Mirakeloljetillsatserna, funkar dom?

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Att man kan få någon hk mer när man häller i mirakelmedel kan mycket väl bero på att det man häller i är tunnare än oljan i motorn och ger en totalt tunnare olja som ger mindre förluster.
 

Dr.Bike

Guest
RWD skrev:
Att man kan få någon hk mer när man häller i mirakelmedel kan mycket väl bero på att det man häller i är tunnare än oljan i motorn och ger en totalt tunnare olja som ger mindre förluster.


Helt riktigt RWD!
Och det är där jag TROR att skillnaden kan ligga.

jag rekommenderar aldrig tunna oljor.
egentligen sällan 50-oljor heller annat än om man VERKLIGEN behöver dem.

Det riktiga oljevalet skall alltid vara "så tunn som möjligt"
Men det törs man inte skriva...*ler lite*
För de som läser det som f-n läser bibeln, kommer hälla i symaskinsolja.

"som möjligt" är komplext, och innebär lite förenklat: TILLRÄCKLIGT tjock för att bibehålla en bärig oljefilm, men inte tjockare än det.

För här talar vi hästkrafter!

Toppstallen som jagar de sista hästarna vill alltså ha en "så tunn olja som möjligt" Så då är det motiverat att experimentera lite neråt i viskositet.

Någon sa i tidigare inlägg här att "se på Castrol, det är ju fe som levererar oljan i MotoGp"
Ja, och jo, men inte DEN oljan DU kan köpa som konsument! (så att ta det som intäkt för att köpa olja är bogus)

Castrol (och alla andra) specialtillverkar oljor till toppstallen som innehåller så mycket konstiga saker och reaktiva ämnen så de har datumstämpel precis som mjölk!
F1 motorerna skulle obönhörligen skära omgående på en vanlig standardolja från butikens hylla. även om man tog den finaste.

Och DET är EN av anledningarna att vi ännu inte sett "Svenska Statoil i Nynäshamn" leverera i de samanhangen. Här har bara de största jättarna ekomomi i att ta fram dessa specialprodukter.

Men åter till begreppet "så tunn som möjligt".

För oss vanliga dödliga kan det röra sig om en 3-4 hästar på topp i allra värsta fall, och då det alltid alltid är BÄTTRE för den enskilde konsumenten att satsa på säkerhet och stabil oljefilm, så ville jag inte ens nämna detta, det spelar s.a.s ingen roll.
 
Last edited:

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Skippa tillsatserna.
Dom finns redan i oljan . :arsele
 

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Malmööööö
Hoj
ingen....
RWD skrev:
Att man kan få någon hk mer när man häller i mirakelmedel kan mycket väl bero på att det man häller i är tunnare än oljan i motorn och ger en totalt tunnare olja som ger mindre förluster.


x1-r medlet är tjockt och mycket trög flytande.... /BrInK
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...av det jag orkade läsa verkade man varken ha konkreta belägg för eller mot PTFE-tillsats. Med tanke på teflon"kulornas" mikroskopiska storlek borde dessa (enl min teori) inte sätta igen något oljefilter, ..iaf i betydligt mindre utsträckning än annan "vanlig skit" som passerar där. Än mindre i slanganslutningar & andra förträngningar.
Om det är så att den verkar på molekylnivå, som hävdas, borde det ju &så kunna fungera friktionsnedsättande....

Märkligt iaf, ...borde ju inta vara så förb-t svårt att göra en vetenskaplig oberoende undersökning i frågan.
Har bara provat sånt där i en gammelford, ...den gick minst lika bra som vanligt konstaterade jag (fullgas till & från Bordeaux som en klocka).

Men iaf, ...drar jag mig till minnes enda seriösa testet jag sett av sådan produkt (undrar om det inte var Slick) & det var i en mc-tidning för typ 15 år sedan kanske. Man lät Håkan Olsson testa sin racer-125:a med & utan. Då Håkan verkade ha heltidssyselsättning med att leta fram ytterligare tiondelshästar ur motorn fick man intrycket att bänkningen gjordes enligt konstens regler. Vad jag minns så kliade han sig i huvudet samtidigt som han tappade hakan när han noterade en klar betydande effektökning.

Jaja, ...jag vet inte hur oljeindistrin fungerar. Men det verkar tydligt att det är mycket hyschhysch + stora ekonomiska intressen & då blir det inte alltid logiskt. Kommer då osökt att tänka på vår bäste Herr Lantz som med sitt överlägsna flygpositioneringssytem pga nämnda hysch & ekonomiska intressen fick gå under jorden mordhotad & allt. Och idag är väl systemet globalt vedertaget om jag har rätt för mig.

Bara för det kan vi ju dra upp det nya svenska oljefiltret som är på gång. Enl artikel i Ny Teknik skulle man varken behöva byta olja eller filter. Endast rengöring av filter + ersättning av ev förbrukad olja. Minns inte teknologin bakom riktigt men var väl på långt framskridet prototypstadie.
Bäva månde oljefabrikanterna...
 

Dr.Bike

Guest
Zoidberg skrev:
...av det jag orkade läsa verkade man varken ha konkreta belägg för eller mot PTFE-tillsats. Med tanke på teflon"kulornas" mikroskopiska storlek borde dessa (enl min teori) inte sätta igen något oljefilter, ..iaf i betydligt mindre utsträckning än annan "vanlig skit" som passerar där. Än mindre i slanganslutningar & andra förträngningar....


Jodå Zoidberg, det finns konkreta bevis på teflonets oduglighet, och att det iaf inte ger några POSITIVA effekter.
Så länge oljefilmen är hel kommer ALDRIG dessa tillsatser i spel.
Som jag skrev inledningsvis: I bästa fall är tillsatserna oskadliga. I det påståendet talar jag om alla tillsatsvarianter UTOM teflon, som är fasta partiklar.
Dessa är i bästa fall oskadliga de med OM de fastnar i oljefiltret. (sot är ofta mindre än så)
Ett oljefilter silar 5my och uppåt, så den absoluta merparten av teflonskiten fastnar (tack och lov där), men är filtret skitigt, alternativt man har i för mycket teflonflingor, ja då öppnar ju filtrets överströmningsventil, och orenad olja far rakt igenom.

Fasta partiklar vad de än må bestå av ÄR negativt för motorns lager, samt då att det packar igen vevaxelns kanaler m.h.a centrifugalkraften. Sen må partiklarna vara sot, teflon eller vad som helst. De har inte där att göra!
Ta gärna kontakt med en motorrenoverare som borrat ur kanalerna i en vevaxel får ni se.
Sediment hårt som glas, inte sällan grafit eller teflon. Givetvis sot i de flesta fall.
Antingen får man skruva bort de pluggar som finns för att BORRA ur skiten, eller så får man försöka med ultraljud.
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
När det gäller mirakelprodukter är det bara att ställa sig själv 2 frågor:

- tror jag på Jesus Kristus som Guds son?
- tror jag han jobbar på TV-Shop?

:hihi
 

Dr.Bike

Guest
gthyni skrev:
När det gäller mirakelprodukter är det bara att ställa sig själv 2 frågor:

- tror jag på Jesus Kristus som Guds son?
- tror jag han jobbar på TV-Shop?

:hihi

Fy fan Gthyni!! *high five*

Det var tamigf-n det roligaste idag!! SÅ bra! :rofl :rofl :rofl
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Wunder skrev:
En intetsägande historia:
Brorsans polare Slick50-behandlade sin snöskoter. Under en hårdkörning lossnade en kylarslang och all vätska rann ut, något han inte märkte. Vid hemkomst upptäckte han detta och cylindrarna var då glödande. Trots detta hade motorn inte skurit. När den kallnat fyllde han på kylarvätska igen och kunde köra som om inget hade hänt.

Ovanstående är hörsägen och inget jag kan gå i god för. Men om det stämmer är det anmärkningsvärt med tanke på hur pass lätt snöskotermotorer nyper i allmännhet. Frågan är då om Slick50 hade något med överlevnaden att göra.
En YZ250 gick torr på vatten för mig och eftersom det var under en nattetapp på Gripendygnet chansade jag på att den skulle gå till varvningen.Och den gjorde den,var så varm att den gick med dödaren intryckt pga glödtändning.Men den nöp aldrig.Inga tillsatser,bara 2,5% Castrol TTS.Däremot bytte jag vevstake + kolv i förebyggande syfte,men kolven såg fin ut förutom lite märken från spikningarna.Så oljan smörjer nog så det räcker....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Miss Ullis skrev:
x1-r medlet är tjockt och mycket trög flytande.... /BrInK

Det är även sirap, dvs tjockt och trögflytande (dvs trögt flytande). Trafikmagasinet har f.ö. bevisat att socker inte är skadligt för motorn. Förmodligen är inte heller x1-r skadligt. Huruvida de två smörjer bra eller dåligt... har jag inte hittat några tester om. :hihi

/brink - den äldre
 

Dr.Bike

Guest
Undrar om Lönnsirap inte vore nåt att ha i motorn? När den blir het har man ju lite extra-knäck, så här efter jul...
:hihi *slå mig inte* Ja,jag vet, den VAR dålig...*he he*

andersbrink skrev:
Det är även sirap, dvs tjockt och trögflytande (dvs trögt flytande). Trafikmagasinet har f.ö. bevisat att socker inte är skadligt för motorn. Förmodligen är inte heller x1-r skadligt. Huruvida de två smörjer bra eller dåligt... har jag inte hittat några tester om. :hihi

/brink - den äldre
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad jag hörde från Tebologikillarna på Luleås Universitet så rekommenderades det redan på 50-talet, strax efter att PTFE uppfanns, att PTFE inte skulle få förekomma i motorer, PTFE är en ju en form av plast och molekylerna tål inte värme och tryck...vilket ju kan förekomma i motorer ibland... :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Zoidberg skrev:
...
Men iaf, ...drar jag mig till minnes enda seriösa testet jag sett av sådan produkt (undrar om det inte var Slick) & det var i en mc-tidning för typ 15 år sedan kanske. Man lät Håkan Olsson testa sin racer-125:a med & utan. Då Håkan verkade ha heltidssyselsättning med att leta fram ytterligare tiondelshästar ur motorn fick man intrycket att bänkningen gjordes enligt konstens regler. Vad jag minns så kliade han sig i huvudet samtidigt som han tappade hakan när han noterade en klar betydande effektökning.
...

Det var i BIKE som testen var, jag har den någonstans där hemma och jag minns den mycket väl. Grejen med den testen är att det var en tvåtaktare och dom sprutade in Slick50 med en liten spraypump, genom insuget, sen skulle det verka en stund och sen körde dom igen. Det testet går att göra igen med mängder av andra ämnen och man får ett liknande resultat, problemet är att den "hala" effekten försvinner ganska omgående när grejerna blir varma igen...
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Du verkar veta en hel del om oljor Dr.Bike, mycket intressant läsning.
Vad anser du om oljor som tex Biltemas bästa syntet? Är ju mycket billigare än Castrol mfl. Man har ju hört om att det är samma tappställen osv.
Och om Biltema oljan är sämre, så lär den ändå vara bättre än de bästa oljorna för 5-10år sedan?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
-PLM- skrev:
Du verkar veta en hel del om oljor Dr.Bike, mycket intressant läsning.
Vad anser du om oljor som tex Biltemas bästa syntet? Är ju mycket billigare än Castrol mfl. Man har ju hört om att det är samma tappställen osv.
Och om Biltema oljan är sämre, så lär den ändå vara bättre än de bästa oljorna för 5-10år sedan?

Sök och du skall finna...eller kolla på den här tråden...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66763
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Minns att de testade slick 50 i någon hojtidning(på en 125a), då gav det några hästar under en kortare tid (typ 200 mil), och de tyckte att det i princip var bortkastade pengar för gatkörning.

Det finns ju mirakelmedel där de påstår att nya ytor byggs upp i slitna motorer, det tror jag inte ett dyft på.
Snakeoil.

Att socker gör att motorn skär ihop är en myt, däremot sätter det igen munstycken i förgasare och så vidare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man kan ju även undersöka lite vad som bildas när PFTE förbränns. Som tur är kör man oftast utomhus så att avgaserna späds ut.

Niklasinorr skrev:
Vad jag hörde från Tebologikillarna på Luleås Universitet så rekommenderades det redan på 50-talet, strax efter att PTFE uppfanns, att PTFE inte skulle få förekomma i motorer, PTFE är en ju en form av plast och molekylerna tål inte värme och tryck...vilket ju kan förekomma i motorer ibland... :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
andersbrink skrev:
Man kan ju även undersöka lite vad som bildas när PFTE förbränns. Som tur är kör man oftast utomhus så att avgaserna späds ut.

Får man renare samvete då, om avgaserna späds ut... :rolleyes:

Troligen far väl skiten ut i form av små små icke nedbrytbara partiklar som hamnar i våra lungoalveoler, där de blir den enda rest som framtida arkeologer hittar på vår gravplats... :död
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
R.Lehtipalo skrev:

funkar och funkar, beror på vad man är ute efter.
en snabb genomläsning ger att tillsatsen gav bättre
smörjning när motorn var kall men förstörde smörjningen
efter en stunds körande.
Vädigt lömskt, det skramlar mindre när man startar men
oljepumpen pumpar mycket luft när man bäörjar varva på
allvar - låter inte som någon hit för motorn.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top