Intressant läsning so far...
Kan väl bara delge min åsikt om den berömda miniskylten:
Vid detta laget så finns det väl knappast någon sporthojspilot som känner till faktumet miniskylt = 400 pesetas i böter, ämnet har stötts och blötts enda sen sporthojsforumets födelse
Oavsett vilken anledning man hänvisar till för anledningen av sin önskan att få äga en miniskylt så får man alltid ta med i beräkningen att en miniskylt kostar netto ca 600kr ( 200 för skylten- 400 för böterna) svårare än så är det inte?
Gnälla över ett faktum gills inte, alla känner till spelreglerna.
Sedan hur ordningsmaktens företrädare reagerar på detta faktum är en annan femma...här finns det en hel del att ha åsikter om
Jag har under mina 19 år som mcåkare på länets vägar stött på både en och annan översittare samt en och annan schyrre länsman, det finns som sagt både bra och anus i denna yrkeskategori precis som i alla andra.
Att säga att alla blåvita är scheisse är därmed fel, så är det inte, men som vanligt är det som ruttna äggen i korgen som alla kommer ihåg..
Dock kan jag med anknytning till ämnet miniskylt förtälja en episod från fjol när jag fick bidra med 300 pesetas till statskassan där länsmans företrädare icke lämnade ett positivt intryck på mig..
Jag var påväg från ett styrelsemöte en veckokväll i centrala Sthlm, jag stannade vid rödljuset på Strandvägen i höjd med Dramaten.
Ifrån Blasieholmen kommer en blåvit bil farandes med hela discot påslaget i hiskilig fart..
- "Nu jädrar e det nått på G," tänker jag innanför hjälmen med tanke på deras framfart, ihöjd med Dramaten slås plötsligt discot av, farten bromsas kraftigt upp och ifrån att vara ett aktivt utryckningsfordon så går plötsligt bilen i vad vi stan kallar för "trålmode"
(Trålmode- fordonet ligger och mjölkar fram i trafiken i SAKTA mak i väntan på att NÅGOT, vad som helst, ska hända)
-" Jaha, vilken stackare ska nu drabbas?" tänker jag samtidig som rödljuset slår om till grönt...
Till saken hör att jag pga just av den kända ekvationen miniskylt=böter valt att åka med orginalskylt MED likså laglydig reflex undertill på ett väl synligt sätt som VV föreskrifter säger just därför man INTE ska hamna i diskussion med sheriff Hamrén och hans vänner..trodde jag..
Jag börjar sakteligen rulla upp längs Hamngatan riktning Sergels torg med Trålen snett framför då jag ser att en ansikte stirrar på mig i den övre sidospegeln på trålaren..farten är fantastiska 30km/tim då jag direkt noterar detta utav ren rutin, jag ligger i den högra körbanan, trålen i den vänstra, i höjd med Hallwylska, iom trafikrytmen går aningen snabbare i mitt kör fält så är det oundvikligt att passera trålen vilket så också sker.
I trålen ser jag 3 bistra konstaplar blänga på mig som jag vore en förrymd massmördare men lägger ingen större notis om detta då jag icke, vare sig hastighets- som trafikmässigt gjort något lagbrott..trodde jag..
I höjd med NK så ser jag återigen hur discot tänds några bilar längre bak och Trålen skjuter fart..
-" Vadan nu då? bäst jag flyttar på mig så dom kommer fram!"
men? men dom blinkar på MIG?? Varför då?
Har det hänt något?
Jag bromsar infrån 25 km/tim till 0 och ställer mig vid vägkanten, trålen sätter fart och tvärnitar snett framför mig ala New York style och ut skjuter konstaplarna som det vore krutsäten med ejectfunktion..nr 1 slänger sig fram och tar med ett ryck ur min tändningsnyckel, nr 2 samt 3 ställer sig bryskt runtom.
Folk börjar nu givetvis samlas kring detta mycket spännande event då Trålen står tvärs över Hamngatan med discot igång med vidöppna dörrar och bryska konstplar, också lilla jag, då totalt mållös över vad som sker..
Följande dialog utspelas:
"- Hörru grabben, är din nummerplåt till för helikoptrar ELLER?"
-" Öhh, va?"
- " Hör du dåligt också??, ta av dig hjälmen, fram med körkortet!"
-" Jaja, vad kan jag hjälpa dig med?"
-" Din nr.plåt, vi kunde inte läsa den ifrån 20 meter som det står i lagen, den där vinkeln är olaglig!!"
- " Men, varken Svensk bilprovning har haft någonting att anmärka på samt att vid fler flygande kontroller har INGEN någonsin sagt någonting om detta,motorcyklen har alltid haft denna anordning och den s.k. vinkeln har alltid varit såhär, samt 20m? står det verkligen det? I VV författningssamling står det om jag inte missminner mig att skylten ska vara VÄL synlig, ingenting om några meter?"
- "Hörru grabben, kom inte här och spela allan, vi vet nog vad som står!!"
-" Men vinkel, var någonstans står det i VV författningsamling vilken vinkel en skylt ska ha? kan du precisera detta? jag har då aldrig sett vare sig ett bedömmningsavstånd för synbarhet förrutom begreppet VÄL synlig som är juridiskt bindande samt att det överhuvudtaget ska finns en bestämmelse om ett gradantal?"
-" Ingen idé att du står här och tjaffsar grabben ,du får 300kr i böter för att vi inte kan läsa plåten ifrån 20 meter!"
- " Om du inte kan läsa nr. plåten ifrån 20 meter kanske konstapeln ska uppsöka en optiker?" Jag kan rekommendera några?"
-" Försöker du spela kaxig va? ska vi ta och gör en riktig flygande besikting på din hoj va??
-" Ja, gärna, har ni verkligen tid med detta så varsågod, ska jag kliva av mcn?"
Konstapel 2 går raskt till bilen för att hämta en stor pärm med säkert en massa kontrollpunkter i.
Nu får också konstapel 3 som står mitt i gatan, som under tiden av denna dialog utspelats sig, roat sig med att banka på förbipasserade bilar så dom tvärstannat och skriker om avsaknad utav bilbälten på passagerare bak mm syn på ett gäng ungdomar som rör sig i höjd mot Gallerian och utbrister:
"-Gubbar, kolla packet därborta, dom tar vi!"
Konstapel 1 säger till mig:
"- Jag skriver ut böterna här på plats, ingen idé att du tjaffsar, du åker ändå dit!" OK?
- " Jaja, det drabbar ändå ingen fattig ,vill du ha pesetasen kontant?"
-" Håll käft!"
Jag får ett bötesföreläggande i näven, nyckeln, och alla 3 konstaplar hoppar in i trålen och med en rivstart far efter ungdomarna som rör sig mot Gallerian 50 m längre bort..
Folkmassan, som nu har bevittnat denna maktdemonstation utanför varuhuset NK, uppgår säkerligen till ett 30-tal som med sin ögon blänger på mig, säkerligen undrandes varför en nummerplåtskriminell förbrytare kom så lätt undan med tanken på resuerna i det aktuella fallet, kan nu se mig " råka tappa" bötesföreläggandet och ta på mig hjälmen för att fortsätta min resa hemåt..
Detta var en episod som har iallafall för mig inneburit att den ruttna delen av äggkorgen tagit överhanden då jag i min vildaste fantasi inte kunnat tro varken på vad jag fått uppleva och höra..man har väl ibland hört om andra som drabbats, men då har man ju alltid trott att det kan ju inte vara möjligt att bli behandlad så?
Var verkligen " brottet" i proportion med den förnedrande behandling som den uppenbarligen krävde?
jag har iallafall tagit lärdom av detta fall och nu börjat använda mig av " + mot + metoden" som återspeglar batteripolers inverkan på varandra, där blåvit är, är inte jag, skulle vi dock mötas så kommer jag knappast att vara så foglig och tillmötesgående igen...den saken är säker...