Minimera risken för stöld!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
2Late skrev:
Det är inte omöjligt om tanken får mogna.

Kostar ca. 1.000:- och tar 1 timme. Klart värt både tid och investering för att sova lugnare och skrämma bort dom allra flesta tjuvarna iaf.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tja, det verkar som om du har fått med det mesta!

Vad mer??? Jo, vad sägs om att låsa fast hojen i något som är ordentligt fäst i marken (typ husvägg eller kraftig stolpe) med en värstingkjetting och grymt lås! Svårare blir det i alla fall och det hjälper inte med en skateboard för att rulla iväg med den utan kräver lite bättre verktyg, så som batteridriven vinkelkap.

Vad man inte ser har man inte ont av! Å andra sidan om ingen ser din hoj kan ju tjuvarna jobba relativt ostört den dagen de verkligen har bestämt sig för att det är just DIN hoj de vill ha. :va

Bästa sättet tror jag dock är att hitta ett så tryggt ställe som möjligt där du, helst ensam, får låsa in din kära ägodel. Står den ute på gatan, med eller utan kapell, så är det alltid någon nyfiken som vill kolla vad det är för hoj. Dessutom så ser de ju inte då om den är ordentligt låst eller ej. Vilket de gör om man inte har kapell.

Nackdelen UTAN kapell är att de som då vill vandalisera, med nycklar och skit, kanske lockas i högre grad än om man HAR kapell. Hur man än vänder och vrider på problemet så har man ändan bak! :mad:

Verkar nästan som att bästa sättet är att montera ner skiten i delar. Ta med sig det in i lägenheten, som är försedd med 9-tillhållarlås, dörrstoppar, kjettingar och larm. Göm sedan alltihop under kudden där du också har ditt olagliga skjutvapen ut i fall att dammråttorna får ett anfall av hojabstinens! :huvet

Nä, skämt o sido! Du har ju fått behålla din hoj ett tag, eller. Med de metoder du använder idag! Om du har helförsäkring och inte kan få tag på ett garage där du kan/får parkera hojen så kan du inte göra mycket mer än så!

// Niklas

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Wile E skrev:
Om det går att sno en betongsugga borde det gå att sno betongsugga + motorcykel oxå, eller? :va

Ingenting är omöjligt. Det kan faktiskt kanske gå at hoppa till månen. Det vet man ju inte helt säkert. Nån gång i framtiden kanske det uppfinns en manick som upphäver tungdlagen.

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S -05
Wile E skrev:
Om det går att sno en betongsugga borde det gå att sno betongsugga + motorcykel oxå, eller? :va
2Late skrev:
Allting går, men det tar bara längre tid i vissa fall.
RoLLER skrev:
Ingenting är omöjligt. Det kan faktiskt kanske gå at hoppa till månen. Det vet man ju inte helt säkert. Nån gång i framtiden kanske det uppfinns en manick som upphäver tungdlagen.

Jag var mest lite ironisk, men det verkade ju och andra sidan inte som om någon upptäckte när grabben snodde betongsuggan... Den slänger man ju inte precis ensam in i skuffen och kör därifrån.

Tiden är naturligtvis tjuvens värsta fiende och man bör väl då parkera där det rör sig mycket folk (även om det kanske innebär större vandaliseringsrisk :va ). Svårt det där att alltid ha :arsele bak. Att någon ingriper är väl varken troligt eller att rekommendera, men man kan ju hoppas att de i alla fall tipsar polisen.

En sak är väl i alla fall säker, att om de får jobba ostört går det säkert att transportera bort både betonggris med tillhörande motorcykel.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Två grejer.

Skaffa en rejäl kätting och lås fast hojen i nått. En betongsugga funkar ju, men hellre grova rör eller en ögla med expanderbult i backen.

Själv drar jag en 2,5 meter kätting från Clas Olsson för 500:- runt dubbla vattenrör med tryck i samt ett avloppsrör i stål. Låser fast det med ett skivbromslås i RAMEN på hojen.

Skivbromslås sitter också på framskivan samt Spyball larm på hojen.

Verkar som det funkar. När jag kom hem igår så var det en Mazda 6 som stog på mjölkbackar i garaget.. Inga fälgar kvar.

Jag blev nojjig som faan och kollade hojen. Mycket riktigt.. Larmet hade blivit utlöst.. Så ikväll åker det på en till kedja med tillhörande lås.

Denna använder jag.

Låskätting med löpring, Försäkringsklass 3. Längd 250 cm. Diam.10 mm.
31-840 498,00 st. Klass 3 "säkrast". Motorcykel, moped, båtar över 200 kg, portar och galler invändigt.

kjuze

Guest
Tjänna tjänna!

Såg på nyheterna ang båtstölder. Dem har ju samma problem att båtarna och motorerna blir stulna. Det finns tydligen fördiga spårare som små små lådor som man gömmer på båten eller i motorn. Man kan välja om man den ska spåra via gps, flygplan eller gsm. Det är tydligen inte så dyrt. Några tusenlappar kanske. Det här företaget som sysslade med det hittade 90% av alla båtar/motorer. Man får veta exakt på meten vart grejjerna befinner sig.

Man kan ju alltid busa till det för tjuven och ha fler st så dem inte letar efter fler sändare när dem hittat en. En fake som sitter på något lätt ställe och den riktiga sitter riktigt mysko till.

Bara höra med några båtmänniskor eller sök lite på nätet.

HanneZ

Guest
Jag har min hoj enbart till nöje, den står inlåst i garage på annat ställe än där jag är skriven.

Men ja e bonne o bor på landet... ni i tokholm har de värre

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
amullo skrev:
Denna använder jag.

Låskätting med löpring, Försäkringsklass 3. Längd 250 cm. Diam.10 mm.
31-840 498,00 st. Klass 3 "säkrast". Motorcykel, moped, båtar över 200 kg, portar och galler invändigt.

Vad använder du får hänglås??? och vad väger kättingen totalt??

funderar på allvar att mura in hojen över vintern så att tjuvarna får banka sig genom betongsväggen för att komma åt den.. :huvet

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
snöre som sitter i hojen och till tån och en hagelsprakare laddad med grovsalt bredvid fönstret :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln