Minimoto tävlingar i skåne?

Frantz3n

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Blata B1 (Kopia)
Tjena

Köpte min Minimoto idag. En Blata Orgnami B1 kopia! Så jag tänkte om man kan tävla med en sådan hoj? Finns de några banor/tävlingar i skåne? Kan ni någon länk? Hade varit tacksam för all hjälp, för att jag vill börja satsa lite på de :).. Vill inte betala över 8000kr precis för en minimoto... är ju en värsta nybörjare så jag tänkte börja med en Blata Orgnami B1 kopia. Den har ju ändå en trevlig ax samt toppfart på 60km/h! :)... :banana

Har ni några andra tips till en nybörjare som mig?

MVH
Christian

Frantz3n

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Blata B1 (Kopia)
Joni skrev:
Det finns ju en bana i lockarp i malmö.
www.mak.nu

Hittar inte så mycket på hemsidan, men man bor ju i Oxie, precis bredvid lockarp! :D...

Kan man tävla med en sådan Hoj som jag har då?

Bifogat

• bean.JPG
    bean.JPG
    44.4 KB · Visningar: 426

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Frantz3n skrev:
Hittar inte så mycket på hemsidan, men man bor ju i Oxie, precis bredvid lockarp! :D...

Kan man tävla med en sådan Hoj som jag har då?

Lär dig köra först och se om du har vad som krävs för att tävla. Det finns möjligheter till två träningar i veckan. Kör ett eller två år med din kinahoj och har du sedan tävlingsambitioner så köp en europeisk begagnad.

Kinahojar är perfekta för att lära sig köra, meka och det går att ha väldigt kul med dem också. Vad det gäller tävling så är påfrestningarna och kraven på hojen helt andra. En kinahoj håller inte den kvalitet och har ej den prestanda som krävs i tävlingssammanhang.

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Dom kör dessa tider.

Tisdag: 17:00-21:00

Lördag o Söndag: 11:00-15:00

Dvs 12 timmar körning / vecka.

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
inte för att märka ord men jag får det till 8 timmar i veckan :)

ska du köra imorron jösse?

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Jo 12.

Tisdag 17:00-21:00 = 4 timmar
Lördag 11:00-15:00 = 4 timmar
Söndag 11:00-15:00 = 4 timmar

Ja jag ska köra , ses där.

Joni

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
leksaks
Nej för då körs det gokar.. och då är jag där, iallafall ibland :banana

Frantz3n

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Blata B1 (Kopia)
Grabbar, kör ni på lockart ? Hur mycket kostar de? Har hört att de är rätt så dyrt.
Bor i Oxie så det är bara o köra ditt med Hojen ju :yoparty :hihi

Frantz3n

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Blata B1 (Kopia)
EasyRider skrev:
Joni gav dig ju länken till sidan! Gå in och kolla! Priser och tider står till höger!

Hmm, förstod ikke så mycket men om jag köper säsongskort får jag åka hur mycket som helst på tisdagar & lördagar? :Bugar

EasyRider

Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Frantz3n skrev:
Hmm, förstod ikke så mycket men om jag köper säsongskort får jag åka hur mycket som helst på tisdagar & lördagar? :Bugar

Ja, på utsatt träningstid. Nu är det så att vi brukar köra uppdelat MM och Moppe, dvs MM kör 15min sedan kör Moppe 15 min osv. Det är rätt bra för då hinner man tanka, skruva, äta mm. mellan passen.

Så köper du medlemskap (vilket du måste om du skall köpa säsongskort) och säsongskort så kostar inte träningen något mer. För 1250 kr kan du träna hela säsongen.

Börja med att komma dit och bara titta och prata. Nästa gång har du med dig hojen och tillbehör och betalar 200kr för ett dagskort så du kan testa. Om du tycker det är kul så löser du medlemskap och säsongskort. :banana

EDIT: Du kan alltid komma fram och prata med mig om du känner dig osäker. Jag kör en blå/vit naken hoj och är helt svartklädd.

Last edited:

Frantz3n

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Blata B1 (Kopia)
EasyRider skrev:
Ja, på utsatt träningstid. Nu är det så att vi brukar köra uppdelat MM och Moppe, dvs MM kör 15min sedan kör Moppe 15 min osv. Det är rätt bra för då hinner man tanka, skruva, äta mm. mellan passen.

Så köper du medlemskap (vilket du måste om du skall köpa säsongskort) och säsongskort så kostar inte träningen något mer. För 1250 kr kan du träna hela säsongen.

Börja med att komma dit och bara titta och prata. Nästa gång har du med dig hojen och tillbehör och betalar 200kr för ett dagskort så du kan testa. Om du tycker det är kul så löser du medlemskap och säsongskort. :banana

EDIT: Du kan alltid komma fram och prata med mig om du känner dig osäker. Jag kör en blå/vit naken hoj och är helt svartklädd.

Fan, allt låter riktigt najs. Är inte så dyrt som jag trodde att de skulle vara!
Är det många som kör med kinamoto?

Jag kommer ditt på lördag och tittar på eftersom jag har inte köpt en hjälm än.
Jafan, lära känna nytt folk är aldrig fel. :)

EasyRider

Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Var du där och kollade idag? Vad tyckte du?

Jag misstänker att du får det svårt med din Blatakopia.........Idag var det en Blatakopia som blev nekad att köra pga. ljudet så se till att du har den tystad innan du kommer dit med den. De hade ändå packat om ljuddämparen men den lät ändå för mkt.

Det är enorm fokus på ljudet nu så jag har ställt in mina planer på ett öppet luftfilter. Nu blir det att leta ull att dämpa ljuddämparen med istället (107dB fick min). Det är lite missvisande dock anser jag då den inte varvar lika mkt. när man kör den som när man torrgasar.

Frantz3n

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Blata B1 (Kopia)
EasyRider skrev:
Var du där och kollade idag? Vad tyckte du?

Jag misstänker att du får det svårt med din Blatakopia.........Idag var det en Blatakopia som blev nekad att köra pga. ljudet så se till att du har den tystad innan du kommer dit med den. De hade ändå packat om ljuddämparen men den lät ändå för mkt.

Det är enorm fokus på ljudet nu så jag har ställt in mina planer på ett öppet luftfilter. Nu blir det att leta ull att dämpa ljuddämparen med istället (107dB fick min). Det är lite missvisande dock anser jag då den inte varvar lika mkt. när man kör den som när man torrgasar.

Jag skulle ditt med en polare, satt hemma och väntade på honom men han kom aldrig pågrund av att han fick problem med att ta ut pengar... Men jag får väl gå ditt på torsdag eller lördag själv.

Åh nej! Säg inte att dom är pettiga med ljudet! Min Hoj låter som FAN! Fick ta bort all ull i avgasröret eftersom de hade blivit helt förstörd! :(...
Då får jag lösa problemet...

Frantz3n

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Blata B1 (Kopia)
By the way, kom precis på en sak, vad måste jag ha för att kunna köra på lockarp? Räcker de att man har MC-Hjälm samt då en minimoto :p, eller kräver dom mer? Kanske bra om man visste de...

EasyRider

Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Frantz3n skrev:
By the way, kom precis på en sak, vad måste jag ha för att kunna köra på lockarp? Räcker de att man har MC-Hjälm samt då en minimoto :p, eller kräver dom mer? Kanske bra om man visste de...

Kom dit och titta och fråga som jag sa då ger sig allt....

Hjälm räcker inte! Så lätt kommer du inte undan. Det blir till att investera i Ryggskydd, Skinnställ med ordentliga skydd, Handskar och gärna ett par mjuka läderstövlar. Titta på Blocket eller stick till MC- kläder i Lomma. De har överblivna saker från 80-talet ser det ut som men de gör jobbet. :lol

Du kommer inte till att vilja köra "naken" när du sett hur det går till. Vissa kör med minimotoställ men det skulle inte jag vilja göra mitt skinnställ är redan repat av vurpor och det märks att Dainese satt skydden på rätt ställe.

För någon träning sedan så var det en kille som gick omkull i sitt nya minimotoställ och på något sätt så vreds skyddet bort och han skavde igenom tyget. Den armbågen såg inte kul ut kan jag säga! Skinn är bäst!

Nu orkar jag inte skriva mer! Allt ger sig när du kommer ut dit och där finns det dessutom många andra att fråga.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...