RWD skrev:Att man kan få någon hk mer när man häller i mirakelmedel kan mycket väl bero på att det man häller i är tunnare än oljan i motorn och ger en totalt tunnare olja som ger mindre förluster.
RWD skrev:Att man kan få någon hk mer när man häller i mirakelmedel kan mycket väl bero på att det man häller i är tunnare än oljan i motorn och ger en totalt tunnare olja som ger mindre förluster.
Zoidberg skrev:...av det jag orkade läsa verkade man varken ha konkreta belägg för eller mot PTFE-tillsats. Med tanke på teflon"kulornas" mikroskopiska storlek borde dessa (enl min teori) inte sätta igen något oljefilter, ..iaf i betydligt mindre utsträckning än annan "vanlig skit" som passerar där. Än mindre i slanganslutningar & andra förträngningar....
gthyni skrev:När det gäller mirakelprodukter är det bara att ställa sig själv 2 frågor:
- tror jag på Jesus Kristus som Guds son?
- tror jag han jobbar på TV-Shop?
En YZ250 gick torr på vatten för mig och eftersom det var under en nattetapp på Gripendygnet chansade jag på att den skulle gå till varvningen.Och den gjorde den,var så varm att den gick med dödaren intryckt pga glödtändning.Men den nöp aldrig.Inga tillsatser,bara 2,5% Castrol TTS.Däremot bytte jag vevstake + kolv i förebyggande syfte,men kolven såg fin ut förutom lite märken från spikningarna.Så oljan smörjer nog så det räcker....Wunder skrev:En intetsägande historia:
Brorsans polare Slick50-behandlade sin snöskoter. Under en hårdkörning lossnade en kylarslang och all vätska rann ut, något han inte märkte. Vid hemkomst upptäckte han detta och cylindrarna var då glödande. Trots detta hade motorn inte skurit. När den kallnat fyllde han på kylarvätska igen och kunde köra som om inget hade hänt.
Ovanstående är hörsägen och inget jag kan gå i god för. Men om det stämmer är det anmärkningsvärt med tanke på hur pass lätt snöskotermotorer nyper i allmännhet. Frågan är då om Slick50 hade något med överlevnaden att göra.
Miss Ullis skrev:x1-r medlet är tjockt och mycket trög flytande.... /BrInK
andersbrink skrev:Det är även sirap, dvs tjockt och trögflytande (dvs trögt flytande). Trafikmagasinet har f.ö. bevisat att socker inte är skadligt för motorn. Förmodligen är inte heller x1-r skadligt. Huruvida de två smörjer bra eller dåligt... har jag inte hittat några tester om.
/brink - den äldre
Zoidberg skrev:...
Men iaf, ...drar jag mig till minnes enda seriösa testet jag sett av sådan produkt (undrar om det inte var Slick) & det var i en mc-tidning för typ 15 år sedan kanske. Man lät Håkan Olsson testa sin racer-125:a med & utan. Då Håkan verkade ha heltidssyselsättning med att leta fram ytterligare tiondelshästar ur motorn fick man intrycket att bänkningen gjordes enligt konstens regler. Vad jag minns så kliade han sig i huvudet samtidigt som han tappade hakan när han noterade en klar betydande effektökning.
...
-PLM- skrev:Du verkar veta en hel del om oljor Dr.Bike, mycket intressant läsning.
Vad anser du om oljor som tex Biltemas bästa syntet? Är ju mycket billigare än Castrol mfl. Man har ju hört om att det är samma tappställen osv.
Och om Biltema oljan är sämre, så lär den ändå vara bättre än de bästa oljorna för 5-10år sedan?
Niklasinorr skrev:Vad jag hörde från Tebologikillarna på Luleås Universitet så rekommenderades det redan på 50-talet, strax efter att PTFE uppfanns, att PTFE inte skulle få förekomma i motorer, PTFE är en ju en form av plast och molekylerna tål inte värme och tryck...vilket ju kan förekomma i motorer ibland...
andersbrink skrev:Man kan ju även undersöka lite vad som bildas när PFTE förbränns. Som tur är kör man oftast utomhus så att avgaserna späds ut.
R.Lehtipalo skrev:
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |