Miniskylt, förfalskning?

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Tjena.
Kanske en dum fråga, men hur är det egentligen.

Kan man bli åtalad för förfalskning när man sätter på en miniskylt :confused:

I så fall borde det ju vara bäst att "förfalska" så dåligt som möjligt, dvs inget chassinummer och ingen skattlapp. Då är det ju minst risk att det går att bevisa att det just är en reg.skylt som du försökt förfalska.

Mitt resonemang är kanske helt :dummer men skit samma.
Hit me!
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Det är ju urkundsförfalskning. Så ja man kan åka dit på det.

Men vanligast är böter på platts som jag har förstått det
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Dino Velvet skrev:
2058413 Tjena.
Kanske en dum fråga, men hur är det egentligen.

Kan man bli åtalad för förfalskning när man sätter på en miniskylt :confused:

I så fall borde det ju vara bäst att "förfalska" så dåligt som möjligt, dvs inget chassinummer och ingen skattlapp. Då är det ju minst risk att det går att bevisa att det just är en reg.skylt som du försökt förfalska.

Mitt resonemang är kanske helt :dummer men skit samma.
Hit me!

Det är INTe vare sig Urkundsf. eller förfalskning.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
vad jag vet så åker du dit för faskreg( sen kvittar det vad som står på den), så länge skylten inte kommer från vägverket..
sen är det bara upp till farbror blå, när det väl skiter sig...
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Har du en miniskylt åker du på samma böter som om du inte hade någon skylt på alls. Det blir väl 1600kr iår eller?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
E22 skrev:
2058458 vad jag vet så åker du dit för faskreg( sen kvittar det vad som står på den), så länge skylten inte kommer från vägverket..
sen är det bara upp till farbror blå, när det väl skiter sig...

Nä! du åker ditt för "avsaknad av regelrätt registeringsskylt"
 

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
Fireblade
När jag blev stoppad förra sommaren så sa farbror blå till mig att miniskylt räknas som om man inte har nån skylt alls.
och om jag inte minns fel så är det typ 300 eller 400 i böter på det (men jag kan tänka på nått annat).

så teoretiskt så borde det bättre att köra utan skylt då, men jag antar att risken för att bli stoppad är lite högre om man kör utan än med en mini ;)

edit: såg på farbror blå's hemsida att om man får skylten stulen så skall man köra till närmaste polisstation och anmäla det...
vilket innebär att om man blir stoppad utan skylt så är det väl bara att säga att man fått skylten stulen och är på väg till en poliststation?
 
Last edited:

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Det jag sa var att det juridiskt sett kan bedömas som urkundsförfalskning inte som regelrätt förfalskning. En vanlig trafikpolis skulle aldrig få för sig att bedöma det på detta sättet tror jag men man vet aldrig och skulle han vilja så kan han visst vara överjävlig och skriva urkundsförfalskning vilket per automatik innebär rättssak av det.

Sök på nätet och ni lär finna! :7peta
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Hårn1 skrev:
2058490 Det jag sa var att det juridiskt sett kan bedömas som urkundsförfalskning inte som regelrätt förfalskning. En vanlig trafikpolis skulle aldrig få för sig att bedöma det på detta sättet tror jag men man vet aldrig och skulle han vilja så kan han visst vara överjävlig och skriva urkundsförfalskning vilket per automatik innebär rättssak av det.

Sök på nätet och ni lär finna! :7peta
Urkundsförfalskning är när man utger sig för att vara någon annan, och kan ge fängelse i straffskalan. Som någon ovan nämnde så så klassa en miniskylt, som ingen skylt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
farsan hämtade ut en ny bil i onsdags, och innan leverans hade han sagt till försäljaren att han inte ville ha någon skylt där fram (för att senare sätta dit en miniskylt där själv) detta kunde dom fixa utan problem (alltså skippa sätta dit en skylt) men samtidigt fick han informationen/varning om att åka dit utan skylt innebär 600 kr och att åka dit med annan skylt än vägverkets innebär 1200 kr för förfalskning.

(p.s står en Porsche Boxster S -06 i garaget nu, WEHOO!)
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Retep skrev:
2058845 Om den artikeln stämmer så tjänar man en hundring på att sätta originalskylten som hasplåt under motorn och miniskylt där bak. Då åker man på "ej väl synlig skylt" 300 spänn istf 400 för "ej försedd med godkänd skylt". Fan då har jag ju sparat 100 spänn! Vad ska jag göra för dom? :tungan

Exakt. det var därför jag hade orginal regskylt från vv under cutsen & miniskylten väl plaserad i hjulhuset
reg skylten från vv funkar skit bra att lägga under stödet, om man ska parkera på en gräsmatta.. :D
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Gamla "goa" tiden

Förvånar mig inte om det snart kommer bli som på gamla "goa" tiden att man ska ha skylt fram på skärmen eller nåt :4skrika
 

Nålberg

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Ort
Köping
Hoj
ER6n 06
Jag ringde och hörde mig för om bilskyltar för någon vecka sedan och fick till svar att de enda skyltarna man får ha är vägverkets. Det skulle vara urkundsförfalskning att tillverka miniskyltar, tona befintliga eller ändra dem på något sätt. Billigare att åka utan skulle det tydligen vara...
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Adde-Gbg skrev:
2058497 Urkundsförfalskning är när man utger sig för att vara någon annan, och kan ge fängelse i straffskalan. Som någon ovan nämnde så så klassa en miniskylt, som ingen skylt.

Det där stämmer inte riktigt.

14 Kap. Om förfalskningsbrott
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.
Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.
 

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Sitter med Trafikförfattningen i knät (pluggar till trafiklärare)

I FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 6§ kan läsas "Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning. Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt."

I RÅB (Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott) RÅB Bilaga 4.2 Kan läsas att: "Fordon brukats utan att det varit försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning." Detta ger enl RÅB 400 SEK i böter.

Enl FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 8§
ger en skylt som ej är synlig eller i sådant skick att den ej kan avläsas. Ger 300 SEK.

Skrev inte upp hela FVTR 7 kap, 8§,, utan bara påföljden i RÅB,, orkade inte :tungan :D

Men om det råder några tvivel så gör jag gärna det oxå när jag har bättre om tid..

//Mvh Daniel
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
"Enl FVTR (Förordning om VägTrafikregister) 7 kap, 8§
ger en skylt som ej är synlig eller i sådant skick att den ej kan avläsas. Ger 300 SEK."

Är det böter + ombesiktning som gäller om man åker för detta ?? Ex: flyttar plåten till innerskärmen med dålig synbarhet som påföljd....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top