Som jag förstår paragrafen, så är det i princip det jag har skrivit.Ankan skrev:2059053Det där stämmer inte riktigt.
14 Kap. Om förfalskningsbrott
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.
Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.
Gottschalk skrev:2059570"Enl FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 8§
ger en skylt som ej är synlig eller i sådant skick att den ej kan avläsas. Ger 300 SEK."
Är det böter + ombesiktning som gäller om man åker för detta ?? Ex: flyttar plåten till innerskärmen med dålig synbarhet som påföljd....
Därför har man orginalet under cutsen och den lilla därbak. Sedan visar man upp den riktiga och "sparar" 100krExxpert skrev:2059530Sitter med Trafikförfattningen i knät (pluggar till trafiklärare)
I FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 6§ kan läsas "Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning. Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt."
I RÅB (Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott) RÅB Bilaga 4.2 Kan läsas att: "Fordon brukats utan att det varit försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning." Detta ger enl RÅB 400 SEK i böter.
Enl FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 8§
ger en skylt som ej är synlig eller i sådant skick att den ej kan avläsas. Ger 300 SEK.
Skrev inte upp hela FVTR 7 kap, 8§,, utan bara påföljden i RÅB,, orkade inte
Men om det råder några tvivel så gör jag gärna det oxå när jag har bättre om tid..
//Mvh Daniel
Adde-Gbg skrev:2059608Som jag förstår paragrafen, så är det i princip det jag har skrivit.
betsy skrev:2059017fonder Dino, fonder
daytona 600 skrev:2290906Tjena.
Jag fick böter igår för ej synlig reg plåt på min mc. Jag har min orginal reg plåt från vägverket i hjulhuset där inne som de flesta super motarder har. Jag fick 400:- i böter för detta. Men enligt det du skrev ska det ju bara vara 300:-.. de jävlarna lurade mej på 100:- då..
lorkan skrev:2290997Troligare att han har fel?
daytona 600 skrev:2292039Ja nått är det ju hehe.. Ska ta och ringa å kolla upp vad som verkligen gäller.. så man vet om det är värt att ha orginal skylten kvar i hjulhuset eller om man ska skaffa miniskylt istället.
lorkan skrev:2290997Troligare att han har fel?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|