Vad sitter det för ventiler i?
Titan ska man inte "Slipa" in. Dom håller inte då.
Stålventiler går bra att Slipa.
Var högst kritisk till ventilstyrningarna innan du bestämmer vad du ska göra. Ingen ide att jobba vidare med grejerna om styrningarna inte är bra.
Vad är det för topp?
Mats
Hur får man såna att täta då?Titan ska man inte "Slipa" in. Dom håller inte då.
Nu är jag inte toppexpert så du får vänta på DrBike eller Brinken....
Men skall du blästra förbränningsrummen med något som avverkar en del så kan det nog åtgå lite väl mycket armstyrka och ventilsippasta för att slipa in det för hand. Skall du MIRA är det läge att se över ventilernas tätyta också men det är inget absolut måste att byta dem.
Hur får man såna att täta då?
Tanken var väll att blästra med så finkornigt som möjligt. Men det är klart nog blir det lite slipa alltid...
Har ni några tips angående slipning av ventilens tätyta, jigg/mall, bandputs, slipsten, bryne?
Och vilken vinkel det kan tänkas vara på tätytan på ventilen?
föresten...
kollade upp vad packningar och dyl skulle kosta...
kolvringar skulle gå till 400 riksdaler styck...lagom kul 1600kr käns sådär.
Finns det inte pirat alternativ som är något bra?
Kan någon komma med tipps?
Man fräser ventilsätet med rätt vinkel från början och sen är det tätt...
Vad skall det sitta på för moppe?
Svarar på denna väldigt gamla frågaHur får man såna att täta då?
Titan är inte magnetisk (eller i alla fall en kraftig skillnad mot stål). Enkelt att kolla med en magnet. Skrivs längre ner att man inte kan slipa titan. Varför?Toppen är från en zx-6 1992.
Hur vet jag om det är titan, är titan magnetiskt?
Och om det är stålventiler, vad kan det då tänkas vara för stål?
Det är en ytbehandling på tätningsytan. Slipar man bort den blir ventilen/ytan för mjuk.Titan är inte magnetisk (eller i alla fall en kraftig skillnad mot stål). Enkelt att kolla med en magnet. Skrivs längre ner att man inte kan slipa titan. Varför?
Säkrare att använda spolarvätska om man vill det.Kolla om de är täta nu genom att hälla i rödsprit i insugs/utblåskanalerna. De duger om du trycker fast ventilen med fingrarna så hårt du orkar. Om någ fuktar så slipa in dem för handa undantag om de är Titanventiler.
Och blästra förbränningsrummet är ingen mening, de duger att bara putsa av det med putsduk svinto eller sandspapper.
De va intressant, varför är spolarvätska säkrare?Säkrare att använda spolarvätska om man vill det.
Ja, nä, jag tänkte på antändningsriskenDe va intressant, varför är spolarvätska säkrare?
På vilket sätt är de säkrare?
Kranvatten har väl ändå betydligt högre ytspänning än rödspriten så ger inte lika rättvisande resultat för ev läckage? Antändningsrisken för några ml rödsprit känns som en mindre risk ärligt talat.Ja, nä, jag tänkte på antändningsrisken
Spolarvätska är väl lite snällare att sulla med även om den säkert brinner den med.
Tror senast jag höll på med detta hade jag en skvätt rödsprit som jag spädde ut med vatten för att få mer vätska att testa med så att säga...
Jag applicerade sedan tryckluft lite lätt från portarna och tittade efter bubblor. Men i detta sammanhang kan man ju lika gärna använda enbart kranvatten...
Ja, nä, jag tänkte på antändningsrisken
Spolarvätska är väl lite snällare att sulla med även om den säkert brinner den med.
Spelar ingen roll vad det är för vätska om man kollar luftläckage.Kranvatten har väl ändå betydligt högre ytspänning än rödspriten så ger inte lika rättvisande resultat för ev läckage? Antändningsrisken för några ml rödsprit känns som en mindre risk ärligt talat.
Hårdanodisering?Det är en ytbehandling på tätningsytan. Slipar man bort den blir ventilen/ytan för mjuk.
Vikten skiljer ganska påtagligt, så man känner om det är en titanventil, eller stål
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|