MIRA-fräsning?

LwL

evigt undrande
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Vimmerby
Hoj
e-reggad jordfräs...
Jag har tänkt slipa och blästra loppen. Men behöver jag fräsa sätena med eller räcker det med att slipa in ventilerna?
Och hur stor skillnad gör en fräsning.
Behöver jag nya ventiler om jag fräser?
Tacksam för svar...
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    240 KB · Visningar: 156
  • 2.jpg
    2.jpg
    231.9 KB · Visningar: 92

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu är jag inte toppexpert så du får vänta på DrBike eller Brinken....

Men skall du blästra förbränningsrummen med något som avverkar en del så kan det nog åtgå lite väl mycket armstyrka och ventilsippasta för att slipa in det för hand. Skall du MIRA är det läge att se över ventilernas tätyta också men det är inget absolut måste att byta dem.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad sitter det för ventiler i?
Titan ska man inte "Slipa" in. Dom håller inte då.
Stålventiler går bra att Slipa.

Var högst kritisk till ventilstyrningarna innan du bestämmer vad du ska göra. Ingen ide att jobba vidare med grejerna om styrningarna inte är bra.

Vad är det för topp?

Mats
 

LwL

evigt undrande
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Vimmerby
Hoj
e-reggad jordfräs...
Vad sitter det för ventiler i?
Titan ska man inte "Slipa" in. Dom håller inte då.
Stålventiler går bra att Slipa.

Var högst kritisk till ventilstyrningarna innan du bestämmer vad du ska göra. Ingen ide att jobba vidare med grejerna om styrningarna inte är bra.

Vad är det för topp?

Mats

Toppen är från en zx-6 1992.
Hur vet jag om det är titan, är titan magnetiskt?
Och om det är stålventiler, vad kan det då tänkas vara för stål?
 

LwL

evigt undrande
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Vimmerby
Hoj
e-reggad jordfräs...
Nu är jag inte toppexpert så du får vänta på DrBike eller Brinken....

Men skall du blästra förbränningsrummen med något som avverkar en del så kan det nog åtgå lite väl mycket armstyrka och ventilsippasta för att slipa in det för hand. Skall du MIRA är det läge att se över ventilernas tätyta också men det är inget absolut måste att byta dem.

Tanken var väll att blästra med så finkornigt som möjligt. Men det är klart nog blir det lite slipa alltid...
Har ni några tips angående slipning av ventilens tätyta, jigg/mall, bandputs, slipsten, bryne?
Och vilken vinkel det kan tänkas vara på tätytan på ventilen?

föresten...
kollade upp vad packningar och dyl skulle kosta...
kolvringar skulle gå till 400 riksdaler styck...lagom kul 1600kr käns sådär.

Finns det inte pirat alternativ som är något bra?
Kan någon komma med tipps?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur får man såna att täta då? :va

Man fräser ventilsätet med rätt vinkel från början och sen är det tätt...

Tanken var väll att blästra med så finkornigt som möjligt. Men det är klart nog blir det lite slipa alltid...
Har ni några tips angående slipning av ventilens tätyta, jigg/mall, bandputs, slipsten, bryne?
Och vilken vinkel det kan tänkas vara på tätytan på ventilen?

föresten...
kollade upp vad packningar och dyl skulle kosta...
kolvringar skulle gå till 400 riksdaler styck...lagom kul 1600kr käns sådär.

Finns det inte pirat alternativ som är något bra?
Kan någon komma med tipps?

Vad skall det sitta på för moppe?
 
Last edited:

LwL

evigt undrande
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Vimmerby
Hoj
e-reggad jordfräs...
Man fräser ventilsätet med rätt vinkel från början och sen är det tätt...



Vad skall det sitta på för moppe?

zx6 eller zzr.
det är sporttouringmodellen av zx6-r ninja

Jag håller på att bygga lite...
Har gjort ny bakram med passande r6 bak och egenhändigt gjutet lamphus.
Jag har tänkt posta en tråd med bygget i "hojbyggen", har tagit lite bilder under resans gång, men har bara inte fått tummen ur att gjöra det än.:)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hur får man såna att täta då? :va
Svarar på denna väldigt gamla fråga

Enligt Haynes manual för tex Busa så står det att titanventiler har en beläggning som blir förstörd om man försöker slipa/putsa in dessa
Busa gen 1 stålventiler
Busa gen 2 (2008) titanventiler)

Vet dock att Haynes manualer inte alltid är de bästa, så jag kombinerar min med Clymer bla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla om de är täta nu genom att hälla i rödsprit i insugs/utblåskanalerna. De duger om du trycker fast ventilen med fingrarna så hårt du orkar. Om någ fuktar så slipa in dem för handa undantag om de är Titanventiler.
Och blästra förbränningsrummet är ingen mening, de duger att bara putsa av det med putsduk svinto eller sandspapper.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Toppen är från en zx-6 1992.
Hur vet jag om det är titan, är titan magnetiskt?
Och om det är stålventiler, vad kan det då tänkas vara för stål?
Titan är inte magnetisk (eller i alla fall en kraftig skillnad mot stål). Enkelt att kolla med en magnet. Skrivs längre ner att man inte kan slipa titan. Varför?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Titan är inte magnetisk (eller i alla fall en kraftig skillnad mot stål). Enkelt att kolla med en magnet. Skrivs längre ner att man inte kan slipa titan. Varför?
Det är en ytbehandling på tätningsytan. Slipar man bort den blir ventilen/ytan för mjuk.

Vikten skiljer ganska påtagligt, så man känner om det är en titanventil, eller stål
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kolla om de är täta nu genom att hälla i rödsprit i insugs/utblåskanalerna. De duger om du trycker fast ventilen med fingrarna så hårt du orkar. Om någ fuktar så slipa in dem för handa undantag om de är Titanventiler.
Och blästra förbränningsrummet är ingen mening, de duger att bara putsa av det med putsduk svinto eller sandspapper.
Säkrare att använda spolarvätska om man vill det.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
De va intressant, varför är spolarvätska säkrare?
På vilket sätt är de säkrare?
Ja, nä, jag tänkte på antändningsrisken

Spolarvätska är väl lite snällare att sulla med även om den säkert brinner den med.

Tror senast jag höll på med detta hade jag en skvätt rödsprit som jag spädde ut med vatten för att få mer vätska att testa med så att säga...

Jag applicerade sedan tryckluft lite lätt från portarna och tittade efter bubblor. Men i detta sammanhang kan man ju lika gärna använda enbart kranvatten...
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, nä, jag tänkte på antändningsrisken

Spolarvätska är väl lite snällare att sulla med även om den säkert brinner den med.

Tror senast jag höll på med detta hade jag en skvätt rödsprit som jag spädde ut med vatten för att få mer vätska att testa med så att säga...

Jag applicerade sedan tryckluft lite lätt från portarna och tittade efter bubblor. Men i detta sammanhang kan man ju lika gärna använda enbart kranvatten...
Kranvatten har väl ändå betydligt högre ytspänning än rödspriten så ger inte lika rättvisande resultat för ev läckage? Antändningsrisken för några ml rödsprit känns som en mindre risk ärligt talat.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, nä, jag tänkte på antändningsrisken

Spolarvätska är väl lite snällare att sulla med även om den säkert brinner den med.

Kranvatten har väl ändå betydligt högre ytspänning än rödspriten så ger inte lika rättvisande resultat för ev läckage? Antändningsrisken för några ml rödsprit känns som en mindre risk ärligt talat.
Spelar ingen roll vad det är för vätska om man kollar luftläckage.

Men om man bara använder vätska är väl ren rödsprit absolut bäst....Men brandfarligt.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top