Minimera risken för stöld!

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
cRoC skrev:
Ett alternativ är ju att lägga en mobil med teliakort under cutsen eller liknande, sen om den blir stulen surfar man bara in på nätet och kollar vart den är..


Hur gör man det ? blev nyfiken här nu.
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Om du har en lyktstolpe i närheten så använd den, då har du fördelen att belysningen är bra också. Köp en riktig kedja typ denna, Abus värstingkedja är bara 13 mm vilket säkert beror på att dom ville få ner vikten. Kedjan i länken väger 15-20 kilo så du måste ha den kvar på samma ställe men det är det bästa alternativet tycker jag..
 
Last edited:

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Bosse Trombon skrev:
Kan man på något sätt rigga en mobiltelefon på hojen eller garageporten så att man blir uppringd när någon försöker ta sig in eller pillar på MC'n?
Alla har ju minst en gammal mobil som ligger och skräpar hemma. Sätt i ett kontantkort och anslut nån sensor som får telefonen att ringa upp.
Det måste finnas någonting som gör detta och vem har inte velat ta en tjuv på bar gärning när man "råkar" gå förbi med ett basebollträ...
Så länge telefonen är igång lär den ju även gå att spåra via GSM-antennerna, även om noggrannheten är dålig och förmodligen är det väl bara telebolagen och polisen som fixar det.
Det finns gott om sådana lösningar. Bara sök lite på nätet:

http://www.specprod.se/Sakprodukt/GSM-larmbeskrivning.htm
http://www.phonesafeab.com/pages/377756/index.htm
http://www.tyvstop.dk/alarm.php?cPath=68&language=se
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Wiseguy skrev:
Larm är ganska enkla att tysta. Tänk hur snabbt ni kan komma åt batteriet och koppla bort polerna ifall ni har rätt verktyg....
Ähumm....Jag håller med dej om att det säkert är ganska lätt för de som verkligen vill ha en hoj att tysta larm men.....jag tog bort mitt larm från polerna och det tjöt iallafall!!!!!!!!

Larmet måste ha ett ínternt batteri, har inte de flesta det?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ett larm piper i 5sek tills man klipper kablarna till det eller slår sönder det. Inte många som reagerar på det lilla oväsendet. Se till att hojen sitter fast i något annars slänger dom ju bara in den i en stulen skåpbil och drar.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag tror det enklaste sättet att iscensätta ett försäkringsbedrägeri utan att behöva göra ett SMÄCK själv, är att ha hojjen parkerad utomhus, gärna i stockholm. Godkända lås ska man ha, så man får ut nåt på försäkringen.

Jag tror nämligen inte det tar så lång tid innan hojjen blir snodd, att det mer eller mindre är en tidsfråga - en ganska kort tid, himla tragiskt, men ändå.

Roller, vill du behålla hojjen - ställ den nån annan stans, inomhus, ej synligt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Alex.J skrev:
Hur gör man det ? blev nyfiken här nu.


Du bara surfar in på telias hemsida och fibblar på lite knappar (Har ej gjort det själv men en vän har) så skickas en kod till mobilen, sen skriver du in den på hemsidan så vipps så funkar det..Sök lite på telias hemsida!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
cRoC skrev:
¨

Där har vi det ja ;)

Man borde kunna koppla mobilen till generatorn/batteriet så den laddas. Bara man inte suger ur mc-batteriet, men det verkar väl inte så troligt?

Eller så kan man kanske driva mobilen direkt med hojbatteriet, utan mobilbatteriet. En stillastående mobil med bra täckning drar inte mycket ström i stand-by-läge. Man får väl räkna lite med ohms lag så det blir rätt spänning bara.

Kul att försöka komma på bra lösningar på såna här problem. Hur är det med att filma med övervakningskamera och liknande? Var får man göra sånt?
Ser man hojen från fönstret kan man ju ha en web-kamera till datorn. Finns en del schyssta program för sånt.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag kan hjälpa dig med att fästa en ögla i marken.
Går att göra på smidigt sätt med hjälp av ankarmassa och en rejäl ögla typ.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Skivbromslås är skräp! Kräken sågar ur en bit med låset ur bromsskivan på nolltid. Tro mig, jag har råkat ut för detta. Hade ett ABUS Extreme Granit.
 

Therudeboy

Guest
X-up skrev:
Skivbromslås är skräp! Kräken sågar ur en bit med låset ur bromsskivan på nolltid. Tro mig, jag har råkat ut för detta. Hade ett ABUS Extreme Granit.




Testa ett med larm då så får du se vad som händer när skivan rör på sig lite :)
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
En sån här kanske?
Typ i förebyggande syfte.
 

Bifogat

  • ak5.jpg
    ak5.jpg
    19.8 KB · Visningar: 77
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
SENSEI skrev:
Jag kan hjälpa dig med att fästa en ögla i marken.
Går att göra på smidigt sätt med hjälp av ankarmassa och en rejäl ögla typ.

Låter skitbra!!! :tummenupp Men måste man inte ypt "bila" fast den i backen eller nån betong. Jag har en bra betongsarg man skulle kunna fästa en ögla i.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
RoLLER skrev:
Nån som har fler bra idéer annars? Kan man egentligen göra nåt mer?

// RoLLER

En polare till mig snodde en betongsugga (en sån där betongklump som brukar hindra bilar att köra på gångvägar) o kedjar fast hojen i den.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top