När jag åkte till Italien för snart tio år sedan hade jag ungefär samma plus en stjärnskruvmejsel så jag skulle kunna skruva bort skylten på hojen ifall den skulle gått sönder och jag fått ta flyget hem.Men här kommer min lista om man inte tältar för en 10 dagars tur i Europa.
Visakort
Tröja
Kalsonger
Strumpor
T-shirt
Mobilladdare.
Mobiltelefon
Thats it.
Hjälmar med inbyggt solvisir har något sämre krocksäkerhet, vad jag hört. Men samtidigt, de är ju godkända och skönt att ha möjlighet att klara både sol och mörker utan extra prylar. Själv har jag fotokromatiskt visir för att lösa det. Även om jag inte haft det hade jag dock aldrig släpat med mig ett extra visir när ett par solglasögon gör samma jobb, till mycket mindre plats.Har ni inte inbyggt solvisir i hjälmen? Jag vet att inte alla har eller vill ha, men jag tycker det är väldigt smidigt, och alltid med och snabbt användbart vid behov.
Men jag är ju en gammal gubbe med så...
Ettan i och remmen över hojen. Det löser sig.Tack för alla svar. Ska läsa igenom allt och ta till mig vad ni säger.
Har en fråga till, och det är hur man bäst surrar fast motorcykeln när man reser med färja?
Kompletterar det som skrivits ovan.Har en fråga till, och det är hur man bäst surrar fast motorcykeln när man reser med färja?
Aldrig fattat det där med rem över sadel.Kompletterar det som skrivits ovan.
Ettan i. Lås styrlåset. Ställ hojen på sidostödet (tre kontaktpunkter - stabilt). Helst med framhjulet mot vägg/skott så att den inte kan röra sig framåt. Rederiets rem över sadeln (remmen är ofta skitig, var beredd på det). Dra åt hårt. Se till att remmen inte skaver på lackerade ytor. Provryck åt diverse håll och märk att hojen står bergfast (det brukar den göra efter alla dessa åtgärder).
Ev. kan du lämna viss packning du inte behöver ha med dig i din hytt. Lämna mc-stövlar och hjälm (surra fast vid hojen), byt om till skor och ta bara med dig det du behöver för överresan, typ plånbok, ombyte/nattkläder, necessär o dyl. Mindre att släpa på och mindre svettigt i de trånga trapporna till din hytt. Göm prylarna lite snyggt så att de inte signalerar "kom och stjäl mig!". (Har dock aldrig hört talas om stölder av hjälm/stövlar på bildäck. Har jag fel här?)
Bra idé, men glöm egna spännband. Så skitiga är de inte, och ska man inte dra de över sadeln, (vilket man inte ska), så spelar det ju ingen roll.Tänker så här när det gäller att lastsäkra vid färja. Ta med egna spännband då videoklipp jag sett samt era utsagor här vittnar om skitiga sådana. Kommer heller inte dra spännband över sadeln utan:
View attachment 491809
Övre bilden (inte min bild, dock mina linjer).
1. Ned med sidostödet.
2. Vrid styret åt vänster.
3. Styrlås på.
4. Växel i.
5. Spännband från ramen högt upp på motorcykeln ned till golvöglan i durken (grön linje).
Undre bilden.
6. Spännband (lilla gröna linjen) som nr 5 men på andra sidan också, om nu stödet skulle fallera på något sätt (vilket är högst otroligt).
Sedan angående packning så blir det en Kriega US-30 litrare. Går ju ned hur mycket som helst i den trots att han inte packar rätt (rull- alt vikmetoden). Samt en US-5 litrare som tankväska.
Fast ibland är det enda möjligheten. Beroende på vad det finns för fästpunkter. Mycket kåpor & plast = svårt att hitta något bra att kroka i.Bra idé, men glöm egna spännband. Så skitiga är de inte, och ska man inte dra de över sadeln, (vilket man inte ska), så spelar det ju ingen roll.
Tänker mer på att man blir skitig om händerna och sedan ska bära packningen till hytten. Visst kan man ha med sig två par engångshandskar i stället men rena och nya spännband blir det för mig.Bra idé, men glöm egna spännband. Så skitiga är de inte, och ska man inte dra de över sadeln, (vilket man inte ska), så spelar det ju ingen roll.
Brukar ju finnas massor av spännband att välja mellan, men visst kan de vara lite skitiga. Jag tycker att spännbandet glider på sadeln även om man spänner hårt. Är nog olika från hoj till hoj beroende på sadeln. Skulle det gå riktigt hög sjö hade jag inte känt mig trygg med spännbandet över sadelnFast ibland är det enda möjligheten. Beroende på vad det finns för fästpunkter. Mycket kåpor & plast = svårt att hitta något bra att kroka i.
"Ska" eller "inte ska" - det funkar i vilket fall.
PS. Vilken tur du haft med spännbanden! Jag har använt spännband där jag måste tvätta händerna efteråt. Klibbiga och j*vliga.
EDIT: Vad är problemet med spännband över sadeln? Undrar på riktigt.
Blå markering: öglor i golvet
Gul linje: spännband över sadeln
Tillsammans med ettans växel och framhjulet mot ett skott/skrov eller annat föremål så kommer ju inte hojen mer max en centimeter vare sig framåt, bakåt eller åt sidorna.
View attachment 491810
Finns ett minitält som är lite större än en kista invändigt och ändå hyfsat billigt och hyfsat lätt
Gossamer
Gossamer är ett lätt och kompakt 1-persons tält från Jack Wolfskin. Oavsett om du cyklar till Köpenhamn, eller vandrar genom en skog så är Gossamer ett praktiskt och smidigt val till dina solo utflykter. Det är väldigt lätt men ändå slitstarkt och packas ner till en liten och smidig storlek.www.outnorth.se
Ger ju alltid övernattningsmöjlighet
Det kallas erfarenhet helt enkelt, min packning blir bättre för varje år känns det som.Det första jag gjorde efter 850 mil genom hela Europa var att sälja mina stora packväskor och köpte små väskor istället.
Så jäkla mycket skit man drar med sig helt i onödan och har en tung otrevlig hoj på fantastiska vägar.
Det är ju inte så att Sverige är helt unik och förser EU med extra T-shirts, Kalsonger och motorolja. Allt går ju att köpa på plats.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |