Minns ni 70-talet

sportbike

Guest
Nån gång på 80-talet, jag minns att jag drack såna när jag var liten! Jag kan fortfarande känna smärtan i fingrarna :huvet

Jag kom å tänka på morsan å farsans brandgula å chokladbruna tält från den där tiden :hihi Det använde jag senast för 3 år sen :tummenupp På en camping där alla hade byggt altan runt sin husvagn å körde Porsche eller M3, möjligen nån bamsemerca eller xc90 :D

he-he,fan va retro...:tummenupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nån gång på 80-talet, jag minns att jag drack såna när jag var liten! Jag kan fortfarande känna smärtan i fingrarna :huvet

Jag kom å tänka på morsan å farsans brandgula å chokladbruna tält från den där tiden :hihi Det använde jag senast för 3 år sen :tummenupp På en camping där alla hade byggt altan runt sin husvagn å körde Porsche eller M3, möjligen nån bamsemerca eller xc90 :D

Orange/blått tält som sedan ersattes av SMV äggvagn med nervevbart golv i köket, detta as drogs av vår Saab tvåtaktare, med sig hade man campingbord i grälla färger och hemska tygstolar utan ryggstöd.

Burkpotatis, burkskinka, burkmakrill och bullens pilsnerkorv, primuskök och aluminium kastruller, campingkit i bajsbruna färger gav ingen aptit.

Ingen mobil, ingen bankomat... hur f-n överlevde man.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi hade tocket tält på släpvagn.
Gick bra i början på sjuttiotalet, när vi åkte ståndsmässigt i range rover.
Sedan blev det modernt med apambulans.
R4an orkade knappt släpan..
Fram till 76 levde familjen på jordbruket.
Nu lönar det sig inte ens som hobby.
V red in till staden för att sko hästarna.
Vi drev även kor på samma väg, när vi flyttade mellan hagarna.
Vägen var E4an..
Sällan man såg två bilar samtidigt på vägen.
Obegripligt hur världen ändrat sig.

sportbike

Guest
va?
då va det alltså inte bättre förr?
jippie...............

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Minns inte så mycket från den tiden men lite grann. Träskorna såklart, bilarna vi hade (R4L, 2CV, VW 1600), husvagnssemestrar... och askkopparna:
askfat.jpg

Minns särskilt den på fot som jag stod på soffkanten och pissade i. Det var kul när skivan i askkoppen snurrade sen :gnissla

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Någon i tråden har berättat att han hade en Mamba, oj vad avundsjuk jag var på den som hade en Mamba. Lättrimmad Zundappmotor och vägde noll.
Själv hade jag en Florida (röd såklart). 13 kuggars fram och jackad kolv. Ställbart munstycke var en självklarhet, men texasstyre hade jag inte utan ett dubbelt så högt styre så att armarna precis räckte till när munstycket skulle ställas SNÅLT så att man fick upp moppen ytterligare 1-1 1/2 km/h.

Mellanöl inhandlades på Pia Närköp på Holma. Hjälmen satt på skallen så att tjejen i kassan inte skulle se att man knappt fyllt 15.
Veckopengen på den tiden var perfekt avvägd mot en liten Prince, 6 mellanöl och inträdet på fritidsgårdens fredagsdisco. Uppvärmningen inför discot utfördes högljutt på skolgården tvärs övergatan, sommar som vinter (brrrr).

Efter ett tag så avancerade man till att tvinga i sig Bayaz, en pava kostade 5,25 på den tiden. Riktigt varm i kläderna blev man dock inte förrän man gått över till silverrom á 21:- för en knatting.

sportbike

Guest
usch fy helvete,nu minns jag silverrom,bailyss och perlrosé..:näsblod

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Efter ett tag så avancerade man till att tvinga i sig Bayaz, en pava kostade 5,25 på den tiden. Riktigt varm i kläderna blev man dock inte förrän man gått över till silverrom á 21:- för en knatting.
Silverrom... denna dryck har man förträngt :zpy Vilse i pannkakan gav oss mardrömmar och ångest.

Det fanns TV1 eller TV2 att välja på, hade man tur så skaffade päronen en färg TV.

Det man saknar mest är Raketost, en förträffligt smart förpackning som bestod av ett plastat papprör fylld med mellanmjuk ost som skars av med en tråd i toppen.

Bifogat

• 1059.jpg
    1059.jpg
    75.2 KB · Visningar: 84

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
du menar dom där i folie som man alltid skar sig på?
skulle tippa 70:s

Den modellen utvecklade ju sig också. Först var det modellen med ett metallbleck som satt fast i kapsylen som sedemera i sann evulotionsanda blev en liten ring.

Blecket måste ha blivit en ring någon gång väldigt tidigt på 80-talet. :va

Dra-avkapsylen måste försvunnit någon gång på mitten av 80-talet.

Solid snake

Guest
Den modellen utvecklade ju sig också. Först var det modellen med ett metallbleck som satt fast i kapsylen som sedemera i sann evulotionsanda blev en liten ring.

Blecket måste ha blivit en ring någon gång väldigt tidigt på 80-talet. :va

Dra-avkapsylen måste försvunnit någon gång på mitten av 80-talet.
Finns fortfarande i Danmark, tuborg grön har sånna kapsyler man drar av.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Amen ni snackar ju tre olika generationer kapsyler här, den "riktiga" är ju den där man drog plåtfliken snett runt mynningen, det var den som kunde amputera fingrar på barn...

Sen kom då den där man drog en plåtremsa rakt över kapsylen, och slutligen densamma med ring.

sportbike

Guest
Amen ni snackar ju tre olika generationer kapsyler här, den "riktiga" är ju den där man drog plåtfliken snett runt mynningen, det var den som kunde amputera fingrar på barn...

Sen kom då den där man drog en plåtremsa rakt över kapsylen, och slutligen densamma med ring.

visst ja,den man drog rakt över hade jag glömt....

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Generation 2:

För övrigt en traderaauktion med högsta bud just nu på 61 kronor... :tungan

53121894_1.jpg

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vi hade tocket tält på släpvagn.
Gick bra i början på sjuttiotalet, när vi åkte ståndsmässigt i range rover.
Sedan blev det modernt med apambulans.
R4an orkade knappt släpan..
Fram till 76 levde familjen på jordbruket.
Nu lönar det sig inte ens som hobby.
V red in till staden för att sko hästarna.
Vi drev även kor på samma väg, när vi flyttade mellan hagarna.
Vägen var E4an..
Sällan man såg två bilar samtidigt på vägen.
Obegripligt hur världen ändrat sig.
Hehe, kommer ihåg en danmarkssemaster någon gång i slutet på 70talet.
Mor o far hade en Fiat 128 sport som vi åkte hela familjen i (2 vuxna o 2barn) + ett stort 5 mannatält och annan packning.
Har för mig vi satt på en hel del av packningen :näsblod
196559_11.jpg

I sommras åkte jag med min familj till danmark utan tält, men det vart fullt med packning i en ny passatkombi, fattar inte hur det gick i en Fiat 128 sport inklusive stort tält. :gnissla

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Silverrom... denna dryck har man förträngt :zpy Vilse i pannkakan gav oss mardrömmar och ångest.

Det fanns TV1 eller TV2 att välja på, hade man tur så skaffade päronen en färg TV.

Det man saknar mest är Raketost, en förträffligt smart förpackning som bestod av ett plastat papprör fylld med mellanmjuk ost som skars av med en tråd i toppen.

Ja herrejävlar...vem minns inte barnprogrammen ?

Bifogat

• Pannkakan.jpg
    Pannkakan.jpg
    36.6 KB · Visningar: 81
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja, även vi hade en "Laban" (Renault 4L) - en babyblå fyrväxlad och som kunde faktiskt komma upp i svindlande 120 knyck i utförsbacke. Den byttes 1976 mot en två år gammal Opel Kadett Caravan. Bruna manchesterbyxor, träskor med gula blommor på och en t-shirt med grodan boll-motiv, var standardklädsel (jag var för ung för att ha mer utmanande kläder :) ).

I lägenheten fanns gröna tapeter med träimitation, vävstruktur, senapsgula skåpluckor och bruna plastgolv. Fan vad snyggt! :näsblod

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy