Missa inte SM/SO informationsmötet lördag 14 november på Alfred Nobel i Karlskoga

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Hängde inte riktigt med i resonemanget om 250 i SO. De var väl inte med där i år, det var väl bara i SM? Är Svemo arga på SO för att de inte vill ha med 250?

Tack! Du börjar lära dig racingen! :tummenupp

250R har inte kört i SO sen 2002? Nu har dom raderat alla resultat på sin hemsida sen 2007 och bakåt. Men mitt minne säger så. Det finns som sagt "A-förare" som nu säger att 250 försvinner ur SO till nästa år. Så i detta fallet när inte ens dom som borde vara mest insatta i sin idrott inte kan skilja på klasser/serier/år/reglemente/bromspumpar osv så kommer detta beslutet säkert underlätta till "ett tydligare SVEMO" med sepererade serier (vilket borde vara en självklarhet egentligen?). Detta borde hjälpa för andra än förarna med - såsom publik och media med. Sen att Mike alltid hänger ut 250 som roten till allt ont är normalt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
250 körde i SO/SM-deltävlingen på falken. Till 2010 sa Svemo att 250 ska köra på alla tävlingar med SM-status. Detta gick inte Luff med på och följdaktligen tappade han SM-status på alla sina deltävlingar, efter en hel hösts tjafsande fram och tillbaka. SM kör 2010 på Anderstorp, Linköping, Knutstorp och Mantorp.
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Enligt hörsägen:

- Enhetsdäck i ProSuperbike (Continental, av alla märken...)

- B-finaler så att alla verkligen får tävla
Vilka klasser gäller det?

- IDM-reglementet för alla Superbike-klasser

- Eventuellt dubbla race för Pro Superbike

Hängde inte riktigt med i resonemanget om 250 i SO. De var väl inte med där i år, det var väl bara i SM? Är Svemo arga på SO för att de inte vill ha med 250?

Har du testat själv?
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
250 körde i SO/SM-deltävlingen på falken. Till 2010 sa Svemo att 250 ska köra på alla tävlingar med SM-status. Detta gick inte Luff med på och följdaktligen tappade han SM-status på alla sina deltävlingar, efter en hel hösts tjafsande fram och tillbaka. SM kör 2010 på Anderstorp, Linköping, Knutstorp och Mantorp.

Rätta mig om jag har fel nu.

Men att han inte vill ha 250 var väl för ljudet. Eller så var jag väl full på mötet eller halvsovande. Hörde något om 250 och ljud i alla fall.

SO
15-16 maj Falkenberg
19-20 juni Alastaro
31 juli - 1 aug Karlskoga
21-22 August Våler
4-5 sep Karlskoga

SM
1-2 maj Anderstorp
29-30 maj Linköping
7-8 Augusti Knutstorp
18-19 Sep Mantorp

Pro Superbike
7-8 maj Knutstorp
21-22 maj Gelleråsen
11-12 juni Anderstorp
9-10 juli Falkenberg
13-14 Aug Gelleråsen
17-18 september (? har glömt skriva upp vart det skulle vara)
1-2 oktober Mantorp

Det pratades om:
Produktsponsorer i SO. Reseersättningar, fler teambiljetter och fribiljetter, sänt pris på entrébiljetter, Reglemente för Superbike enligt IDM, däcksbegränsningar, ljudet, Down is out gäller inte, en tävling kostar ca 480 000. Plus en del annat.


Sist men inte minst. Jag tycker Mike gör ett riktigt bra jobb för att vi ska få köra RR. Hade inte SO varit hade det varit rätt dött på RR tävlingar. Visst kan man ha synpunkter på en del saker, men i det stora hela anser jag att det är ett stort, enormt jobb han gör. Att sitta hemma på kammaren och gnälla över Mike och vad han gör eller inte gör för sporten känns lite löjligt. Greppa då tag i saken själv och gör något bättre om du kan.

OBS Det här är inget påhopp på någon i tråden. Utan redan efter mötet klagades det från en del och i andra trådar på SH har folk haft mycket synpunkter på Mikes SO.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Rätta mig om jag har fel nu.

Men att han inte vill ha 250 var väl för ljudet. Eller så var jag väl full på mötet eller halvsovande. Hörde något om 250 och ljud i alla fall.




Sist men inte minst. Jag tycker Mike gör ett riktigt bra jobb för att vi ska få köra RR. Hade inte SO varit hade det varit rätt dött på RR tävlingar. Visst kan man ha synpunkter på en del saker, men i det stora hela anser jag att det är ett stort, enormt jobb han gör. Att sitta hemma på kammaren och gnälla över Mike och vad han gör eller inte gör för sporten känns lite löjligt. Greppa då tag i saken själv och gör något bättre om du kan.

Är det mej du menar i sista stycket? Orsaken till att jag inte var på plats är dödsfall inom familjen, jag befann mej på begravning i lördags.

Angående 250, Mike vill inte köra 250 på sina deltävlingar. Ljudet anförs som ett av skälen. Ingen annan av arrangörerna vill heller köra 250, men sektionen har tagit beslut för 5 år sedan att SM-statusen ska vara kvar 2010, och vi rättar oss efter detta.

Jag håller med om att Mike har gjort en massa bra saker för SO, har aldrig påstått nåt annat. Vi kommer till årets SM att "göra det bättre om vi kan", det kan du vara övertygad om.
Är inte säker på om det är mej du avser, men det är mej du quotar, därför svarar jag.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Är det mej du menar i sista stycket? Orsaken till att jag inte var på plats är dödsfall inom familjen, jag befann mej på begravning i lördags.

Angående 250, Mike vill inte köra 250 på sina deltävlingar. Ljudet anförs som ett av skälen. Ingen annan av arrangörerna vill heller köra 250, men sektionen har tagit beslut för 5 år sedan att SM-statusen ska vara kvar 2010, och vi rättar oss efter detta.

Jag håller med om att Mike har gjort en massa bra saker för SO, har aldrig påstått nåt annat. Vi kommer till årets SM att "göra det bättre om vi kan", det kan du vara övertygad om.
Är inte säker på om det är mej du avser, men det är mej du quotar, därför svarar jag.

NÄ absolut inte dig jag menar.

Att allt alltid ska bli så fel på ett forum. Man måste alltid vara övertydlig här på SH.Ska skriva in i inlägget att det inte gäller något av inläggen i tråden.

Att jag quota dig varför du skrev om 250 och jag vet att du brukar ha stenkoll på saker. Därav skrev jag om ljudet som en fråga. Tänkte att du kan rätta mig om jag hde fel om det.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Tänk att det ska dras igång så tidigt. 1-2Maj i Atorp. Snön försvann väl 30:e April eller nått sånt i år på "våran bana". Man lär ju inte vara så bra tränad till den starten :)

Vad kostar ett hus med garage i göteborg?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tänk att det ska dras igång så tidigt. 1-2Maj i Atorp. Snön försvann väl 30:e April eller nått sånt i år på "våran bana". Man lär ju inte vara så bra tränad till den starten :)

Vad kostar ett hus med garage i göteborg?

Premiären är en vecka tidigare än 2009, beroende på att vi inte ville ha 1 vecka till SO i falkenberg.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har du testat själv?
Nej, men en av dem som körde Continental i årets ProSuperbike bytte ju till Dunlop för att ha en chans att hänga med. Säger inte att det är dåliga däck men det känns som att de ligger en bit efter de lite vanligare märkena som Dunlop, Pirelli och Bridgestone.
SM
1-2 maj Anderstorp
7-8 Augusti Knutstorp
18-19 Sep Mantorp
Bra att datumen kommit ut tidigit men vet någon om vi som inte kör i en SM-klass kommer att få köra på helgen eller ska man boka in torsdag-fredag som förra året?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nej, men en av dem som körde Continental i årets ProSuperbike bytte ju till Dunlop för att ha en chans att hänga med. Säger inte att det är dåliga däck men det känns som att de ligger en bit efter de lite vanligare märkena som Dunlop, Pirelli och Bridgestone.
Bra att datumen kommit ut tidigit men vet någon om vi som inte kör i en SM-klass kommer att få köra på helgen eller ska man boka in torsdag-fredag som förra året?

Kan bara tala för Anderstorp, och rookieklasserna kommer att få köra fredag-söndag, precis som övriga klasser.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kan bara tala för Anderstorp, och rookieklasserna kommer att få köra fredag-söndag, precis som övriga klasser.
Lysande! :tummenupp

Fortsätter alla arrangörer med dubbla race som i år?
(Förstår om du inte kan svara för någon annan än ARC men du vet ju en hel del)

Sist men inte minst. Jag tycker Mike gör ett riktigt bra jobb för att vi ska få köra RR.
Håller med till 100%. Mike gör ett kanonjobb :tummenupp
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Lysande! :tummenupp

Fortsätter alla arrangörer med dubbla race som i år?
(Förstår om du inte kan svara för någon annan än ARC men du vet ju en hel del)

Håller med till 100%. Mike gör ett kanonjobb :tummenupp

Såvitt jag vet kommer alla SM att köras med dubbla race.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Nej, men en av dem som körde Continental i årets ProSuperbike bytte ju till Dunlop för att ha en chans att hänga med. Säger inte att det är dåliga däck men det känns som att de ligger en bit efter de lite vanligare märkena som Dunlop, Pirelli och Bridgestone.
Bra att datumen kommit ut tidigit men vet någon om vi som inte kör i en SM-klass kommer att få köra på helgen eller ska man boka in torsdag-fredag som förra året?

Jimmy körde bra på sin continental.
Dock körde han ju ännu bättre när han bytte till Dunlop.
Men vad jag har förståt så har Jimmy och Peter jobbat bra med Conti för att få dom att ta fram ett däck som fungerar. Och jag misstänker att utvecklingen kommer fortsätta.

Jag tror att det kommer bli en bra lösning med Conti däcken, även om vi inte kommer få några nya varvrekord. Men det blir lika för alla och till bättre pris.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror att det kommer bli en bra lösning med Conti däcken, även om vi inte kommer få några nya varvrekord. Men det blir lika för alla och till bättre pris.
Det blir säkert bra och förhoppningsvis får alla tillgång till samma däck. Det vore dock lite intressant att få höra hur det har resonerats när beslutet togs och vem som bestämde.

Men ProSuperbike-förarna får väl köra andra märken när de "gästspelar" i Superbike Challenge och Superstock 1000/Nordic Superbike?

Har man enats om något vettigt namn för klasserna ovan eller kommer det att vara samma oreda 2010?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det är andra som testat conti oxå i pro för att fungera som referenspersoner.
bak funkar bättre än dunlop när det är val ex. emellan 7712 och 7704.de täcker ett bredare spann.lite stabilitetsproblem vid fullt nedlägg och hårt gaspåslag säger de som testat.
fram är de inte riktigt ifatt dunlop ännu .rent generellt så 0.4 sec långsammare/bana men med samma erfarenhet av de ,som av dunlop så kommer det nog att minskas rätt mycket den marginalen.
sedan finns det ju personer som kör 1.14 på gåsen med dunlop så jag tror inte man ska hänga conti så mycket.det är kaske korkat att jämföra jimmys tider med lunds.hans skillnad emellan dunlop och conti är mer intressant.

mer nyfiken på det praktiska,ska greven stå för samma däcksservice som TL har gjort eller kommer vartex att göra det,eller kommer conti själva hit?
kommer det bli riktat eller valbarhet emellan däckstyper?
har ju funnits exempel på enhetsdäck där alla fått köra hard rear och soft front oavsett bana och väder.
down is out borta,vilka finna grushögar det kommer ligga efer start på falken i tjocky 1000:)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
det är kaske korkat att jämföra jimmys tider med lunds.hans skillnad emellan dunlop och conti är mer intressant.
Visst är det så men fakta är väl att Jimmy körde betydligt långsammare med Conti?
down is out borta,vilka finna grushögar det kommer ligga efer start på falken i tjocky 1000:)
Om Superbike fortsätter att köra först hoppas jag de fått bort deras grushögar när vi ska köra. De lägger sig i chikanen ganska ofta ;)

Han/hon som designade chikanen borde få stå där och bärga :gnissla

(EDIT: Down is out kanske blir kvar i Rookie-klasserna, klart är att det blir kvar i SM-klasserna vilket borde omfatta (SST600, 125, 250 och Pro SBK).
 
Last edited:

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Nej, men en av dem som körde Continental i årets ProSuperbike bytte ju till Dunlop för att ha en chans att hänga med. Säger inte att det är dåliga däck men det känns som att de ligger en bit efter de lite vanligare märkena som Dunlop, Pirelli och Bridgestone.
Bra att datumen kommit ut tidigit men vet någon om vi som inte kör i en SM-klass kommer att få köra på helgen eller ska man boka in torsdag-fredag som förra året?

Framdäcken hängde inte riktigt med. men det har kommit nya. och ja jag har testat dom så att jag kan uttala mig.
finns det någon i detta avlånga land som har kört nåt som liknar fort på nåt annat än Dunlop å pirelli?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Framdäcken hängde inte riktigt med. men det har kommit nya. och ja jag har testat dom så att jag kan uttala mig.
finns det någon i detta avlånga land som har kört nåt som liknar fort på nåt annat än Dunlop å pirelli?
Och vad tycker du om de nya framdäcken? Är de lika bra som Dunlops?

I Superbike är det nog ingen som åkt riktigt fort på Bridgestone men någon gjorde det väl i SST600. Men jag håller med dig, Dunlop och Pirelli verkar vara de däck som de åks fortast på i Sverige.
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Och vad tycker du om de nya framdäcken? Är de lika bra som Dunlops?

I Superbike är det nog ingen som åkt riktigt fort på Bridgestone men någon gjorde det väl i SST600. Men jag håller med dig, Dunlop och Pirelli verkar vara de däck som de åks fortast på i Sverige.

absolut bra. men kräver mycket av fjädring, precis som dunlop. stabila å styr bra å inga problem med fäste. sen om det går att åka prosuperbikevansinnesfort kan jag inte uttala mig om. jag tror detta blir bra för prosuperbike, lite mer rättvist och lite billigare. och det hjälper till att få ut ett bra racedäck på marknaden. och pressa dom andra lite. fast sverige är en väldigt liten marknad för de stora märkena. generellt sätt hämmar ju enhetsdäck utvecklingen på däck, men här hemma kvittar det. viktigare att få fulla startfält och bra rättvis racing. tycker jag iaf.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top