Miniskylt, förfalskning?

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Miniskylt räknas som om man inte har nån skylt alls på hojjen, dom tog mig i somras jag fick 400:- i böter för detta...
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ankan skrev:
2059053 Det där stämmer inte riktigt.

14 Kap. Om förfalskningsbrott
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.
Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.
Som jag förstår paragrafen, så är det i princip det jag har skrivit.
 

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Gottschalk skrev:
2059570 "Enl FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 8§
ger en skylt som ej är synlig eller i sådant skick att den ej kan avläsas. Ger 300 SEK."

Är det böter + ombesiktning som gäller om man åker för detta ?? Ex: flyttar plåten till innerskärmen med dålig synbarhet som påföljd....

Hmm.. jag förstår din fråga men kan faktiskt inte svara, det BORDE inte vara det, men jag kan ta fel.. om du kan vänta tills i morgon? så ska jag fråga min författningslärare så får vi ett riktigt svar och inte en massa gissningar och "min kompis, kompis, kompis farbror råkade ut för det där" :huvet

//Daniel
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Exxpert skrev:
2059530 Sitter med Trafikförfattningen i knät (pluggar till trafiklärare)

I FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 6§ kan läsas "Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning. Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt."

I RÅB (Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott) RÅB Bilaga 4.2 Kan läsas att: "Fordon brukats utan att det varit försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning." Detta ger enl RÅB 400 SEK i böter.

Enl FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 8§
ger en skylt som ej är synlig eller i sådant skick att den ej kan avläsas. Ger 300 SEK.

Skrev inte upp hela FVTR 7 kap, 8§,, utan bara påföljden i RÅB,, orkade inte :tungan :D

Men om det råder några tvivel så gör jag gärna det oxå när jag har bättre om tid..

//Mvh Daniel
Därför har man orginalet under cutsen och den lilla därbak. Sedan visar man upp den riktiga och "sparar" 100kr :)
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Många har miniskyltar där även skattelappen är förminskad och det är allvarligt då det ju är ett kvitto.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Adde-Gbg skrev:
2059608 Som jag förstår paragrafen, så är det i princip det jag har skrivit.

Det handlar inte om att utge sig för att vara någon annan, utan om att på något sätt förändra en urkund eller framställa en felaktig dito, så att denna i något avseende blir bärare av en oriktig information eller på annat sätt ej överensstämmer med en korrekt utformning. Åtgärden skall innebära fara i bevishänseende vilket bland annat betyder att extremt klumpliga förfalskningar som inte rimligen kan lura någon, inte bestraffas. :)
 
Last edited:

Bäbbe1

ha kul medans det går..
Gick med
14 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750 och KTM 660
Tjena.
Jag fick böter igår för ej synlig reg plåt på min mc. Jag har min orginal reg plåt från vägverket i hjulhuset där inne som de flesta super motarder har. Jag fick 400:- i böter för detta. Men enligt det du skrev ska det ju bara vara 300:-.. de jävlarna lurade mej på 100:- då..
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
daytona 600 skrev:
2290906 Tjena.
Jag fick böter igår för ej synlig reg plåt på min mc. Jag har min orginal reg plåt från vägverket i hjulhuset där inne som de flesta super motarder har. Jag fick 400:- i böter för detta. Men enligt det du skrev ska det ju bara vara 300:-.. de jävlarna lurade mej på 100:- då..

Troligare att han har fel?
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Om de nya bötesnivåerna går igenom; Betyder detta att ingen skylt = 2000kr men svåravläst/felplacerad skylt fortfarande bara är 300kr? :tomten
 

Bäbbe1

ha kul medans det går..
Gick med
14 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750 och KTM 660
lorkan skrev:
2290997 Troligare att han har fel?


Ja nått är det ju hehe.. Ska ta och ringa å kolla upp vad som verkligen gäller.. så man vet om det är värt att ha orginal skylten kvar i hjulhuset eller om man ska skaffa miniskylt istället.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
daytona 600 skrev:
2292039 Ja nått är det ju hehe.. Ska ta och ringa å kolla upp vad som verkligen gäller.. så man vet om det är värt att ha orginal skylten kvar i hjulhuset eller om man ska skaffa miniskylt istället.

Köp en miniskylt, 400kr om du blir stoppad. Snyggare än att åka omkring med en skylt inne i hjulhuset, om du frågar mig. :)
 

Bäbbe1

ha kul medans det går..
Gick med
14 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750 och KTM 660
lorkan skrev:
2290997 Troligare att han har fel?


ja fel hade dom.. för jag fick ett brev från polisen hem skickat och där i stog det att det var fel på botes lappen jag fick bla bla. och att felet var att dom skrivit 400 kr.. rätt skall vara 300kr så det var gött det..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top