Minimal packning till MC-resa, vad är måsten att ha med sig?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En bra grej att göra inför resor eller vandringar är att lägga ut allt man tänkt ta med sig på sängen eller golvet och så sortera kritiskt.
Nödvändigt, bra att ha, och mysprylar.
Sedan rensar man hårt. Och lägger så klart till det man inser man glömt.
Jag reser gärna med lite utrymme för fynd som görs under resan, i värsta fall har jag haft med mig luft.
Man kan i princip alltid tvätta och torka kläder i de flesta länder i europa.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Gossamer var ju en kondom förr i tiden, så passande namn....

Ang egna spännband eller inte, det är inte säkert att folket på båten godkänner egna spännband, för då kommer folk med den billigaste skiten från alibaba som har spännare i pressad bläckplåt och band klippta ur samma material dom gör nylonskjortor av.

Jag har haft oturen att hjälpa folk som har köpt billiga spännband där spännaren böjer sig och bandet töjs innan man har uppnått tillräcklig spännkraft

Haha , gossamern går faktiskt o klä på sig i inne o ha kläderna bredvid liksom krukan om man e lite fit o vig.

I nödfall kan man faktiskt ligga två där men det blir sked då

Bra bikertält men även som nödtält för två vid upptagna hotell eller för lång etapp där man måste stoppa.

Ska ha kommit en Gossamer 2 men då kan man gå upp i pris o köpa ett 2-3 manna(dyrare märke) med absid om man skall vara två
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det mesta verkar vara avhandlat, på ett eller annat sätt.
Jag har hårda väskor på Teneren, så ena lådan är till för kläder, och i den andra har jag lite sparsamt med verktyg, för att laga en punka, lite ståltråd och eltejp, men även en jetboil och frystorkat samt en flaska med vatten och teknikprylar som en "jumpstarter" om batteriet skulle säcka ihop.
Som packrulle har jag en vattentät ryggsäck från SW-Motech, skönt att kunna ta med sig GPS och värdesaker när man stannar till och går på en promenad, kanske för att fika eller äta.
Ett wirelås får också följa med till hjälmen, så behöver man inte bära på den alltid.
Så jag tar inte med mig mer kläder än vad som ryms i ena korvlådan, och där ska även sovsäcken in, som jag använder när jag sover i stugor (tältar aldrig).
Men då har jag goretex från topp till tå, så regnkläder behövs inte.
Kedjesmörjan är sedan länge utbytt mot en whiskeyflaska, och den prioriteringen är jag nog mest nöjd över.
Kontanter har jag aldrig med mig, men däremot proppfullt VISA-kort och det internationella ID-kortet.
Ibland kompletterar jag med dom mjuka "påläggsväskorna" på 15liter som passar på korvlådorna, då känns det som en lyxig tillvaro, och kan förenkla att få med sig fika och mat.
Och blir man borta länge och vill skämma bort sig extra, så har jag även en packrulle, då finns det plats för mer civiliserade kläder.
Så resans tänkta utveckling får styra lite hur jag modulerar.

T7_touring1.JPEG
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...lite ståltråd och eltejp....
Bra tips! Tar ingen plats och kan vara ovärderligt. Kan lägga till buntband och ett par tunna mekhandskar/plasthandskar/gummi-/latexhandskar - om man skulle behöva göra något "skitigt" och inte vill svärta ned händer med tex kedjeklägg. Eller vill undvika smutsa ned sina fina mc-handskar.
Ett wirelås får också följa med till hjälmen, så behöver man inte bära på den alltid.
Också bra grej!
Så jag tar inte med mig mer kläder än vad som ryms i ena korvlådan, och där ska även sovsäcken in, som jag använder när jag sover i stugor (tältar aldrig).
Erfarenhet: om man har enklare textilväskor kan det vara idé att undvika packa kläder på samma sida som avgassystemet. Jag har tvingats tvätta oanvända kläder i onödan bara för att de har luktat avgaser efter ett par hundra mil ett par decimeter från avgaspipan.
Beror förstås på hur avgassystemet är monterat på just ens egen hoj.
Kedjesmörjan är sedan länge utbytt mot en whiskeyflaska, och den prioriteringen är jag nog mest nöjd över.
Rätt prioritering! :) Fast jag har med mig små enheter av båda sorterna. En liten whiskyflaska och en liten burk kedjespray. Tar de slut kan man köpa nya.
Kontanter har jag aldrig med mig, men däremot proppfullt VISA-kort och det internationella ID-kortet.
Beror på var man kör. Har varit med om att riktigt små övernattningsställena ibland inte kan betalt med annat än kontanter. Så brukar ha lite lokal valuta (typ några hundralappar) med mig. Fast, ofta följer samma sedlar med mig hem igen...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Några hundra kronor (eller motsvarande i lokal valuta) i små sedlar kan vara guld värd när man har kört soppatorsk och någon som stannar har en fylld reservdunk, eller liknande nödlägen.

Eller om man har tänkt besöka U-landet Tyskland.
När jag var där 2017 (Berlin) så tog inte ens alla Pubar/Restauranger/Museer kort, 2019 var det bara torghandlarna som inte tog kort vad jag märkte, men jag handlade mest i stora butiker då.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Några hundra kronor (eller motsvarande i lokal valuta) i små sedlar kan vara guld värd när man har kört soppatorsk och någon som stannar har en fylld reservdunk, eller liknande nödlägen.

Eller om man har tänkt besöka U-landet Tyskland.
När jag var där 2017 (Berlin) så tog inte ens alla Pubar/Restauranger/Museer kort, 2019 var det bara torghandlarna som inte tog kort vad jag märkte, men jag handlade mest i stora butiker då.
Absolut - men det är snart fem år sedan det var 2019 och således sju sedan 2017. U-landet dras sakta in i tjugohundratalet, sist jag var i das andere Heimat så kunde man blippa!!! tom på lokala bageriet! Har blivit bättre!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har lite kontanter med som bra att ha.
Mest som säkerhet om korten inte fungerar (jag har varit med om det).
Senaste resan användes kontanter vid ett litet hotel som inte tog kort. Jag stannar ofta och äter kebab som lunch då blir det cash. Även på kvällen om man slinker in på en pub och tar några öl när man går runt vid hotellet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Absolut - men det är snart fem år sedan det var 2019 och således sju sedan 2017. U-landet dras sakta in i tjugohundratalet, sist jag var i das andere Heimat så kunde man blippa!!! tom på lokala bageriet! Har blivit bättre!

Ja, det var det jag anade, du ska se att dom blir ett I-land så småningom också, bara dom tar tag i sin energiförsörjning och slutar elda kol...

Skämt åsido, jag har inte riktigt förstått tyskarnas aversion mot kort, det enda jag kan tänka mig är att dom inte vill lämna digitala spår, dom har ju en nedärvd skepsis mot att finnas i register i det där landet, av förklarliga skäl.

Dom vill ju inte heller finnas på google maps, och blockerar sina hus i Streetwiew.
Klockan 21 rasslar jalusierna ner för fönstren och den rätta bunkerkänslan innfinner sig
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja, det var det jag anade, du ska se att dom blir ett I-land så småningom också, bara dom tar tag i sin energiförsörjning och slutar elda kol...

Skämt åsido, jag har inte riktigt förstått tyskarnas aversion mot kort, det enda jag kan tänka mig är att dom inte vill lämna digitala spår, dom har ju en nedärvd skepsis mot att finnas i register i det där landet, av förklarliga skäl.

Dom vill ju inte heller finnas på google maps, och blockerar sina hus i Streetwiew.
Klockan 21 rasslar jalusierna ner för fönstren och den rätta bunkerkänslan innfinner sig

De e gamla ddr/stasi , man vill betala kontant för o slippa kontroll
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tar man inte kort vill man inte ha betalt.
Således blir springnota acceptabelt beteende.
 

Sweet Tooth

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
.
Mitt försäkringsbolag kräver bara styrlås samt ytterliggare ett godkänt lås, så mitt skivbromslås med larm räcker. Jag vet att om tjuven vill ha hojen så tar han den oavsett lås men att bara ha styrlås och skivbromslås känns för lite så vad kan man mer ha med sig som inte väger för mycket eller tar upp mycket plats? Hemma har jag riktiga grejer som väger +15 kg men sådan kätting vill man ju inte ha med sig på resa.

Angående packning så har jag varit och köpt Givi EA115BK (40 liter) och Givi GRT716 (6 liter). Kostade tillsammans 400 kr mindre än bara Kriegas US-30 och öppnas uppifrån vilket är bättre.

Har provpackat nedanstående (utan mc-kläder som jag har på mig) och det finns plats för mycket mer om så skulle önskas.

Plånbok.

Kreditkort
Betalkort
Euro (blev SEK vid provpackning)
Schweiziska franc (blev SEK vid provpackning)

Elektonik.

Surfplatta
Mobil
Batteribank
En laddare som fungerar till allt ovan
GoPro + två batterier + laddare + flera minneskort

Dokument.

Biljetter (färja) (fiktiva)
Hotellbokning (fiktiva)
Registreringsbevis MC (fiktiva)
Försäkringsbevis MC ( fiktiva)
Sjukförsäkringskort (fiktiva)
Reseförsäkringshandlingar (fiktiva)
Körkort
Pass

Kläder.

1 st skaljacka
1 st skalbyxa
1 st shorts
1 st luvtröja
4 st t-shirts
4 st boxers
4 par strumpor
1 par lätta vandringsskor
Solglasögon
Keps

Mc-kläder.

Öronproppar
Mc-handskar
Mc-hjälm
Mc-kläder
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Handduk
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Medicin mot dålig mage
Hudsalva mot skavsår
Skavsårsplåster
Resorb
Solskydd SPF50
Extra öronproppar att sova med
Sovmask
Toalettpapper

Säkerhet.

Skivbromslås med larm

Mat.

Vatten
Jordnötter

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Litet första hjälpen kit
Punkteringskit med gaspatroner
Multitool
Verktyg som medföljer mc
Kedjespray i liten flaska
Buntband
Ståltråd
Eltejp/silvertejp
Extralampa till strålkastaren
Säkringar
Reflexväst
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja det glömde jag att säga, mitt skivbromslås med larm är i princip alltid med, bra skydd mot pillare och klättrare. Det brukar bo i tankväskan oavsett.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag hade inte släpat med mig någon extra låsanordning.
Däremot hade jag haft en pannlampa och extra laddare och sladd till saker som ska laddas, det är lätt att ta sönder en sladd, eller glömma en laddare någonstans.
Och så har jag alltid med mig möjligheten att fixa kaffe och mat, det vill säga en jetboil.
För tänk när vädret är fint, och du sveper förbi den där perfekta platsen......trist att sitta med bara nötter och vatten då tänker jag.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mitt försäkringsbolag kräver bara styrlås samt ytterliggare ett godkänt lås, så mitt skivbromslås med larm räcker. Jag vet att om tjuven vill ha hojen så tar han den oavsett lås men att bara ha styrlås och skivbromslås känns för lite så vad kan man mer ha med sig som inte väger för mycket eller tar upp mycket plats? Hemma har jag riktiga grejer som väger +15 kg men sådan kätting vill man ju inte ha med sig på resa.

Angående packning så har jag varit och köpt Givi EA115BK (40 liter) och Givi GRT716 (6 liter). Kostade tillsammans 400 kr mindre än bara Kriegas US-30 och öppnas uppifrån vilket är bättre.

Har provpackat nedanstående (utan mc-kläder som jag har på mig) och det finns plats för mycket mer om så skulle önskas.

Plånbok.

Kreditkort
Betalkort
Euro (blev SEK vid provpackning)
Schweiziska franc (blev SEK vid provpackning)

Elektonik.

Surfplatta
Mobil
Batteribank
En laddare som fungerar till allt ovan
GoPro + två batterier + laddare + flera minneskort

Dokument.

Biljetter (färja) (fiktiva)
Hotellbokning (fiktiva)
Registreringsbevis MC (fiktiva)
Försäkringsbevis MC ( fiktiva)
Sjukförsäkringskort (fiktiva)
Reseförsäkringshandlingar (fiktiva)
Körkort
Pass

Kläder.

1 st skaljacka
1 st skalbyxa
1 st shorts
1 st luvtröja
4 st t-shirts
4 st boxers
4 par strumpor
1 par lätta vandringsskor
Solglasögon
Keps

Mc-kläder.

Öronproppar
Mc-handskar
Mc-hjälm
Mc-kläder
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Handduk
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Medicin mot dålig mage
Hudsalva mot skavsår
Skavsårsplåster
Resorb
Solskydd SPF50
Extra öronproppar att sova med
Sovmask
Toalettpapper

Säkerhet.

Skivbromslås med larm

Mat.

Vatten
Jordnötter

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Litet första hjälpen kit
Punkteringskit med gaspatroner
Multitool
Verktyg som medföljer mc
Kedjespray i liten flaska
Buntband
Ståltråd
Eltejp/silvertejp
Extralampa till strålkastaren
Säkringar
Reflexväst

Tycker att det verkar vara bra planerat.
Några tips som jag kommer på. Packa alla papper tex regbevis mm i en tät påse ifall allt blir dyngsurt. Kan även vara bra att ha kläder i en sopsäck i väskan som extra säkerhet om man inte är 100% säker på att väskan tål en hel dag i ösregn.

Jag har alltid detaljerad papperskarta med mig. Jätte bra att sitta på kvällen och bestämma en bra rutt (papper och penna ska du också ha med). Ibland ändrar man sig när man är på resan och hittar nya resmål efter vägen. (Kartan är bra att ha ifall gps går sönder).
Många gånger när jag är på resa bestämmer jag på kvällen innan vart jag ska. Tittar på väderprognos är det dåligt väder åt något håll så tar jag annan väg.

Planera inte för många och långa rutter i förväg blir lätt stressigt och vissa bitar tar mycket längre än man tror.

Det gäller att få i sig mycket vätska när man kör en hel dag kanske en bra bit över 30° . Jag har en lös camelback påse i tankväskan så har lätt att stoppa i slangen med hjälmen på. Dricker flera liter en varm dag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mitt försäkringsbolag kräver bara styrlås samt ytterliggare ett godkänt lås, så mitt skivbromslås med larm räcker. Jag vet att om tjuven vill ha hojen så tar han den oavsett lås men att bara ha styrlås och skivbromslås känns för lite så vad kan man mer ha med sig som inte väger för mycket eller tar upp mycket plats? Hemma har jag riktiga grejer som väger +15 kg men sådan kätting vill man ju inte ha med sig på resa.

Angående packning så har jag varit och köpt Givi EA115BK (40 liter) och Givi GRT716 (6 liter). Kostade tillsammans 400 kr mindre än bara Kriegas US-30 och öppnas uppifrån vilket är bättre.

Har provpackat nedanstående (utan mc-kläder som jag har på mig) och det finns plats för mycket mer om så skulle önskas.

Plånbok.

Kreditkort
Betalkort
Euro (blev SEK vid provpackning)
Schweiziska franc (blev SEK vid provpackning)

Elektonik.

Surfplatta
Mobil
Batteribank
En laddare som fungerar till allt ovan
GoPro + två batterier + laddare + flera minneskort

Dokument.

Biljetter (färja) (fiktiva)
Hotellbokning (fiktiva)
Registreringsbevis MC (fiktiva)
Försäkringsbevis MC ( fiktiva)
Sjukförsäkringskort (fiktiva)
Reseförsäkringshandlingar (fiktiva)
Körkort
Pass

Kläder.

1 st skaljacka
1 st skalbyxa
1 st shorts
1 st luvtröja
4 st t-shirts
4 st boxers
4 par strumpor
1 par lätta vandringsskor
Solglasögon
Keps

Mc-kläder.

Öronproppar
Mc-handskar
Mc-hjälm
Mc-kläder
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Handduk
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Medicin mot dålig mage
Hudsalva mot skavsår
Skavsårsplåster
Resorb
Solskydd SPF50
Extra öronproppar att sova med
Sovmask
Toalettpapper

Säkerhet.

Skivbromslås med larm

Mat.

Vatten
Jordnötter

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Litet första hjälpen kit
Punkteringskit med gaspatroner
Multitool
Verktyg som medföljer mc
Kedjespray i liten flaska
Buntband
Ståltråd
Eltejp/silvertejp
Extralampa till strålkastaren
Säkringar
Reflexväst
Ser bra ut med denna reducerade version av din packning tycker jag, och bra val av packväskor (jag har själv haft exakt den setupen på resa vilket funkat bra). Har när jag kört längre bara haft skivbromslås och det har gått bra. Ställ inte hojen alltför synligt bara.

hur tänker du kring förvaring av extranycklarna till hojen? Det är ju smart på ett sätt för annars är man såklart lite fucked om man står 100 mil hemifrån utan nyckel men jag hade varit rädd för att förvara dem på ett ställe där de blir åtkomlig för andra och/eller riskerar att försvinna ”på egen hand”.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kartbok och öl i tältöppningen är såå rätt! :mattias
Med andra ord; glöm inte kartboken!
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena,

Sitter och planerar min första mc-resa som kommer gå av stapeln till sommaren nästa år. Det blir ned till Schweiz/Österrike för att köra bergspass i första hand under 10 dagar.

Jag vill ha så lite packning som möjligt, en ryggsäck samt en packrulle/packväska bak på sadeln blir det, så vad är det absolut minsta man måste ha med sig? Kommer bo på hotell.

Vad kan plockas bort? Vad ska läggas till?

Plånbok.

Kreditkort
Betalkort

Elektonik.

Kamera + laddare + flera minneskort
Mobil + laddare

Vätskor.

Kedjesmörjning

Verktyg.

Punkteringskit med gaspatroner
Liten ficklampa

Dokument.

Biljetter (färja)
Registreringsbevis MC
Försäkringsbevis MC
Reseförsäkringshandlingar
Körkort
Pass
Sjukförsäkringskort

Kläder.

Skaljacka
Skalbyxa
1 par lätta vandringsskor
1 st byxor
1 st shorts
1 st luvtröja
3 st t-shirts
6 st boxershorts
6 par strumpor
Solglasögon
Keps

Mc-kläder.

Öronproppar
Regnställ
Mc-handskar
Mc-hjälm med klart samt mörkt visir
Mc-kläder
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Rakkräm
Handduk
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Resorb
Extra öronproppar att sova med
Sovmask
Solskydd

Säkerhet.

Skivbromslås med larm

Mat.

Vatten
Snickers

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Första hjälpen kit (lagkrav)
Varselväst (lagkrav)
/ST

Modifierade din lista. Inte det absolut minsta man kan ha med sig dock. Det absolut minsta man kan ha med sig är hjälm, körkort, pass, försäkringsbevis och registreringsbeviset.
 
Last edited:

Sweet Tooth

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
.
Jag hade inte släpat med mig någon extra låsanordning.
Däremot hade jag haft en pannlampa och extra laddare och sladd till saker som ska laddas, det är lätt att ta sönder en sladd, eller glömma en laddare någonstans.
Och så har jag alltid med mig möjligheten att fixa kaffe och mat, det vill säga en jetboil.
För tänk när vädret är fint, och du sveper förbi den där perfekta platsen......trist att sitta med bara nötter och vatten då tänker jag.
Att bara ha med sig ett skivbromslås med larm känns inte helt säkert, speciellt när larmet på detta och alla andra larmade lås kan kringgås genom att lägga en tjock eller blöt handduk över så att larmet inte längre hörs. Framhjulet lyfts sedan upp eller sätts på en liten hållare på hjul och hojen leds sedan bort helt tyst. Eller så tas hjulet av, vilket också sker tyst. Att ha med sig en kedja också så hojen kan låsas fast i något känns säkrare. Som det ser ut nu blir det Detecto XPlus 8077 och Extreme Plus 59, väger under 5 kg tillsammans.

Lagt till en extra laddare och laddkabel samt liten ficklampa även fast det finns lampa på mobilen.

Vatten är gott, likaså jordnötter, helst i kombination med choklad (Snickers). Har inte bestämt mig för om jag ska köpa en lös "kamelpåse" eller om jag ska ta med mig en termos på 1.5-2 l. I den sistnämnda kan man ha is i så vattnet håller sig iskallt. Dricker inte kaffe.
Tycker att det verkar vara bra planerat.
Några tips som jag kommer på. Packa alla papper tex regbevis mm i en tät påse ifall allt blir dyngsurt. Kan även vara bra att ha kläder i en sopsäck i väskan som extra säkerhet om man inte är 100% säker på att väskan tål en hel dag i ösregn.

Jag har alltid detaljerad papperskarta med mig. Jätte bra att sitta på kvällen och bestämma en bra rutt (papper och penna ska du också ha med). Ibland ändrar man sig när man är på resan och hittar nya resmål efter vägen. (Kartan är bra att ha ifall gps går sönder).
Många gånger när jag är på resa bestämmer jag på kvällen innan vart jag ska. Tittar på väderprognos är det dåligt väder åt något håll så tar jag annan väg.

Planera inte för många och långa rutter i förväg blir lätt stressigt och vissa bitar tar mycket längre än man tror.

Det gäller att få i sig mycket vätska när man kör en hel dag kanske en bra bit över 30° . Jag har en lös camelback påse i tankväskan så har lätt att stoppa i slangen med hjälmen på. Dricker flera liter en varm dag.
Både tankväska och sadelväska är 100% vattentäta, men kommer även ha vattentät dokumentförvaring för allt viktigt, har bara inte listat detta. Har också digitala kopior på allt i molnet. Angående vätska se svar ovan.

Tips på bra papperskarta som är mindra än 270x170 mm?

Ser bra ut med denna reducerade version av din packning tycker jag, och bra val av packväskor (jag har själv haft exakt den setupen på resa vilket funkat bra). Har när jag kört längre bara haft skivbromslås och det har gått bra. Ställ inte hojen alltför synligt bara.

hur tänker du kring förvaring av extranycklarna till hojen? Det är ju smart på ett sätt för annars är man såklart lite fucked om man står 100 mil hemifrån utan nyckel men jag hade varit rädd för att förvara dem på ett ställe där de blir åtkomlig för andra och/eller riskerar att försvinna ”på egen hand”.

Extranycklar i fickan på låret eller liknande. Kommer i mån välja boende där parkering finns i direkt anslutning.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Att bara ha med sig ett skivbromslås med larm känns inte helt säkert, speciellt när larmet på detta och alla andra larmade lås kan kringgås genom att lägga en tjock eller blöt handduk över så att larmet inte längre hörs. Framhjulet lyfts sedan upp eller sätts på en liten hållare på hjul och hojen leds sedan bort helt tyst. Eller så tas hjulet av, vilket också sker tyst. Att ha med sig en kedja också så hojen kan låsas fast i något känns säkrare. Som det ser ut nu blir det Detecto XPlus 8077 och Extreme Plus 59, väger under 5 kg tillsammans.

Lagt till en extra laddare och laddkabel samt liten ficklampa även fast det finns lampa på mobilen.

Vatten är gott, likaså jordnötter, helst i kombination med choklad (Snickers). Har inte bestämt mig för om jag ska köpa en lös "kamelpåse" eller om jag ska ta med mig en termos på 1.5-2 l. I den sistnämnda kan man ha is i så vattnet håller sig iskallt. Dricker inte kaffe.

Både tankväska och sadelväska är 100% vattentäta, men kommer även ha vattentät dokumentförvaring för allt viktigt, har bara inte listat detta. Har också digitala kopior på allt i molnet. Angående vätska se svar ovan.

Tips på bra papperskarta som är mindra än 270x170 mm?



Extranycklar i fickan på låret eller liknande. Kommer i mån välja boende där parkering finns i direkt anslutning.

Jag har min hoj ståendes på gatan i Wien hela sommaren. Använder bara ett skivlås med larm men de allra flesta här använder inte ens det. Om du vill vara extra säker så kan du använda dig av ett skivlås som man sätter på bakhjulet. Det i kombination med styrlås gör att man inte kan rulla iväg med hojen.

Vet inte varför du skulle ha extra nycklar på låret osv. Du ska till Schweiz, inte till Nigeria.

En sak jag lärde mig när jag cyklade igenom Europa och Afrika är att packa lätt är king. Man behöver inte ha verktyg för att lösa alla problem som kan uppstå utan man löser allt på vägen, utmed vägen. Räcker med att kunna laga en punktering så man kan ta sig till en verkstad (finns överallt typ). Att ta med motorolja och kylarvätska är rent dårskap. Man behöver inte ha med sig vatten och mat heller, man kan köpa det utmed vägen.

Tänk dock på att ta med 1a hjälpen och varselväst, det är lagkrav på det här. Du måste också se till att ha vinjett om du ska köra på vissa vägar (motorvägar) i Österrike.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top