Minimal packning till MC-resa, vad är måsten att ha med sig?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Blir hojen snodd så blir den snodd, skivbromslås eller inte. Meningslös ”säkerhet” med skivbromslås och ökar bara risken för att resan plötsligt slutar för att du glömde låset i när du käkade lunch. Schweiz är inte Colombia liksom.

En uppsättning civil stass, ett par shorts/badbrallor och en liten necessär med nödvändiga toagrejor. En Victorinox i fickan ersätter nästan allt vad verktyg heter.

Ett par extra MC-handskar och två rader eltejp i ovankant av visiret om du saknar solvisir.

Alla ”ifall-att” löser du på plats om problem uppstår. Verkstäder och utrustning är närmare och billigare än i Sverige. Punkalagningskit är bra, viktigare är bra däck när du drar.

Och kedjespray, vem fan dricker sånt? Whisky alla gånger.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Låskättingar som väger under 5kg ses som positivt!
Lås är till för ärliga personer.
Är man nojig för att få hojen stulen ska man nog vara hemma.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det många av er som har med sig extranycklar när åker på resa?
Själv har jag aldrig ens tänkt tanken på att ha med flera uppsättningar nycklar.
Fyller 50 nästa år och har aldrig tappat några nycklar.

När åker mc har jag nycklarna i benfickan som har dragkedja. När kommer till hotellet lägger jag dom i tankväskan på rummet.

Tappar man bort en uppsättning kan man lika gärna slarva bort bägge uppsättningarna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skaffa ansiktstatuering. Gärna en tribal runt ögat, det är bästa skyddet mot mc-stöld.

Ingen rör en ansiktstatuerad mans grejor...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Är det många av er som har med sig extranycklar när åker på resa?
Själv har jag aldrig ens tänkt tanken på att ha med flera uppsättningar nycklar.
Fyller 50 nästa år och har aldrig tappat några nycklar.

När åker mc har jag nycklarna i benfickan som har dragkedja. När kommer till hotellet lägger jag dom i tankväskan på rummet.

Tappar man bort en uppsättning kan man lika gärna slarva bort bägge uppsättningarna.
Korrekt. Aldrig haft och kommer aldrig ha med extranycklar.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att bara ha med sig ett skivbromslås med larm känns inte helt säkert, speciellt när larmet på detta och alla andra larmade lås kan kringgås genom att lägga en tjock eller blöt handduk över så att larmet inte längre hörs. Framhjulet lyfts sedan upp eller sätts på en liten hållare på hjul och hojen leds sedan bort helt tyst. Eller så tas hjulet av, vilket också sker tyst. Att ha med sig en kedja också så hojen kan låsas fast i något känns säkrare. Som det ser ut nu blir det Detecto XPlus 8077 och Extreme Plus 59, väger under 5 kg tillsammans.

Lagt till en extra laddare och laddkabel samt liten ficklampa även fast det finns lampa på mobilen.

Vatten är gott, likaså jordnötter, helst i kombination med choklad (Snickers). Har inte bestämt mig för om jag ska köpa en lös "kamelpåse" eller om jag ska ta med mig en termos på 1.5-2 l. I den sistnämnda kan man ha is i så vattnet håller sig iskallt. Dricker inte kaffe.

Både tankväska och sadelväska är 100% vattentäta, men kommer även ha vattentät dokumentförvaring för allt viktigt, har bara inte listat detta. Har också digitala kopior på allt i molnet. Angående vätska se svar ovan.

Tips på bra papperskarta som är mindra än 270x170 mm?



Extranycklar i fickan på låret eller liknande. Kommer i mån välja boende där parkering finns i direkt anslutning.
Ska inte argumentera mycket mer mot låskätting men dels, det är drygt att ha ett tung metallföremål i en mjuk väska som du har, det tenderar att flytta på sig och kan ligga dumt mot hojens känsligare kåpdelar ev, dels behöver du inte söka länge innan du hittar mängder av klipp som visar hur få sekunder det tar att klippa en sån kedja för den som vill. Tänk också på att de där 5 kg hamnar på ett lite dumt ställe på hojen, kanske inte så att köregenskaperna påverkas extremt mycket men en
mjuk väska med tyngd i kan vara svårt att få att ligga still på sadel/pakethållare. Ju lättare desto bättre.

Förstår säkerhetstänket men skulle lyssna på ALLA i tråden som har rest längre och som rekommenderar dig att skippa kättingen. En möjlighet är förstås att du provpackar så som du tänkt, kör en runda och testar att ta av och på packning vid tre-fyra tillfällen (inklusive att låsa även med kättingen) och se om det känns värt det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Korrekt. Aldrig haft och kommer aldrig ha med extranycklar.
Jag är en klantig jävel och skulle i teorin lätt kunna tappa bort både nycklar och annat genom slarv. I praktiken har jag dock bara blivit av med dem en gång och det var när en bekant lyckades norpa åt sig dem från ett fikabord på en smc-körning, tre timmars letande innan han upptäckte att han hade dem i flickan...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag är en klantig jävel och skulle i teorin lätt kunna tappa bort både nycklar och annat genom slarv. I praktiken har jag dock bara blivit av med dem en gång och det var när en bekant lyckades norpa åt sig dem från ett fikabord på en smc-körning, tre timmars letande innan han upptäckte att han hade dem i flickan...
Ja det är slarvigt som fan att ha dina nycklar liggandes på fikabordet. Där är vi olika, skulle aldrig hända mig. Jag lägger alltid nycklarna direkt i min ficka etc så jag vet vad jag alltid har dom. Samma med husnycklar. Hänger alltid på nyckelhängaren.

Min sambo däremot, hon växlar mellan att lägga dem i fickorna, lådor, köksbord etc och gnäller sedan varför hon inte hittar nycklarna.


Jag är som snubben i "Sova med fienden" som jag anser är rätt slarvig, klart som fan handdukarna ska hägna rakt!!!


Hahah
 

Bifogat

  • ccbc1e0c-d3a2-4c26-b6b4-9f81010f5622_MEDIAM_55cfd7f7-ea2b-4337-a112-a37ea8fcda8c.jpg
    ccbc1e0c-d3a2-4c26-b6b4-9f81010f5622_MEDIAM_55cfd7f7-ea2b-4337-a112-a37ea8fcda8c.jpg
    134.3 KB · Visningar: 12

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag röstar också för att ta med extranycklar och förvara på annan plats (ej i låst toppbox! :) ). Tänker då inte på stöld primärt utan att man kan vara trött och okoncentrerad efter en dag i sadeln och t ex bryta nyckeln i tanklocket.... Det kan bli väldigt obra.

Lite vidskepligt och högst ovetenskapligt ser jag extranycklar lite som jag ser på ett paraply.

- Alltså, har du paraply med dig när du går ut så kan du ge dig f*n på att det inte blir regn. Och tvärtom.
- Tar du på dig regnstället på dig på din mc-tur för att du ser mörka moln längre fram är det stor sannolikhet att det spricker upp och blir solsken.
- Behåller du din tunna meshjacka/skinnpaj/kevlarjeans trots att du ser mörka moln (och hoppas på tur) så blir det garanterat pissregn och du måste byta om (redan genomblöt) i en busskur eller under en bro.

Så ser jag på extranycklar - vid längre turer.

Visst, det är vidskepligt och högst ovetenskapligt enligt Lagen om alltings jävlighet eller Kan det gå sönder så kommer det att gå sönder. :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det många av er som har med sig extranycklar när åker på resa?
Själv har jag aldrig ens tänkt tanken på att ha med flera uppsättningar nycklar.
Fyller 50 nästa år och har aldrig tappat några nycklar.

När åker mc har jag nycklarna i benfickan som har dragkedja. När kommer till hotellet lägger jag dom i tankväskan på rummet.

Tappar man bort en uppsättning kan man lika gärna slarva bort bägge uppsättningarna.
Var det inte någon här på forumet för en 5-7 år sedan (kanske mer jag börjar bli gammal), som slarvade bort nyckeln till sin Ducati (?) Någon stans i Alperna och fick flyga hem efter reserven? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Blir hojen snodd så blir den snodd, skivbromslås eller inte. Meningslös ”säkerhet” med skivbromslås och ökar bara risken för att resan plötsligt slutar för att du glömde låset i när du käkade lunch. Schweiz är inte Colombia liksom.

En uppsättning civil stass, ett par shorts/badbrallor och en liten necessär med nödvändiga toagrejor. En Victorinox i fickan ersätter nästan allt vad verktyg heter.

Ett par extra MC-handskar och två rader eltejp i ovankant av visiret om du saknar solvisir.

Alla ”ifall-att” löser du på plats om problem uppstår. Verkstäder och utrustning är närmare och billigare än i Sverige. Punkalagningskit är bra, viktigare är bra däck när du drar.

Och kedjespray, vem fan dricker sånt? Whisky alla gånger.
Jag är mer rädd för att bli av med hojen i Sverige, än i Schweitz.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är mer rädd för att bli av med hojen i Sverige, än i Schweitz.

En olåst cross i Södertälje ja, en packad touringhoj i Jokkmokk nej…

Jag skulle inte vara orolig någonstans i Europa för att bli av med en packad semesterhoj. Klart att det ”kan” hända överallt men risken är liten till och med i junkiga öststater enligt många som rest massor där.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Farligaste platsen enl många är Barcelona.
Jag tycker nog själv stt störst risk att bli av med något är i de städer som ligger nära hamnar med trafik till nordafrika.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En olåst cross i Södertälje ja, en packad touringhoj i Jokkmokk nej…

Jag skulle inte vara orolig någonstans i Europa för att bli av med en packad semesterhoj. Klart att det ”kan” hända överallt men risken är liten till och med i junkiga öststater enligt många som rest massor där.
I Södertälje är en snodd hoj det minsta man ska vara orolig för. Kulhål eller skottlossning är värre ...
Skottsäker väst före skivbromslås. Gäller flertalet städer i Sverige idag.

Alltså, inte varselväst eller reflexväst utan skottsäker väst.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Var det inte någon här på forumet för en 5-7 år sedan (kanske mer jag börjar bli gammal), som slarvade bort nyckeln till sin Ducati (?) Någon stans i Alperna och fick flyga hem efter reserven? :va

Har för mig att läste någonstans om en kille som skickade ner sin motorcykel med lastbil till Italien eller Spanien och glömde ta med nyckeln när flög ner och skulle börja semestern
 

Sweet Tooth

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
.
Som jag redan skrivit så vet jag att om tjuven vill ta hojen så tar han den oavsätt hur mycket lås den har. Jag vet också att en kätting, skivbromslås eller själva bromsskivan, kapas med batteridriven vinkelslip på 15 sek (under optimala kontrollerande förhållande - tar längre tid i verkligheten, speciellt när man inte lägger kättingen på marken). Att ha med en kätting är för att tjuven ska välja en annan hoj i stället som inte har det, eller få han att tänka att det kommer låta för mycket om han måste kapa den, speciellt om det finns boende i direkt anslutning.

Att välja ytterliggare ett skivbromslås i stället för en kätting gör att hojen fortfarande kan flyttas (lyftas in i en skåpbil eller sättas på något med hjul) medan en kätting som man låser fast i något måste kapas.

Både skivbromslåset och kättingen tar bara upp 20x20x10 cm när man använder medföljande förvaringsväska, och gör att dessa inte rör på sig. Packas också i botten.

Jag prioriterar säkerhet framför en flaska med whiskey.

Sedan förstår jag inte er motvillighet till att ta med reservnycklar? Tar upp mindre plats än en snusdosa eller ett paket cigaretter. Har heller aldrig slarvat bort en nyckel eller råkat bryta ev en, men någon gång ska (kanske) bli den första, och då är det bra att ha reservnycklar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har för mig att läste någonstans om en kille som skickade ner sin motorcykel med lastbil till Italien eller Spanien och glömde ta med nyckeln när flög ner och skulle börja semestern
Hahah, så kanske det var ja? Typ italienska alperna? :va :lol
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Extranyckel är självklart för mig. Senaste säsongerna har jag inte haft med ens ett skivbromslås, någon gång ett pyttehänglås i skivan, med senilsnöre. Snöret är viktigt för mig! Kanske haft ett nerpackat någon tripp. Efter konfererande med mitt fb ska styrlås och startspärr uppfylla villkoret och jag har usla packmöjligheter.

Hoppas du får till det med allt. Lås, packning och ffa, resan!!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top