Miniskylten kosta mig 400kr idag!

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Busafreak skrev:
Hmm... en tråd som börjar med "miniskylt" avhandlar plötsligt munkar, knarkpåverkade harar, öl, spegelglasögon, respekt, fartkameror, förtroende och Gud vet vad?

Varför inte dra in folkhälsan också? (det dricks/kröks, äts, röks, nuppas, körs för fort, uppsittarnätter md SH (varning=vanebildande och kan erfordra avvänjning) o framför allt det finns alldeles för många miniskyltar + allt annat ohälsosamt skit!

Fram för ett bättre liv! Låt SH byta betydelse = Stöd Hälsan o skaffa näverkont, vandra i naturen, drick hälsodryck, ta din skönhetssömn (många skulle behöva sova mycket!), använd alltid kondom, men framförallt gå inte snabbare än rekomenderade 3-7 km/tim och definitivt inte för långt.

Så det så!

Ja, det är väl dags att någon stänger tråden, men detta är ju Sporthoj.com i ett nötskal, en massa av nykläckta sporthoj´s åkare som bestämmer sig för att köra ifrån Polisen oavsett att förseelsen de utfört bara innebär en bot på 300-1200SEK (eller mer)...Nä det har jag inte råd med så jag kör ifrån Polisen istället, och sen klagar Ni på att de inte tar itu med alla rån och misshandelsfall samt våldtäkter, när de väl får tag på Er!!

Väx upp, sätt på en miniskylt på hojen, slanga framför Polisen, kör i 240 i tättbebyggda områden, kör ifrån Polisen på slangen,,,men sluta gnälla..........när Ni väl blir stoppade!

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det fortsätter och fortsätter. :rolleyes:

Last edited:

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Intressant läsning so far...

Kan väl bara delge min åsikt om den berömda miniskylten:

Vid detta laget så finns det väl knappast någon sporthojspilot som känner till faktumet miniskylt = 400 pesetas i böter, ämnet har stötts och blötts enda sen sporthojsforumets födelse :tummenupp

Oavsett vilken anledning man hänvisar till för anledningen av sin önskan att få äga en miniskylt så får man alltid ta med i beräkningen att en miniskylt kostar netto ca 600kr ( 200 för skylten- 400 för böterna) svårare än så är det inte?
Gnälla över ett faktum gills inte, alla känner till spelreglerna.

Sedan hur ordningsmaktens företrädare reagerar på detta faktum är en annan femma...här finns det en hel del att ha åsikter om :gnissla

Jag har under mina 19 år som mcåkare på länets vägar stött på både en och annan översittare samt en och annan schyrre länsman, det finns som sagt både bra och anus i denna yrkeskategori precis som i alla andra.
Att säga att alla blåvita är scheisse är därmed fel, så är det inte, men som vanligt är det som ruttna äggen i korgen som alla kommer ihåg..

Dock kan jag med anknytning till ämnet miniskylt förtälja en episod från fjol när jag fick bidra med 300 pesetas till statskassan där länsmans företrädare icke lämnade ett positivt intryck på mig.. :mad:

Jag var påväg från ett styrelsemöte en veckokväll i centrala Sthlm, jag stannade vid rödljuset på Strandvägen i höjd med Dramaten.
Ifrån Blasieholmen kommer en blåvit bil farandes med hela discot påslaget i hiskilig fart..
- "Nu jädrar e det nått på G," tänker jag innanför hjälmen med tanke på deras framfart, ihöjd med Dramaten slås plötsligt discot av, farten bromsas kraftigt upp och ifrån att vara ett aktivt utryckningsfordon så går plötsligt bilen i vad vi stan kallar för "trålmode" :3freak
(Trålmode- fordonet ligger och mjölkar fram i trafiken i SAKTA mak i väntan på att NÅGOT, vad som helst, ska hända)

-" Jaha, vilken stackare ska nu drabbas?" tänker jag samtidig som rödljuset slår om till grönt...
Till saken hör att jag pga just av den kända ekvationen miniskylt=böter valt att åka med orginalskylt MED likså laglydig reflex undertill på ett väl synligt sätt som VV föreskrifter säger just därför man INTE ska hamna i diskussion med sheriff Hamrén och hans vänner..trodde jag.. :rolleyes: :rolleyes:

Jag börjar sakteligen rulla upp längs Hamngatan riktning Sergels torg med Trålen snett framför då jag ser att en ansikte stirrar på mig i den övre sidospegeln på trålaren..farten är fantastiska 30km/tim då jag direkt noterar detta utav ren rutin, jag ligger i den högra körbanan, trålen i den vänstra, i höjd med Hallwylska, iom trafikrytmen går aningen snabbare i mitt kör fält så är det oundvikligt att passera trålen vilket så också sker.

I trålen ser jag 3 bistra konstaplar blänga på mig som jag vore en förrymd massmördare men lägger ingen större notis om detta då jag icke, vare sig hastighets- som trafikmässigt gjort något lagbrott..trodde jag.. :3freak
I höjd med NK så ser jag återigen hur discot tänds några bilar längre bak och Trålen skjuter fart..
-" Vadan nu då? bäst jag flyttar på mig så dom kommer fram!"
men? men dom blinkar på MIG?? Varför då?
Har det hänt något?
Jag bromsar infrån 25 km/tim till 0 och ställer mig vid vägkanten, trålen sätter fart och tvärnitar snett framför mig ala New York style och ut skjuter konstaplarna som det vore krutsäten med ejectfunktion..nr 1 slänger sig fram och tar med ett ryck ur min tändningsnyckel, nr 2 samt 3 ställer sig bryskt runtom. :va

Folk börjar nu givetvis samlas kring detta mycket spännande event då Trålen står tvärs över Hamngatan med discot igång med vidöppna dörrar och bryska konstplar, också lilla jag, då totalt mållös över vad som sker..

Följande dialog utspelas:
"- Hörru grabben, är din nummerplåt till för helikoptrar ELLER?"
-" Öhh, va?"
- " Hör du dåligt också??, ta av dig hjälmen, fram med körkortet!"
-" Jaja, vad kan jag hjälpa dig med?"
-" Din nr.plåt, vi kunde inte läsa den ifrån 20 meter som det står i lagen, den där vinkeln är olaglig!!"

- " Men, varken Svensk bilprovning har haft någonting att anmärka på samt att vid fler flygande kontroller har INGEN någonsin sagt någonting om detta,motorcyklen har alltid haft denna anordning och den s.k. vinkeln har alltid varit såhär, samt 20m? står det verkligen det? I VV författningssamling står det om jag inte missminner mig att skylten ska vara VÄL synlig, ingenting om några meter?"

- "Hörru grabben, kom inte här och spela allan, vi vet nog vad som står!!"
-" Men vinkel, var någonstans står det i VV författningsamling vilken vinkel en skylt ska ha? kan du precisera detta? jag har då aldrig sett vare sig ett bedömmningsavstånd för synbarhet förrutom begreppet VÄL synlig som är juridiskt bindande samt att det överhuvudtaget ska finns en bestämmelse om ett gradantal?"

-" Ingen idé att du står här och tjaffsar grabben ,du får 300kr i böter för att vi inte kan läsa plåten ifrån 20 meter!"
- " Om du inte kan läsa nr. plåten ifrån 20 meter kanske konstapeln ska uppsöka en optiker?" Jag kan rekommendera några?"
-" Försöker du spela kaxig va? ska vi ta och gör en riktig flygande besikting på din hoj va??
-" Ja, gärna, har ni verkligen tid med detta så varsågod, ska jag kliva av mcn?"

Konstapel 2 går raskt till bilen för att hämta en stor pärm med säkert en massa kontrollpunkter i.
Nu får också konstapel 3 som står mitt i gatan, som under tiden av denna dialog utspelats sig, roat sig med att banka på förbipasserade bilar så dom tvärstannat och skriker om avsaknad utav bilbälten på passagerare bak mm syn på ett gäng ungdomar som rör sig i höjd mot Gallerian och utbrister:
"-Gubbar, kolla packet därborta, dom tar vi!"

Konstapel 1 säger till mig:
"- Jag skriver ut böterna här på plats, ingen idé att du tjaffsar, du åker ändå dit!" OK?
- " Jaja, det drabbar ändå ingen fattig ,vill du ha pesetasen kontant?"
-" Håll käft!"

Jag får ett bötesföreläggande i näven, nyckeln, och alla 3 konstaplar hoppar in i trålen och med en rivstart far efter ungdomarna som rör sig mot Gallerian 50 m längre bort..
Folkmassan, som nu har bevittnat denna maktdemonstation utanför varuhuset NK, uppgår säkerligen till ett 30-tal som med sin ögon blänger på mig, säkerligen undrandes varför en nummerplåtskriminell förbrytare kom så lätt undan med tanken på resuerna i det aktuella fallet, kan nu se mig " råka tappa" bötesföreläggandet och ta på mig hjälmen för att fortsätta min resa hemåt..

Detta var en episod som har iallafall för mig inneburit att den ruttna delen av äggkorgen tagit överhanden då jag i min vildaste fantasi inte kunnat tro varken på vad jag fått uppleva och höra..man har väl ibland hört om andra som drabbats, men då har man ju alltid trott att det kan ju inte vara möjligt att bli behandlad så?

Var verkligen " brottet" i proportion med den förnedrande behandling som den uppenbarligen krävde?

jag har iallafall tagit lärdom av detta fall och nu börjat använda mig av " + mot + metoden" som återspeglar batteripolers inverkan på varandra, där blåvit är, är inte jag, skulle vi dock mötas så kommer jag knappast att vara så foglig och tillmötesgående igen...den saken är säker... :tummenupp

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
R-1000 skrev:
Nej fan,,jag var på jobbet :7peta

Ja du var.... Men jag tror vi flesta väntar på en text så vi andra får tänka: Shit, att sådana ens finns... Hallå finns ingen forskare som vill sätta igång med en undersökning?

Jag är ingen stor supporter av trafikpolisen. Jag blir nervös bara vid deras blotta närvaro trots att man då försöker köra precis som vid uppkörningen.
Finns en hel del lagar som jag finner är onödiga. Men håller man inte med och väljer att bryta mot dem och sedan tycker synd om sig själv, ja då borde man fan göra något åt det. Bli politiker då! Känns inte som det krävs större meriter för det.

Gnälla på Chrolo löser ingenting! Tycker faktiskt att han resonerar vettigt. Att han sedan skriver om bolibompa och läggdags är klart förståeligt. Han har ju fått sådana svar som motiverar sådana gensvar. Jag är mest imponerad över att han inte sjunker så lågt som vissa andra (Vem känner sig träffad?). Möter jag en trafikpolis och blir stoppad, så hoppas jag att det är av honom. Men å andra sidan har jag aldrig blivit stoppad av ngn polis som har betett sig som en idiot hittills. Okey, det finns ju undantag och det gör det överallt.

För övrigt tycker jag att tråden börjar spåra ut. Allt för en sketen miniskylt, som är olaglig.

God natt/Ahlstrom

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Mike skrev:
......"Gubbar, kolla packet därborta, dom tar vi!"
Konstapel 1 säger till mig:
"- Jag skriver ut böterna här på plats, ingen idé att du tjaffsar, du åker dit ändå"
Makalöst!!! Det låter ju nästan för otroligt för att vara sant. Oavsett vilket yrke man än har där man ikläder sig någon sorts uniform och därmed representerar sitt företag/myndighet så vet man ju att allt man gör genast återspeglas på företaget/myndigheten och inte individen. Detta har alla företag jag jobbat på varit väldigt noga med att trycka på. Gör man inte det på PHS? :confused: :va Hur man som polis på öppen gata med så mycket människor runtomkring kan bete sig på detta viset är helt ofattbart.
Gott folk, många av oss har numera mobiltelefoner med videoinspelning. Jag skulle tro att dessa tre polisers befäl och även PHS rektor skulle behöva se hur hans eller hennes konstaplar behandlar allmänheten.
Tyvärr är det ju otroligt svårt för oss Svenssons att göra något åt detta dåliga beteende hos Polisen eller någon annan heller för den delen. Det går ju inte att gripa någon för dumt uppförande. En liten video att visa som exempel på hur man inte bör bete sig kan nog hjälpa dock. Det sista poliskåren behöver är mer negativ PR. Bilder och filmer är mumma för pressen. Minns ni fallet med de två poliserna som missandlade en äldre man på Shell i Botkyrka och allt fångades på video. Allt han enligt media gjorde var att hålla handen på polisbilen när han talade med konstapeln om störande mopedister.
Något som jag däremot tycker är väldigt positiv PR för polisen är hur effektivt man lyckades få fatt i alla förrymda fångar i somras. Mindre bra PR för kriminalvården dock :hihi

En kompis till mig (ej polis) grep för ett par år sen en nyutexaminerad polis. Minns tyvärr ej för vad exakt men för att vara gripbar måste man ha begått ett brott som har fängelse i straffskalan. Polisen var ej i tjänst, full och dum, firade examen med två andra och trodde att han var 'untouchable' bara för att han hade polisbricka. Satt och skröt om hur hans kollegor skulle komma och hämta honom men när yttre befälet kom så fick den nyutexaminerade sig en avhyvling som hette duga. Detta fall ska tydligen finnas som exempel på PHS nu. Jättebra faktiskt! :tummenupp

Samma polare har även gripit en kommisarie för rattfylla och en som utgav sig för att vara polis med legitimation (som visade sig vara stulet men det är inte lätt att veta). Det går att sätta stopp även för poliser som beter sig riktigt illa.

Jag vet om flera fall där aspiranter fullgjort sin utbildning och praktik men därefter ej fått tjänst pga bristande mognad eller samarbetssvårigheter vilket faktiskt tyder på att en viss självgranskning finns inom kåren ändå.

Jag önskar att alla de som är och önskar bli poliser har attityden "jag vill hjälpa och göra nytta" och inte "det är skitfränt att vara polis. man har värsta makten alltså. jag kan göra precis som jag vill".

Nu måste jag ta mig 17 sluta så jag kommer upp och packar imorgon. Gotland here I come!!!! :banana :yoparty Det är dags för Onboard Gotland Ring 2005! Ska du på Lelleträffen så leta gärna reda på min gamla ambulans i Gotland Ring depån under bandagarna och kom och säg hej! Vill du bli filmad runt ringen så fixar jag det!

Ser fram emot att läsa vidare i denna tråd om en vecka!

// K-Man

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
steman skrev:
Och för att "alla" kör för fort på en speciell sträcka gör att det är ok?
Har indirekt redan svarat på den frågan;
Ludde78 skrev:
Ett exempel Helge; det finns en vägsträckning här i närheten där hastigheten är satt till 50. Det är två filer i vadera riktning, och körriktningarna separeras av en bred refug. Med andra ord; den vägen är säkrare än dom flesta 70- och 90-vägar. Den absoluta merparten av trafikanterna på denna vägsträckning kör också snabbare än 50, av logiska skäl.
Det finns helt enkelt ingen logisk anledning till att köra 50 där. När man då ser grisarna i blått och vitt gång på gång stå där och lura i buskarna med laserpistolen, så är det i mitt tycke helt naturligt att folk tappar respekten till polisen. I mina ögon är det som att råna folk på pengar, eller ännu värre, på körkortet.

Det är min åsikt.

CHROLO skrev:
Den naturliga respekt du säger dig få av din omgivning skulle jag vilja höra mer om. Kanske är det så att det ämnet är uttömt nu?:7peta
Ja inte är det jag som gång på gång tagit upp ämnet respekt "respekt". Jag kan bara konstatera att jag har fått mina teorier om kopplingen maktbehov och yrkesval ytterligare besannade... :brinnerup

Angående hastighetsövervakning, så kanske du kan svara på följande; jag med många andra förundras ju över att man aldrig ser någon hastighetsövervakning utanför dagis och skolor, men däremot extremt ofta på raka fina vägsträckor, som den jag beskriver ovan.

Är det inte mer relevant att jaga fortkörare utanför dagis och skolor, istället för att jaga dom vid fina, breda, raka tvåfiliga vägar, som den jag beskriver ovan?

Har du någon teori/förklaring till ovanstående? Det har du antagligen; men någon du vill gå ut med öppet?

Eller är det som vanligt; att jag med flera har sett fel?

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Busafreak skrev:
Hmm... en tråd som börjar med "miniskylt" avhandlar plötsligt munkar, knarkpåverkade harar, öl, spegelglasögon, respekt, fartkameror, förtroende och Gud vet vad?

Precis, hur mycket kan man orda om en miniskylt? Max tre sidor resten blir utfyllnad. Nu är vi på utfyllnings-fasen.
/fredde

steman

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
YZF 1000R
Ludde78 skrev:

Ett exempel Helge; det finns en vägsträckning här i närheten där hastigheten är satt till 50. Det är två filer i vadera riktning, och körriktningarna separeras av en bred refug. Med andra ord; den vägen är säkrare än dom flesta 70- och 90-vägar. Den absoluta merparten av trafikanterna på denna vägsträckning kör också snabbare än 50, av logiska skäl.
Det finns helt enkelt ingen logisk anledning till att köra 50 där. När man då ser grisarna i blått och vitt gång på gång stå där och lura i buskarna med laserpistolen, så är det i mitt tycke helt naturligt att folk tappar respekten till polisen. I mina ögon är det som att råna folk på pengar, eller ännu värre, på körkortet.

Det är min åsikt.

Jovisst, jag säger inte emot dig på den punkten. Men bara för att "alla" kör 70 på en 50-sträcka kan jag inte klaga om jag åker på en bot när jag kommer i 70. Vi lever i ett rättsamhälle och hellre det än att leva i en anarki.

Har inte kollat var du bor någonstans men här i Borås ser man oftast poliserna på smala 50-vägar runt busshållplatser eller andra trånga passager och sällan på vägar där det inte är någon större risk för olyckor.
Helt ok i mitt tycke och kommer jag blåsandes för fort tänker jag inte skylla på polisen. Jag vet redan i förväg att jag kör för fort.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Ludde78 skrev:

Ja inte är det jag som gång på gång tagit upp ämnet respekt "respekt". Jag kan bara konstatera att jag har fått mina teorier om kopplingen maktbehov och yrkesval ytterligare besannade... :brinnerup

Angående hastighetsövervakning, så kanske du kan svara på följande; jag med många andra förundras ju över att man aldrig ser någon hastighetsövervakning utanför dagis och skolor, men däremot extremt ofta på raka fina vägsträckor, som den jag beskriver ovan.

Är det inte mer relevant att jaga fortkörare utanför dagis och skolor, istället för att jaga dom vid fina, breda, raka tvåfiliga vägar, som den jag beskriver ovan?

Har du någon teori/förklaring till ovanstående? Det har du antagligen; men någon du vill gå ut med öppet?

Eller är det som vanligt; att jag med flera har sett fel?

Jag står längs ner på näringskedjan i organisationen. Där jag har möjlighet att påverka mitt arbete så gör jag det. Det kan handla om bl.a. platser för hastighetsövervakning för den grupp där jag jobbar. Mitt inflytande visar sig på så sätt att vi har hastighetsövervakning på platser där det enligt min mening är motiverat. Då handlar det om t.ex. de platser du beskriver, skolor, dagis m.m.
Vi har även haft hastighetsövervakning på bl.a. E 4, men på de platser där vägarbete pågått och där vägverkets personal arbetat. Även de är oskyddade i trafiken.
Om det är så att då aldrig har sett något sådant så kan jag inte förklara det. I din del av världen kanske det inte fungerar så. Vad vet jag?

Hur kommer det sig att du tror att jag inte vill gå ut öppet med saker och ting? Om jag inte ville det, varför finns jag då på detta forum tror du?

Är det så att du ofta ser fel tycker jag att du ska kontakta en optiker. Kolla gula sidorna.
:)

Last edited:

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Maverick_ou812 skrev:
1. Så kan du inte köra, då vågar jag inte ha med dig på mina rundor.
2.Du har druckit mer än två öl om du kan presentera en narkotikapåverkad hare för mig.
3. Nej du är inte den största idioten mellan Malmö - Lund. GSXR1100R bor i Hjärup... :rolleyes:

4. Så gammal är väl inte du att du kommer ihåg den?!?! :va

5. WORD!!!! Yoohan, du kan få vara med i min klubb (MENSA samt MCK Vilse)precis när du vill! :tummenupp

P.S. När kör vi imorgon? D.S.

P.S.2. Vi bröt nog mot en regel båda nu... :confused:
Du är full efter två bira och jag är påverkad av alkohol och då får man inte göra inlägg enl. SH:s regler. Blir vi bannade nu?!?!? D.S.2.

P.S.3. Hätsjakt stavas Hetsjakt, glöm MENSA! D.S.3. :hihi

För övrigt anser jag att diskussioner om miniskyltar bör förbjudas helt på sporthoj.com . Det går åt så många öl när man ska läsa alla inlägg.

Hahaha Mavve!

1. Jag kör lugnt och städat på dina rundor bubben! ;)
2. Jag dricker aldrig mer alkohol än att jag inte har koll på pundarhararna!
3. Min resa igår utgick från Hjärup, så jag körde ifrån den apan.
4. Jojomensan, sååå lastgammal är jag! :)
5. MENSA är för självbekräftelse, sånt behöver jag inte. MCK-vilse.... where do I sign up? Jag kan fan köra vilse på E6:an!

PS. Hojjen är på service nu på förmiddagen, kommer besked i eftermiddag om det blir något eller inte.
PS2. Är inte det ett TV-spel? Där står inget om 2 öl? :D
PS3. Hetsjakt it is! Jag kanske tänkte på Hästjakt efter de där ölen? :D

Love and light!

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
MaScoot skrev:
Känns inte direkt vattentätt detta asså. Dom där två ölen påverkade nog ditt sätt att resonera lite hörru......kanske dom slipade bort några av dina 148 IQ pinnar....

Tror jag faktiskt inte alls att dom gjorde. Jag återspeglade en sann historia, och jag är inte så ofantligt korkad att jag kör onykter.

MaScoot skrev:
Det här med "offerlösa brott" till exempel....som jag nämnde i en annan tråd så fick jag i princip mitt framdäck klippt av en idiot i en X5:a häromdagen....ingenting hände som tur var, jag blev inget offer....men jag var föga impad av hans sätt att köra på....hade fan bromsspår i brallan när jag kollade. Han körde på tok för fort och byte fil som en j-vla dåre....skulle dela med mig ett tag.

Bedrövligt att det finns människor som våldför sig så i trafiken. Synd att han inte hade miniskyllt gömd i hjulhuset, för du tog väl reg-nr och gav honom ett samtal efterpå? Personligen hade jag kört ifatt honom och gett honom en avhyvling. Det är skillnad på att utsätta sig själv för fara, och att utsätta Andra för vara.

MaScoot skrev:
Man kan surfa runt i trafiken fort som fan i sin egna lilla värld å tro att man inte skapar några problem för någon....men hinner man se konsekvensen av ens beteende alltid??? X5:a fick se sig ikapp åkt och fick ett finger i fönstret......

Eftersom det är mig du quote:ar i ditt svar, och inte gör ett nytt inlägg, så kan jag bara svara för mig själv, inte sant? Då vill jag att du läser om Citat:"Så stå på er, och stå på, om ni anser er smarta nog, och platsen eller fallet är smart valt!" Låter inte som X5:an vart smart nog att avväga situationen korrekt, eller för den sakens skull valde rätt plats, eftersom du hamnade i en situation... korrekt? Men jag uppmanade inte heller alla till att köra offensivt och vårdlöst.

MaScoot skrev:
Polisens övervakning kan ju stävja denna typen av beteende något och därmed så ökar mina chanser att få komma hem till min två barn varje kväll.

Förövrigt så är ju jämförelsen med tänkta brott knappast gångbar.....som fartsyndare så har du ju brutit mot lagen och därmed begått ett brott. Fan va jobbigt om det skulle behövas whiplash och roadrash bara för att ett trafikbrott skulle ha begåtts....

Nej, den är inte gångbar för människor som inte kan tänka själv, eller ta ansvar för sina handlingar. Men att bara hänvisa till lagen och säga "brott är brott" är för mig som att peka på bibeln 3:e Mosebok "Om man ligger med man, som man ligger med kvinna, har de båda begått en styggelse och skola straffas med döden", och helt plötsligt börja knäppa homosexuella män på öppen gata med hänvisning till en lagbok. Det är inte heller gångbart. Varför? Jo, för att människor kommit till att använda huvvet och sätta sig över vissa rekommendationer, till vinst för sitt eget välbefinnande/existens.

MaScoot skrev:
Förstå mig rätt, jag är ingen förbudsivrare eller George Orwell 1984 anhängare...Men hur högt IQ folk än må ha så är människor generellt ego-trippade självrättfärdigande svin, utan lagar (hur sektmässigt och religiöst det än må vara) skulle vårt samhälle rasa samman på en sekund.

Detsamma gäller dig. Misstolka inte mig med flit, bara för att få visa att du minsann också har en åsikt... Jag dömmer inte människor som följer lagen till punkt och pricka (visst tycker jag dom är utomjordiska, och jag har aldrig stött på en dock), men det är inte upp till mig att sitta och promote:a Sveriges rikes lag. Med sunt förnuft och lite moraliska böjelser så har man fan så mycket roligare! Men åker man fast, så får man ta konsekvenserna såklart, inget snack om sak. Jag säger inte att vi ska avskaffa lagen, inte heller att det skulle fungera på något sätt. Kommer du ihåg att jag skrev något om andelen dumma, och smarta människor, och varför vi behöver lagar? Läs om, läs rätt!

MaScoot skrev:
Köp dig en släde och gå med i HA....dom har tydligen valt att stå utanför.

Damn rite it's about fucking money....Hur mycket tror du att det kostar samhället att rycka ut till olycksplatser?? Hur mycket kostar det samhället när en människa blir invalid osv.

Ja, mest för att du säger det ska jag direkt skicka in formulär H512 till HA, och ansöka om medlemskap. Sitt inte och var snuitig, det får dig bara att framstå som korkad. Det är en viss skillnad mellan organiserad brottslighet, brottslighet som kräver offer, och att köra för fort på 70, 90, och 110 väg. Det är kanske du borde anlita HA, istället, så jag kan bli sönderslagen och invalidiserad, så har du ju en Idiot mindre i trafiken, och chansen är större att du kommer hem säkert till dina barn? Är det så du ser det, så borde du i första hand börja plugga lite beteendevetenskap, så du lär dig hur vi människor fungerar. Personligen tror jag inte du är någon guds gåva till hojen, eller en ängel som kör två-hjuling. Tror du är exakt lika mycket dubbelmoralspredikare som precis alla andra, du kan väl åtminstonne stå för det?

NEXT!

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
junnu skrev:

Verkar avspänt att käka popcorn, går ju bra i bilen men själv har jag aldrig provat detta då jag kör båge. Skulle ju annars vara ganska intressant. Ämne för en ny tråd kanske?

Kanke också lite minifilosofi: Det har diskuterats om hur liten en skylt får vara, men hur stor får den vara utan att vara trafikfarlig? Måste den hålla ett visst mått eller är storleksangivelsen "minsta tillåtna".

Vi måste helt enkelt gå till botten med minskyltsfrågan, nu! En av våra viktigaste frågor för oss som kör båge.

(har vi ingen på SH som söker ett ämne för sin disputation?
Vi behöver även en matematiker, perceptionsspykolog och beteendevetare för den teoretiska delen av miniskyltssyndromet. Visst ja, kanske även en zoolog! för de knarkande hararna? Religionen är ju redan representerad genom munkarna)

Så det så!

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
yoohan skrev:
Ja jävlar i helvetet.... 9 sidors läsning och 2 bärs fick det åt på kuppen för att plöjja igenom exakt vartenda ett av allas inlägg. Som vanligt är det kul att analysera sönder människor, deras åsikter, moral, dileman, samhällsproblem, för lite kramar av mamma, osv osv...

Eftersom jag har läst allt, och kanske egentligen borde hålla mig till ämnet, så kan vi ju börja med miniskylten? Eller nä, jag ångra mig! Jag ska gå smäll rakt in på kakan, och glödga spettet innan jag trycker det rakt in i hjärtat på detta jävla socialist-sverige! Med andra ord, knäpp fast bältet, och håll i er, för nu kör vi!

O F F E R L Ö S A B R O T T
----------------------------
Så som jag ser mycket av det ni andra skrivit om, diskuterat mot, för, över och under. Det ena inlägget är mer subjektivt än det andra, och det enda ni egentligen attackerar är antingen polis, böter, eller den sveda i plånboken eller själen någon utav dessa orsakat er. Varför inte gå till "root cause" se till våra beslutsfattare, se till omständigheterna, se till den unika individen, och ta och ge någon utav dessa en regäl jävla omgång istället för att försöka blåsa upp er kuk och nötter till två giganter av materia, stora nog att försätta en hel poliskår i omloppsbana. Allting handlar ju som vanligt om politik, vilket bestämmer (CHROLLOS?) arbetsuppgifter (och lön :)), samt om Eran moral, ert tänk, och era val. Ingen som har gnällt här idag och varit med och påverkat något politiskt.... lika lite som jag skänkte en krona till offerna av tsunamin i Thailand. Har det med samvetet och engagemanget att göra tro? Med största sannolikhet va?

Let me break it down for you! Vi kan tom ta en dagsfärsk episod: Jag kör från min syster i lund.... mot Staffanstorp, denna vägen är bevakad utav hastighetsövervakning i form av kameror i piffiga skåp. Detta är en olycksdrabbad 90 väg, varpå jag efter en stund kommer marschande i 140-160 (inget jätteovanligt för hoj va?). Jag öser om lite bilar till höger och vänster, utan att för den sakens skull utsätta någon för fara... jag har flera meter till godo i sidled vid mina omkörningar, och min fart är aldrig högre än att jag hade hunnit tvärnita för en narkotikapåverkad hare. 400 meter längre fram vet att det finns en kamera vid vägkanten... jag lägger två fingrar på bromsen för jag vet hur det brukar gå till på denna vägen. Alla bilar ligger i runda 120-knyck... 150 innan kameran får en Nissan micra syn på kameran, och tvärnitar ner till 70... tvärbromsningen börjar sakta ge sina följder genom kön av bilar, vilket i sig skapar en massa incidenter för bilarna... vilket för mig inte spelar någon roll, eftersom jag ökar hastigheten till 170-180+ och öser förbi alla i motgående körbana (som vid tidpunkten är ledig). Sedermera kommer jag till att hamna på en väg in mot Malmö... där jag fortsätter min marschfart i ytterfil... plötsligt får jag bromsa ner till 80, för två stycken bilar med förare av Kurdistansk bakgrund har fått för sig att ha ett samkväm mellan inner, och ytterfil... tutar lite, och blinkar med helljuset, för att sedan marscha vidare, av på en avfart där en bilkö uppstått, öser förbi kön i väggrenen, och fortsätter i denna del av filen genom 2 rondeller, och vidare in mot stan. 3 rödljus fram möter jag på en chrome-pråm, som lägger sig snällt bakom mig, och börjar gasa uppviglande... jag tittar bak i bakspegeln, och ser honom, medans Blåvit glider upp bakom honom... hans beteende upphör. Grönt ljus, och vi glider iväg... jag kör i 1:an upp i 60, gluttar hela tiden på farbror-blå i bakspegeln... han viker av till höger i en korsning fram, så är hastigheten plötsligt uppe i 30km/h till, och sicksack-filkörningen längs amiralsgatan fortsätter tills jag når mitt mål.

Analysen av detta. Var det ett konstigt scenario för någon av er? Har någon kört såhär innan? Är jag kanske den största idioten i världen mellan Lund och Malmö? Svaret är nog, knappast! För att resonera ur mitt perspektiv. Har jag gjort mig skyldig till några lagbrott på denna sträckan? Tveklöst fler än mina fingrar räcker till. Har jag gjort några brott som lett till att någon person skadats/kränkts/fått lida? Knappast! Har jag i mitt eget huvud gjort mig skyldig till något brott/dumt? Näe, faktiskt inte.... det är här moralen kommer in... det lilla väsendet som bara existerar i mitt huvud, och berättar för mig om jag gjort något bra eller dåligt, eller säger till mig när jag är totalt likgiltigt inför vad jag i "stundens hetta" gjort för val.

Vi kan utvecka detta lite. Lagar och förordningar har sitt ursprung från religion, som i sin tur skapades av anledningen att gruppen av människor som var oförmögna att tänka själv var större än den gruppen av människor som hade denna förmåga. Vissa kan inte se relationen mellan handling och konsekvens, och därför måste vi ha lagar och ramar som kontrollerar dessa människor när deras moral felar. För oss andra, som är födda med mer än brunt slem innanför pannbenet så åsidosätter vi oss dessa lagar och förordningar från stund till stund, för att det är mer bekvämt/roligare/spännare just i den situationen vi befinner oss i, och ingen kan neka till det (inte heller CHROLLO). Jag är medveten om att jag pratar för en individ just nu, men också så pass övertygad om att jag har rätt, att jag kan sätta mitt liv på att jag kan hitta en situation i CHROLLOS liv där han bryter mot lagen, inom loppet av en vecka, om det nu skulle vara till intresse för någon av er. Detta i sig är dock ointressant, eftersom vi är människor, och inte ofelbara på något sätt.

Nu när jag enligt många har yrat en stund kanske det är dags att knyta ihop påsen? Offerlösa brott, är dom verkligen brott? Enligt vem? Jag sa innan att lagar och förordningar var till för människor som inte kunde tänka själv, och inte behärska sig... vilket i sin tur är en fara för 3:e part. MEN när det gäller just trafik så blir en gärningsman straffad redan innen det faktiska brottet har begåtts. Tänk efter. En våldtäktsman blir aldrig straffad för att han TÄNKT, utsätta en annan individ för kränkning. En finansvalp blir aldrig döms för att han TÄNKT blåsa sitt investmentbolag på nårra miljoner. MEN en "fartstyndare" blir dömd, och straffad redan innan han kränkt/vållat skada. Varför? Ställ er frågan... så kan ju jag stå och vifta med ett VISA-kort för att hjälpa er att komma på svaret.... eller kanske spela en gammal slagdänga av Meja... "it's all about the money.... it's all about the dam dam dide dam dam".

Så, tillsvidare, så kommer jag fortsätta att respektera individer (inte poliskåren). Jag kommer fortsätta bryta lagar och paragrafer. Jag kommer forsätta tycka att människor som sitter på SH och gnäller över fortkörare är dubbelmoralspredikande kärringar. Sist men inte minst, så kommer jag fortsätta att lita på mina 148+ IQ-poäng att avgöra vad som är rätt och fel, framför en bibel eller lagbok, eller läderklädd kille i ful båtmössa för den delen. Om polisen stannar mig, eller säger att jag begått ett brott, så får jag väl ta konsekvensen av mitt val då? Men what's the fuzz? Det finns ingenting som säger att polisers hätsjakt inte lika lätt kan bedrivas minst lika lätt tillbaka mot dom. Glöm inte att vi är alla tillsammans i majoritet gentemot poliser som grupp. Poliser har inte alltid rätt. Lagen har inte alltid rätt, och allra minst, en simpel polismans ord. Så stå på er, och stå på, om ni anser er smarta nog, och platsen eller fallet är smart valt!

Peace Out!

Men det elfte budet:
Du skall icke begå hastighetssynd :fatta!

Pang på!
Lagar är skrivna av människor där vissa är bättre och vissa är
helt upp åt väggarna...
Och trafikpoliser kallas för skattmas är ofta helt sant,
men varje polis har ett val att bryta lite mot sina order och
gå och utreda lite riktiga brott!

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
CHROLO skrev:
Jag står längs ner på näringskedjan i organisationen. Där jag har möjlighet att påverka mitt arbete så gör jag det. Det kan handla om bl.a. platser för hastighetsövervakning för den grupp där jag jobbar. Mitt inflytande visar sig på så sätt att vi har hastighetsövervakning på platser där det enligt min mening är motiverat. Då handlar det om t.ex. de platser du beskriver, skolor, dagis m.m.
Vi har även haft hastighetsövervakning på bl.a. E 4, men på de platser där vägarbete pågått och där vägverkets personal arbetat. Även de är oskyddade i trafiken.
Om det är så att då aldrig har sett något sådant så kan jag inte förklara det. I din del av världen kanske det inte fungerar så. Vad vet jag?

Om alla gör så gott man kan...
Men jag vill bara att polisen längst ner ska få mer valfrihet i vilka brott
de ska reagera på, jag anser att uppdelningen ordningspolis, trafikpolis osv
är för hårt skiven! Det borde bara finnas poliser som reagerar på
det som behövs, inte jag är trafikpolis så jag kan inte göra detta...

För att ta ett exempel:
Visst skulle det vara bra om alla som råkade ut för ett inbrott fick
ett besök av en polis innom några timmar som kunde säkra vissa bevis.
Och när detta besök var avklarat skulle samma polis kunna gå ut och
ta några bilar med sin laserpistol (laserinstrument).
För att sedan göra en utryckning för att stoppa en misshandel....

Vanliga poliser mot vanliga brott....

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
steman skrev:
Jovisst, jag säger inte emot dig på den punkten. Men bara för att "alla" kör 70 på en 50-sträcka kan jag inte klaga om jag åker på en bot när jag kommer i 70.
Ja att "alla" kör 70 på 50-väg är i sig ingen ursäkt att överträda hastigheten.
Om jag skulle få en fortkörningsbot, alternativt bli av med kortet, för att ha kört fortare än vad man får utanför ett dagis, så kan jag helt ärligt säga att jag skulle acceptera det utan gnäll.

Helt enkelt för att det finns en LOLGISK anledning till att hålla ner hastigheten där.

Men skulle jag bli av med kortet för att kört 80 på en 50-väg som är säkrare än dom flesta 70 och 90-vägar, eller på en vägsträckning där en "fortkörning" inte skulle innebära någon fara för någon, så skulle jag inte acceptera det utan gnäll.

CHROLO skrev:
Hur kommer det sig att du tror att jag inte vill gå ut öppet med saker och ting?
Min och många andras övertygan är ju som bekant att hastighetsövervakning i stor utsträckning handlar om att dra in pengar; kan man sätta dit fler fortkörare på en bred, fin, tvåfilig väg, som den jag beskriver ovan, så gör man det, istället för att jaga fortkörare utanför dagis och skolor.
Att sedan risken med en fortkörning runt skolor och dagis är mångdubbelt större, struntar man i.
Med andra ord; man använder hastighetsövervakning där man kan dra in maximalt med pengar genom fortkörningsböter, istället för att ha hastighetsövervakning på ställen där det verkligen skulle behövas.

Så det vore intressant att höra den officiella (bort)förklaringen till kriterierna kring dom ställen man väljer ut för hastighetsövervakning.

Och, jag vill bara få det bekräftat; du påstår alltså att jag och andra i den här tråden, samt ledare i diverse mc-tidningar ljuger, alternativt har sett fel, när vi har reflekterat över att aldrig, eller nästan aldrig, se hastighetsövekning runt skolor och dagis?

CHROLO skrev:
Jag står längs ner på näringskedjan i organisationen.
CHROLO skrev:
Varför finns jag då på detta forum tror du?
Vad jag tror? Att det speglar ditt behov av bekräftelse/respekt. Dvs för att kompensera för meningen två rader upp.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
eftersom det är ett sådant j"#la snack om att trafikpolisen aldrig står utanför skolor, dagis eller liknande måste jag bara säga att mina egna (dock relativt små) erfarenheter säger precis tvärtom. För att komma till plugget behöver jag åka längs en 30-sträcka, en naturlig hastighet med tanke på att det finns en lågstadie-skola några meter därifrån (Vasaskolan i Djursholm om någon vet?). Majoriteten av hastighetskontrollerna jag stött på har varit längs denna 30-sträcka :fakta, men som sagt, jag är bara inne på mina andra mc-säsong så vad vet jag???

Jag vill även passa på att säga att alla trafikpoliser (samt "normala"-poliser) jag stött på har varit trevliga och förstående. För att nämna ett exempel blev jag stannade en vecka efter moppe-premiären för en "trimm-koll". Min 30-moppe gjorde 45 men det ända jag fick var en lite utskällning samt en varning. :D

Till sist vill jag även ha sagt att alla som anser att alla "snutar/grisar" är otrevlig, facistiska svin som måste kompensera bristen på manlighet/respekt med en blå uniform att ni gör precis samma sak som alla rasister; ni baserar era åsikter på enstaka händelser. Om jag skulle bli rånad av ett invandrargäng på väg till skolan och samma dag få IG på ett prov av min invandrare till svenskalärare betyder det väl inte att alla invandrare är idioter? Jag förstår att ni är skeptiska till polisen om alla ni mött varit svin, men ni kan inte dra alla över samma kamm.

P.S 1 - Känn er fria att attakera mina begränsade erfarenheter, jag bry mig ärligt talat inte. :tummenupp

P.S 2 - Tack BMWJOHAN (eller vad du nu heter) för att du fått mig att inse hur "mogen och vis" jag är. Känner mig som en gammal gubbe i ditt och somliga andras sällskap... :tomten

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept