Ser att du kommer från Avesta...
Jag vill berätta om hur det var där under mina år i tonåren, och varför det inte borde handlar om rädsla för snuten, utan respekt för varandra.
I mitten slutet av 80-talet körde vi ganska tufft med hojarna inne i Avesta & Norberg.
En gång körde vi om Polisen på bakhjulet.... = dom sätter på saftblandarn & stannar mig. (En snabb tanke på att dra ifrån dom far genom huvudet, men jag tyckte böter var bättre än förlorat körkort, så jag stannade)
Riktigt förvånad blev jag när dom sa att det var den bästa slangåkning dom någonsin sett....
Ännu mer förvånad blev jag när dom vill "göra en deal"
"Inget bus inne i stan, respektera övriga trafikanter, dv.s håll busåkandet på tider & platser där inte oskyldiga kan skadas. Så kommer vi inte att djävlas med Er.
Men OM ni fortsätter busåkandet inne i stan, tar vi er, för allt från stänkläppar till buller system"
Det var det bästa som kunde hända oss, buset försvann från stan, vi körde fortfarande stenhårt på lands och småvägar, men utsatte ingen annan än oss själva för risker. Dealen respekterade av ALLA utan undantag.
OM någon utifrån gasade i stan (& det gällde även bilarna) tog det 5 sek innan han hade halva vårt gäng runt sig, skrikande & hyttandes med nävarna.
Vi fick var helt i fred, inga löjliga böter för miniskyltar (som ifs inte fanns då)
eller liknande.
Jag flyttade utomlands 1990 och vet inte vad som hänt efter det, men det verkar vara lite annorlunda mentalitet på både polis & hojåkare numera.... Synd tycker jag...