Minns ni när...?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Underbar!

Grannen köpte häromåret en likadan. Fantastisk kvalitet på Victoriamotorn. En 5mm lucka och den gjorde nästan 60 km/h (enligt mätaren), 40 på tvåan. Hörde den aldrig fyrtakta…
Jag när en dröm om att renovera motorn vid tillfälle.
Just nu går den 25 och hostar lite ansträngt i uppförsbackar över 1%...:rodnar

Men underbar är den likafullt! :hjarta
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Lärde mig köra bil vid 7 års ålder, intresset fanns där. Lånade snöskotrar av sextiotals Sno-tric eller Skidoo underhöll vintrarna. Vid 12 års ålder tjatande jag ned föräldrarna och fick köpa en Fram King Clipper -63 för 300kr av en granne. Fick lova morsan att bara köra i skogen och ha hockeyhjälm (Jofa VM) :) Efter tre månader aug-oktober köpte jag en beg crosshjälm, varmare.
Några övriga moppar passerade, körde året om tills jag fyllde 17 år och 9 mån. MC ville jag ha: jag och farsan var in på Segervalds Sundsvall för att provköra nån bil/snöskoter, där står en ett år gammal Suzuki TS125. Jag står som förtrollad. Farsan: Den där skulle du gärna vilja ha va? Jag: Mmm
Farsan: Glöm det. För farligt. (Farsan läkare, hade ”sett en del”)
Sedan bara bilar och nån snöskoter tills jag köpte en beg R100RS (dröm sedan jag såg den i MOTORRAD 1976)och renoverade, tog körkort och på den vägen är det.

ff64ecf51535c5d57576f65700c637e3.jpg
Otroligt...EXAKT en sådan Clipper startade jag min hoj-karriär med!
Samma färg och allt. Brorsan köpte den 1983 för 300kr (standardpris?)
Som 14-åring lade jag beslag på den och körde varenda grusväg kring landstället i Bohuslän. Några år senare blev det 125:a...en TS125! ✌️
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Otroligt...EXAKT en sådan Clipper startade jag min hoj-karriär med!
Samma färg och allt. Brorsan köpte den 1983 för 300kr (standardpris?)
Som 14-åring lade jag beslag på den och körde varenda grusväg kring landstället i Bohuslän. Några år senare blev det 125:a...en TS125! ✌️
Din farsa var tuffare än min! :hihi

Inte en moppe för nybörjare, det krävdes handlag för att inte hamna i friläge mellan tvåan och trean...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag när en dröm om att renovera motorn vid tillfälle.
Just nu går den 25 och hostar lite ansträngt i uppförsbackar över 1%...:rodnar

Men underbar är den likafullt! :hjarta
*kollar Blocket*

5mm lucka, kom ihåg det! Original Bing 9 (var det väl, Pucharna hade 12) räckte gott.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Kul tråd :Bugar

Var väl 12-13, kompisen och jag köpte en Solifer, minns jag inte fel vart det ett veck mitt på tanken, och då vi höll till i skogen, med stock och sten, så fick skrotum en smäll då och då, nåja, 2 ungar idag, så det kunde ju inte vart så farligt.

Den skar vad det led, men det var kul så länge det vara.

Eftersom jag fyller sent på året, och kompisarna tidigt, vart det gråt och tannagnisslan tills styvfar förbarmade sig, och meddelade att ok, åk till Zätamotor på Friggagatan och köp moppe, jihaaa!!

Blev en Suzuki K50 DB, buffalostyre och pläd, naturligtvis.

Med förbehållet, ICKE köra förrän 15 fyllda, yeah right...

Första bekymret var ju hur få den hem? Jaja, kör då, men bara denna gång, fick jag till svar, hehe.

Inkörning fort som fan, sen service, och därefter snack med "riktiga" farsan. (långt innan 15 årsdagen)

-hörru, behöver delar till moppen!
-VA, den är ju ny?
-Jo, men långsam!
-Ahaa, då förstår jag.....

Trimkåpa och förgasare från Tokholm kom med posten.

Det räckte inte efter ett tag, Håkan "Lillköla" Olsson, om namnet är bekant, bodde i stan, så det fanns ju ordentliga prylar att handla. Minns jag inte fel, så vart far och Håkan ganska händiga.

Rätt snabb sak ett tag, men sen kom ju Zundapp med KS 100 hos antagonisterna, inte kul.

Nåja, det slutade med att milisen plockade mig, precis innan avfärd till kusiner i Västeråstrakten, inte kul när dom ringde hem och meddelade att någon skulle hämta gossen på gamla polisstationen, rätt förbannad styvfar hämta, trodde jag skulle få skjuts, icke sa nicke, led hem moppen, blev svaret.

Långt från gamla pålisstationen till krokslätt, vill jag minnas.

Minns att en rätt kraftig pålis sa, rätt snabb moppe, 60-65 knyck!!!!

Hmmm, 90 tror jag den gjorde, verkade som han missade att den var 4 växlad.

Nåväl, på med originalprylar, sen sälja, men det var inge succe, moppen gjorde knappt 20km/h!!

Fick bli en Dacke, men dom var ju inte lika trimvänliga, och fästet till störtbågen under motorn var inge bra, fastnar gärna i saker när man har brått, med vurpa som följd, pålisen kommer såklart ikapp, med frågan, -varför stack du? -Trodde inte du menade mig, när du visade nåt tecken!!

Lite annat smått å gott hände väl, men märkligt nog inga bekymmer med lämpet, lite senare:va

Och ja, raggsockar, träskor och integralhjälm funkade på vintern.

Hmm, minns nog fel med med bågen, hursom, nåt fastna, det minns jag
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Född -78 och motorintresset har nog alltid funnits. Uppväxt på en gård med föräldrar som var månskensbönder. Minns att jag körde traktor när jag nådde ner till kopplingen med växelspaken i höger knäveck på en BM Terrier (funkade endast med 1an och 3an då jag var för liten annars).
Första 2 hjuliga var en Crescent moppe av något slag i 7års åldern. Minns att jag fick kliva av och på från samma sten för att det skulle funka.
När jag gick i 2an så köpte vi en Yamaha YZ80 1980. Då började man åka runt på alla småvägarna / stigarna runt om gården. Nu i efterhand så funderar man mest över den obefintliga skyddsutrustningen (en öppen jättestor hjälm, och ett par tunna handskar. Men man fick lära sig att ta det försiktigt. Vi 12-13 års åldern köpte man första bilen )Opel Olympia -68 att sladda med på fält och is. Hade det varit i dag så hade nog socialen knackat på dörren ganska omgående. Önskar ändå att min barn fått lära sig på samma sätt. För de existerar bara spel och telefon i nuläget
Första moppen var en DT50 MX-91 (Ärvde av brorsan). Den körde jag massor med mil med och var då man lärde sig att skruva, samt få frihet på riktigt. Åkte i jämförelse med min kompisar "hyggligt original". Bara trimkrök, 13 drev och utdragen plugg. Toppade 62 på plan mark och gick tyst, fint och pålitligt utan att dra till sig uppmärksamhet.
Första Tunga MC var en RD350 -85 (ärvde av brorsan). Började med att renovera avgasporten samt porta och trimma den. Minns än i dag med förtjusning ljudet på den och den varvade nästan varvräknaren ut (vaknade på allvar 1000 var innan rött). Minns att den toppade 220 :).
Sedan fortsatte det med KLR650, KTM640, R1 mm. Tror att jag haft ett 20 tal hojar i nuläget. Kör inte så mycket numera, men måste nog helt enkelt ha en hoj i garaget för att må bra. Inte så viktigt att det är nytt och fint lägre, utan bara att ha möjligheten.
Garaget har varit tomt på hoj sedan i okt (förutom min morfars gamla Komar moppe som ska ut i ljuset vilket år som helst), så nu börjar jag få absintens på allvar :).
Jag skulle gissa att det står något där inom 1-2 månader hur som.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
en grön/vit/blå kawa zxr750 92 med dammsugarslangar och vance and hines ss2r

Min första "riktiga" tunga hoj och dessutom min uppkörningshoj. Uppkörningsförrättaren frågade rakt ut om jag försöker göra det så svårt som möjligt för mig själv, men garagevändning och allt annat gick alldeles utmärkt...Jag hade också det avgassystemet, från Klarkner i Västerås...

Hojen köptes för övrigt från ett försäkringsbolag. En annan lokal förmåga kastade den splitter nya hojen på en bandag och efter lite rabalder blev den inlöst av försäkringsbolaget. På den tiden fanns möjligheten för handlare att köpa lös inlösta hojar och en lokal handlare ordnade så att den till slut hamnade hos mig. Den böjda bakramen (som tydligen orsakat inlösen) riktades till perfektion i den avancerade riktbänken (=spännband mellan dragkroken på en Volvo 240 och lyktstolpen rakt utanför mina föräldrars garage) och det precis släppta Vansinnige Hansson SS2R fick ersätta det skadade originalsystemet och ett komplett set med racekåpor fick ersätta de trasiga originalkåporna. Racekåporna lackades för övrigt snudd på identiskt med 1996 års ZX-7R...tre år innan denna kom och ungefär två år innan Kawasaki använde de färgerna i Superbike...Så nu vet ni var Kawasaki snodde den iden...

Den hojen såldes för övrigt till en snubbe som bodde någonstans på Söder vid Hornstull. Måste ha varit under sommaren 1996, precis innan jag importerade en splitter ny GSX-R 750 från Tyskland.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Första hojminnet, måste varit 81-82, farsan tar med mig på en tur på sin Kawa 750 trepip som han hade fixat upp, det var ju en "gammal" hoj då (men fortfarande snabb) som han i vanlig ordning köpte snorbilligt och sedan gjorde superfin (och ännu snabbare, så klart). Har tyvärr inga bilder på den, och den slutade i lådor i ett lägenhetsförråd i Lund, där den försvann/blev stulen/kastades på tidigt 90-tal.

Oförglömligt minne dock och intresset var cementerat. Moppe, 125:a, uppehåll, tungt återfall. Tack farsan!!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad har ni för anekdoter, hur fick ni intresset? En "spätta" du inte
förglömmer? Ni kvinnor? Min morsa körde hoj är idag 83 bast och körde Sverige runt på MC på 50-talet. Berätta gärna med annat än att bara "gilla" klicka i. Tack för ordet!
Det här blir nog en av årets trevligaste trådar!!! Applåd för idén:klappar
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Måste ha varit tidigt 70-tal och farsan hade lånat en Honda 750.
Jag fick, stolt som en tupp, sitta på tanken runt kvarteret. ?
Såvitt jag kommer ihåg var den svart med guld-stripes (kan vara fel).
Så jag köpte en som liknade mitt minne, visserligen 650, direkt jag tog kortet för några år sedan.
CB650.jpg
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det här blir nog en av årets trevligaste trådar!!! Applåd för idén:klappar
Tack! ?
Tycker det är jättekul att läsa alla andras minnen/anekdoter. Så mycket som skrivs som man känner igen sig i. Bättre att skriva om det nu också innan hemmet och galopperande Alzheimers inträder ? Min första tunga hoj, Suka GS500 inköpt ny 1978. Stentuff med manchesterbrallor och Petroff skinnpaj :yoparty

Screenshot_20220425-070910_Gallery.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Cresent Kompakt när jag var 13, Suzuki K50 (med trim) när jag var 15. CB125 (med trim...nåja....) när jag fyllde 16, RD350 och Husqvarna 400 enduro vid 18...
När jag tänker efter så präglas mitt tvåhjuliga liv av olagligheter...
Moppe vid 13, trimmad moppe vid 15, körde för fort vid 16...repeat...
Det var nog först när jag började köra bana -95 som jag då lugnade ner mig på gatan. Det var ju inte lika skoj med gatkörning.

Två roliga minnen finns det iallafall:
1980 köpte min brorsa en lång ny CB650 och som 14-åring var det ju det häftigaste som fanns. Jag höll på att få hjärtinfarkt när jag satt bakpå och han drog på...jävlars vad den gick!!!!!
Många år senare fick jag testa en jättefin CB650 i absolut mint condition som en polare hade införskaffat. Alltså.... det enda som händer när man gasar är att lyset lyser lite starkare, maken till trött hoj. Sen vobblande den friskt även i låg fart plus att bromsarna var fullständigt värdelösa. Till alla som bir sugna på att provköra den gamla ungdomsdrömmens MC (eller bil) Gör INTE det, ni blir bara besvikna. Spara det positiva minnet bara och var nöjd med det.

Det andra roliga minnet:
Året var 1999.
På den tiden så gick smågrabbarna omkring och tittade på hastighetsmätaren på motorcyklar och de som var graderade högt var ju häftigast såklart. En hoj som hade 300km/h som max var ju kung!!!
Ny Yamaha R1 1999, fantastiskt maskin! En sak som var nytt var då en digital hastighetsmätare, som då var släckt när hojen var avstängd.
Hoj parkerad på stan, en klunga smågrabbar med stora ögon kommer fram och fullkomligt äter upp hojen med ögonen. Det var ju en rymdraket på den tiden....
Hela gänget sträcker på sig för att få en glimt av hastighetsmätaren och suset som går genom gänget var påtagligt...
"'KOLLA GRABBAR; DEN GÅR JU 14000...!!!!!!"

s-l500.jpg
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Underbar tråd!

Gillat allt med motorer sedan jag föddes. Härmade tydligen ljudet av en helikopter så pass väl som barn att jag lyckades lura ut ett middagsällskap med vuxna att försöka beskåda helikopter som tydligen inte ville ge sig vika. Men det var tydligen bara 4-5 åriga lilla jag som lät där inne i rummet intill.

Född utan skiftnyckel i mun
Man kan tycka att jag borde blivit född med med en skiftnyckel i mun med mitt törstande för teknik och mc/bilar. Min pappa hade dessutom egen maskinverkstad när jag var barn, och hade således alla möjligheter att lära mig ett och annat. Han kan dock inte ha känt sig särskilt stolt som pappa första gången jag skulle meka, (trimma) min första moped - en Casal KS 50.

Rullade in moppen i pappas verkstad och skruvade av toppen i all hast utan att veta vad jag gjorde över huvud taget. Jag hade lyckats höra mycket om att man ska "jacka kolven" för att få fart på mopeden.

Vet ärligt talat inte hur jag lyckades få loss den lilla kolven, och försiktigt sätta fast det i städet och började "jacka kolven" - dvs fila ett jack i ovansidan av kolven! :rofl:crash:rofl

Pappa kom såklart springande och undrade snällt:
-VAD I HELVETE PYSSLAR DU MED!!?!? :censored::huvet

Där och då fick jag världens bästa lektion i hur en motor faktiskt fungerar, och varför jag borde vända på kolven innan jag filar vidare :) Efter det lärde jag mig en annan viktig läxa: Fråga om du inte vet.

Den enda shopper jag kommer äga
Efter det tror jag pappa blev stoltare. Jag frågade vidare och lärde mig svetsa och meka. Renoverade och lagade många efterföljande lik till hojar som jag köpte/bytte till mig. Bl.a en fruktansvärt gammal risig Suzuki RM125 -82/83 typ. Hade även bytt till mig en cool Norsjö Shopper enligt bild som toktrimmades. Blev även en fena på att köra den på två hjul - faktiskt utan att välta över en enda gång :)

1200px-NorsjoShopperRed01.jpeg

Ville köpa mig en MC att ta kort på när jag skulle ta lätta lappen. Började leta hoj redan i 14-15 års ålder. Farsan tyckte bara att vi åkte på lik som jag bläddrat fram i Gula Tidningen. Ville ha en gammal XT eller liknande, men på farsans inrådan blev det en Honda CB125T - åter igen tidig 80 talare. Hojen lever än idag!

Någon lätt lapp tog jag aldrig. Blev lite av en svacka, och körde gjorde jag ändå ute på de värmländska småvägarna (skäms på mig). Dröjde tills stora korten skulle tas innan jag skärpte mig och faktiskt tog kort för MC också. Sedan dess har det alltid funnits minst en MC i garaget. Det mesta har hunnits med: Cross, Enduro, Väghojar, Banhojar, etc.

För närvarande står en riktig gubbräser i garaget: AT1200. Självklart med rejält nabbade däck - redo för grusäventyr.
 
Last edited:

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Jag kommer ihåg när jag 6 år gammal fick åka med släktingens 125:a.
Ut mot första T-korsningen på grusväg så visste jag att jag skulle dö för han åkte förbi pappas bromspunkt med råge. Vi överlevde.
Nästa minne är när jag i 11-årsåldern efter en hel förmiddags åkande fram och tillbaka till hönshuset hos farfar med hans Monarped fick tillåtelse och utbildning att lägga i andra växeln.
Ni vet den där grejen i rymdfilmer när alla stjärnorna blir streck när de får överljusfart.
Så gjorde omgivningarna på gärdet på väg mot hönshuset. Kommer ALDRIG att få den fartupplevelsen igen. ?
Otrimmad F50-GL vid femton och några år framöver.
Sedan blev det Triumph-chopper som kom i några lådor och kassar i tjugoårsåldern.
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top