Minimera risken för stöld!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vad skall man göra egentligen för att minimera risken för stöld. Nu bor jag så att jag inte kan ha MC'n inlåst utan måste ha den på gatan. Jag har, utöver tändningslåset även skivbromslås fram, bygellås bak (heter det så). Båda givetvis godkända. Osså har jag ett DEFA MC-Larm. Jag har sett att folk är och drar i mina grejjer, MC kappellet är upplyft när man kommer ner på morgonen. Och jag har en otrevlig känsla att den snart kommer att bli stulen. Vad kan man göra mer för att minimera risken för stöld?

Jag har varit och tittat på ett sånt här lås som är som en kätting och man får med en stålögla som skall fästas i marken som man sedan låser fast kättingen i. Problemet är hur man får fast stålöglan i backen? Nån i stockholmsområdet som har kunskap och rätt verktyg för att hjälpa mig med det mot betalning?

Nån som har fler bra idéer annars? Kan man egentligen göra nåt mer?

// RoLLER

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Hoppas din försäkring täcker vid stöld,annars kan du väl inte göra så mycket mer än du gjort.

Therudeboy

Guest
Köp skivbromslås med larm, när jag kollade på det vid mässan verkade det vara ett säkert alternativ.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Har inga bra svar på frågorna. Men känner mig manad att skriva. Sluta med det där. Den är borta när som helst. "Dom" letar efter din och andras hojar i samma situation. Flytta den nu. Även om du har klass III-kätting etc så plockar de den. Tidsfråga liksom.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jo förexten... Jag har ett sånt där übervärsting hänglås oxå. Jag hittade inget bra ställe att fästa det på så jag låser det bara runt kedjan. Det ger iaf liiite mer problem för tjuven.

Nån som har en bra idé om vart man kan låsa det annars. Det går inte genom skivan fram... Eller genom drevet bak tyvärr. Det har jag redan testat.

Therudeboy

Guest
RoLLER skrev:
Bra idé! Kostar ?

Minns inte priserna, inte heller vem som levererade dessa. Men det finns ju med all säkerhet folk här som vet. Tror detta varit uppe förr så testa att sök.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tyvärr är ju en nyare sporthoj ganska lättstulen pga. den är så lätt och kompakt. Man behöver inte vara så många för att lyfta upp den på ett släp och dra. En 2 meter lång glidare på 300+ kilo kanske...? :tungan

Lite OT kanske, men jag och 4 kompisar har under den senaste månaden fått våra fordon vandaliderade på något sätt här i Gbg. Min hoj sparkades omkull på avenyn. Kompisarna har fått fälgar stulna, extraljus söndersparkade, rutor krossade osv. Vart är världen på väg!!!?? :4skrika :mad:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Inte så mycket att göra, inbillar mig att larm räcker mot de vanliga klåfingriga vandalungarna, men om nån verkligen vill sno hojen så... Låsa fast i många fasta föremål, parkera på så bängligt ställe som möjligt, med så mycket folk runt i kring som möjligt. Får de bara upp hojen på en lastbil så spelar det ingen större roll vilka smarta lås/elbrytare etc som man har, tyvärr.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För att försvåra stöld så kan du göra följande:

Ifall du har garage.
-Skaffa ett markankare. Som du bultar fast i betonggolvet eller i väggen.
-En lång redig klass 3 kätting.
-Ett lås som du kan låsa fast kättingen i ramen på hojen. Behöver inte vara ramen kan även vara något annat ställe som tjuvarna inte vill kapa i.
-Larma hojen eller ännu hellre larma garaget. Ha tex ett larm som ringer upp dig eller som för oväsen i bostaden när det aktiveras.

Nu kan tjuvarna inte lyfta ut din hoj då den är fastlåst i marken. Dom måste kapa loss den för att få ut den. Dom måste nu kapa kättingen eller markankaret ifall du låst fast den i ramen. Det tar ca. 2-5 min.
Under denna tid så tjuter larmet och medelar dig att tjuvarna är där.

Ifall du har hojen ståendes på gatan.
-Fråga fastighetsägaren ifall du får fästa ett markankare någonstan där du ställer hojen.
-Annars kan du försöka kedja fast den i någonting.
-Larm med tippsensor är nästan ett måste.

Har du inte låst fast hojen så är det för tjuvarna bara att lyfta upp den på ett flak och åka därifrån.
Larm är ganska enkla att tysta. Tänk hur snabbt ni kan komma åt batteriet och koppla bort polerna ifall ni har rätt verktyg. Så larm ger inget fullgott skydd mot proffsen. Däremot hindrar det wannabe tjuvarna från att röra hojen.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Tänkte bara poängtera det sistnämnda som Wiseguy sa.
Alla lås,larm och annat hjälper mot amatörerna. De som verkligen vill stjäla cykeln gör det ändå, oavsett hur man gjort. Det enda som hjälper där är att placera cykeln där den inte syns eller är åtkomlig.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Flytta från stan är nog bästa förändringen, vad än ni kan tänkas ta er till utom möjligen att ha hojen i lägenheten kommer inte räcka till för att helt skydda hojen.

Gabor

Guest
Håller med silver..

..varför bo i stockholm...måste du det..?
Hyr en kåk på landet, slipper massopr med problem....klart resor till o från jobb då...men du slipper punga ut med en massa larmpengar, självrisker stup i kvartalet.....räkna på det du...

Har bott på landet 5 mil från jobbet sedan -86, ...sparat massor med pengar på¨lägre försäkringspremier, larm, tjafs och en massa annat.,..fan det bästa jag gjort..

Gabor

Guest
visst ja....

...posörfaktorn är låg ute på landet.....bara korna som tittar när man whiiilar... :D

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Wiseguy skrev:
Har du inte låst fast hojen så är det för tjuvarna bara att lyfta upp den på ett flak och åka därifrån.

Jag skulle last min gamla cross på kärrra för en tid sedan, senil som jag är glömde jag givetvis nyckeln till kättingen... Jag fick upp den på kärran själv (nåja, tjejen höll i styret så den inte skulle välta...) trots kätting i bakhjulet. Är man 2-3 personer ska det inte vara några problem att göra samma sak med en låst sporthoj, är man dessutom inte rädd om kåpor m.m blir det genast ännu lättare... Ska hojen stå utomhus eller i olarmat garage är det nästan ett måste att låsa fast den i något om man vill vara säker.

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Kan man på något sätt rigga en mobiltelefon på hojen eller garageporten så att man blir uppringd när någon försöker ta sig in eller pillar på MC'n?
Alla har ju minst en gammal mobil som ligger och skräpar hemma. Sätt i ett kontantkort och anslut nån sensor som får telefonen att ringa upp.
Det måste finnas någonting som gör detta och vem har inte velat ta en tjuv på bar gärning när man "råkar" gå förbi med ett basebollträ...
Så länge telefonen är igång lär den ju även gå att spåra via GSM-antennerna, även om noggrannheten är dålig och förmodligen är det väl bara telebolagen och polisen som fixar det.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Bosse Trombon skrev:
Kan man på något sätt rigga en mobiltelefon på hojen eller garageporten så att man blir uppringd när någon försöker ta sig in eller pillar på MC'n?
Alla har ju minst en gammal mobil som ligger och skräpar hemma. Sätt i ett kontantkort och anslut nån sensor som får telefonen att ringa upp.
Det måste finnas någonting som gör detta och vem har inte velat ta en tjuv på bar gärning när man "råkar" gå förbi med ett basebollträ...
Så länge telefonen är igång lär den ju även gå att spåra via GSM-antennerna, även om noggrannheten är dålig och förmodligen är det väl bara telebolagen och polisen som fixar det.

Ett alternativ är ju att lägga en mobil med teliakort under cutsen eller liknande, sen om den blir stulen surfar man bara in på nätet och kollar vart den är..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024