Miniskylt Madness

Jag

• Antal röstningar
    0

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Något som känns väldigt underligt är att jag och sambon för någon vecka sedan stod bakom en polispiket med miniregskylt.. :confused:

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
jag fortsätter att köra med min...
Men för att skydda min ekonomi så är jag medlem av SDK:s skyltfond :D

Fast... det kanske inte behövs för jag är ju tjej :tuttar och då kommer man undan med lite skäll...

Bifogat

• polisen_o_Issi.JPG
    polisen_o_Issi.JPG
    81.4 KB · Visningar: 229

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
GSXR1100R skrev:
2568199 Jag har aldrig ens haft någon miniskylt, men jag blir förbluffad om folk är så envisa att dom fortsätter med miniskylt trots risken att få betala 1500:- för ingenting, är det verkligen värt det eller är priset för civil olydnad priceless.

Slipon med för högt buller är en sak men en skylt....

Håller med.. För mig är det enkelt:

Antingen sätter man dit en godkänd skylt, och sväljer att den är lite fulare.
Eller så kör man utan skylt. (Eftersom straffet för miniskylt, och att köra utan skylt är samma.)

Verkar liksom onödigt att åka runt och "riskera" att Harry Haffa ska se den lilla skylten oavsett om man bara vill ha den för att den är snyggare, eller för att minimera risken för att torska vid buskörning. (Vet man att brukar busköra, kan man ju lika gärna ta bort den, eftersom straffet är samma som utan skylt.)

Visst, kanske finns poliser som ser mellan fingrarna om man kör med miniskylt, men jag är inte villig att chansa. Den stora får sitta kvar!

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
R1Monstret skrev:
2568421 Håller med.. För mig är det enkelt:

Antingen sätter man dit en godkänd skylt, och sväljer att den är lite fulare.
Eller så kör man utan skylt. (Eftersom straffet för miniskylt, och att köra utan skylt är samma.)

Verkar liksom onödigt att åka runt och "riskera" att Harry Haffa ska se den lilla skylten oavsett om man bara vill ha den för att den är snyggare, eller för att minimera risken för att torska vid buskörning. (Vet man att brukar busköra, kan man ju lika gärna ta bort den, eftersom straffet är samma som utan skylt.)

Visst, kanske finns poliser som ser mellan fingrarna om man kör med miniskylt, men jag är inte villig att chansa. Den stora får sitta kvar!

Mja, det är nog större chans att de ser mellan fingrarna om man kör med miniskylt än med ingen skylt alls.
Fast kör man helt utan skylt så har man ju inte precis tänkt stanna ändå..kanske.

Burrat

Lasse Jonsson
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
Gixxer 1000 05
Hur lyder reglerna för skyltarna egentligen. E det en viss vinkel på den som man måste ha eller. alltså om man har VV´s skylt. Man borde väl kunna bygga om lite där bak o ändå vara laglig? Går det att läsa nånstans. (klart som fan att jag fattar att det går men vart??)

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Burrat skrev:
2568466 Hur lyder reglerna för skyltarna egentligen. E det en viss vinkel på den som man måste ha eller. alltså om man har VV´s skylt. Man borde väl kunna bygga om lite där bak o ändå vara laglig? Går det att läsa nånstans. (klart som fan att jag fattar att det går men vart??)

Den polis som infångade mig i somras sa att man absolut var tvungen att ha skylten så långt bak på fordonet som bara är möjligt.
Det verkar inte stämma riktigt om man läser regelboken. Egentligen borde det funka om den sitter i hjulhuset men ändå har en tillräcklig vinkel för att kunna läsas bakifrån. :tummenupp

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
CHIPPEN_no1 skrev:
2568208 Blev ertappad att ha framfört min på allmän väg utan skylt, ett riktigt grovt brott :) slängde då hanskarna fort som fan på laddtrycksmätarn och klarade mig :)

1500kr är för mycket för att åka med mini skylt bättre att köra utan :)
Hehe, ja, så kan man ju göra. Men även om jag täcker laddtrycksmätaren så ser de alldeles säkert mitt blankpolerade plenum och tryckrör (de syns nog lite mer på min hoj än på din, tror jag. Du har väl plenum under tanken?), och därifrån är det inte långt till mitt 25 cm långa 3"-avgasrör som sticker ut ur kåpan. Då vill de kanske mäta ljudet också... obra. Vill inte in och besikta nu igen, måste ju bygga om lite då.

Burrat

Lasse Jonsson
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
Gixxer 1000 05
RedEye skrev:
2568484 Den polis som infångade mig i somras sa att man absolut var tvungen att ha skylten så långt bak på fordonet som bara är möjligt.
Det verkar inte stämma riktigt om man läser regelboken. Egentligen borde det funka om den sitter i hjulhuset men ändå har en tillräcklig vinkel för att kunna läsas bakifrån. :tummenupp

Jo men det e ju det jag menar. Men vilken vinkel osv. Regelboken hittar man vart?? :va

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har kört med mediumskylt, det vill säga en som bara är ett par centimetrar mindre än VV's, eftersom den smälter in bättre i bakdelen på hojen än original. Med en "riktig" miniskylt hade det bara sett konstigt ut.

Dessutom så kanske inte polisen tänker på att är en felaktig skylt om de bara ger den en snabbtitt, helt utan skylt kanske de försöker kolla upp en. Kommer dock att byta till original till nästa säsong. Inte värt risken att böta de pengarna, även fast jag inte hamnat i kontroll på tre år.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
RedEye skrev:
2568484 Den polis som infångade mig i somras sa att man absolut var tvungen att ha skylten så långt bak på fordonet som bara är möjligt.

Den måste väl sitta bakom hjulaxeln...Rätt?

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Burrat skrev:
2568571 Jo men det e ju det jag menar. Men vilken vinkel osv. Regelboken hittar man vart?? :va

Det var någon som lagt ut paragrafen om registreringsskylt här på forumet. :)
Exakta vinkeln är väl skitsamma bara man kan läsa den utan problem.

Mikey skrev:
2568586 Den måste väl sitta bakom hjulaxeln...Rätt?

Det har jag också hört men kommer inte ihåg att jag såg något om det i paragrafen om regskylt. :va

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
LayDeeOmega skrev:
2568314 Något som känns väldigt underligt är att jag och sambon för någon vecka sedan stod bakom en polispiket med miniregskylt.. :confused:
Underligt? Jag tror det är ytterst sällan dom orkar stanna nån för en miniskylt som inte gjort sig skyldiga till något annat.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
HanneZ skrev:
2568600 Underligt? Jag tror det är ytterst sällan dom orkar stanna nån för en miniskylt som inte gjort sig skyldiga till något annat.
Menar hon inte att polisbilen hade miniskylt?

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
HanneZ skrev:
2568600 Underligt? Jag tror det är ytterst sällan dom orkar stanna nån för en miniskylt som inte gjort sig skyldiga till något annat.

Inte i Örebro iaf :huvet

Orca69 skrev:
2568623 Menar hon inte att polisbilen hade miniskylt?
Jo så fattade jag det.
Men är det en Cheva van (USA-bil) så kan det vara miniskylt som original :fakta
Men ENDAST om en vanlig vv-skylt inte får plats på den "anvisade" platsen.

Last edited:

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
kraschandburn skrev:
2568693 Då är man unik då!

Inte alls.. Nyköpingspolisen stannade mig utanför mitt garage i somras. Hade kört hur lugnt som helst. Fick böter för miniskylten. Det bästa var att dom ansträngde sig REJÄLT för att hitta ngt fel på tjejens hoj. En ER-6N som är HELT orginal, och hade gått typ 80mil vid det tillfället. Dom kollade att det var hon som ägde hojen, för att dom hade kollat att hennes försäkring inte var giltig om någon annan körde hojen.. Rätt sjukt, men så är Nyköpingspolisen.. Dom var verkligen inte nöjda med att inte få skriva ut böter till henne..

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
HanneZ skrev:

Alltså det var polisen som hade miniregskylt... kanske var lite otydlig.
Vilket fall så tycker jag att det var underligt, lagen gäller väl alla?!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy