Miniskylten kosta mig 400kr idag!

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Gnurf skrev:
Undrar faktiskt om det inte var han som "hotade" med böter om inte hojen var tvättad till nästa gång, när jag blev stoppad vid rutinkontroll i Jakan i våras... :hihi Fullt förtåligt iofs då det var precis i början av säsongen och hojen hade blivit mer än lovligt skitig.. I övrigt en väldigt sympatisk man, oavsett om det var CHROLO eller en annan polis.

I övrigt, håller jag med om såväl att han inte förtjänar den skit som kastas åt hans håll samt att fler gärna får ha den attityden hos polisen. En eloge till CHROLO som står ut! :tummenupp

Att böta för otvättad hoj är helt rätt (för krommonster i alla fall)
Finns inget värren än en skitig glidare :) Kör man glidare med krom
är man för evigt dömd att putsa krom ca 6h om dagen :fatta!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
OK. Jag har ingen aning om varifrån du får det till att knappt några fartkontroller görs kring dagis och skolor m.m. Det var ju det du bygger en del av ditt resonemang på. Sen är det en kanonbra taktik att försöka förlöjliga de du debatterar med.

Har du haft mycket egna problem med polisen i och med att du kallar dem för grisar? Det känns väldigt "moped" i mina öron med såna uttryck men jag är över 30 iofs. Jag tycker det är ungefär i stil med blatte, nigger osv. men det kanske bara är jag som är känslig?

Ludde78 skrev:
Ja, visst fattar jag det... och?

Vem har sagt att inga kontroller ska göras på 110-vägar?

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Nicke skrev:
OK. Jag har ingen aning om varifrån du får det till att knappt några fartkontroller görs kring dagis och skolor m.m. Det var ju det du bygger en del av ditt resonemang på. Sen är det en kanonbra taktik att försöka förlöjliga de du debatterar med.

Har du haft mycket egna problem med polisen i och med att du kallar dem för grisar? Det känns väldigt "moped" i mina öron med såna uttryck men jag är över 30 iofs. Jag tycker det är ungefär i stil med blatte, nigger osv. men det kanske bara är jag som är känslig?
No offence, men jag har väldigt svårt att tyda vad det är du vill få fram i dina inlägg, eller VAD du egentligen frågar om. I synnerhet dina sista två inlägg. Jag har lagt fram mina åsikter på ett för mig tydligt sätt i mina tidigare inlägg, och om du ändå tycker det är otydligt så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. No offence som sagt.

Och nej, jag har inte haft problem med polisen. Mirakalöst nog har jag aldrig "åkt dit" för fortkörning, jag antar att jag som många andra har utvecklat något av ett sjätte sinne för hastighetskontroller och civilbilar; detta i kombination med en viss tur har gjort att jag har klarat mig. *Peppar peppar ta i trä, kastar salt över axeln*

Men all sannorlikhet säger att jag en dag kommer att "åka dit", och det är väl lite det som retar mig.

VARFÖR det retar mig har jag skrivit x antal gånger redan, så det tar jag inte upp igen.

Att jag sedan kallar polisen för grisar kan man tycka är löjligt.

Men i alla fall; ANLEDNINGEN till att jag kallar dom grisar är för att jag tycker att dom är det.

Och Anledningen till att jag tycker att dom är det, har jag redan skrivit, indirekt och direkt.

Avslutningsvis så tycker jag att du har svårt att se nyanser. Ja, jag skrev att jag man ska koncentrera sig på att ha hastighetskontroller utanför dagis och skolor.

MEN, det i sin tur tur betyder inte att man ALDRIG ska ha hastighetskontroller någon annan stans.

För att inte göra den här tråden ännu mer off-topic, så avslutar jag här.

Ha en bra dag, och kom ihåg - överträd inte det som står på skyltarna, lagen säger att det är farligt.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Alla poliser är grisar.

Alla bagare är kaniner.

Alla snabbköpskassörskor är kor.

Alla maskinoperatörer är regnbågslaxar.

och

Alla MCförare är moppefuckon.

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
hållundan skrev:
Alla poliser är grisar.
Amen.

Edit: för att förhindra ytterligare off-topic inlägg; visst, ingen regel utan undantag, men dessa undantag är
Edit 2: ...och för att ytterligare minska risken för off-topic inlägg så väljer jag att enbart kommenterar den yrkeskategorin som jag har kännedom om :brinnerup

Last edited:

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Patrik29 skrev:
Kommer körande på 50 väg o vem kommer upp bakom mig o sen vinkar in mig jo Mc snuten.Så man blev 400kr fattigare. :huvet

Ursäkta, men var kan man köpa en miniskylt?

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Hejsan Chrolo!
Jag har en fråga till dig som jag tror kan vara ganska intressant ur juridiskt perspektiv som jag hoppas du har lust att svara på.

Tänk er följande:
Jag blir stoppad av polisen som tycker att mitt bakdäck är dåligt och säger:
-Grabben, det här blir 600spänn!
Jag vet att däcket inte är det bästa och litar på konstapelns ofelbara ögonmått och säger:
- Njaaa, OK då. Hit med inbetalningslappen. :huvet
Konstapeln tar detta som ett erkännande och ger mig inbetalningslappen.
Sheriffen stannar kvar men vinkar iväg mej.

Observera att sheriffen inte har på något sätt mätt eller fotograferat eller på något annat sätt dokumenterat däckets kondition.

Dagen efter ringer samma konstapel till mig och säger:
Polisen:Hörrö du.... Du skrev aldrig under igår, varför?
Jag: Asså jag kan inte era rutiner, du sa åt mej att åka....???
Polisen: Jag vet det blev fel, nu får jag problem....
Jag: ......Öh.....aha??
Polisen: Kan du vara snäll och betala in boten snarast???
Jag: Jag har ju 30 dagar på mig??
Polisen: Ja, men det blev fel nu.

Jag åker hem och mäter mitt däck och till min förvåning så är däcket över det lagstadgade 1mm på hela däcket alltså inte olagligt!! :mattias

Nu till frågan:
Inte kan väl den här (ganska trevliga) konstapeln ha en sportmössa mot mig i rätten om jag vägrar betala? Bevisbördan ligger väl på honom?
Kommer hans ord på att mitt däck var "ganska slut" hålla i rätten?
Jag förstår om du inte vill vara taskig mot en kollega men denna historia är påhittad och du kan svara generellt på vad som brukar gälla.
Tack på förhand! /Fastball :notme

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Rätt båge
Fastball skrev:
Nu till frågan:
Inte kan väl den här (ganska trevliga) konstapeln ha en sportmössa mot mig i rätten om jag vägrar betala? Bevisbördan ligger väl på honom?
Jag förstår om du inte vill vara taskig mot en kollega men denna historia är påhittad och du kan svara generellt på vad som brukar gälla.

Jag råkade ut för en annan fin liten sak:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1096336#post1096336

Jag tyckte det var enklast att betala, inte helt kul att få offra tid på att sitta i rättegång även om jag hade stora chanser att klara mig ur det.

I ditt fall verkar det ju faktiskt så att bakdäcket faktiskt var lagligt, hur gör man då ??
Åk in till din polisstation och tala med någon annan polis, dom river ju faktiskt parkeringsböter som är felskrivna så att riva en felaktig böteslapp som inte ens är underskriven verkar ju bäst för alla.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Fastball skrev:
Hejsan Chrolo!
Jag har en fråga till dig som jag tror kan vara ganska intressant ur juridiskt perspektiv som jag hoppas du har lust att svara på.

Tänk er följande:
Jag blir stoppad av polisen som tycker att mitt bakdäck är dåligt och säger:
-Grabben, det här blir 600spänn!
Jag vet att däcket inte är det bästa och litar på konstapelns ofelbara ögonmått och säger:
- Njaaa, OK då. Hit med inbetalningslappen. :huvet
Konstapeln tar detta som ett erkännande och ger mig inbetalningslappen.
Sheriffen stannar kvar men vinkar iväg mej.

Observera att sheriffen inte har på något sätt mätt eller fotograferat eller på något annat sätt dokumenterat däckets kondition.

Dagen efter ringer samma konstapel till mig och säger:
Polisen:Hörrö du.... Du skrev aldrig under igår, varför?
Jag: Asså jag kan inte era rutiner, du sa åt mej att åka....???
Polisen: Jag vet det blev fel, nu får jag problem....
Jag: ......Öh.....aha??
Polisen: Kan du vara snäll och betala in boten snarast???
Jag: Jag har ju 30 dagar på mig??
Polisen: Ja, men det blev fel nu.

Jag åker hem och mäter mitt däck och till min förvåning så är däcket över det lagstadgade 1mm på hela däcket alltså inte olagligt!! :mattias

Nu till frågan:

Kollegan verkar ha missat att skriva ett ordningsföreläggande utan din underskrift. Det saknar helt rättsverkan utan underskrift. Du kan betala det om du vill.
Troligtvis kommer kollegan att antingen skicka ut ett nytt s.k. kontorsföreläggande under förutsättning att du godtar ett sådant. Det andra alternativet är att han skriver en rapport som går vidare via utredning åklagare och tingsrätt. Ska bli intressant att höra på vilket sätt han kommer att kunna styrka avsaknaden av mönster utan att ha mätt det med en mönsterdjupsmätare.

Ingen orsak!

/C

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
R-1000 skrev:
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...

Ser att du kommer från Avesta...

Jag vill berätta om hur det var där under mina år i tonåren, och varför det inte borde handlar om rädsla för snuten, utan respekt för varandra.

I mitten slutet av 80-talet körde vi ganska tufft med hojarna inne i Avesta & Norberg.
En gång körde vi om Polisen på bakhjulet.... = dom sätter på saftblandarn & stannar mig. (En snabb tanke på att dra ifrån dom far genom huvudet, men jag tyckte böter var bättre än förlorat körkort, så jag stannade)

Riktigt förvånad blev jag när dom sa att det var den bästa slangåkning dom någonsin sett....

Ännu mer förvånad blev jag när dom vill "göra en deal"

"Inget bus inne i stan, respektera övriga trafikanter, dv.s håll busåkandet på tider & platser där inte oskyldiga kan skadas. Så kommer vi inte att djävlas med Er.

Men OM ni fortsätter busåkandet inne i stan, tar vi er, för allt från stänkläppar till buller system"

Det var det bästa som kunde hända oss, buset försvann från stan, vi körde fortfarande stenhårt på lands och småvägar, men utsatte ingen annan än oss själva för risker. Dealen respekterade av ALLA utan undantag.
OM någon utifrån gasade i stan (& det gällde även bilarna) tog det 5 sek innan han hade halva vårt gäng runt sig, skrikande & hyttandes med nävarna.

Vi fick var helt i fred, inga löjliga böter för miniskyltar (som ifs inte fanns då)
eller liknande.

Jag flyttade utomlands 1990 och vet inte vad som hänt efter det, men det verkar vara lite annorlunda mentalitet på både polis & hojåkare numera.... Synd tycker jag...

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Måste ge mig in i denna debatt efter att jag precis råkat ut för en nära-döden upplevelse :tungan

Åkte från stan ut mot värsterort, vid fridhemsplan drog jag på lite ned mot akvedukten som mynar ut mot tranebergsbron.
Precis när jag växlar till 3´an ser jag en fabror blå på MC, strax noterar jag bilar uppe på bron samt poliser som går runt där.
jag tvärnitar och mankar fram i 50, blir stoppad av mc snuten som förklarar att nu hade jag en jäkla tur för dom ska precis börja mäta laser.

Jag ber om ursäkt för att jag drog på lite och säger att det bli en väckarklocka för mig att köra lungnare. Han kollar på min miniskylt (modell större, från prodecal). Han konstaterar att den inte är helt okej, men är samtidigt tacksam att jag inte tryckt up den i hjulhuset.

Han låter mig åka, men säger att det inte är lagligt att ha den så och att jag inte kommer igenom en besiktning.
Han pekar oxo på sin kollega längre fram och säger att om det var han som hade stoppat mig hade han gett mig böter och ombesiktning DIREKT!!!

Man kan alltså konstatera, det finns "snälla" & "elaka" poliser, jag råkade ut för en snäll och är väldigt tacksam.

puh!

/N

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Snabb fråga till Chrolo:

Hej. Jag är en gammal knutte med tre barn som har full förståelse för hur vi bör agera i trafiksituationer, med eller utan hoj. Vad jag däremot ibland undrar över är vad som för polisen är syfte och mål med vissa handlingar? Att målet är nollvision har vi ju fått god information om men vad är syftet med att ex. vis prioritera jakt på miniskyltar?

Är det att betrakta som brott enbart för att det finns angivet i lagtext eller kan man tillämpa relativa begrepp vid dylika tillbud? Om jag ex. vis cyklar utan lyse ute i sommarstugan så är det enligt lagtext ett brott men relaterar jag det till verklig situation förefaller brottet ytterst ringa?

Må väl i trafiken och vänsternäven kommer alltid ut, oavsett vilken hoj jag möter!

Hade

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Länsman stannade en kompis idag o tog han för regskylt i hjulhuset samt dåligt däck men hade inga papper med sig. bara skrev på ett anteckningsblock så han skrev aldrig under nåt.

Kan man på något sätt slippa detta nu?

Kompisen hade orginal regskylt, som är rätt synlig. Vad säger lagen?

:va

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
rike skrev:
Snabb fråga till Chrolo:

Hej. Jag är en gammal knutte med tre barn som har full förståelse för hur vi bör agera i trafiksituationer, med eller utan hoj. Vad jag däremot ibland undrar över är vad som för polisen är syfte och mål med vissa handlingar? Att målet är nollvision har vi ju fått god information om men vad är syftet med att ex. vis prioritera jakt på miniskyltar?

Är det att betrakta som brott enbart för att det finns angivet i lagtext eller kan man tillämpa relativa begrepp vid dylika tillbud? Om jag ex. vis cyklar utan lyse ute i sommarstugan så är det enligt lagtext ett brott men relaterar jag det till verklig situation förefaller brottet ytterst ringa?

Må väl i trafiken och vänsternäven kommer alltid ut, oavsett vilken hoj jag möter!

Hade

Jakt på miniskyltar prioriteras inte.

Det är OK att cykla utan lyse i sommarstugan,. Lyse måste du ha i mörker om du cyklar på väg eller i terräng. :hihi

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Det är OK att cykla utan lyse i sommarstugan,. Lyse måste du ha i mörker om du cyklar på väg eller i terräng. :hihi[/QUOTE]

Skönt, då slipper man känna sig som en buse...... :tungan

En god vän till mig är polis och vi hamnar ofta i diskussioner rörande mål och syfte. Man kan säga att mina mål - jag är undervisande idrottslärare - gällande elever säkerhet till och från skolan inte harmonierar med ordningsmaktens. De prioriterar fastsättande verksamhet meddelst laservapen medan jag hellre sparar barnens liv genom att polisen de facto syns lite oftare på vägarna strax innan skolan börjar på morgnarna.

Till saken hör att polisen här uppe är vääääldigt osynlig.

Men det ska vi inte älta här!

Må väl

Daniel

Guest
yoohan skrev:
Så, tillsvidare, så kommer jag fortsätta att respektera individer (inte poliskåren). Jag kommer fortsätta bryta lagar och paragrafer. Jag kommer forsätta tycka att människor som sitter på SH och gnäller över fortkörare är dubbelmoralspredikande kärringar. Sist men inte minst, så kommer jag fortsätta att lita på mina 148+ IQ-poäng att avgöra vad som är rätt och fel, framför en bibel eller lagbok, eller läderklädd kille i ful båtmössa för den delen. Om polisen stannar mig, eller säger att jag begått ett brott, så får jag väl ta konsekvensen av mitt val då? Men what's the fuzz? Det finns ingenting som säger att polisers hätsjakt inte lika lätt kan bedrivas minst lika lätt tillbaka mot dom. Glöm inte att vi är alla tillsammans i majoritet gentemot poliser som grupp. Poliser har inte alltid rätt. Lagen har inte alltid rätt, och allra minst, en simpel polismans ord. Så stå på er, och stå på, om ni anser er smarta nog, och platsen eller fallet är smart valt!
Peace Out!

Det kommer en dag när dina 148 + IQ sviker dej och kanske då önskar du att du har följt trafik reglerna, eller det kanske handlar om något annat utan för trafiken, du ÄR inte oövervinnerlig alla gör misstag även om du är rossi, du får dej själv att låta som gud som klarar allt, lite faktist löjligt och för den delen töntigt( detta är inte anarkismens Sverige), men du kanske inte ska sluta ta risker då blir livet plötsligt mycket tråkigare :D

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
RR:Benny skrev:
....
"Inget bus inne i stan, respektera övriga trafikanter, dv.s håll busåkandet på tider & platser där inte oskyldiga kan skadas. Så kommer vi inte att djävlas med Er.
Men OM ni fortsätter busåkandet inne i stan, tar vi er, för allt från stänkläppar till buller system"...
..det verkar vara lite annorlunda mentalitet på både polis & hojåkare numera.... Synd tycker jag...
Precis så var det när jag var moppefucko (början 60-talet) och körde moppe (trimmad förstås, maxade 15000varv och noll hållbarhet..).
Bängen hade järnkoll på vem som var vem och hur man bar sig åt... de var som Fantomen alltså, hård mot de hårda.. :D
Skapade man inga problem fick man inte heller några.
Min ödmjuka åsikt är att man är nog mera "känd" än man tror på stan, särskilt ibland de som har som jobb att "känna igen vissa".
Det kanske är skillnaden mellan de som ständigt får problem och de som aldrig får några.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka