite silvertejp (inte hela rullen, utan några dm som jag dragit loss och plattat till), engångshandskar, extralampor. Mycket av detta tar knappt någon plats.

Internationellt körkort tror jag inte behövs i de länder du skall åka till. Jag brukar ha med mig körkortet och nationellt ID-kort istället för pass (funkar i både EU och Schweiz)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Plånbok.

Kreditkort
Betalkort
Euro
Schweiziska franc

/Efter behag

Elektonik.

Dator + laddare
GPS + laddare
Mobil + laddare
Batteribank
Universal strömadapter

/Bara du vet vad du har för behov men det låter sjukt mycket!

Vätskor.

Kedjesmörjning

Verktyg och annat.

Tändstift /Stryk om du kör en relativt ny hoj utan kända problem.
El-tejp /Alltid
Buntband /Visst, tar ingen plats

Mc-verktyg /För kedjejustering
Punkteringskit med gaspatroner /Optional

Liten ficklampa/ Finns i telefonen
Kedja och kedjelås /Nej, bara nej.

Dokument.

Biljetter (färja)
Hotellbokning
Registreringsbevis MC
Försäkringsbevis MC
Kartor
ID-kort
Pass
Sjukförsäkringskort
Covidpass

/Efter behag och behov

Kläder.

Skaljacka
Skalbyxa
2 st byxor
2 st shorts
1 st luvtröja
3 st t-shirts
3 st boxershorts
3 par strumpor
Solglasögon
Keps

/På tok för mycket. Ta med gamla underkläder/ strumpor och släng efterhand. Köp nya vid behov. Jag tror du överskattar behovet av "civila" kläder. Mest i mc-utstyr ändå. Kanske ett par badbyxor men shorts och byxor, 1 av varje, helst zip, som redan sagts.

Mc-kläder.

Öronproppar
Regnställ
Mc-handskar
Mc-kläder
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

/Individuellt

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Rakkräm
Handduk
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Resorb
Solskydd SPF50
Sovmask

/Som jag skrev, quality bog paper och wet wipes. Man vet aldrig...

Säkerhet.

Skivbromslås med larm
Kätting med lås /Vill du krångla till det för pot tjuv så köp en plastad abus wire och tråckla isf ihop med skivbromslåset. Du ska bo på hotell. Uppfyll bara försäkringsvillkoret.

Mat.

Vatten
Snickers

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Första hjälpen kit

--------

Du verkar vara en rätt välordnad, lätt nitisk person. Gör det lätt för dig. Kommet i bli tokig på att riva i packningen efter vad du nu söker. Packa inte fullt, hellre lite utfyllnad du kan kasta för packningen växer och du kanske har handlat något, t ex border shop.

När du skriver att du ska ta med kedja och kedjelås börjar det bli "livet från den ljusa sidan" över alltihop. Måste du inte då ha verktyg? Nitlås eller clips? Nitverktyg? Du hör, va? Du ska ha ett friskt drivpaket när du ger dig iväg och smörja, that's it.

Jag har både strukit och kommenterat, kanske rörigt...

Edit;
Med en sån här, toppbox och något tankväskearr har du gott om plats, fästöglor är guld, därtill rätt smidigt. Köp inte för stor vare sig bag eller toppbox. Jobbigt om den blir halvfull och inkräktar på ditt utrymme. Jag har en 60 l. Alldeles för stor. Ska skaffa en 40 l.

Screenshot_20231110-094424_Samsung Internet.jpg

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept