Miniskylten kosta mig 400kr idag!

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Patrik29 skrev:
Kommer körande på 50 väg o vem kommer upp bakom mig o sen vinkar in mig jo Mc snuten.Så man blev 400kr fattigare. :huvet

Jag blev stoppad 2 gånger förra sommaren med miniskylt och
fick INGA böter!
Potäterna sa bara att: den där va ju bra monterad, tur att dom inte stod
på vänster sida om hojen bara för skylten var monterad halvägs in i bakhjulet!
så stod man en halvmeter åt vänster bakom hojen så såg man ej skylten!

Efter mig så kom ett gäng på 4 st hojar i i poliskontrollen, dom fick en annan
trafikpotät och han gav samtliga böter på 400 kr på samtliga miniskyltar!

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Jag "åkte fast" i en trafik kontroll på öland under midsommarhelgen. Polisen var vresig som fän och verkade hata sporthojar (min polare med prostatamoppe behövde inte ens blåsa, bara visa kortet). Jag fick blåsa, visa körkort samt fick min hoj grundligt inspekterad.
Polisen anmärkte på miniskylten,avsaknad av regplåtsbelysning samt underkände mina blinkers fram (fel färg).
Han kom tillbaka med en lapp där det stod att jag är tvungen att åtgärda felen samt ombesiktiga inom en månad annars får jag körförbud.
Böterna slapp jag eftersom det var midsommar sa han till min stora förvåning :tummenupp ! Plus i kanten till hyggliga poliser!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har ett kanontips här, eftersom snuten har blivit så hårda när det gäller miniskyltar.

Kör med minituta istället, eller med minibromsar för när sist kollade polisen det?
Tänk vad ballt att stå på sveavägen och tuta som fan utan att det hörs något, eller att dra upp hojen i femtio och nypa fullt på bromsen utan att tappa fart...

<Förtydligande>
Detta är en känga både till polisen och er som grinar över att ni får böta för era helt klart olagliga regskyltar, bara för att en liten är snyggare när ni ska posera på sveavägen.

Jag har en stor jäkel och är stolt över det!

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Kan man inte skippa skylten helt istället? Det är väl samma böter och man sparar således 270 kronor eller vad den där "lill-skylten" kostar?

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Foss skrev:
Kan man inte skippa skylten helt istället? Det är väl samma böter och man sparar således 270 kronor eller vad den där "lill-skylten" kostar?
Jo men då blir du garanterat stoppad. Bättre att ha en miniskylt än ingen alls eftersom inte alla poliser bryr sig om att bötfälla trots att de ser att du har en icke godkänd skylt?

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
RR:Benny skrev:
Ser att du kommer från Avesta...

Jag vill berätta om hur det var där under mina år i tonåren, och varför det inte borde handlar om rädsla för snuten, utan respekt för varandra.

I mitten slutet av 80-talet körde vi ganska tufft med hojarna inne i Avesta & Norberg.
En gång körde vi om Polisen på bakhjulet.... = dom sätter på saftblandarn & stannar mig. (En snabb tanke på att dra ifrån dom far genom huvudet, men jag tyckte böter var bättre än förlorat körkort, så jag stannade)

Riktigt förvånad blev jag när dom sa att det var den bästa slangåkning dom någonsin sett....

Ännu mer förvånad blev jag när dom vill "göra en deal"

"Inget bus inne i stan, respektera övriga trafikanter, dv.s håll busåkandet på tider & platser där inte oskyldiga kan skadas. Så kommer vi inte att djävlas med Er.

Men OM ni fortsätter busåkandet inne i stan, tar vi er, för allt från stänkläppar till buller system"

Det var det bästa som kunde hända oss, buset försvann från stan, vi körde fortfarande stenhårt på lands och småvägar, men utsatte ingen annan än oss själva för risker. Dealen respekterade av ALLA utan undantag.
OM någon utifrån gasade i stan (& det gällde även bilarna) tog det 5 sek innan han hade halva vårt gäng runt sig, skrikande & hyttandes med nävarna.

Vi fick var helt i fred, inga löjliga böter för miniskyltar (som ifs inte fanns då)
eller liknande.

Jag flyttade utomlands 1990 och vet inte vad som hänt efter det, men det verkar vara lite annorlunda mentalitet på både polis & hojåkare numera.... Synd tycker jag...

Ja du flyttade ju till USA och vi andra slutade åka hoj, i varje fall på gatan..

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
jag fick också en hälsning av polisen under midsommar, först skulle vi fråga om man fick blåsa innan man satte sig på hojjen, men de fick man inte.. man var tvungen o komma åkande för att få blåsa vilket jag tyckte var dumt, men vi väntade tills kl blev eftermiddag o drog iväg, seen blev vi stoppade längre fram på vägen, dom hade flyttat sig.. meen iaf så var det en blåskontroll meen polisen måste glömt de efter han såg min hojj, fick böter för felplacerad skylt, fast han glömde o bötfälla mig för backspeglar, blinkers, skyltbelysning :tungan om de finns ngn böter för sånt, men fick iaf 300, seen på kvällen var de :fyllisar igen!!

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
regskylt

fick 300kr idag för icke väl synlig regskylt... bor i en byhåla så polisen vet vem man är så det var bara att bygga om igen... =(

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
GSX-R1000 2006
pogo skrev:
Förra året var jag bara ett mus tryck ifrån att beställa en miniskylt, tyvärr så läste jag att det var olagligt och att man får böter för detta.
Å det är la onödiga pengar i så fall...

:lol :lol :lol

Vilken härlig kille!! :D

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
Jompas skrev:
fick 300kr idag för icke väl synlig regskylt... bor i en byhåla så polisen vet vem man är så det var bara att bygga om igen... =(

Grattis. Inte alls om får pengar för att ha för dåligt synlig regskylt. Vad ska du investera pengarna i?

/oXydex

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
oXydex skrev:
Grattis. Inte alls om får pengar för att ha för dåligt synlig regskylt. Vad ska du investera pengarna i?

/oXydex
fan jag som trodde alla som kör hoj va smarta?

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Honda VTR SP1 2001
R-1000 skrev:
Så löjligt när mc snutar tror att dom är bättre än andra förare, du tror säkert att du kan hänga på en hyfsad förare som sitter på en snabbare R-hoj,,ta o väx upp lite lilla munkätar pojken och sluta överskatta dig själv,,,en dag när du jagar nån så kommer säkert hans polare att köra ifrån dig i en kurva med knät i backen och solen i ögat för att retas lite,,,då kanske du börjar förstå att du inte är en rr förare som du själv verkar tro att du är...peace! :tummenupp

jag har sett mc polisen köra på knutstorp och har bara en sak att säga. motorvägen kan du dra ifrån . men inte på en krokig landsväg. det betvivlar jag. inte för att jag tycker om poliser. men köra hoj kan dem.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
CHROLO
vad är straffet/bötern för falskt skattemärke?

Dannnne

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ingen just nu.
Klarade mig undan böter för miniskylt!

Blev stannad för nån vecka sen med KTM med miniskylt, skulle få en böter rakt av sa polisen. Nekade och dom skrev rapport och skickade den till åklagaren. Fick brev därifrån:
Åtal väcks inte, åklagaren är inte helt säker på en fällande dom.

Så...neka, det kanske inte ens blir rättegång! :banana

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...